Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

1,3 miljard winst vorig jaar. Maar deftige stoelen? Vergeet het.
Da's ne kost die niet zal 'renderen' zeker.
Altijd 't zelfste verhaal rondom inrichting van de mensen hun werkplek, niet enkel de stoel.
Dus naast de stoel is het ook bv. 'de schermen'. Zo kostelijk is het niet t.o.v. de omzet om iedereen van 2 externe monitoren te zien (zelfs met 1,3 miljoen winst), maar toch moet je al chance hebben dat je ze krijgt. Ook in de posities waar dat extra productiviteit oplevert.
(So yeah ... het voordeel van thuis te werken, hier heb ik m'n 2 externe 4K monitoren wel)

Idem met bedrijven die per sé de goedkoopste laptop willen aankopen, ook al kan je productiever zijn met een sneller machien (voornamelijk boot SSD properly sized, CPU & RAM in mijn branche).
I get it, men vervangt dat ding om de 3 jaar, dus da's een 'recurring' cost, but still.
 
Nu proberen die advocaten hun problemen op te lossen door heel zelfzeker tegen mij, een ingenieur, te zeggen: "Met AI moet dat toch kunnen?".

Och jongen, zwijg toch gewoon. Ga de wereld nog wat ambeteren door formele briefjes te schrijven. Laat de oplossingen maar aan ons over.

De vanzelfsprekendheid waarmee de goegemeente altijd naar technologie kijkt, ik krijg er echt het schijt van. In plaats van oprecht verwonderd te zijn over wat er vandaag al kan? Neen, liever al voorafnames maken op hetgeen nog moet uitgevonden worden en dat allemaal als evident beschouwen. Het dédain dat daarvan uitgaat. :puke:

Eén iets is zeker: ingenieurs zullen vanalles kunnen uitvinden in de toekomst. Maar de gave om twee stenen te laten vechten met elkaar, dat zal altijd een exclusieve competentie blijven van de advocaat.
 
Nu proberen die advocaten hun problemen op te lossen door heel zelfzeker tegen mij, een ingenieur, te zeggen: "Met AI moet dat toch kunnen?".
Tegenwoordig is dat overal wat je hoort.
Hoe, da's veel werk? 't Is toch gemakkelijk, draai dat door ChatGPT & die zal da allemaal automagically uitwerken.
Yeeeeaaaaah, suuuure. 😑
 
Tegenwoordig is dat overal wat je hoort.
Hoe, da's veel werk? 't Is toch gemakkelijk, draai dat door ChatGPT & die zal da allemaal automagically uitwerken.
Yeeeeaaaaah, suuuure. 😑
ChatGPT is toch ook gewoon totaal onbetrouwbaar. Ik had als test eens gevraagd of hij een examen wou maken over onze politiezone.
Hij had een meerkeuzevraag gemaakt over hoeveel gemeenten er in onze zone zaten: het juiste antwoord is 4. ChatGTP gaf de keuze tussen 3,7 en 9. Ook de naam van de Korpschef was totaal iets anders.

Als het dan een onderwerp is waar je niets over kent en je neemt dat klakkeloos over ga je ook serieus de mist in.
 
Tegenwoordig is dat overal wat je hoort.
Hoe, da's veel werk? 't Is toch gemakkelijk, draai dat door ChatGPT & die zal da allemaal automagically uitwerken.
Yeeeeaaaaah, suuuure. 😑
Ergernis hier op het werk ook: in onze doelstellingen van dit jaar moeten we met ideëen komen van hoe AI onze processen beter/efficiënter etc kan maken... en 99,99% van die ideëen hebben natuurlijk niets met AI te maken en vragen gewoon om een geprogrammeerde oplossing.

Ik heb het opgegeven want op enkele uitzonderingen na, snapt hier niemand het verschil tussen echt AI en gewoon een programmeur die iets slim bouwt.
 
ChatGPT is toch ook gewoon totaal onbetrouwbaar. Ik had als test eens gevraagd of hij een examen wou maken over onze politiezone.
Hij had een meerkeuzevraag gemaakt over hoeveel gemeenten er in onze zone zaten: het juiste antwoord is 4. ChatGTP gaf de keuze tussen 3,7 en 9. Ook de naam van de Korpschef was totaal iets anders.

Als het dan een onderwerp is waar je niets over kent en je neemt dat klakkeloos over ga je ook serieus de mist in.
Gohja, beetje 't zelfste dan Google z'n AI die ons een perfect gebalanceerd dieet van lijm & stenen voorstelt zeker.
 
Da's ne kost die niet zal 'renderen' zeker.
Altijd 't zelfste verhaal rondom inrichting van de mensen hun werkplek, niet enkel de stoel.
Dus naast de stoel is het ook bv. 'de schermen'. Zo kostelijk is het niet t.o.v. de omzet om iedereen van 2 externe monitoren te zien (zelfs met 1,3 miljoen winst), maar toch moet je al chance hebben dat je ze krijgt. Ook in de posities waar dat extra productiviteit oplevert.
(So yeah ... het voordeel van thuis te werken, hier heb ik m'n 2 externe 4K monitoren wel)

Idem met bedrijven die per sé de goedkoopste laptop willen aankopen, ook al kan je productiever zijn met een sneller machien (voornamelijk boot SSD properly sized, CPU & RAM in mijn branche).
I get it, men vervangt dat ding om de 3 jaar, dus da's een 'recurring' cost, but still.

Ja, in sommige bedrijven is het gewoon belachelijk hoe ze daarop willen besparen.

Ooit een consultant gekend die aan €850 per dag (toen, >15 jaar geleden) bij de klant verkocht werd. Maar IT wou de batterij in zijn laptop niet vervangen zolang die nog 15 minuten capaciteit had. Kost van zo'n batterij: nog geen €100...
 
Afhankelijk zijn van een programma dat eigenlijk voor de helft van de tijd niet werkt.

En dan komt men bij mij af, waarom dingen niet verwerkt zijn.

Eindeloos opnieuw nakijken, en problemen samenvatten van mogelijke oorzaken, bestanden zitten openprutsen.
Doorgeven.

Niets van horen...

De opzet van dat programma is ook zo'n kluwen, hoe kan dat ook goed werken.

Erge is dat de mensen erachter natuurlijk blijkbaar steeds alles afwimpelen.
---

'Samenwerken' met andere teams.

Alles superstroef, doen alsof alles kei veel werk is bij de minste wijziging. De ene zal zeker het werk van de andere eens niet overnemen als het echt moet.

Om het met de woorden van mijn baas te zeggen: "Een echte ambtenarenmentaliteit nog."

---
En zoveel meer.

Straks weer verder ploeteren in wat een strontkneus consultant weer heeft achtergelaten.
Trekt weer op geen kloten, en ik zit er mee.

---
Hoewel ik in een gouden kooi zit.
Toch stilaan de stap zetten naar iets anders. Ook al betekent dat inleveren.

Ofwel het lef gaan hebben en me degoutant te laten hangen en alles bewust in het 100 te laten lopen.
Zien wat er dan gebeurt.
Mss dumpen ze me ergens in een hoekje, zoals er wel meerdere zijn, om dan gewoon rustig verder betaald te worden tot het pensioen.
(En dan ga ik ook maar de hele dag op P&A of zo hangen :P )
 
Laatst bewerkt:
ChatGPT is toch ook gewoon totaal onbetrouwbaar. Ik had als test eens gevraagd of hij een examen wou maken over onze politiezone.
Hij had een meerkeuzevraag gemaakt over hoeveel gemeenten er in onze zone zaten: het juiste antwoord is 4. ChatGTP gaf de keuze tussen 3,7 en 9. Ook de naam van de Korpschef was totaal iets anders.

Als het dan een onderwerp is waar je niets over kent en je neemt dat klakkeloos over ga je ook serieus de mist in.
Als de keuze was "tussen 3,7 en 9", dan klopte het wel :shutup:
 
Hoewel ik in een gouden kooi zit.
Toch stilaan de stap zetten naar iets anders. Ook al betekent dat inleveren.

Ofwel het lef gaan hebben en me degoutant te laten hangen en alles bewust in het 100 te laten lopen.
Zien wat er dan gebeurt.
Mss dumpen ze me ergens in een hoekje, zoals er wel meerdere zijn, om dan gewoon rustig verder betaald te worden tot het pensioen.
(En dan ga ik ook maar de hele dag op P&A of zo hangen :p )
Ofwel trek je je het niet zo hard aan, als de job voor het overgrote merendeel je nog kan boeien.
En probeer je vanuit jezelf wat van die zaken op te lossen die je storen door je tijdens die dingen meer (ongevraagd) te moeien?

Beetje "if the pillows are too soft and bouncy, try moving them around a bit until you're comfortable" ofzoiets...
 
Ik moest onlangs CV's nalezen en bewerken en een andere collega van het Azure-team mag nu mensen ronselen op Linkedin en berichtjes sturen als recruiter. Het gaat goed :unsure:
 
Ik moest onlangs CV's nalezen en bewerken en een andere collega van het Azure-team mag nu mensen ronselen op Linkedin en berichtjes sturen als recruiter. Het gaat goed :unsure:
Hebben jullie geen soort van functieomschrijving? CV's nalezen tot daaraan toe nog, je kan wel inschatten wat een goed en wat een slecht CV is (beter dan HR wrs) maar effectief mensen gaan contacteren... are you kidding? :unsure:
 
Hebben jullie geen soort van functieomschrijving? CV's nalezen tot daaraan toe nog, je kan wel inschatten wat een goed en wat een slecht CV is (beter dan HR wrs) maar effectief mensen gaan contacteren... are you kidding? :unsure:
Die CV's nalezen had ook totaal niks met mijn functie te zien. Dat waren interne CV's van collega's nalezen en aanpassen.
Functiebeschrijving trekken ze zich bij ons echt geen hol van aan hoor.
 
Die CV's nalezen had ook totaal niks met mijn functie te zien. Dat waren interne CV's van collega's nalezen en aanpassen.
Functiebeschrijving trekken ze zich bij ons echt geen hol van aan hoor.
Maar heb je een functiebeschrijving of niet? Want als je functiebeschrijving duidelijk afgelijnd is kan je al dat soort BS gewoon weigeren... wa gaan ze doen? U buiten smijten, in de huidige markt? :laugh:

Het probleem is dat er vaak geen functiebeschrijvingen zijn of dat deze nogal vrij flou omschreven zijn maar dan nog, als ze morgen afkomen van "zeg, kuist de WC's eens" dan doe je dat toch ook niet? Exact hetzelfde. Except, ik zou nog liever WC's kuisen dan mensen lastig vallen op Linked-in met de elvendertigste niet passende vacature die je die week in die mensen hun inbox pompt.
 
Maar heb je een functiebeschrijving of niet? Want als je functiebeschrijving duidelijk afgelijnd is kan je al dat soort BS gewoon weigeren... wa gaan ze doen? U buiten smijten, in de huidige markt? :laugh:

Het probleem is dat er vaak geen functiebeschrijvingen zijn of dat deze nogal vrij flou omschreven zijn maar dan nog, als ze morgen afkomen van "zeg, kuist de WC's eens" dan doe je dat toch ook niet? Exact hetzelfde. Except, ik zou nog liever WC's kuisen dan mensen lastig vallen op Linked-in met de elvendertigste niet passende vacature die je die week in die mensen hun inbox pompt.
Deden ze dat maar, dan had ik een chille zomer voor ik aan mijn nieuwe job begin.

In onze beschrijving staat:

Als Cloud Consultant opereer je op het raakvlak van techniek en business. Door het vele klantencontact ben je een belangrijke steunpilaar voor projecten. De diversiteit van de verschillende projecten bieden de mogelijkheid tot een flexibele werkinvulling.
Als Cloud Consultant ben je verantwoordelijk voor het behandelen van volgende taken:

· Nauw samenwerken met stakeholders om de huidige business-processen te identificeren en ze te integreren in een coherente, op product gebaseerde oplossing
· Analyseren van verschillende business processen

· Analyse omzetten naar solutions om de business processen te optimaliseren en een meerwaarde te creëren bij de klant

· Voorstellen tot uitbereiding van onze solutions

· De klantenbehoefte naar het project team vertalen

· Gebruik maken van project management methodologie bij grote implementaties

· Voortdurend oog hebben om de klantentevredenheid op te bouwen en te verhogen voor een relatie op lange termijn

· In lijn met de noden en de evolutie van de functie, neemt u taken op die de goede uitvoering van de functie beogen
 
Deden ze dat maar, dan had ik een chille zomer voor ik aan mijn nieuwe job begin.

In onze beschrijving staat:

Als Cloud Consultant opereer je op het raakvlak van techniek en business. Door het vele klantencontact ben je een belangrijke steunpilaar voor projecten. De diversiteit van de verschillende projecten bieden de mogelijkheid tot een flexibele werkinvulling.
Als Cloud Consultant ben je verantwoordelijk voor het behandelen van volgende taken:
· Nauw samenwerken met stakeholders om de huidige business-processen te identificeren en ze te integreren in een coherente, op product gebaseerde oplossing
· Analyseren van verschillende business processen
· Analyse omzetten naar solutions om de business processen te optimaliseren en een meerwaarde te creëren bij de klant
· Voorstellen tot uitbereiding van onze solutions
· De klantenbehoefte naar het project team vertalen
· Gebruik maken van project management methodologie bij grote implementaties
· Voortdurend oog hebben om de klantentevredenheid op te bouwen en te verhogen voor een relatie op lange termijn
· In lijn met de noden en de evolutie van de functie, neemt u taken op die de goede uitvoering van de functie beogen
De laatste regel zorgt ervoor dat het takenpakket niet strikt begrensd is, maar dat is duidelijk met het oog om op een organische manier door te groeien naar hogere functie/competenties uit te breiden. HR gerelateerde taken hebben 100% objectief niks te maken met een evolutie van u functie en kunnen dus gewoon geweigerd worden want not part of the job.

Ik wil zeker niemand aanzetten om er de kantjes af te beginnen rijden/uitbollen op het moment dat je elders getekend hebt want dat is ook niet correct maar als ze met dit soort onnozelheid afkomen dan vragen ze er wel imo.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan