Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Mag dat niet in persoon afgegeven worden tegenover een bewijs van ontvangst?
En als je daarbij problemen verwacht, best dan in het bijzijn van een derde persoon die kan getuigen dat je geprobeerd hebt om de brief af te geven maar dat dit geweigerd werd door je baas, worst case?
Volgens mij wel: https://www.hetacv.be/je-rechten/we...=1774261578861#hoe-moet-de-opzegging-gebeuren

• Opzegbrief bij opzegging door de werknemer: als werknemer kan je de opzegging aan je werkgever bezorgen:
    • met een aangetekende brief
    • door de brief persoonlijk af te geven
    • via een deurwaardersexploot
Belangrijk: als je de opzegbrief persoonlijk afgeeft, laat dan je werkgever een kopie aftekenen voor ontvangst! Zo heb je een bewijs dat je je opzeg hebt ingediend.

Wordt een aangetekende mail tegenwoordig ook niet gebruikt voor bewijs van afgifte? Anders dat bekijken?
Heb dat nog nooit ontvangen of gezien hier, geen idee hoe dat werkt.. Maar hoe dan ook: zelfde probleem hoor.
Baas raakt geen PC aan. We hebben 1 bedrijfs email adres, en dat komt ook bij mij toe.

Heb dat nog nooit ontvangen of gezien hier, geen idee hoe dat werkt.. Maar hoe dan ook: zelfde probleem hoor.
Baas raakt geen PC aan. We hebben 1 bedrijfs email adres, en dat komt ook bij mij toe.
persoonlijk afgeven en laten filmen door collega

Ja ik had al zoiets vermoeden, maar concreet in mijn geval, moest ik dit toch ooit willen doen, zit je natuurlijk wel met dat "probleem" hé, aangezien ik hier alle post ontvang, ook aangetekende...

Dus wat doe je dan in zo'n geval? Best gewoon tegen je baas zeggen zeker, dat je je ontslagbrief hebt op de bus gedaan, en dat ik die niet wens te ontvangen met mijn ID card.
Dus mijn baas verplichten er zelf om te gaan bij de post, binnen de termijn (14 dagen zeker?)

als hij er dan nog niet is om geweest in die termijn, dan geldt dit als "ontvangen", en heb ik aan mijn verplichting voldaan neem ik aan...

maar tis toch iets tricky natuurlijk, hij kan zeggen "ik was op reis toen, had geen tijd..."

Toch straf dat anno 2026 er nog zo'n ouderwetse manier moet aan te pas komen hé. Nog steeds is een ontslag per email niet rechstgeldig....
aangetekende mail, persoonlijk laten aftekenen, aangetekend + persoonlijk versturen via mail én gewone post, ...

genoeg manieren

aangetekende mail, persoonlijk laten aftekenen, aangetekend + persoonlijk versturen via mail én gewone post, ...

genoeg manieren
Basically, hij is gewoon nog niet klaar om te vertrekken. Als je écht weg wil, dan laat je u niet tegen houden door 't feit dat je even een papier in de handen van uwe patron moet steken & het hem moet laten aftekenen.

Ja, een aangetekend schrijven op de post steken & het u verder niet meer aantrekken is gemakkelijker, ofte minder confronterend omdat je die mens zelf niet moet aanspreken.
Mor soit, 't is nu niet dat je die persoon/personen dan ineens nooit meer zal zien eens ze dat bericht ontvangen hebben, dus de confrontatie zal er altijd wel zijn.

Als die mens het écht zo ver wil drijven dat die uw ontslag weigert te tekenen, dan kan je nog altijd wat alternatieven sturen of eventueel zelfs een 2e bezoek voorzien & uwe GSM op record zetten terwijl je dat doet om de weigering te documenteren.

Maar het lijkt mij dat het in 't gros van de gevallen nooit zover zal moeten komen. Men kan u uiteindelijk toch nooit tegen houden als je weg wil.
Enige wat men uiteindelijk kan doen is u proberen overhalen om toch te blijven. Of het nu met liefkozende woorden is of via monetaire voorstellen maakt weinig uit, 't is aan u om al dan niet te volharden in uw beslissing.

Basically, al wat men echt kan doen is het proces een weekje of zo vertragen.

Klant waar ik vast gestationeerd ben heeft timers op de verlichting in de toiletten gezet.
Dat op zich te verstaan, maar die dingen staan op 30 seconden en eens ge zit, moogt ge bewegen en wuiven zoveel ge wil, blijft donker.

Je moet al half rechtstaan om de detector te triggeren :rolleyes:
zijt blij dat de detector in het kotje staat

Bij ons staat die buiten het kotje, al een paar keer voorgehad dat ik zaklamp van de gsm heb mogen aanzetten, zodat ik nog iets zag.

Wat ik steeds heb gedaan is mijn ontslagbrief persoonlijk afgeven, in twee exemplaren. Die kunnen dan door de werkgever afgetekend worden met de datum erop en heb je elk een kopie om achteraf eventuele discussies te vermijden.

Gezien een aangetekende zending ontvangen moet worden en dat vaak/meestal met Id of handtekening gebeurt, is dit zowat het slechtste advies dat je kan geven, gezien je een ontslagbrief aan de werkgever natuurlijk niet zelf mag ontvangen.
Slechtste advies? Context: Het behoort tot z'n takenpakket en z'n baas is niet altijd op kantoor. Dus kan en mag hij perfect zelf mits geldige volmacht natuurlijk, die eigen aangetekende brief ontvangen en dan intern afleveren aan z'n baas. De rechtbank kijkt naar het afleveringsbewijs, en of dat wel gebeurd is op het adres van de maatschappelijke zetel, ongeacht wie dat ontvangen heeft. Als er bedrog is, wat in zo'n situatie niet aangetoond zou kunnen worden, en er al effectief naar de arbeidsrechtbank gegaan wordt, is het natuurlijk wat anders.

Hij zou ook de dag voor hij bv. thuiswerkt kunnen versturen, zodat het toekomt wanneer hij er niet is, zodat z'n baas zelf kan tekenen voor ontvangst of gaan afhalen, als er minstens een bericht in de bus achtergelaten wordt.

Slechtste advies? Context: Het behoort tot z'n takenpakket en z'n baas is niet altijd op kantoor. Dus kan en mag hij perfect zelf mits geldige volmacht natuurlijk, die eigen aangetekende brief ontvangen en dan intern afleveren aan z'n baas. De rechtbank kijkt naar het afleveringsbewijs, en of dat wel gebeurd is op het adres van de maatschappelijke zetel, ongeacht wie dat ontvangen heeft. Als er bedrog is, wat in zo'n situatie niet aangetoond zou kunnen worden, en er al effectief naar de arbeidsrechtbank gegaan wordt, is het natuurlijk wat anders.

Hij zou ook de dag voor hij bv. thuiswerkt kunnen versturen, zodat het toekomt wanneer hij er niet is, zodat z'n baas zelf kan tekenen voor ontvangst of gaan afhalen, als er minstens een bericht in de bus achtergelaten wordt.
Ik ken de context en het takenpakket van Trump ondertussen best goed. Ja, hij mag die aangetekende brief ontvangen, maar dan heeft HIJ deze ontvangen en in deze betekent dat dat de werkgever hem niet ontvangen heeft als de werkgever dit claimt. Want dit kan onderzocht worden als de postbode goed zijn werk doet.

Je kan het trouwen nog iets beter doen door de brief persoonlijk te richten aan de zaakvoerder (op zijn bedrijfsadres/bedrijfsnaam)

Wat een gedoe voor een ontslag. Stuur gewoon die brief aangetekend op en de kous is af.
Als je echt ontslag wil nemen dan moet daar niet zoveel gedoe rond zijn. Shit or get off the pot.

Ok bedankt iedereen,
als het zover is, ga ik gewoon hem laten tekenen voor ontvangst, 2 exemplaartjes. 1tje voor ik en mijzelf.

lijkt me ook gewoon het meest "collegiaal" en eerlijk.

September laatstleden had ik bovenop m'n huidige fulltime job een bijkomende expertiserol opgenomen (laten we zeggen 0,3 van een FTE). Dit onder voorwaarde van management dat we een extra persoon aanwerven om werk van me over te nemen. Mijn eigen manager heeft hier hard voor gestreden en heb intussentijd een dikke loonsverhoging gekregen. Sinds januari is er heel wat middle management buitengezwierd en zijn er nieuwe gekomen en blijkt nu dat die vacature gewoon verdwenen is zonder mijn baas of mezelf te laten weten. Uitleg per mail is FTE druk, te hogen kosten...

Sinds enkele weken voel ik me compleet overspannen. Kan in tegenstelling tot vroeger niet meer goed tegen de eindeloze klachten van makelaars en klanten en sales. Heb sinds enkele dagen ook een mistig gevoel in m'n hoofd. Lezen lukt niet goed meer, woorden dringen niet tot me door. Me op doodeenvoudige taken focussen is een hele opgave.
Zo meteen naar huisdokter.

September laatstleden had ik bovenop m'n huidige fulltime job een bijkomende expertiserol opgenomen (laten we zeggen 0,3 van een FTE). Dit onder voorwaarde van management dat we een extra persoon aanwerven om werk van me over te nemen. Mijn eigen manager heeft hier hard voor gestreden en heb intussentijd een dikke loonsverhoging gekregen. Sinds januari is er heel wat middle management buitengezwierd en zijn er nieuwe gekomen en blijkt nu dat die vacature gewoon verdwenen is zonder mijn baas of mezelf te laten weten. Uitleg per mail is FTE druk, te hogen kosten...

Sinds enkele weken voel ik me compleet overspannen. Kan in tegenstelling tot vroeger niet meer goed tegen de eindeloze klachten van makelaars en klanten en sales. Heb sinds enkele dagen ook een mistig gevoel in m'n hoofd. Lezen lukt niet goed meer, woorden dringen niet tot me door. Me op doodeenvoudige taken focussen is een hele opgave.
Zo meteen naar huisdokter.
Ben je oké? Klinkt als een burn-out. Veel courage...

zijt blij dat de detector in het kotje staat

Bij ons staat die buiten het kotje, al een paar keer voorgehad dat ik zaklamp van de gsm heb mogen aanzetten, zodat ik nog iets zag.
Dan moet je de deur even openzwaaien van het kotje, maar wel hopen dat er net op dat moment niemand binnen komt.

OK dan, nog maar eens zwart op wit bewezen dat management klap niets meer is dan warme lucht blazen.
Al een heel jaar dat men af & toe indicatie geeft dat er dit jaar effectief eens merit increases (e.g. opslag) zouden af kunnen. Er is budget gasten. Gewoon wachten, 't komt met wat vertraging.

OK, na de vertraging af te wachten ... ge hebt uwen index gehad, that's it. Bye now.
En dit na een jaar van overuren van 'k ga u gaan hebben. Als er vorig jaar niet genoeg 'merit' in zat, dan kan er nooit genoeg merit zijn.

En dan was het zo eigenlijk van 'ge hebt uw vergoeding toch gekregen voor al die weekends'. Ja, ik dacht van 't zou er nog aan mankeren dat ik al die dagen voor niets gewerkt zou hebben.
Jah. Daarmee is 't dan ook allemaal gezegd zeker.

Ze zullen wss al aan het rekenen zijn om ons te vervangen met AI, die is goedkoper. :cautious:

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan