Het is een oprechte vraag hier omdat ik weet dat ik soms nogal wel eens cynisch kan zijn, maar is mijn mail nu zo klantonvriendelijk?
Om de situatie te schetsen:
Een voorzitter van een gebouw wil een afspraak met mij omdat ze van hun beheerder bij ons gehoord hadden dat wij de contracten vanaf dit jaar grondig aanpakken.
Ik bel die man dus op en bevestig dat die contracten best wel aangepast gaan worden en de erelonen die we vragen ook.
Ik heb er dan een kort gesprek mee en spreek af dat ik het nieuwe contract al zal doorsturen dat dan voorgelegd wordt op de algemene vergadering in maart. Dan heeft hij tijdens kerst-nieuw tijd om dat al te lezen en zeg dat ik gelijktijdig in die mail enkele data voorstel om samen te zitten en het contract en het ereloon te bespreken.
Ik meld ook dat ik het nieuwe ereloon niet kan meegeven maar we dat best bespreken op onze meeting.
Om het te kaderen, het is een groot gebouw met 150 appartementen, en een marktconform tarief zou 20-22 euro per appartement zijn. Onder het vorige management werd er véél te veel naar de pijpen van de klanten gedanst en geplooid waardoor ze op dat vlak wel verwend zijn. Maar dat is gewoon niet meer haalbaar en willen we als nieuw management echt iets aan doen.
Soit, we sluiten het gesprek af en ik stuur deze mail dus zoals beloofd waarin ik eigenlijk het gesprek samenvat.
Ik krijg dit als antwoord:
Allee, het is een oprechte vraag of ik nu echt zo onvriendelijk was of dat anders kan aanpakken?
Ik verkies dus om die contracten goed op voorhand door te sturen zodat ze die kunnen lezen, maar an sich is het gewoon take it or leave it. Al kunnen we over dat ereloon wel wat discussiëren, vandaar die afspraak die ik zou willen.
Korte update:
Ik heb de meeting dus gehad met de voorzitter van dat gebouw.
Hij verstond nu ook waarom ik de prijs niet op mail wilde zetten, ik had voor hen nog een uitzonderingstarief voorzien dat 20% lager zit dan onze standaard, gezien het ook een echt groot gebouw is. Ik heb dat ook persoonlijk toegelicht dat we dat doen omdat ze goede en belangrijke klanten zijn die al van het begin meegaan.
Al bij al hebben we een erg goed gesprek gehad. Ik heb alles tot op de euro voor hen uitgeteld op jaarbasis en dat gesprek met een goed gevoel afgesloten.
Hij ging dat dan ook bespreken met de andere leden van de beheerraad waarbij ik vroeg om me zeker op de hoogte te houden van hun feedback.
Daarna heeft hij dan blijkbaar de COO gebeld enkele dagen later en gezegd dat ze het veel te duur vonden en ze een ander contract willen. De COO heeft dan gezegd dat ze achter mij staan en dat er niets gewijzigd wordt.
Soit, dat ze dan achter mij een trapje hoger gaan vind ik op zich niet netjes.
Hij heeft dan ook dat gesprek met de COO afgesloten met de melding dat ze dat contract niet gaan verdedigen op de AV, basically een dreiging dus dat ze iemand anders zoeken. (hij hintte daar wel ook al in ons gesprek naar)
Fine, mij niet gelaten. Liever 4 iets kleinere gebouwen met meer ereloon en minder werk (want het is een heel intensief dossier) dan eentje waar we al 20 jaar eigenlijk 60% korting hebben gegeven en die dan dreigen met te vertrekken als je ietwat marktconforme tarieven vraagt.
Ter info: dat heeft ons ongeveer 210k gekost aan korting op al die jaren. En we betalen daar ook nog eens ieder jaar de nieuwjaarsreceptie voor 150 appartementen, geen idee wat dat gemiddeld kost maar goedkoop is dat dus niet.
En nu het toppunt: belt die maandag naar onze beheerder van het gebouw met de vraag of we dit jaar die nieuwjaarsreceptie ook niet willen betalen.
Ja, hallo

Worst case (voor hem niet voor jou) zegt hij het contract op zonder veel nadenken en komt hij nadien tot zijn eigen verbazing tot de vaststelling dat jou voorstel het allergoedkoopste was.