Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Ik hoop dat Prg9 niet denkt dat dit inderdaad niet de norm is voor het merendeel van de werkende populatie, indien wel: absoluut wereldvreemd :)

In het geval van een kantoorjob, en al zeker eentje met een deel thuiswerk en detachering, is het op zich wel vreemd moest eht zo zijn, dus daar heeft hij gelijk in
Maar dat thuiswerk heb je niet gekregen om tijdens je werkuren andere zaken te doen. Als het mag en kan is het leuk, maar ik vind het soms nogal vreemd hoe vanzelfsprekend het hier is dat je halverwege uw dag een uur of langer even weg bent. Als ik de meeste posts hier lees gaan de bedrijven nog net niet failliet als ze nog maar hun wettelijke verlof nemen, maar in het midden van de dag het efkes aftrappen is nooit een probleem.

De realiteit is natuurlijk dat dat ook anders is hé. De ene job is de andere niet. Een uurtje verdwijnen op een dag is bijlange niet zo impactvol als bijvoorbeeld 2 weken niet bereikbaar zijn.

Maar ik ben het eens met je dat de grens soms iets te snel wordt overgestoken

Maar dat thuiswerk heb je niet gekregen om tijdens je werkuren andere zaken te doen. Als het mag en kan is het leuk, maar ik vind het soms nogal vreemd hoe vanzelfsprekend het hier is dat je halverwege uw dag een uur of langer even weg bent. Als ik de meeste posts hier lees gaan de bedrijven nog net niet failliet als ze nog maar hun wettelijke verlof nemen, maar in het midden van de dag het efkes aftrappen is nooit een probleem.
Voor vele kantoorjobs lijkt mij dat dan ook nooit een issue te moeten zijn.

Ocharme dat je voor een uurtje geen telefoon opneemt of iets dergelijks. Is toch net hetzelfde als moest je een uurtje of 2 'focus time' inboeken, waarin je ook 'unavailable' bent. Of een of andere meeting waardoor niemand je kan storen. Etc.
De meesten nemen over de middag, ergens tussen 11:30 & 13:00 (soms zelfs tot 14:00) toch ook 30 minuten of meer pauze zonder dat heel den boel in de soep draait.

In 't geval van een permanentie (onthaal van een bedrijf of whatever) of uiteraard werk dat vol continu draait (pakweg een productieband, die stopt voor niemand & als die stopt, stopt die voor iedereen, bv. over de middag een half uurtje), kan ik mij vinden in 'je zult verlof moeten pakken' natuurlijk.

En 't is niet dat die mensen die 2u overdag ergens een afspraak hebben daarmee automatisch 2u minder werken eh.
Je start een uur vroeger & eindigt een uur later. Of je werkt de volgende dagen 2u meer & eindigt even goed op 40u tegen 't einde v/d week.
--> Zo van die mensen die er de kantjes aflopen & gewoon de helft v/d week zo verdoen, maar registreren alsof het werkuren zijn da's dan weer een heel ander issue eh.

Ze willen hier graag een uitje maken naar het hoofdkantoor. Helaas is dat hoofdkantoor enkele uren reizen en alles buiten de werktijd, dus niet vergoed. Het is niet verplicht, dus ik stuur mijn kat. Mijn vrije tijd is ook wat waard.

Een paar weken geleden hadden wij enkele bezoekers die voor een week van Servië/VS afkwamen. Ik ben toen gewoon iedere dag naar kantoor gegaan - ik vond dat vrij normaal eigenlijk. Natuurlijk zag ik daar ook een beetje tegenop, maar je kan toch niet verantwoorden dat je maar 1 of 2 dagen naar kantoor komt als zij speciaal overvliegen om in person meetings te houden...

Wel, ik was blijkbaar de enige die dat dacht, want de rest heeft op 1 dag na iedere keer gewoon van thuis uit ingebeld. Het is ver gekomen als ik de meest sociale persoon ben op kantoor.

Een paar weken geleden hadden wij enkele bezoekers die voor een week van Servië/VS afkwamen. Ik ben toen gewoon iedere dag naar kantoor gegaan - ik vond dat vrij normaal eigenlijk. Natuurlijk zag ik daar ook een beetje tegenop, maar je kan toch niet verantwoorden dat je maar 1 of 2 dagen naar kantoor komt als zij speciaal overvliegen om in person meetings te houden...

Wel, ik was blijkbaar de enige die dat dacht, want de rest heeft op 1 dag na iedere keer gewoon van thuis uit ingebeld. Het is ver gekomen als ik de meest sociale persoon ben op kantoor.
Maakt management daar dan niet gewoon verplichte aanwezigheid van? Dat is toch niet meer dan logisch dat je dan eens je gezicht komt tonen.

Maakt management daar dan niet gewoon verplichte aanwezigheid van? Dat is toch niet meer dan logisch dat je dan eens je gezicht komt tonen.
Geen idee, misschien dat er achteraf wel een woordje over is gezegd tegen hen. De verwachtingen waren nu ook wel niet gecommuniceerd naar de mensen die waren uitgenodigd in de meetings, maar dat leek me nu ook gewoon de logica zelve dat je toch een effort doet om een extra paar dagen aanwezig te zijn. :D

Probleem is ook dat er bij ons een paar mensen zijn die weten dat ze moeilijk te vervangen zijn, en die zich daardoor ook een pak meer permitteren.

Afdeling bij ons die er nu achter komt dat ze het jaar met een behoorlijke overspend zullen eindigen - omdat het niveau erboven blijkbaar tijdens de budget discussies (ergens in december '23) hun budget gehalveerd heeft, maar nooit gecommuniceerd aan het hoofd van die afdeling en ook alleen maar gevraagd heeft om meer werk te doen tijdens het jaar waardoor het al krap was om alles uit te voeren binnen het oorspronkelijke budget. Toch gemakkelijk om zo op papier fors geld te besparen tijdens een budget oefening, als je niet nadenkt 😬

Geen idee, misschien dat er achteraf wel een woordje over is gezegd tegen hen. De verwachtingen waren nu ook wel niet gecommuniceerd naar de mensen die waren uitgenodigd in de meetings, maar dat leek me nu ook gewoon de logica zelve dat je toch een effort doet om een extra paar dagen aanwezig te zijn. :D

Probleem is ook dat er bij ons een paar mensen zijn die weten dat ze moeilijk te vervangen zijn, en die zich daardoor ook een pak meer permitteren.

Werknemers zijn soms slechter dan (school)kinderen heb ik de indruk.

Hoe reageren de mensen hier tgo hun eigen schoolkinderen als ze niet naar de les willen? Of hun huiswerk niet willen maken? Of in hun nest willen blijven liggen en zeggen dat ze ziek zijn?

Allemaal goed? “Moet kunnen?”.
Waarom naar de les? Alles kan toch via teams of staat in den boek?.

Niet willen meegaan op schoolreis (vgl teambuilding) etc.
Eigenlijk is de werkvloer een grote school.

@coldplayke idd, je ziet meer en meer prinsjes- en prinsessengedrag optreden naarmate een bedrijf moeilijker volk vindt en mensen zich onvervangbaar wanen.
M.i is dat toxisch gedrag.

Een periode van grote werkloosheid zou eens geen kwaad kunnen denk ik (helaas) om dat gedrag de kop in te drukken.
Werknemers zijn baas tegenwoordig. De balans is zoek.

Laatst bewerkt:
Maandag gebeld naar het gemeentehuis met een vraag, doorverbonden naar mevrouw X. Ze ging het opzoeken en ik moest vandaag terugbellen en naar haar vragen.
Bel ik vandaag terug naar het algemene nummer van het gemeentehuis en vraag naar mevrouw X. "Oh, ja, die werkt thuis vandaag, u zal een andere dag moeten terugbellen." welkom in 2024 bij de overheid en thuiswerken.

Laatst bewerkt:
Niet willen meegaan op schoolreis (vgl teambuilding) etc.
Eigenlijk is de werkvloer een grote school.
En ook wat gerelateerd aan een post van wat eerder over after work events en thuiswerk.
Hier toch ook een ergernis over. Van de 14 teamevents zijn er dit jaar 10 op een donderdag. Net de dag dat mijn vriendin permanentie heeft. Die kan wel eens wisselen maar ook geen 10 keer. En dan elke keer wanneer ik zeg dat ik moet passen "ahja, 't is donderdag zeker". En net geen gerol met de ogen.

Is dat nu zo moeilijk te begrijpen? Ja, ik wil wel eens nen effort doen maar ook geen 10 keer per jaar. Plan dan eens iets op een andere dag?
De 4 andere keren heb ik er één moeten passen vanwege een verjaardag. De teambuilding moet ik passen want de info en inschrijving hebben ze tijdens mijn verlof verstuurd en ik ben te laat met inschrijven. Maar uiteraard weer op een donderdag.

@Creeping Death : ja, de donderdag is een populaire dag na corona.
Er zijn nog maar twee dagen in de week dat er iets georganiseerd kan worden:
- maandag: “ah neen want vlak na weekend”
- dinsdag: ok
- woensdag: helft bedrijf werkt van thuis of heeft 4/5 stelsel.
-donderdag: oké
-vrijdag: iedereen werkt van thuis.

Maar ik snap uw ergernis: alles valt zowat op een donderdag.
Ik merk dat bij externe opleidingen en events ook: weer een donderdag.

En ook wat gerelateerd aan een post van wat eerder over after work events en thuiswerk.
Hier toch ook een ergernis over. Van de 14 teamevents zijn er dit jaar 10 op een donderdag. Net de dag dat mijn vriendin permanentie heeft. Die kan wel eens wisselen maar ook geen 10 keer. En dan elke keer wanneer ik zeg dat ik moet passen "ahja, 't is donderdag zeker". En net geen gerol met de ogen.

Is dat nu zo moeilijk te begrijpen? Ja, ik wil wel eens nen effort doen maar ook geen 10 keer per jaar. Plan dan eens iets op een andere dag?
De 4 andere keren heb ik er één moeten passen vanwege een verjaardag. De teambuilding moet ik passen want de info en inschrijving hebben ze tijdens mijn verlof verstuurd en ik ben te laat met inschrijven. Maar uiteraard weer op een donderdag.
14 teamevents op een jaar? Dan begrijp ik volledig dat ook al zou het passen in je agenda, je je kat zou sturen. 2-3x per jaar cava, maar ze moeten ook niet beginnen met overdrijven.

Maandag gebeld naar het gemeentehuis met een vraag, doorverbonden naar mevrouw X. Ze ging het opzoeken en ik moest vandaag terugbellen en naar haar vragen.
Bel ik vandaag terug naar het algemene nummer van het gemeentehuis en vraag naar mevrouw X. "Oh, ja, die werkt thuis vandaag, u zal een andere dag moeten terugbellen." welkom in 2024 bij de overheid en thuiswerken.

Niet gevraagd of men u naar haar teamsnummer kon doorverbinden indien ze van thuis werkte ?
Of dat zij misschien contact kon opnemen met die persoon die van thuis toch werkte en op die manier die info die ze tegen vandaag had opgezocht met een telefoontje kon laten weten.

Allez bij ons als je telewerkt, valt telefoneren (bellen of gebeld worden) evengoed nog altijd onder de zaken die je moet doen. En het feit dat je telewerkt is dan ook geen justificatie om gewoon incommunicado te zijn.

Niet gevraagd of men u naar haar teamsnummer kon doorverbinden indien ze van thuis werkte ?
Of dat zij misschien contact kon opnemen met die persoon die van thuis toch werkte en op die manier die info die ze tegen vandaag had opgezocht met een telefoontje kon laten weten.

Allez bij ons als je telewerkt, valt telefoneren (bellen of gebeld worden) evengoed nog altijd onder de zaken die je moet doen. En het feit dat je telewerkt is dan ook geen justificatie om gewoon incommunicado te zijn.
precies. En voor zover ik er zicht op heb is dat bij de overheid ook gewoon de regel. De receptionist zou daar zelfs niet eens melding van moeten maken en gewoon doorverbinden imo.

precies. En voor zover ik er zicht op heb is dat bij de overheid ook gewoon de regel. De receptionist zou daar zelfs niet eens melding van moeten maken en gewoon doorverbinden imo.
Ik heb vermeld dat zij degene was die mij gevraagd had om die dag terug te bellen. Ze gingen het bericht aan X doorgeven, vragen om mij op te bellen en hebben mijn telefoonnummer genoteerd maar verder niks meer gehoord.

Volledig akkoord ook dat het onprofessioneel is om dat te vermelden. Als men mij had gezegd: "Mevrouw X is vandaag niet bereikbaar, kunt u morgen terugbellen", ging ik hetzelfde resultaat hebben zonder nogmaals bevestiging van het stereotype ambtenaarsbeeld.

Kan ook zijn dat ze diegene “beschermen” die thuiswerkt en dat er een interne regel is dat dagje thuiswerk eigenlijk vakantiedag is.
Elk om beurt dagje thuiswerk aka dagje verlof.

ik hoor voldoende verhalen over de ambtenarij dus ik verschiet van niks.
Oké departementen hebben verschil, maar er zitten er ook nog tussen die geen werk hebben, werkschuw zijn en thuiswerk gelijkstellen aan verlof.

Heb zelfs weet van afdeling waar mensen zonder pc mogen “thuiswerken”. Lees: dagje verlof.
Bij mijn zus is het zelfs zo dat men gezien de lage werkdruk, de te doene taken voor de thuiswerkdagen maakt tijdens de dagen op bureau en als ze dan thuiswerken dat noteren als taken gedaan tijdens thuiswerk.
Ze werkt 3d van thuis… ik moet er geen tekening bijmaken zeker..
Leidinggevenden zijn op de hoogte en doen het zelf zo.
Vastbenoemd allemaal natuurlijk.

...

Een periode van grote werkloosheid zou eens geen kwaad kunnen denk ik (helaas) om dat gedrag de kop in te drukken.
Werknemers zijn baas tegenwoordig. De balans is zoek.
u vraagt:

Terug
Bovenaan