Elektrische wagens

Het kan dus wel als je rittenregistratie zou bijhouden en kan argumenteren dat ze beiden een apart doel hebben.
Ik herinner mij nog een rechtszaak waarbij iemand 5 (of zelfs 7) auto's had op de zaak en die was gewonnen omdat hij tegen de rechter kon argumenteren dat hij die nodig had om zijn status naar klanten toe uit te stralen.
Alleen vind ik het niet terug via google.

Wat ik me wel afvraag, moet je dan effectief 2x VAA betalen?

Het kan dus wel als je rittenregistratie zou bijhouden en kan argumenteren dat ze beiden een apart doel hebben.
Ik herinner mij nog een rechtszaak waarbij iemand 5 (of zelfs 7) auto's had op de zaak en die was gewonnen omdat hij tegen de rechter kon argumenteren dat hij die nodig had om zijn status naar klanten toe uit te stralen.
Alleen vind ik het niet terug via google.

Wat ik me wel afvraag, moet je dan effectief 2x VAA betalen?
Jup, dubbel vaa. En stel dat het niet wordt goedgekeurd lijkt me de kans groot dat je van elke wagen moet aantonen hoeveel % van de kilometers je voor werk gebruikt.

"Wallbox Quasar | The first bidirectional charger for your home" https://wallbox.com/en_catalog/quasar-dc-charger

Nice.

Prijs in US zou 4000 dollar zijn. Omgerekend naar EU inclusief taksen ongeveer 2480000 euro :LOL:

Naah, maar wel interessant. Ik doe 3 dagen per week homework, de auto staat 's avonds en in het weekend meestal stil op de oprit. Waarom een deel van die opgeslagen zonnestroom niet gebruiken om je huis te gaan voorzien vanuit je mobiele thuisbatterij?

SMA heeft in het gamma ook een ev charger waar je kan kiezen om de auto enkel te laden met zonne energie. Tenzij je nood hebt aan range en tzijn sombere dagen natuurlijk. Benieuwd of die 2 te combineren vallen.

"Wallbox Quasar | The first bidirectional charger for your home" https://wallbox.com/en_catalog/quasar-dc-charger

Nice.
Voor Chademo-aansluitingen. Ik dacht dat er een probleem was voor een Type 2 aansluitingen met bi-directioneel laden.
Naah, maar wel interessant. Ik doe 3 dagen per week homework, de auto staat 's avonds en in het weekend meestal stil op de oprit. Waarom een deel van die opgeslagen zonnestroom niet gebruiken om je huis te gaan voorzien vanuit je mobiele thuisbatterij?

SMA heeft in het gamma ook een ev charger waar je kan kiezen om de auto enkel te laden met zonne energie. Tenzij je nood hebt aan range en tzijn sombere dagen natuurlijk. Benieuwd of die 2 te combineren vallen.
Er zijn heel wat laadpalen die dat kunnen, onder andere de Zappi, fivari solar, smappee EV Base.
Mijn laadpaal kan dat niet an sich, maar kan ik die wel voorzien van een smappee, die dan alles regelt.

Voor Chademo-aansluitingen. Ik dacht dat er een probleem was voor een Type 2 aansluitingen met bi-directioneel laden.

Er zijn heel wat laadpalen die dat kunnen, onder andere de Zappi, fivari solar, smappee EV Base.
Mijn laadpaal kan dat niet an sich, maar kan ik die wel voorzien van een smappee, die dan alles regelt.
De mijne kan het wel (Ratio Solarbox). Kost ook niet veel meer dan een gewone laadpaal.

In de winter heeft zo'n systeem niet zoveel zin, daarom dat die smappee hier pas in maart zal geïnstalleerd worden (kost 1250 EUR)
Ik laat de wagen standaard staan op 70% indien in geen weet heb van geplande lange afstanden.
Ik ben vrijdag naar 't werk geweest met de wagen. Thuisgekomen met 50% (dat is nog altijd 200-250 km bereik). Omdat ik zaterdag niet direct plannen had de wagen niet in de stekker gestoken, en daarmee gewacht tot 10h00 zaterdagochtend, en dan op 20A laten opladen met een laadlimiet op 75%. Zo is er gisteren geen Wh geïnjecteerd doorheen de dag.
Gisterenavond nog naar een winkel moeten rijden en vanochtend naar de bakker, vanmorgen de wagen met een SOV van 65% aan de wagen gehangen met 26A. Ik moet om 13h00 vertrekken, wagen zal tegen 13h00 een SOC van 90% halen, en er zal wederom geen wh injectie zijn tot dan.
Moest ik vandaag nu niet wegmoeten, had ik de laadsnelheid verlaagd naar 16A of 20A, zodat het laden wat langer gerokken werd.
Hier zie je wat dat geeft op een redelijk mooie winterdag (dit zijn de data van dinsdag), toen is er ook niets geïnjecteerd van de 8.5 kWh productie

p4118606581-5.jpg

Dit was de productie op diezelfde dag

p4118608776.png

De auto moet dat ook ondersteunen, en ik dacht dat momenteel geen enkele auto dit doet. Er schiet me iets van bij dat de nieuwe Ionic het wel gaat ondersteunen.
De nieuwe iX van BMW ook, en de Lucide air. En Renault gaat ook modellen uitbrengen, dacht ik.

Maar momenteel dus nog heel weinig. Ik zie ook nogal een stevige Loophole voor bedrijven...

De nieuwe iX van BMW ook, en de Lucide air. En Renault gaat ook modellen uitbrengen, dacht ik.

Maar momenteel dus nog heel weinig. Ik zie ook nogal een stevige Loophole voor bedrijven...
iX en Lucide Air zijn niet compatibel met deze lader (want geen Chademo).
Ik denk ook dat die optie niet beschikbaar zijn wanneer je de wagen least (want extra gebruik van de accu, dus bijkomende degeneratie te verwachten)

Elon Musk heeft aangegeven dat hij dat ook wilt introduceren voor de model 3 (wel alleen in Europa, heeft te maken met de 'stekker')

De auto moet dat ook ondersteunen, en ik dacht dat momenteel geen enkele auto dit doet. Er schiet me iets van bij dat de nieuwe Ionic het wel gaat ondersteunen.
Ondersteunen is niet het goede woord, toelaten wel.
Of er zouden natuurlijk technische limitaties moeten zijn waar ik nu geen zicht op heb. Maar normaliter kan je die batterij gewoon laden of leegtrekken, volledig bidirectioneel. Maar het probleem is dat je met uw batterij dan ook extra gaat belasten, rijden en gebruiken als home battery. Zeker dat laatste kan nefast zijn omdat je voor langere tijd een hogere stroom gaat verbruiken. Rijden is meer een kwestie van optrekken, wat voor piekstromen zorgt. Daarna is het cruisen wat een kleinere onderhoudstroom vergt.

Slijtage is gewoon inherent daaraan verbonden. En daar zal de constructeur gewoon niet de garantie voor willen geven.

Ondersteunen is niet het goede woord, toelaten wel.
Of er zouden natuurlijk technische limitaties moeten zijn waar ik nu geen zicht op heb. Maar normaliter kan je die batterij gewoon laden of leegtrekken, volledig bidirectioneel. Maar het probleem is dat je met uw batterij dan ook extra gaat belasten, rijden en gebruiken als home battery. Zeker dat laatste kan nefast zijn omdat je voor langere tijd een hogere stroom gaat verbruiken. Rijden is meer een kwestie van optrekken, wat voor piekstromen zorgt. Daarna is het cruisen wat een kleinere onderhoudstroom vergt.

Slijtage is gewoon inherent daaraan verbonden. En daar zal de constructeur gewoon niet de garantie voor willen geven.
Ik denk dat rijden u batterij veel meer belast (zowel aan piek, als aan onderhoudsstroom), dan te gebruiken als home battery. (of ik bezie het verkeerd.)

Je verbruikt ongeveer een 20kwh/100km? (ik heb geen realistisch beeld op het praktijk gemiddeld verbruik van een EV)
Ik rij 30km enkel voor naar mijn werk te gaan en rij er 25 minuten over. Heen en weer is dus 60km op 50 minuten.
20kwh*0,6=12kwh verbruik op 50 minuten. Dat is een groter verbruik dan wat ik op 24uur verbruik aan elektriciteit thuis.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan