Elektrische wagens

Toch een koopje dat ik praktisch geen enkele particulier zie betalen..
Daar gaat het toch niet om? Een Canyon Aeroad van €3500 is ook een belachelijk dure fiets, maar is wel een koopje vergeleken met de €5000 die je voor een specialized of Cannondale moet leggen.

Nevermind

Laatst bewerkt:
De press release van de iX3 is gebeurd in de winter. Er zijn voldoende filmpjes (Sander zijn posts een paar dagen terug oa.) waarin aangetoond wordt dat 400-450km mogelijk is in gemengd traject. Ook de test van Autoweek spreekt over 18,5kwh/100km. Dat is een range van +400km tijdens een rijtest, waarbij veel belastender wordt gereden dan in werkelijkheid.

de iX3 is gewoon efficiënt. Niet zo efficiënt als een Tesla, maar verdorie wel écht efficiënt
400-450km? Dat haal ik met mijn model 3 lr zelfs met moeite misschien. En dat is dan ook zeker van 100% tot 0%?

Enkel als het een catalogus-korting is, technisch gezien.
Dus als ze het ergens in een boekje publiceren ofzo. Gewoon onderhandelde korting voor particulieren (bvba autosalon) tellen niet mee.
Awel ja, was bij mij toch ook al 5k.
Daar gaat het toch niet om? Een Canyon Aeroad van €3500 is ook een belachelijk dure fiets, maar is wel een koopje vergeleken met de €5000 die je voor een specialized of Cannondale moet leggen.

Nevermind
3500 euro voor een fiets is tegenwoordig toch helemaal niet belachelijk duur?

@TheBelgianStone is zeker niet zo bedoeld. Maar denk dat er nog steeds veel mensen een tesla y voor dezelfde prijs verkiezen boven een enyaq. Al is het maar voor de superchargers, proven track record en de range.
@anders. De IX3 is duurder lijkt me? Model inspring start van 68.5K uiteraard voor korting. De impressive start van net geen 75K. Tesla model y is fixed price van 63K.
werkelijke range van de IX3 ligt rond de 300KM terwijl de model y rond 440 ligt (volgens insideevs). Gecombineerd met het supercharger network zou mijn keuze toch bij de model y liggen.
Dat is net het probleem van Tesla, ze geven geen korting.
Ik heb een iX3 met alle mogelijke opties en zelfs nog een onofficiële optie in bestelling, en hij kost net geen 70k euro incl btw.

400-450km? Dat haal ik met mijn model 3 lr zelfs met moeite misschien. En dat is dan ook zeker van 100% tot 0%?
carwow haalde ook een verbruik van 285 Wh/km bij droog weer en 3°C bij gemengd verkeer met de iX3... Ik denk dat die 400-450 km range erg ambitieus is

BMW gebruikt een accu-technologie die alleen efficiënt is wanneer het warm is, maar waarvan de efficiëntie totaal ruk is bij lagere temperaturen (was ook zo met de i3).

Ik heb een iX3 met alle mogelijke opties en zelfs nog een onofficiële optie in bestelling, en hij kost net geen 70k euro incl btw.
Akkoord maar dat is nog steeds 7k meer dan de model y... ‘t is maar wat je zelf verkiest uiteraard. Beide zijn topwagens op hun manier. Ik vrees er alvast voor als bmw ooit nog met een ix5 op de proppen komt wat het prijskaartje daar gaat zijn.
Idem voor de i4 of die überhaupt betaalbaar gaat zijn.

Ik denk dat dat het probleem van BMW is. Ze krijgen de wagen niet verkocht aan de initiële prijs. Tesla past de prijzen van de voertuigen aan aan de vraag. Niet door korting te geven, maar door de catalogusprijs aan te passen.

Dus duurder dan de Model Y Long Range. Die kost 67kEUR (inclusief trekhaak en metaalkleur).
Ik dacht dat dat minder was dan "net geen 70kEUR"

De ID.4 en Enyaqi zijn wel competitief geprijsd tov de Model Y

Niet aangepast taalgebruik
3500 euro voor een fiets is tegenwoordig toch helemaal niet belachelijk duur?

Dude. Gij. Mocht ik niet weten dat ge een kerel zijt van 1m95 kzou u nen draai om uw oren willen geven. De manier waarop jij op alles een kinds antwoord geeft, onbeschrijfelijk. Heb jij al de leeftijd bereikt waarop je met de auto mag rijden?

En los daarvan, jawel. 3500 euro is belachelijk veel geld voor een beetje kunstsof, rubber en wat lichte metalen.
Voor 3500 euro koop je een lichte moto, of 10 “normale” fietsen. Maar daar gaat het niet eens om.

Laatst bewerkt:
Akkoord maar dat is nog steeds 7k meer dan de model y... ‘t is maar wat je zelf verkiest uiteraard. Beide zijn topwagens op hun manier. Ik vrees er alvast voor als bmw ooit nog met een ix5 op de proppen komt wat het prijskaartje daar gaat zijn.
Idem voor de i4 of die überhaupt betaalbaar gaat zijn.

Ik denk dat dat het probleem van BMW is. Ze krijgen de wagen niet verkocht aan de initiële prijs. Tesla past de prijzen van de voertuigen aan aan de vraag. Niet door korting te geven, maar door de catalogusprijs aan te passen.

Dus duurder dan de Model Y Long Range. Die kost 67kEUR (inclusief trekhaak en metaalkleur).

En tel daar nu eens de autopilot bij die ook in de iX3 aanwezig is...

Maar dan ben je ook wel écht compleet verschillende afwerkingsniveaus met elkaar aan het vergelijken. Dat houdt ook geen steek. Een Dacia Logan MCV heeft ook 4 wielen een stuur en een dashboard, maar dat maakt het niet opeens een goedkoop alternatief voor een Mercedes B-klasse.

Een Tesla koop je voor de aandrijflijn, de infrastructuur en omdat je geen zier geeft om build/interiorquality.

Ik ben precorona in een showroom gaan kijken en was bijzonder verrast over hoe slecht stoelen in een auto van 60k kunnen zijn. 0,0 steun, even zacht als een marshmallow.

carwow haalde ook een verbruik van 285 Wh/km bij droog weer en 3°C bij gemengd verkeer met de iX3... Ik denk dat die 400-450 km range erg ambitieus is

BMW gebruikt een accu-technologie die alleen efficiënt is wanneer het warm is, maar waarvan de efficiëntie totaal ruk is bij lagere temperaturen (was ook zo met de i3).
Daarvoor hebben ze een warmtepomp er in gestoken om die batterij te verwarmen.

Maar is ev-database.nl nu eigenlijk een goede bron of niet? Want zij spreken van 360km bereik voor de iX3.
Als ik binnenkort moet kiezen zou ik toch wel graag weten of de iX3 nu effectief dat bereik kan halen of niet.

Dude. Gij. Mocht ik niet weten dat ge een kerel zijt van 1m95 kzou u nen draai om uw oren willen geven. De manier waarop jij op alles een kinds antwoord geeft, onbeschrijfelijk. Heb jij al de leeftijd bereikt waarop je met de auto mag rijden?

En los daarvan, jawel. 3500 euro is belachelijk veel geld voor een beetje kunstsof, rubben en wat lichte metalen.
Voor 3500 euro koop je een lichte moto, of 10 “normale” fietsen. Maar daar gaat het niet eens om.
Of gij leeft nog met de prijzen van 20j geleden? Zelfs een degelijke stadfiets kost u stuk meer dan 350 euro hoor.

En dan ben je ook wel verschillende afwerkingsniveau's aan het vergelijken dus koop u dan toch een Dacia als je alleen op de prijs afgaat

En tel daar nu eens de autopilot bij die ook in de iX3 aanwezig is...
De autopilot is standaard in de model Y.
Je kan de enhanced autopilot bijkopen voor net geen 4k, maar die geeft waarschijnlijk al meer functionaliteit dan wat je bijkoopt in de iX3
En daarna heb je nog de full self drive, wat BMW in de verste verte nog niet aanbiedt (navigate on autopilot, stoppen voor verkeerslichten)

Maar dan ben je ook wel écht compleet verschillende afwerkingsniveaus met elkaar aan het vergelijken. Dat houdt ook geen steek. Een Dacia Logan MCV heeft ook 4 wielen een stuur en een dashboard, maar dat maakt het niet opeens een goedkoop alternatief voor een Mercedes B-klasse.

Een Tesla koop je voor de aandrijflijn, de infrastructuur en omdat je geen zier geeft om build/interiorquality.
Zoals al eerder gezegd, de model 3 heeft inderdaad geen belachelijk goedkope harde plastics op de middenconsole onderaan, zoals mijn vorige BMW met een individual interieur van bijna 4000 EUR.
De stoelen zijn best wel comfortabel op langere ritten (ik werk ook op een klassieke houten stoel aan mijn bureau, maakt me dus niets uit)
Tesla is gewoon anders, en het nieuwe interieur is een stap vooruit
Maar als knopjes en imago je meer waard zijn dan mobiliteit, is de iX3 een goed alternatief. Maar met zo'n compromiswagen wil ik niet rijden (ik moet voor mij werk wel eens naar 't midden van Frankrijk of 400 km ver in Duitsland).
Ik had de keuze tussen de e-tron, i-pace en de model 3. En die e-tron en i-pace waren configuraties van 100 kEUR.
Ik heb zonder twijfelen gekozen voor de model 3

En mijn volgende is waarschijnlijk ook geen Tesla. Ik vind Elon Musk een giga-eikel. Maar op dit moment was er geen alternatief voor die Tesla.

Overdrijven is ook een kunst.
In alle eerlijkheid, ik meen dat echt. Ik ken weinig auto’s die zo rampzalig zijn qua stoelen, materialen en premium feel dan een Tesla. Zelfs los van de prijs.

Mocht een Tesla wat knapper zijn zou ik hem daar echter niet voor laten staan, want naar praktisch gebruik is hij heer en meester.

ik rijd nu in een F30 3-reeks en dat gaat zeker niet in de analen van BMW terechtkomen als beste interieur dat ze ooit hebben gemaakt, maar het is bijzonder veel beter in elkaar geschroefd dan eender welke Tesla. Daar is zelfs niet eens iets subjectiefs aan, het is zo.

Fanboyisme heeft iets romantisch, maar het maakt je ook echt blind. Ze moeten echt niet op alles het beste zijn om een goeie aanbieding te hebben. Looks & build zijn gewoon zwakke punten. Mochten die er niet zijn reden er heus wel nóg meer Tesla’s rond

Laatst bewerkt:
De autopilot is standaard in de model Y.
Je kan de enhanced autopilot bijkopen voor net geen 4k, maar die geeft waarschijnlijk al meer functionaliteit dan wat je bijkoopt in de iX3
En daarna heb je nog de full self drive, wat BMW in de verste verte nog niet aanbiedt (navigate on autopilot, stoppen voor verkeerslichten)
Blijkbaar is het ondertussen aangepast zodat je de advanced autopilot los kan bestellen van de fsd (dat was nog niet zo toen ik de iX3 bestelde). Maar de BMW wisselt dus ook zelf van rijvak en remt zelf af voor kruispunten etc.
En park assist ook natuurlijk (net als een 360 camera, maar dat heeft Tesla niet?).

In alle eerlijkheid, ik meen dat echt. Ik ken weinig auto’s die zo rampzalig zijn qua stoelen, materialen en premium feel dan een Tesla. Zelfs los van de prijs.

Mocht een Tesla wat knapper zijn zou ik hem daar echter niet voor laten staan, want naar praktisch gebruik is hij heer en meester.
Zo rampzalig precies of je zou nog liever een Dacia Duster hebben. Ik zal maar zwijgen zeker over mijn bmw 4 GC met een stuur dat na een jaar afbladderde of de sinaasappelhuid in de lak.

Blijkbaar is het ondertussen aangepast zodat je de advanced autopilot los kan bestellen van de fsd (dat was nog niet zo toen ik de iX3 bestelde). Maar de BMW wisselt dus ook zelf van rijvak en remt zelf af voor kruispunten etc.
En park assist ook natuurlijk (net als een 360 camera, maar dat heeft Tesla niet?).
360 camera komt als update in Q1 2021. Is al een tijd aangekondigd.
En je BMW doet echt niet hetzelfde als een Tesla (autonoom een zijweg inslaan of mensen inhalen op de gewone weg). Dat is wel nog niet volledig functioneel in Europa, in de VS ziet het er wel al erg goed uit.
Mij interesseert dat allemaal niet. Ik rij wel zelf.
Zo rampzalig precies of je zou nog liever een Dacia Duster hebben. Ik zal maar zwijgen zeker over mijn bmw 4 GC met een stuur dat na een jaar afbladderde of de sinaasappelhuid in de lak.
Hah, jij komt ook uit een 4GC.
De F11 die ik daarvoor had, had ook last van een afbladderend stuur en lederen zetels die er na een jaar al redelijk sjofel uitzagen.

Maar het nappa leder op 't stuur en het Merino leder op de zetels in de 4GC was wel uitstekend (mag ook voor dat geld).

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan