Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Omgekeerd bestaat ook hoor. Ik heb 20 codes in mijn MS authenticator ondertussen, maar ook nog eens een aparte app, en die app kan dus ook maar een code voor één portaal genereren.
En dan zijn er nog de websites die met je MS profiel werken. En SMS 2FA heb ik er ook nog een paar. En mail 2FA ook nog één of twee. En de MS authenticator logins waar je geen code moet ingeven maar een pop-up in de app goedkeuren met een cijfer van je scherm.
Owja, en de codes voor de VPN. En de pin voor de remote desktop.

The age of login madness.

Geen flauw idee eigenlijk. Hier maakt men voor alles gebruik van Microsoft Authenticator. Kben zelf geen IT'er maar die vraag belandde wel bij mij... Zou denken dat je in uw applicatie dan ook moet instellen dat er 2 authenticator mogelijkheden zijn... Nu sowieso belachelijk van die klant...

Je selecteert MS authenticator, dat toont een QR code, je scant dat in met je app (MS, Google, Authy, Bitwarden, hij maakt zijn eigen app,...) naar keuze, die zit erin.

Dien mens zou dat ondertussen zelf moeten weten als hij geen apps van MS wil installeren want hoe doet die dat anders voor de rest van zijn logins :p?

Op mijn verdieping werken wij met 4 afdelingen.

Van afdeling 1 krijg is bijna nooit werk.
Van afdeling 2 krijg ik maandelijks werk
Afdeling 3 is waar ik werk
Afdeling 4 controleert het werk van 1.2.3

Ik heb al verteld afdeling 4 is van 6 - 3 man teruggevallen en zit met een achterstand van +2 jaar ongeveer.

Bij afdeling 2 is er een ancient weggevallen wegens een zware operatie. Management was al lang op de hoogte en de chef heeft op tijd gevraagd voor extra personen om deze persoon te vervangen.

Ik zeg dit niet vaak maar de persoon die is weggevallen is echt een old school machine van een kerel. Die kent zijn materie door en door en die klopt uren for the love of the game. Die doet zijn 9-5, gaat naar huis en doet daar ook nog een paar uur verder.

Iedereen wist al hoe laat het was wanneer we te horen kregen dat hij 6m ging uit vallen. En dat is met een positieve revalidatie. Hij is nog maar 2 maanden uit en er is al een achterstand van 600 dossiers! 600 mensen die niet zijn uitbetaald, 600 mensen die hun geld niet hebben gekregen tussen oud en nieuw. De telefoons die wij ontvangen van mensen die hun geld niet hebben gekregen zijn echt *chefs kiss*.

Management > waarom is er een achterstand van 600 dossiers? Dat is niet goed voor onze statistieken.
Chef van onze verdieping > Ik heb u op tijd verwittigd dat wij extra volk nodig hebben om die persoon te vervangen.
Management > Wij hebben geen geld voor extra personeel dus probeer de achterstand weg te werken met wie je nu hebt.

Chef van die afdeling komt tegen mij zeggen van: "peppe ik weet dat je nog niets hebt ontvangen van ons maar bereid je maar voor het zal een zware maand worden".

Chef van mijn afdeling komt tegen mij zeggen: "peppe, ancient 1 gaat volgende maand in pensioen. en een andere collega gaat in zwangerschapsverlof in april. Ancient 2 gaat in oktober op pensioen, voor geen één van die 3 personen zal er vervanging zijn dus bereid u maar voor."

We zijn 9 dagen in 2026 en 2026 is nu al naar de kl*ten (op werkgebied).

Ik wil gerust geloven dat er overheidsinstanties zijn waar er misschien te veel volk werkt. Maar ik kan u verzekeren dat er genoeg zijn waar ze bijna of al verdronken zijn.

Een ding is wel positief en dat is dat iedereen op onze verdieping op dezelfde lijn zit. Met als motto, wij doen wat mogelijk is met de middelen die wij hebben. Als de regering wilt besparen dat is allemaal goed en wel maar ze moeten niet dezelfde dienstverlening verwachten met mindere middelen.

Uiteindelijk de personen die gejost zijn, zijn de burgers. Mensen rekenen op dat geld om hun huur te betalen, lening te betalen, kot van hun kinderen te betalen. Wij krijgen nu telefoons van mensen die vragen of het mogelijk is voor een voorschot omdat ze meer moeten stoken door de kou. En er zijn veel mensen die terugvallen op +-1500€ pensioen en die het ineens heel moeilijk krijgen.

Klinkt herkenbaar.

Ze zaten hier al met volk tekort. Nu zijn er twee die in de loop van het voorjaar op pensioen gaan. Die worden niet vervangen alvorens ze op pensioen gaan, en dus die kunnen die eventuele nieuwe mensen (als we die al krijgen) niet opleiden. Er was nu voorzien dat iemand anders hier hun dienst zou overnemen als ze op pensioen gaan, en dus die was al opleiding aan het volgen bij hen. Maar dat was bij wijze van spreken tussen de soep en patatten, want iedereen is aan het verzuipen in het werk. Heeft die toch wel niet een ongeval gehad, en het is twijfelachtig of die gaat terug zijn alvorens die andere twee op pensioen gaan. Gezien al iedereen aan het verzuipen was, en ze nu ook nog eens die dienst moeten overnemen van diegene die dat ongeval heeft gehad, is er gewoon de ruimte niet meer om nog iemand anders op te leiden voor die dienst waar die twee op pensioen gaan...

Op mijn verdieping werken wij met 4 afdelingen.

Van afdeling 1 krijg is bijna nooit werk.
Van afdeling 2 krijg ik maandelijks werk
Afdeling 3 is waar ik werk
Afdeling 4 controleert het werk van 1.2.3

Ik heb al verteld afdeling 4 is van 6 - 3 man teruggevallen en zit met een achterstand van +2 jaar ongeveer.

Bij afdeling 2 is er een ancient weggevallen wegens een zware operatie. Management was al lang op de hoogte en de chef heeft op tijd gevraagd voor extra personen om deze persoon te vervangen.

Ik zeg dit niet vaak maar de persoon die is weggevallen is echt een old school machine van een kerel. Die kent zijn materie door en door en die klopt uren for the love of the game. Die doet zijn 9-5, gaat naar huis en doet daar ook nog een paar uur verder.

Iedereen wist al hoe laat het was wanneer we te horen kregen dat hij 6m ging uit vallen. En dat is met een positieve revalidatie. Hij is nog maar 2 maanden uit en er is al een achterstand van 600 dossiers! 600 mensen die niet zijn uitbetaald, 600 mensen die hun geld niet hebben gekregen tussen oud en nieuw. De telefoons die wij ontvangen van mensen die hun geld niet hebben gekregen zijn echt *chefs kiss*.

Management > waarom is er een achterstand van 600 dossiers? Dat is niet goed voor onze statistieken.
Chef van onze verdieping > Ik heb u op tijd verwittigd dat wij extra volk nodig hebben om die persoon te vervangen.
Management > Wij hebben geen geld voor extra personeel dus probeer de achterstand weg te werken met wie je nu hebt.

Chef van die afdeling komt tegen mij zeggen van: "peppe ik weet dat je nog niets hebt ontvangen van ons maar bereid je maar voor het zal een zware maand worden".

Chef van mijn afdeling komt tegen mij zeggen: "peppe, ancient 1 gaat volgende maand in pensioen. en een andere collega gaat in zwangerschapsverlof in april. Ancient 2 gaat in oktober op pensioen, voor geen één van die 3 personen zal er vervanging zijn dus bereid u maar voor."

We zijn 9 dagen in 2026 en 2026 is nu al naar de kl*ten (op werkgebied).

Ik wil gerust geloven dat er overheidsinstanties zijn waar er misschien te veel volk werkt. Maar ik kan u verzekeren dat er genoeg zijn waar ze bijna of al verdronken zijn.

Een ding is wel positief en dat is dat iedereen op onze verdieping op dezelfde lijn zit. Met als motto, wij doen wat mogelijk is met de middelen die wij hebben. Als de regering wilt besparen dat is allemaal goed en wel maar ze moeten niet dezelfde dienstverlening verwachten met mindere middelen.

Uiteindelijk de personen die gejost zijn, zijn de burgers. Mensen rekenen op dat geld om hun huur te betalen, lening te betalen, kot van hun kinderen te betalen. Wij krijgen nu telefoons van mensen die vragen of het mogelijk is voor een voorschot omdat ze meer moeten stoken door de kou. En er zijn veel mensen die terugvallen op +-1500€ pensioen en die het ineens heel moeilijk krijgen.
Valt er geen geld meer te recupereren van I-Police?🥲

Hier onlangs een vrij megalomaan project de vuilbak ingekapt.
Het was op zich af, heeft een boite mensen jaren aan gewerkt.
"Goh, maar dat project heeft eigenlijk niet zoveel nut, wie gaat dat gebruiken?"

Geld dat er wordt vergooid bij de overheid, de dagelijkse toestanden ook hier, hallucinant eigenlijk.

En voor bepaalde diensten is er dan gewoon geen budget meer.

Die authenticator apps zijn toch uitwisselbaar? Hij zou dan toch gewoon de Google Authenticator kunnen gebruiken?
Ikzelf gebruik de Microsoft Authenticator voor werk-doeleinden, en de Google Authenticator voor persoonlijke doeleinden (zoals BG...)
Hangt af van hoe het ingesteld staat. Ik zou zelf liefst hier hebben dat het MS Authenticator is en niks anders. Als bij een andere authenticator uw TOTP code lekt kan iedereen in uw account binnen.

Bazen will be bazen.

Ergens in de ivoren toren uithangen, overleven van meeting tot meeting, in de schijndrukte, verantwoordelijkheid ontlopend, en ze cashen uiteraard.

Nu zulke lakse collega's en bazen die er dan nog eens laks op reageren, overheid voor iets he.🫡

Die taferelen zie ik hier ook.
Denkende van had gewoon eens iets doorgewerkt, dan zaten we nu niet in de shit.
En baas: " doddel doddel...bla bla...monotoon geluid."

En dan komt er toch eens een deadline aan, zit jij last minute mee in de shit, terwijl het helemaal niet zo hoefde te zijn.

Herkenbaar.
Overlaatst vroeg hij om de vergaderingen in groep A over te nemen wegens "te druk". Heb ik dan ook gedaan

En dan praat je met collega's en voor je dat die allemaal vergaderingen overnemen voor hem, nu zijn we op een punt dat we ons idd afvragen "wat doet die eigenlijk"

Bij elke knoop die hij moet doorhakken of uniforme werkwijze die hij moet implementeren "wat denkt de groep" - tot iemand zei "Dat dat uw verantwoordelijkheid is" en weg sfeer

Vanaf dat ze nu in de shit zitten door het getreuzel van andere heb ik geen tijd of neem ik een dag verlof. Not my problem als ik mijn ding gedaan heb

Hier alle ontvangen tickets retour gestuurd. Man man, mensenlief. Fouten, fouten, fouten... Maar goed dat wij onze kop er goed bij houden, want het zou naadloos kunnen passeren allemaal.

Vriendin zit in de thuiszorg, wat er daar nu aan het gebeuren is met nieuwe regeltjes heb ik toch serieus mijn vragen bij of dat allemaal wel wettelijk kan.

-Ze hadden jaarlijks het recht om 5 extra dagen onbetaald verlof te nemen, dit mag niet meer.

-Iedereen kreeg jaarlijks een bonus in de vorm van waardebonnen.
Dit zal nu aangepast worden afhankelijk van het aantal ziektedagen.
Elke ziektedag is -10%

-Op het einde van de maand moet de overuren-teller 0 zijn.
Je moet ze dus opnemen ook al heb je ze niet nodig + als de planning het niet toelaat...pech gehad.
(geen overuren doen is natuurlijk geen optie, ja kan moeilijk een patiënt zomaar achterlaten omdat je uren erop zitten)
Ze hebben ne micromanager aangesteld?

Burger moet 500€ terug betalen. Hij schrijft ons een brief vol fouten en op het einde komt hij tot de conclusie dat hij niets moet terug betalen.

U wilt de overheid niet terug betalen maar verwacht wel dat wij u maandelijks gaan betalen? Hij zal nog nooit hebben gehoord van loonbeslag zeker.

In 2025 ben ik TWEE dagen ziek geweest!!!!!

En de 2x heb ik HR verwittigd om 9.15, krijg ik een ganse mail met het reglement dat ik ten laatste voor 9 uur HR moet verwittigen.

Echt waar stik erin jongens. Verwachten ze nu echt dat wanneer je ziek bent perfect tussen 8-9 kan bellen.... Als ik naar spoed moest gaan is het laatste waar ik aan denk, ahja HR verwittigen voor 9 uur.
alléé alléé,

een mailtje of telefoontje is 2 minuten werk. voor 9 u is niet extreem toch? bij al mijn jobs moest je toch verwittigen voor je dag taak start hoor.

lijkt me heel fair.

Nee, het is een gecentraliseerd overheidssysteem.

De regel is inbellen voor 9u 'smorgens als je ziek bent omdat men de planning moet maken van de controle-bezoeken.
Dat is onafhankelijk van wanneer je begint met werken ofdat nu 8u' smorgens is of 9u30 's morgens. (Ik weet niet hoe het zit voor de shiftmedewerkers.)

Ins e, te laat inbellen kan men aanzien als ervoor zorgen om het onmogelijk te maken dat je bezoek krijgt van een controlearts dus kan men dat aanzien als "niet opdagen op het werk".

Dat inbelsysteem is volledig automatisch en 24/7. Je kan inbellen om 3u 's nachts als ziek voor die dag of zelfs online dat indienen.

Natuurlijk zijn er uitzonderingen voor overmacht. Het is niet omdat je het te laat invult dat je daardoor direct "gestraft" wordt.
Zoals bijvoorbeeld naar het spoed spurten.
Inderdaad. Je kan zelfs (toch in theorie alvast) op staande voet ontslagen worden als je chronisch u te laat ziek meldt en dit bewust doet.

Wat natuurlijk niet kan = Je krijgt een hartaanval en ze moeten u met spoed vervoeren. En tijdens uw herstel val je nog 2 keer in zwijm. En uw partner vergeet telkens tijdig te bellen. Dan gaat ontslag op staande voet natuurlijk nooit lukken.

Facturatiedienst had een topdag, diverse identieke facturen via peppol, een mens vraagt zich af hoe dom je een IT product kan maken, mss toch eens nadenken om de doodstraf terug in te voeren.

Mensen die AI meeting notes laten maken en dan nooit mijn naam corrigeren die fout wordt gespeld. Ik ga het beginnen misbruiken: een action point voor "coltplayke" --> geen action point voor mij! 😌

onze helpdesk bestaat uit 2 capable mensen en de rest nutteloze nietsnutten...
Allemaal gasten die al >5 jaar "ervaring" hebben op helpdesk
Voorbeeldjes enkel en alleen al van vandaag:
  • mensen offboarden 2 maand voor ze uit dienst gaan. (waarna die werknemer naar zijn werkgever begint te bellen dat hij nergens meer in kan)
  • Aan de capabele mensen moeten vragen hoe ze een user mailbox omzetten naar shared mailbox en toekennen.
  • ipv een shared mailbox een user mailbox aan maken en er een business premium licentie aanhangen.
  • 1tje komt ook standaard 15-120 minuten te laat elke dag (maar vertrekt stipt om 17u naar huis).
  • mensen offboarden maar wel vergeten de licentie weg te nemen, het wachtwoord te resetten en de sign in te blocken.
  • zeggen dat ze doucmentatie niet vinden, terwijl ik letterlijk op 1 seconde de juiste documentatie kan terugvinden
  • zich te goed voelen om naar de end user te bellen als de technical lead van het bedrijf iets gefixed heeft voor hen "ik heb het ticket geescalleerd, ik raak dat niet meer aan"
  • dringende offboardingen (dringend ontslag, werknemer op staande voet buiten) categoriseren als P5 en het gewoon in unassigned dumpen
  • end users die niet kunnen aanmelden moeten 3 dagen op rij in een ticket vragen wanneer ze nu eindelijk geholpen gaan worden
  • en om af te sluiten 0.0 ownership, 0.0 inschattingsvermogen, 0.0 eergevoel en 0.0 inzet hebben

dat is dan alleen al vandaag, nog niet over afgelopen maanden gesproken...
Maar ze gaan dan wel bij de ceo blijten dat ze zich "de vuilbak van het bedrijf voelen" en "dat ze zich niet gerespecteerd voelen door de rest van het bedrijf".

In het verleden met een LAAAAAANGE lijst naar hun teamlead gestapt met de ceo erbij, was ik de negatieveling en was het "maar dan moet je misschien aanbieden of je hen kan helpen"...
Ik heb als service delivery manager andere taken te doen (waar ik nu al niet aanraak omdat ik werk genoeg heb)...
Tegenwoordig reageert de teamlead al niet meer als ik weer iets doorstuur (dat er imo over gaat, ik stuur zelfs kleine dingen al niet meer door).

Ik werk liever van thuis, dan merk ik de incapabelheid van die mannen minder op...
ik krijg van mijn horloge meldingen dat mijn hartslag hoger is dan gemiddeld en hij stress dedecteerd, wij zijn ochot ocharme anderhalf uur "open" vandaag

Bij ons hebben ze dit jaar een nieuw systeem ingevoerd waar we ons uren moeten in boeken. Dit nadat we al eeuwen, sinds 't begin der tijden, het vorige concept gebruikten. Anyway, new company mergers, new company rules I guess.

Natuurlijk trekt dat ding op de ballen & pretty much zodra het ingevoerd is heeft dat ding nu m'n Exchange/Outlook agenda volledig vermassacreerd.
Dat systeem heeft een 'Sync naar Exchange' & ze zullen de historiek wss gemigreerd hebben naar dat ding. Nu zit alles 2, 3, soms 4 keer EXTRA in mijnen agenda (bovenop wat er correct in zat). Zelfs nog erger, want de blokken zijn de juiste 'lengte', maar hebben niet altijd hetzelfde start uur, dus chaos troef.

Bottom line, mijnen agenda is nu ne regelrechte vuilbak!

Terug
Bovenaan