@makila al die veranderingen. Hoe ouder men wordt hoe sneller het verandert, of toch die indruk.
Is dat niet echt zo?
Ik ben Test Engineer. En ik heb het nog eens bekeken.
Van 2007 tem 2020 moest ik gewoon
manueel de applicaties testen. Worst case af en toe eens ne basic SQL (from where) query maar dat was al uitzonderlijk en dat was het dan.
Sinds 2020 is daar bij gekomen -->
- Complexe SQL queries schrijven (Meestal ça ca)
- API Test automation (Ik ben na +-4 jaar hier wel zeer goed mee)
- Java scripting (ça va)
- GIT version control (ça va)
- Azure crap (Meh maar ça va)
- Agile en sprintplanningen (ça va)
Pending (Ik moet nog de kennis opdoen)
- FrontEnd Automation via een framework (Ik haat dit. Ik ben eerder iemand die in de achtergrond scripts schrijft. Zo visueel een webpagina openen en daarop scripten schrijven is NIKS voor mij maar ik voel zo'n lichte dwang om dat toch te doen)
Voorts kreeg ik vorige week de vraag van een klant om het E2E process te testen. Dit is echter nog niet klaar. Kreeg ik gewoon de vraag of ik niet kon samenzitten met de dev om dit via de code te doen en door azure processen aan te spreken

(Ik denk dan: Fuck it ik ben ne tester géne dev)
De laatste 4 jaar gaat het toch allemaal véél sneller dan de voorgaande 14 jaar. En ergens ben ik dat beu. Ik ben nu bijna 50 en nu lukt dat nog allemaal om die versnelling hoger te schakelen maar wat als je 60 bent? Dan is dit toch allemaal game over? Ik voel mij nu ne halve developer ipv een tester. En als dit zo verder gaat dan mogen ze developers beginnen vragen om ook het testwerk uit te voeren want dan overlappen die jobs elkaar.
Extra info: Ja ik heb een diploma A1 Toegepaste Informatica (de meeste testers hebben dat niet) maar ik vind het wel belangrijk dat er een onderscheid is tussen jobs en dat vervaagt gewoon.