Ik heb oorspronkelijk geschreven dat transport de enige verbruiker is waarvan de CO2 uitstoot stijgt. Alle andere sectoren kennen een daling van hun uitstoot
Wat kan kloppen, maar dan nog is transport maar 1/5 van de totale taart. Als transport licht zakt en de rest fel zakt, waardoor we bv 50% in totaal zakken dan is het nog altijd geen drama dat transport minder zakt.
Nucleaire energie is niet CO2 neutraal. Wel minder CO2 dan een gascentrale natuurlijk.
Probleem is dat niemand er nog wilt in investeren want veel te duur .
Last time I checked stoot een nucleaire centrale alleen waterdamp uit, dus is die emissievrij.
Nucleair is ook niet "te duur". Ons grootste probleem is dat
- er jaren niet in geinvesteerd is, dus in Europa lopen er nog amper ervaren experts rond
- bij de constructie van bv de EPR er gestart is met de bouw voor het ontwerp af was, waardoor inderdaad de kosten geëxplodeerd zijn van 3 a 4 miljard naar 10-12 miljard.
Wat nog altijd niet duur is he, er is in België 30 miljard stukgeslagen op hernieuwbare energie en daarmee kunnen we de volle 13% van onze stroom voorzien. Nucleaire energie is hier goed voor 40% van onze energieproductie uit 2 centrales.
Nu mogen we nog 30 miljard spenderen aan de volledige vernieuwing van Doel en Tihange, dan is het nog steeds maar 1/3 van de prijs per MW van zon & wind.
Niemand wil er nog in investeren is ook larie en apekool. In China hebben ze 46! nieuw nucleaire reactoren gebouwd. Zes en veertig. Daarnaast zijn er nog 11 in opbouw en 36 gepland. Die kunnen ondertussen zo efficiënt een centrale neerzetten dat ze het hier beter ook zouden doen.
Rusland investeert eveneens nog steeds in nucleaire energie, waaronder een vooruitstrevend project van fast breeders.
De reden dat we hier geen nucleaire centrales bouwen is louter politieke incompetentie.
Zij spreken over manier om verder aan efficiëntie te winnen.
Een moderne STEG met warmtekrachtkoppeling gaat boven de 70% rendement volgens mij.
WKK en warmtenetten zijn inderdaad een zeer efficïent systeem, helaas erg moeilijk om uit te voeren in België. Zo van die verplichte warmtenetten in KMO zones leggen waar er mss 10% van de bedrijven op kunnen aansluiten is wat ze bv nu doen, is niemand een fluit mee.
Ja. Hun simulatietool geeft dat ook weer. Maar nogmaals zelfs met minder propere stroom is een BEV-wagen efficiënter.
Bij de meeste modellen wordt het verschil tussen ICE en BEV steeds groter, omdat men merkt dat de accu's veel langer meegaan dan eerst gedacht. Indien NIO geen broodje aap verhalen vertelt, komt er over twee jaar een gigantische doorbraak (de eerste auto met een solidstate accu). Die zouden in theorie zo goed als geen degeneratie mogen kennen, en bovendien veel lichter zijn (hogere energiedensiteit), waardoor BEV nog efficiënter worden.
Elektrische wagens kunnen een onderdeel zijn van het verzorgen van meer groene stroom: we moeten er dan alleen voor zorgen dat zoveel mogelijk van die wagens overdag kunnen opladen (bvb op kantoor), en die zonne-energie indien nodig 's nachts terug afgeven.
Volg ik u volledig in. Als we meer gaan elektrisch werken dan moet
- de elektriciteitsprijs democratisch blijven en niet exploderen zoals hij de laatste jaren heeft gedaan
- de manier waarop stroom wordt beheerd volledig herzien worden
- de infrastructuur aangepast worden zodat load-balancing veel beter kan
Solid state accu's gaan idd een grote stap vooruit zijn, voornamelijk omdat ze het bereik kunnen vergroten en tegelijk het gewicht verlagen. Als ik me niet vergis laden ze ook veel sneller op.