Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Is dat niet puur perspectief? Je begrijpt niet dat een C-level een bepaald loon heeft, dat is toch gewoon vraag en aanbod? Iemand in India die jouw job doet begrijpt ook niet dat jij misschien 5x zoveel verdient als hij/zij.

Net zoals voetbal, dat is toch al decennia zo dat de lonen van de pot gerukt zijn, ook dat is toch ook gewoon vraag en aanbod?

Ik begrijp persoonlijk niet dat je daar zodanig over verbouwereerd bent, als je dat zodanig stoort, ga dan ergens werken waar alle lonen publiek gemaakt worden en waar je weet dat de CEO idem verdient als de laagste bediende, niets houdt je tegen?
Hah. Alsof elke manager 5x zo veel verdient omdat hij 5x meer kan of bijdraagt :D
 
Hah. Alsof elke manager 5x zo veel verdient omdat hij 5x meer kan of bijdraagt :D
Zeker niet, er zijn zelfs enorm veel bedrijven waar de managers/C-levels "maar" een vrij normaal brutoloon ontvangen. Weet niet of die dan waanzinnige bonussen krijgen maar het brutoloon vind ik toch niet zo spectaculair.
 
Zit nu met een dilemma. Zou ik tegen mijn huidige werkgever al zeggen dat ik ontslag ga nemen binnenkort? Ik begin pas 1 september bij mijn nieuwe werkgever dus mijn ontslag geef ik pas begin juli. Maar ik zit met proefcontracten voor long term projecten (die ze deze maand wederzijds gaan verlengen ondanks dat ik er niet wil werken) en ik vind het niet zo fair voor die klanten dat die dan vergeefse moeite aan het doen zijn. Ik zit nu ook in zo meetings waar ze dan bezig zijn van "in oktober kan je dan dit doen", "tegen het eind van het jaar moet dat dan klaar zijn".

Ik kan het natuurlijk ook gewoon tegen die klanten zeggen dat ze best die contracten niet verlengen maar dan komt het toch sowieso bij mijn werkgever terecht en dat gaan ze dan begrijpelijk al helemaal niet graag hebben.
 
Zit nu met een dilemma. Zou ik tegen mijn huidige werkgever al zeggen dat ik ontslag ga nemen binnenkort? Ik begin pas 1 september bij mijn nieuwe werkgever dus mijn ontslag geef ik pas begin juli.
Er is helemaal geen dilemma in mijn ogen. Je houdt je mond tot het moment zelf, namelijk begin juli.

Het is vermoedelijk ook helemaal jouw taak niet om dat tegen klanten te zeggen, maar die van de account manager. Dus je denkt constructief te zijn, maar eigenlijk ben je de chain of command al aan het bypassen, wat wrevel zal veroorzaken.

Met die klanten hoef je niet in te zitten; het zijn nog altijd klanten van uw werkgever en niet van u. Het probleem van je vertrek dient dan ook hogerop opgelost te worden.

Als je het nu al zegt en het komt in het verkeerde keelgat terecht, zouden de komende 4 maanden ook nog wel eens heel zuur kunnen worden.
 
Ja, dacht ik wel. Gewoon frustrerend dat ik constant in meetings zit voor zaken die ik toch nooit ga doen aangezien ik er niet meer ga zijn.
Maar zoals @Jackerath moet ik me dat niet aantrekken.
Shit happens. U gewoon niet (meer) druk maken helpt dan wel. Ik heb onlangs mijn opzeg gekregen. Elke dag is het dan de daily meeting :'Makila wat ga je vandaag doen? En gisteren?'

Het correcte antwoord = Heu .. niks. Maar dat mag niet gezegd worden. Dat is echt 'taboe'.
(Hetgeen ik moest doen heeft vertraging opgelopen omdat het andere team nog niet klaar is en ik neem echt niets nieuw meer op)

En dan die meetings van een hele week lang voor de komende "3 maand" in te plannen die ik verplicht moet mee volgen maar die ik dus niet meer ga doen he.

Wat er daar wordt afgesproken gaat jouw opvolger uitvoeren. Dat is helemaal geen verspilling hoor.
Die mens moeten ze dan nog wel in dienst nemen. Als ik daar achter vraag is het van: "Geen idee Makila. De selectieprocedure is bezig. :tongue: "
 
Tof projectje erbij gekregen hier.

Een bitch fight tussen twee kolossen over de verkoop van een bepaald miljoenen-project waarvan de kwaliteit in twijfel wordt getrokken door de koper. Zit in een juridische procedure met advocaten bovenop.

En bibi mocht de expertise gaan uitvoeren. Rapport geschreven. Uiteraard is dat rapport volledig neergesabeld door de ene partij. Elk woord wordt uit zijn context getrokken. Elke (onvermijdelijke) assumptie wordt aangevochten. Elke conclusie wordt in twijfel getrokken. Ik had x moeten doen, ik had y moeten doen, ik had z kunnen dubbelchecken, ... Ze beginnen zelfs te neuten over het feit dat er zoveel tijd zat tussen uitgevoerde expertise en rapport.
Sorry dat ik, in tegenstelling tot advocaten blijkbaar, wél overladen wordt met werk.

Je moet toch uit een speciaal soort hout gesneden zijn om een georganiseerde ruziemaker en professionele sfeerspons te worden zoals het beroep van advocaat. Pure ballast voor de maatschappij.

"Confrator". :sarcastic: Doe niet belachelijk.

Lol, vervolg hierop.
Komt plots mijn n+2 naar mij met de vraag of mijn rapport wel voldoende juridisch ingedekt is met disclaimers. :laugh: Euh, gezien ik een ingenieur ben en geen jurist: neen?

Het ziet ernaar uit dat het plots doorsijpelt naar de bovenste regionen in welk wespennest we onze neus hebben gestoken met dit kutproject. Ik ben volledig klaar om onder de bus gegooid te worden. Doe het! Repeat after me: "Het is mac-bc zijn schuld want hij heeft geen juridische disclaimers in zijn rapport gezet!". Smijt mij maar buiten, ik ben er volledig klaar voor/mee.

Ook nog eens naar mijn n+1 expliciet benadrukt dat ik van mening ben dat we beter NIET ingaan op het gezeik van die advocaten op ons rapport en we dit beter straal negeren. Hij leek precies al wat meer overtuigd van mijn standpunt t.o.v. vorige week. :')
 
Laatst bewerkt:
Intussen blijft mijn n+1 nieuwe projecten naar mijn hoofd smijten, met de spreekwoordelijke handen op zijn oren om Oost-Indisch doof te blijven voor mijn herhaaldelijke mededelingen dat ik tot over mijn oren in het werk zit. What the fuck is wrong with you?! Wat begrijp je niet aan de woorden: "Gaat niet!", "Agenda = vol", ...

Jezus.

Jaja, vervelend hé als de helft van uw team wegloopt.
 
Wat er daar wordt afgesproken gaat jouw opvolger uitvoeren. Dat is helemaal geen verspilling hoor.
In het geval van die universiteit echt wel want ik ben daar al de derde of vierde die bepaalde dingen moet uitvoeren.
Maar aangezien daar niks van structuur is, kan de ene niet verder bouwen op het werk van de andere. Waardoor het allemaal terug van nul begint.
 
Zijn er hier zovelen wiens n+1 alle shit op hen afschuift? Dit is imo toch geen goede leidinggevende dan.

Mijn n+1 doet vaak alsof hij mij helpt maar vaak komt het dan gewoon neer op:
"Ok, ik heb uw probleem gehoord. En hoe zou JIJ dat nu aanpakken?". Waarop hij dan nog wat aanvullingen of tips geeft. Maar uiteindelijk moet je wel alle shit telkens zelf oplossen. Het is niet dat hij plots shit zal overnemen ofzo.

Ik voel mij vaak een zelfstandige binnen mijn bedrijf:
  • Ik ben zélf verantwoordelijk om mijn projecten uit te voeren van A tot Z
  • Ik ben zélf verantwoordelijk om mijn projecten binnen budget uit te voeren.
  • Indien projecten dan toch over budget gaan omwille van redenen die ik niet in de hand heb, moet ik zélf bij de klant bedelen om mijn extra uren gefactureerd te krijgen.
  • Ik ben zélf verantwoordelijk om voldoende billable te werken zodat ik rendabel ben voor mijn bedrijf.
  • Enzovoort.
Het enige verschil is dat ik niet zelf mijn projecten moet binnenhalen (maar veel schijnzelfstandigen/managementvennootschappen moeten dat ook niet doen omdat ze een vaste werkgever... euh, "klant" hebben) en dat ik in geval van nood wel eens kan overleggen met mijn hiërarchie of collega's (maar gezien ik een senior ben, is het meestal the other way around en komt men mij om advies vragen :unsure: ).
 
Mijn n+1 doet vaak alsof hij mij helpt maar vaak komt het dan gewoon neer op:
"Ok, ik heb uw probleem gehoord. En hoe zou JIJ dat nu aanpakken?". Waarop hij dan nog wat aanvullingen of tips geeft. Maar uiteindelijk moet je wel alle shit telkens zelf oplossen. Het is niet dat hij plots shit zal overnemen ofzo.
En als uw n+1 een zondebok nodig heeft als de *ramp op de werkvloer compleet is* dan ligt uw C4'ke klaar. Hij zal zich dan wel indekken. ;)

Echter voor de 1000ste keer: Waarom heb je uw C4 zelf nog niet gegeven?
Vanwege een dikke anciënniteit en opslagvergoeding vermoed ik dan (als zij U ontslaan)? :laugh: :laugh:
 
En als uw n+1 een zondebok nodig heeft als de *ramp op de werkvloer compleet is* dan ligt uw C4'ke klaar. Hij zal zich dan wel indekken. ;)

Echter voor de 1000ste keer: Waarom heb je uw C4 zelf nog niet gegeven?
Vanwege een dikke anciënniteit en opslagvergoeding vermoed ik dan (als zij U ontslaan)? :laugh: :laugh:

Het kadert in een breder strategisch plan.
 
Ik had normaal deze avond nog een meeting, maar nadat mijn manager me weer 10 minuten had laten wachten voor onze check-in terwijl ze een babbeltje sloeg met iemand waar ze een hele dag naast zit en mee kan babbelen, besloot ik dat mijn tijd dan ook kostbaarder is, dus gezegd dat ik niet zou aanwezig zijn vandaag. 🤷‍♀️

Ik vind deze nieuwe coldplayke best aangenaam, maar de rest misschien niet!
 
Er is iemand nieuw in mijn team die ik op weg help op een project. De eerste paar weken trok het opgeleverde werk van die persoon op niets terwijl je dat niet verwacht van iemand met diens senioriteit. Ik heb dat telkens goed opgevangen en de nodige extra tijd genomen om alles keer op keer uit te leggen, en om de nodige motivatie boost te geven dat het normaal is dat het tijd kan nemen en dat die persoon zich geen zorgen hoeft te maken en niet stressen. Iemand anders in mijn plaats met dezelfde ‘macht’ zou die persoon misschien al lang afgeschreven hebben of judgen hoe slecht die werkt onder zijn niveau…maar ik verkies mijn macht zo niet te gebruiken.

Na een paar weken de nodige ondersteuning te geven en een hart onder de riem te steken, werpen de vruchten zich af en is die persoon mee met alles en geef ik complimenten dat die het zeer goed doet. Ah ja, want erkenning is een belangrijk aspect in het werkleven. Wat ik nu merk is dat die persoon opeens is veranderd in een bedweter en bij elke opportuniteit, zowel intern als bij de klant, op een of andere manier mijn aanpak of stellingen in vraag stelt, doet alsof ik niet weet waarover ik spreek en het op zijn manier wil doen.

Ik probeer het te bekijken vanuit een positieve kant en wil geloven dat het komt omdat die persoon gemotiveerd en pro-actief is en zich nuttig wil maken en voelen, dus hopelijk maak ik me zorgen voor niets. Ik ben wel benieuwd waar dit naartoe zal leiden, of dit zal blijven duren en of die persoon echt wel ondankbaar is. Je weet wat ze zeggen, het is van zodra je iemand macht geeft en wat die persoon doet in die machtspositie, wat eigenlijk de ware persoonlijkheid bovenhaalt. In mijn geval ben ik er gerust in, maar hopelijk is hij geen ontgoocheling (wat het momenteel al een beetje is)… dat zou jammer zijn van mijn geïnvesteerde tijd in hem.

Soms denk ik oprecht dat ‘het goede doen’ voor mensen niet altijd loont… sommige mensen zien dat in en gedragen zich ernaar, anderen beseffen het niet of maken er misbruik van.
 
Laatst bewerkt:
Enorm veel problemen met aparatuur de laatste tijd.
Computers gaan zeer traag en bevriezen vaak. Ook veel websites die vastlopen of niet willen openen, dan gebruik je weer een andere browser of terug eens her opstarten... Allemaal gedoe waardoor ik niet vooruit geraak met m'n werk.
Maar dan heb je wel zo'n werkgever die regelmatig onze tijdsregistratie bekijkt en vanaf dat een taak langer dan halfuurtje duurt, zich vragen stelt over je efficientie...
 
Terug
Bovenaan