Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Een consultant.
Laten we hem B noemen, immers de opvolger van consultant A.

Wat A niet volgens de standaarden had gemaakt, liet ik dan verbeteren door B.
B zocht toch werk, dus ik dacht van dan kan die dat wat herbouwen.

Een paar dagen later komt B af: "hij snapt het niet zo goed, of ik het allemaal eens kan verduidelijken."

Werkelijk, uiteindelijk doe je het allemaal beter zelf.
Ik moet toch geen basisprincipes zitten aanleren.

B is toch ook een figuurtje se. Heeft haast tot zijn 30ste gestudeerd gehad blijkbaar, meerdere masters.
Om dan uiteindelijk toch een snelcursus IT te moeten gaan volgen, wat dan de rest van zijn leven bepaalt vermoedelijk.

Eerst zeiden ze: "Oldskooler je gaat daar wel iets aan hebben, want dat is een kei slimme." Waarschijnlijk refererend naar zijn leven op de schoolbanken.

Mijn ogen draaiden daarbij reeds zo:

B ziet het niet meer zitten, vindt het allemaal te complex.

"tja"

Maar er is nog een projectje dat in de startblokken staat.
Die heeft dan maar toestemming gekregen om daar aan te beginnen.

Shit, ook dat nieuwe projectje gaat die tot stront herleiden dat ik dan tevens weer mag erven.
Ik zie het al voor mij. Zoals gewoonlijk, ik doe een eerste test. *werkt niet*
Ik probeer het volgende. *werkt niet*
*werkt niet* *werkt niet* *werkt niet* *werkt niet* *werkt niet*

Waar ben ik toch in terechtgekomen?
Steeds in de shit zitten van die consultants waarbij de meerderheid amper meerwaarde heeft.
Vooral zelfvoldane snotneuzen telkens die shit komen injecteren.
Daarnaast een hoop figuren die hun win-for-life-job heus te danken hebben aan inclusie. Nihil meerwaarde. Alles is toch te moeilijk.
Repetitieve apentaakjes zijn na jaren nog steeds te moeilijk. Je kan het je soms echt niet voorstellen. De nonchalance krijg je er gratis bij.
Overkoepeld door een hoop ambtenarij, waarbij alles ellenlang moet duren. 100 keren zeveren over hetzelfde.

Aan de ene kant zit ik in een gouden kooi. De voordelen zijn wel zeer aantrekkelijk. Zeker de vrijheid die je hier hebt.
Je surft mee met de vooroordelen en clichés die eigen zijn aan de overheid. Doe een paar dagen gewoon niets, en het valt amper op.
Maar aan de andere kant, de frustraties kunnen soms toch goed invreten.

Laatst bewerkt:
Ik heb 7y gewerkt voor een multinational die anal deed over thuiswerken. Maar de managers zitten allemaal op remote locations...
Helemaal akkoord dat heel sterk van de business en de structuur afhangt. Maar er travelt iemand naar jouw vestiging voor een dag op thuiswerkdag, ga je dan zeggen: zijn probleem, hij had het maar beter moeten regelen? (Hier kan je heel veel nuance in het antwoord leggen, maar je zal wel begrijpen waar ik naar toe wil.)

Geen 'vaste' thuiswerkdagen. Gij verkiest dus gewoon random chaos dat iedereen komt & gaat gelijk dat ze 't gedacht hebben?
Met enige regelmaat in wanneer de mensen thuis werken heb je ten minste nog een beetje een gedacht van wanneer je iemand op kantoor kan vinden. Is wss toch interessanter dan dat men elke week een andere random dag uitkiest om op te dagen.

Bij ons team hebben ze afgesproken dat heel het team op di/do komt. Nu goed, technisch gezien is dat al een toegeving, want company-level is de regel momenteel nog dat we slechts 1 dag per week op kantoor moeten zijn. Uiteraard als ik op verplaatsing zit, reken ik dat als kantoordag.
Ik ga eerder uit van 3-4/5 op het bedrijf en jij 1/5. De aanpak zal idd sterk verschillen.

En de tweede alinea is exact hetgene dat mijn probleem is: team komt 2 dagen ipv 1 dag en dat is een “toegeving”.Terecht tov het beleid, maar toch een absurde situatie dat je als “baas” moet smeken om volk op kantoor te hebben?

Uiteindelijk is voor individuele gevallen (de model professional) steeds een argument te maken dat mijn statement absurd is; maar helaas is dat niet 100% van de populatie

Ik ga eerder uit van 3-4/5 op het bedrijf en jij 1/5. De aanpak zal idd sterk verschillen.

En de tweede alinea is exact hetgene dat mijn probleem is: team komt 2 dagen ipv 1 dag en dat is een “toegeving”.Terecht tov het beleid, maar toch een absurde situatie dat je als “baas” moet smeken om volk op kantoor te hebben?

Uiteindelijk is voor individuele gevallen (de model professional) steeds een argument te maken dat mijn statement absurd is; maar helaas is dat niet 100% van de populatie
Goh, meer dan 2 mag men zelfs niet meer vragen in feite.
Sinds de federale regering met dat mobi-budget is afgekomen zijn er hier & daar al mensen die beginnen instappen in dat ding, zelfs al redelijk wat als ik dat soms hoor. Het populairste stuk is uiteraard peiler 2, waar je uw budget netto in uw lening/huur mag steken in ruil voor uw wagen.

Echter, die peiler valt onder de voorwaarde dat je op een boogscheut van uw werk woont OF slechts 2d op kantoor moet zijn.
Dus de moment dat er iemand 't in zijnen bol moest halen om tegen die mensen te stellen dat ze ineens terug 4d op kantoor moeten zijn ga je nog véél sterker protest krijgen, want dan zit je letterlijk aan die mensen hun loon.

Enkele van onze zusterfirma's zit momenteel nog op 2d/w & ik hoor zo van sommigen dat corporate dat daar wel zou willen opkrikken naar 3d/w, maar enkel al om boven vermeldde reden zie ik het niet al te snel gebeuren.
Bij ons zijn ze idd nog vrij laks. Is ook niet echt strenge controle op bij ons.

Nu, kan veel erger hoor.
Ik zit momenteel bij een klant waar dat een pak strenger is bv. Daar is het 50% on-site aanwezigheid & blijkbaar op week geëvalueerd (of was het nu maandbasis, doesn't matter).
Ze gaan daar zelfs zo ver dat men verlof negeert hoor ik v/d mensen. Dus er zijn mensen die dan hun afwezigheid op kantoor moeten 'inhalen' om aan die 50% te komen over een bepaalde tijdsspanne.
Ik heb het daar zelf mee gemaakt trouwens (als externe dan nog wel). Ik moest er 2d zijn. Ik had 1d on & 1d off-site. 1d valt weg, toevallig de on-site dag --> moest ik dan op de afgesproken off-site dag naar daar om die 50% te halen.

Nu, kan veel erger hoor.
Ik zit momenteel bij een klant waar dat een pak strenger is bv. Daar is het 50% on-site aanwezigheid & blijkbaar op week geëvalueerd (of was het nu maandbasis, doesn't matter).
Ze gaan daar zelfs zo ver dat men verlof negeert hoor ik v/d mensen. Dus er zijn mensen die dan hun afwezigheid op kantoor moeten 'inhalen' om aan die 50% te komen over een bepaalde tijdsspanne.
Ik heb het daar zelf mee gemaakt trouwens (als externe dan nog wel). Ik moest er 2d zijn. Ik had 1d on & 1d off-site. 1d valt weg, toevallig de on-site dag --> moest ik dan op de afgesproken off-site dag naar daar om die 50% te halen.

Dat zou voor mij toch al een reden zijn om daar niet te beginnen als externe, of zelfs als werknemer. Waarschijnlijk moet je ook verplicht een halve dag verlof nemen als je naar de tandarts moet?

Dat zou voor mij toch al een reden zijn om daar niet te beginnen als externe, of zelfs als werknemer. Waarschijnlijk moet je ook verplicht een halve dag verlof nemen als je naar de tandarts moet?
Mogelijks. Want hun 'tijdschema' (toegestane start & einduren) was vrij strikt. Met als uiterste startuur 8u30. Dus tenzij je alles geregeld zou krijgen daar voor, zal je wss verlof moeten nemen.

Maar daar heb ik, als werknemer van mijn WG (leverancier), die mij naar ginder (klant) stuurt, in principe weinig over in de pap te brokken wete wel. Beetje 't @Mr. G scenario eh.
Nu, ik moest daar nu geen verlof pakken voor zulk een dingen omdat ik slechts 2d/week bij die klant zat. En anderzijds, de dagen dat zij ginder in verlof waren, deed ik gewoon verder aan mijn andere projecten.

'k Heb zelf wel al projecten gehad waar ik praktisch fulltime bij een klant zat gedurende een langere periode & dan is het weliswaar pretty much alsof je gewoon daar werkt. Echter, ik heb nog bij overheid gezeten & dan is het voornamelijk omgekeerd. Zij hadden dan een ton verlof & ik had slechts 20d/jaar. 😑

Nu, zolang het niet 100% fulltime is & ik nog steeds 'intern' werk had (voor andere klanten v/d WG of voor interne projecten), was het nog altijd gemakkelijk om gewoon tegen de klant te stellen 'TKG is vandaag niet beschikbaar', dan ga ik een dag niet naar die klant & werk op een ander project. Zo kon ik dan eens thuis zijn voor pakweg het onderhoud v/d gasbrander, etc.
Zéker en vast pre-corona, toen thuiswerk over 't algemeen niet was toegestaan, bij geen enkele klant.

Bij ons is de regel dat wie tijdens de middagpauze over het werk begint, voor de hele tafel dessert moet trakteren. 😌
Yeah, daar zou ik nu eens niet mee akkoord gaan. Idem met dat koffiekoeken gedoe (ze hebben daar bij ons ooit eens een sport van gemaakt om iedereen in de gaten te houden om z'n PC te locken & anders koffiekoeken).

Ze hebben mij nooit kunnen 'liggen hebben', maar nee, ik steek daar geen geld in.

En dude, dessert ... zijde gij al ne ker naar de goeien bakker geweest achter pateekes de laatste jaren. Stuff costs a fortune these days. :LOL:
Laat staan voor 10, 20 man (of hoe groot die tafel ook is).

Bij ons is de regel dat wie tijdens de middagpauze over het werk begint, voor de hele tafel dessert moet trakteren. 😌
Ben wel mee in de bedoeling hiervan, niets zo irritant als die ene collega die het niet kan loslaten en zelfs tijdens dat half uurtje over het werk moet liggen mekkeren....

Yeah, daar zou ik nu eens niet mee akkoord gaan. Idem met dat koffiekoeken gedoe (ze hebben daar bij ons ooit eens een sport van gemaakt om iedereen in de gaten te houden om z'n PC te locken & anders koffiekoeken).

Ze hebben mij nooit kunnen 'liggen hebben', maar nee, ik steek daar geen geld in.

En dude, dessert ... zijde gij al ne ker naar de goeien bakker geweest achter pateekes de laatste jaren. Stuff costs a fortune these days. :LOL:
Laat staan voor 10, 20 man (of hoe groot die tafel ook is).
Gesubsidieerde kantine hè, dessert is 25 cent of zo.

Mogelijks. Want hun 'tijdschema' (toegestane start & einduren) was vrij strikt. Met als uiterste startuur 8u30. Dus tenzij je alles geregeld zou krijgen daar voor, zal je wss verlof moeten nemen.

Maar daar heb ik, als werknemer van mijn WG (leverancier), die mij naar ginder (klant) stuurt, in principe weinig over in de pap te brokken wete wel. Beetje 't @Mr. G scenario eh.
Nu, ik moest daar nu geen verlof pakken voor zulk een dingen omdat ik slechts 2d/week bij die klant zat. En anderzijds, de dagen dat zij ginder in verlof waren, deed ik gewoon verder aan mijn andere projecten.

'k Heb zelf wel al projecten gehad waar ik praktisch fulltime bij een klant zat gedurende een langere periode & dan is het weliswaar pretty much alsof je gewoon daar werkt. Echter, ik heb nog bij overheid gezeten & dan is het voornamelijk omgekeerd. Zij hadden dan een ton verlof & ik had slechts 20d/jaar. 😑

Nu, zolang het niet 100% fulltime is & ik nog steeds 'intern' werk had (voor andere klanten v/d WG of voor interne projecten), was het nog altijd gemakkelijk om gewoon tegen de klant te stellen 'TKG is vandaag niet beschikbaar', dan ga ik een dag niet naar die klant & werk op een ander project. Zo kon ik dan eens thuis zijn voor pakweg het onderhoud v/d gasbrander, etc.
Zéker en vast pre-corona, toen thuiswerk over 't algemeen niet was toegestaan, bij geen enkele klant.
Fulltime klanten zijn gelukkig sinds corona toch een minderheid geworden. Bij ons zijn de meeste 100% remote, met enkele uitzonderingen waar je dan 2 van de 5 dagen nog naar kantoor moet.

:sneaky:
Eerste helft dit jaar: baas wil mij weg, barslechte evaluatie, etc
Gesprek daarnet: goed bezig, blijf maar (onderliggend: er komt veel werk aan volgend jaar)
Ok jongens, make up your mind

Fulltime klanten zijn gelukkig sinds corona toch een minderheid geworden. Bij ons zijn de meeste 100% remote, met enkele uitzonderingen waar je dan 2 van de 5 dagen nog naar kantoor moet.
True enough. Waar ik pre-corona soms de baan op moest voor een meeting van een paar uur, is dit nu al sneller remote.
Die 'strenge' klant waarover ik eerder sprak zou vroeger nooit 50% remote geweest zijn. Het zou gewoon telkens minimum 2u over & weer geweest zijn zonder nadenken. Nu was het de eerste maand fulltime on-site & daarna 50%. Dus dat scheelt al in file uurkes.

:sneaky:
Eerste helft dit jaar: baas wil mij weg, barslechte evaluatie, etc
Gesprek daarnet: goed bezig, blijf maar (onderliggend: er komt veel werk aan volgend jaar)
Ok jongens, make up your mind
Eens door dat vele werk heen geworsteld.
The mind dan: "ja opnieuw barslechte evaluatie he, wat doe je om je slechte punten te verbeteren?"

Na het gesprek, uw baas gaat verder naar de catalogus van bedrijfswagens kijken.
"oh die wil ik, maar mss toch een andere kleur deze keer"

Laatst bewerkt:
Er is bij veel jobs toch echt een totaal gebrek aan ownership. Toestellen gaan vanzelf stuk, vergissingen gebeuren vanzelf, er wordt vanzelf met producten gemorst,... Het is nooit: "ik deed iets niet helemaal zoals het hoort, sorry."

"Dat was al zo."
"Ik heb niks gedaan."
"Ik doe dat altijd zo en dat gebeurt anders nooit."
"Er moet iets anders zijn misgegaan."

In tegenstelling tot wat de gemiddelde BG'er denkt geldt dat voor de meerderheid van de werknemers.

Ik hoop dat Prg9 niet denkt dat dit inderdaad niet de norm is voor het merendeel van de werkende populatie, indien wel: absoluut wereldvreemd :)

In het geval van een kantoorjob, en al zeker eentje met een deel thuiswerk en detachering, is het op zich wel vreemd moest eht zo zijn, dus daar heeft hij gelijk in

Terug
Bovenaan