Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Klanten die u zonder verwittigen plots doen inbellen op een Teams-vergadering met nog andere externen erbij. :wtf: Lekker agressief.

1) Zagen over meerwerken in regie. Te gierig om die te betalen.
2) Dan meetings organiseren zonder mij erbij, omdat ik anders weer uren factureer.
3) Tot de vaststelling komen in de meeting dat ze er precies toch niet aan uitgeraken zonder mij. -> Dan maar instant inbellen die handel.

-> Ignore.

Wat denken die eigenlijk? Dat ik met mijn vingers zit te draaien in de hoop dat er werk binnenkomt?

1) Hangt af van het contract. Normaliter zijn zo'n contracten catch all opgesteld zodanig dat er geen meerwerken in regie betaald moeten worden. Juist doordat er in het verleden geprofiteerd werd van meerwerken om zo het contract binnen te halen en dan de ene na de andere meerwerk te declareren. nope, met alle chinezen maar niet met den dezen.
2) jup
3) lijkt mij juist efficiënter dan dat ze eerst in uw aanwezigheid nog hun standpunt moeten definiëren voordat ze uw expertise gebruiken om de knoop door te hakken of te laten doorhakken.

Die denken van : we proberen het, lukt dat niet dan zetten we onze standpunten op mail en laten hem dit bekijken op zijn gemak. Mijn voorkeur is dat ze mij bellen, mij 10 minuten laten spreken om dan een mail te krijgen waar ik niet meer op moet antwoorden en waar gewoon bevestigd staat wat ik juist mondeling heb doorgegeven. Is toch top, niet ?

Dan dat je een 35ste mail krijgt, met al de historiek in terug, met de vraag om de pistes te definiëren waarna men dan mogelijks een beslissing zal nemen.

Hop, een mail van de IT. Dat ons paswoord bijna moet veranderd worden. Dat we vandaag (!) naar het hoofdkantoor moeten komen om die te veranderen, aangezien dat lukt niet over de VPN. Indien dat niet gebeurd vandaag, kun je vanaf morgen niet meer op de VPN werken. :wtf: :wtf:

Hoofdkantoor is op meer dan 150 km afstand. Als ik daar wil werken, kan ik 's morgens en 's avonds niet helpen met de kinderen. Dat moet dan ingepland worden met mijn vrouw.

Ganser dagen met zulke zever geconfronteerd worden. Wat is dat voor marteling?
Maar laat ons nog eens een survey uitsturen naar alle loonslaven met vragen als: "Ervaart u digitale stress?", dan kunnen ze daar "rekening mee houden". 🤡 🤡
Wat een fucked up wereld.

Hoezo private sector is efficiënt ? Zelfs bij ons kan je gewoon uw paswoord aanpassen via de VPN. En geven ze die melding ook 1 - 2 weken op voorhand dat het paswoord gaat veranderen, zodanig dat je uw ding nog kan doen.
En als je in vakantie bent gegaan is de afspraak altijd dat de eerste werkdag terug op de bureau is na een lang verlof, juist om dergelijke zaken te kunnen opvangen als er toch iets zou zijn waarbij lokale aanwezigheid vereist is. Maar kans is enorm klein sinds corona eigenlijk dat dit nog het geval is.

Een halve dag in het weekend overuren geklopt, uw werkweek starten en direct opnieuw bedolven worden onder de mails en telefoontjes waardoor mijn "voorsprong" (lees: verminderde achterstand) alweer helemaal teniet is gedaan. Volgens mij heeft de helft van mijn klanten en collega's ook zitten werken op maandag waardoor alle mails vanmorgen in één keer zijn binnengestroomd.
Ik heb vanmiddag al een tafeltje kapot geklopt van frustratie dus ik ben uit zelfbescherming even in cynische negeermodus gegaan.

  • Ik heb al 80 à 90% van mijn klantentelefoons genegeerd vandaag.
  • Nu zie ik de mails binnenstromen van klanten met de "@" en de "!"-tekens ernaast. -> Ignore.
  • Nieuwe collega belde mij vanmorgen en nog eens vanmiddag. Wellicht om te vragen hoe iets moet. -> Ignore.
  • Andere collega belt mij, wellicht voor een terechte reminder omdat ik nog wat rapporten moet controleren en uitsturen. -> Ignore.
  • Mijn 35 nieuwe mails vandaag die allemaal acties vereisen? -> Ignore.
Trouwens, mijn baas heeft me gezegd dat, om mijn werkdruk te verlichten, ik af en toe blokken focustijd in mijn agenda moet zetten. Dat dat "rust brengt". Voila zie, bij deze heb ik mijn blokken focustijd eens in de praktijk gebracht vandaag.
En ik moet zeggen: ik voel de "rust" al helemaal van mijn mailbox afspatten met al die gefrustreerde klanten en collega's (@@@@ !!!!!!!). :music:Wauw, zalig. Wat een wondermiddeltje! Wellicht van de management-school geleerd.

Het is niet omdat iemand een @ zet of whatever dat het daarom een belangrijk gegeven is. Uiteindelijk bepaal jij uw eigen agenda, en als het nodig is om uw prioriteiten 80-90% te negeren dan moet je dat doen. Als het echt dringend is dan bellen ze wel of krijg je de volgende dag een herinnering of de dag erop of...

Voor de rest moet je die @ puur bekijken als zijnde een hulp. Aangezien dat meestal kan zeggen dat je de rest van de mail kan skimmen en enkel dat stuk puur op u gericht is. Kortom ik heb eigenlijk wel graag dat men bulletpoints gebruikt met een @ voor.
Nu bon, je moet de oplossing zoeken die voor u het minst storend zijn. Ongeacht wat die zijn en daarin kan het gewoon een pak efficiënter zijn om een beetje structuur te brengen in uw aanpak dan van de hak op de tak te springen omdat er een mail is binnengekomen.
 
Een halve dag in het weekend overuren geklopt, uw werkweek starten en direct opnieuw bedolven worden onder de mails en telefoontjes waardoor mijn "voorsprong" (lees: verminderde achterstand) alweer helemaal teniet is gedaan. Volgens mij heeft de helft van mijn klanten en collega's ook zitten werken op maandag waardoor alle mails vanmorgen in één keer zijn binnengestroomd.
Ik heb vanmiddag al een tafeltje kapot geklopt van frustratie dus ik ben uit zelfbescherming even in cynische negeermodus gegaan.

  • Ik heb al 80 à 90% van mijn klantentelefoons genegeerd vandaag.
  • Nu zie ik de mails binnenstromen van klanten met de "@" en de "!"-tekens ernaast. -> Ignore.
  • Nieuwe collega belde mij vanmorgen en nog eens vanmiddag. Wellicht om te vragen hoe iets moet. -> Ignore.
  • Andere collega belt mij, wellicht voor een terechte reminder omdat ik nog wat rapporten moet controleren en uitsturen. -> Ignore.
  • Mijn 35 nieuwe mails vandaag die allemaal acties vereisen? -> Ignore.
Trouwens, mijn baas heeft me gezegd dat, om mijn werkdruk te verlichten, ik af en toe blokken focustijd in mijn agenda moet zetten. Dat dat "rust brengt". Voila zie, bij deze heb ik mijn blokken focustijd eens in de praktijk gebracht vandaag.
En ik moet zeggen: ik voel de "rust" al helemaal van mijn mailbox afspatten met al die gefrustreerde klanten en collega's (@@@@ !!!!!!!). :music:Wauw, zalig. Wat een wondermiddeltje! Wellicht van de management-school geleerd.

Ik versta niet wat je probeert te bereiken. Je hebt overduidelijk teveel werk. Self-imposed of door een ander opgelegd, dat laat ik nog in het midden. Je kunt proberen te giga multi-tasken, maar de realiteit is dat je een bepaald volume gedaan krijgt of niet. Of je dan eerst A of eerst B of ABABAB doet, dat doet er niet veel toe. Alleen zal je gemiddeld gezien efficienter zijn als je AAAABBBB doet ipv ABABABAB. Dat je geen voordelen ziet van focustijd, is problematisch als project manager.

Verder blijf ik bij het punt dat veel van je problemen self-imposed zijn. Geen enkele sector zal consistent verwachten dat een relatieve junior die 4000 en een scheet per maand verdient dat die alle zonden uit de wereld helpt. Dus ofwel pak je zelf teveel werk op je (voor whatever reden) ofwel zit je hier te kakken en te lowballen tegen hogerop over je problemen ofwel ben je gewoon incompetent. Om mijn vroegere manager te citeren "skill problems are a problem, we can't change that. Attitude problems are frustrating but fixable". Hopelijk voor jij is het optie a of b en niet c.

En wat is nu je end-game ? Ofwel is je bedrijf bijna failliet en word je door debielen uitgeperst. Veel vangt er niet te scoren. Opslag, nop. Ontslag vergoeding bij failliet. Zo goed als nop. Ofwel is het een goed bedrijf, maar daar zou je niet zo uitgeperst worden...


1) Hangt af van het contract. Normaliter zijn zo'n contracten catch all opgesteld zodanig dat er geen meerwerken in regie betaald moeten worden. Juist doordat er in het verleden geprofiteerd werd van meerwerken om zo het contract binnen te halen en dan de ene na de andere meerwerk te declareren. nope, met alle chinezen maar niet met den dezen.
2) jup
3) lijkt mij juist efficiënter dan dat ze eerst in uw aanwezigheid nog hun standpunt moeten definiëren voordat ze uw expertise gebruiken om de knoop door te hakken of te laten doorhakken.

Die denken van : we proberen het, lukt dat niet dan zetten we onze standpunten op mail en laten hem dit bekijken op zijn gemak. Mijn voorkeur is dat ze mij bellen, mij 10 minuten laten spreken om dan een mail te krijgen waar ik niet meer op moet antwoorden en waar gewoon bevestigd staat wat ik juist mondeling heb doorgegeven. Is toch top, niet ?

Ik krijg ook het schijt van telefoons. Stuur mij maar een mail, dan bepaal ik zelf wel wat ik wanneer doe. Er zijn ook dagen dat ik mijn laptop open doe na 1d verlof. Vanmorgen doe ik mijn mailbox open en 200 mails. Ik heb heel de dag mails beantwoord. Ja, we zijn under resourced. En nee, ik kan daar niet aan doen. En ja, dat is al 10x geflagged. Als er dingen blijven liggen, is het standaard "mgmt zit in USA. Decisions have consequences".

Waarom je je laat opfokken door emails, mij een mysterie. Bepaal nu toch eens zelf je werkritme ipv je als project mgr van links naar rechts te laten rondsturen. Ben je project of iest anders ?

Dan dat je een 35ste mail krijgt, met al de historiek in terug, met de vraag om de pistes te definiëren waarna men dan mogelijks een beslissing zal nemen.


Hoezo private sector is efficiënt ? Zelfs bij ons kan je gewoon uw paswoord aanpassen via de VPN. En geven ze die melding ook 1 - 2 weken op voorhand dat het paswoord gaat veranderen, zodanig dat je uw ding nog kan doen.
En als je in vakantie bent gegaan is de afspraak altijd dat de eerste werkdag terug op de bureau is na een lang verlof, juist om dergelijke zaken te kunnen opvangen als er toch iets zou zijn waarbij lokale aanwezigheid vereist is. Maar kans is enorm klein sinds corona eigenlijk dat dit nog het geval is.

Hier moeten we ook af en toe op corporate network om certificaten en zo te installeren. Dat is ook te ver naar mijn goesting. Ik bel naar IT en ze sturen een support mannetje die alles in orde brengt :laugh:. Wederom is 'decisions have consequences' het code woord. Waarom je zou wakker liggen van corporate die het uithangt, is mij een mysterie. Dat is toch bij iedereen hetzelfde. Alsof er geen begrip is voor 'ik heb een dag niks kunnen doen want ik moest ABC corporate debiel proces doen'.

Je bent toch een project mgr, plan nu je eigen planning een beetje.

Het is niet omdat iemand een @ zet of whatever dat het daarom een belangrijk gegeven is. Uiteindelijk bepaal jij uw eigen agenda, en als het nodig is om uw prioriteiten 80-90% te negeren dan moet je dat doen. Als het echt dringend is dan bellen ze wel of krijg je de volgende dag een herinnering of de dag erop of...

Voor de rest moet je die @ puur bekijken als zijnde een hulp. Aangezien dat meestal kan zeggen dat je de rest van de mail kan skimmen en enkel dat stuk puur op u gericht is. Kortom ik heb eigenlijk wel graag dat men bulletpoints gebruikt met een @ voor.
Nu bon, je moet de oplossing zoeken die voor u het minst storend zijn. Ongeacht wat die zijn en daarin kan het gewoon een pak efficiënter zijn om een beetje structuur te brengen in uw aanpak dan van de hak op de tak te springen omdat er een mail is binnengekomen.

Ik hoop dat je je outlook notifications al afgezet hebt en je Teams notifications. "Cege, heb je dat bericht niet gezien in die Teams channel". Nop. Ik zit in 20 Teams met elk een shitload aan channels. Nee, ik lees die niet. Tag me en ik lees het misschien. Als je me niet tagt, didn't happen. En ik zal wel zelf bepalen wanneer ik wat lees.

Moest iedereen nu eens gewoon zijn eigen objectieven proberen te bereiken, /care voor de rest, en vertrouwen dat het mgmt iedereen de juiste objectieven gegeven heeft. Als iedereen zijn eigen objectieven doet, moet je er toch vanuit gaan dat alles goed komt ? Dat is die dure sjarels hun job...
 
Ik zie daar geen enkel probleem.

Je helpt 's morgens met de kinderen, vertrekt naar het hoofdkantoor, stelt paswoord in, en komt op tijd naar huis om 's avonds met de kinderen te helpen.

Een paar uur rijden is inderdaad vervelend, maar een podcastje doet wonderen 🥳

Oh, maar dat rijden op zich is geen probleem hoor. Ware het niet dat je die reistijd niet mag timetracken natuurlijk. Dus dat zijn dagen dat je 6u30 thuis moet vertrekken om om 8u30 op kantoor toe te komen en om 17u30 mag vertrekken van op kantoor om om 19u30 terug thuis te zijn.
 
Die focustijd is geen lapmiddel en heeft wél nut, alleen moet je dat zelf nog inzien.
Door blokken 'focustijd' in te plannen heb je tijd om inhoudelijk werk te verrichten maar ook om structuur te brengen en jezelf te organiseren.
Dat gaat jou toelaten om orde te scheppen en duidelijk in beeld te brengen wat wel/niet kan en daar vervolgens ook over te communiceren. Alles wat je -met een gestructureerde aanpak- niet verwerkt krijgt is gewoon teveel, simpel.
Nu ben jij zo'n grote chaos waardoor je jouw frustratie en teveel aan werk zelfs niet degelijk kan uiten naar boven toe en dan komt de boodschap uiteraard niet over.

Geloof me, been there done that, breng even structuur, creëer een overzicht en dat gaat al rust brengen. En dat wil niet zeggen dat je alles onder controle moet hebben en/of afgewerkt moet hebben, dat is net het punt.

Natuurlijk heeft focustijd nut.

Alleen heerst er in ons bedrijf een mentaliteit van: "als je uw projecten niet rond krijgt, dan moet je je gewoon beter organiseren". Dus dat er ook limieten zijn aan beter organiseren, beter plannen, ... dat komt niet eens in hen op.

Ik ben SPOC voor 14 projecten simultaan. -> "Ah mac-bc, heb je al eens focustijd geprobeerd? 🤡🤡"
 
Oh, maar dat rijden op zich is geen probleem hoor. Ware het niet dat je die reistijd niet mag timetracken natuurlijk. Dus dat zijn dagen dat je 6u30 thuis moet vertrekken om om 8u30 op kantoor toe te komen en om 17u30 mag vertrekken van op kantoor om om 19u30 terug thuis te zijn.

Denk je dat een normale manager van een 4000/maand werknemer verwacht dat hij 4h untracked naar verwegistan rijdt ?

Heb je het gevraagd hogerop of is dat je interpretatie/self-imposed pain ?
 
Oh, maar dat rijden op zich is geen probleem hoor. Ware het niet dat je die reistijd niet mag timetracken natuurlijk. Dus dat zijn dagen dat je 6u30 thuis moet vertrekken om om 8u30 op kantoor toe te komen en om 17u30 mag vertrekken van op kantoor om om 19u30 terug thuis te zijn.
Ik ben misschien niet mee met het timetracken, het is een tijd geleden dat ik als consultant timesheets moest invullen.

Maar wat gebeurt er misschien als je slechts 5 uur billable werk timetrackt, en 4 uur noteert als 'verplichte corporate it shit'?
 
Worst case gebeurt er niks
Best case gaat mgmt bij IT zagen dat ze moeten stoppen met hun resources te wasten

🤷‍♂️


Hoe kun je nu zo weinig vertrouwen in jezelf hebben als 'unicorn met exceptional skills'.

Ik denk dat mac-bc denkt dat elke andere werknemer die shit zou verdragen en daarom bang is om vervangen te worden is. Terwijl 99% van de mensen dat nooit zou verdragen.
 
Oh, maar dat rijden op zich is geen probleem hoor. Ware het niet dat je die reistijd niet mag timetracken natuurlijk. Dus dat zijn dagen dat je 6u30 thuis moet vertrekken om om 8u30 op kantoor toe te komen en om 17u30 mag vertrekken van op kantoor om om 19u30 terug thuis te zijn.
Maar timetrackt uw reistijd niet, je zet de hele tijd als "dat IT probleem oplossen"
 
Net daarmee. De kans dat iedereen op dezelfde dag een paswoord change moet doen dat niet langs een vpn kan is
.. raar.
Ik denk dat ik uw post verkeerd begrepen heb. Ik dacht dat je effectief bedoelde dat je een mail had gekregen van de IT dienst waarin stond ” ons paswoord moet veranderd worden”.

Ik ben niet zo’n slimme mens. :unsure:
 
Ik ben misschien niet mee met het timetracken, het is een tijd geleden dat ik als consultant timesheets moest invullen.

Maar wat gebeurt er misschien als je slechts 5 uur billable werk timetrackt, en 4 uur noteert als 'verplichte corporate it shit'?
Dan gaat er een rode lamp branden dat hij een uur te veel heeft geboekt, en zijn verplichte uur middagpauze niet genomen heeft.

In de meeste gevallen mag je niet meer dan 8 uur per dag in een timesheet boeken, tenzij je mits goedkeuring overuren mag/moet presteren.

In dit geval zou ik juist niks op billable boeken en de hele dag op "Corp IT Fuckup" boeken om de reistijd te compenseren, én om een krachtig signaal te sturen naar hogerop. En ah ja, die 4 uur reizen zal tijdens de kantooruren zijn op een dag dat het mij goed uitkomt. Ze kunnen op hun kop gaan staan anders.

Is dat eigenlijk legaal, zo een werkdag naar een kantoor 150km verder in het buitenland (ik gok NL) moeten rijden en daar 9 uur moeten blijven? Heb je dan geen recht op een (dag)vergoeding? @JPV
 
Heb je dan geen recht op een (dag)vergoeding? @JPV
Hangt van heel veel zaken af: cao (sectoraal/bedrijfschap), functie, arbeidsreglement, individueel contract,... Onmogelijk te zeggen.

In meeste situaties geen recht op dagvergoeding, wel op toepassing overuren/recup (al dan niet betaald), aangezien in de meeste gevallen de arbeidstijd telt vanaf vertrek met de wagen tot terugkeer.
 
Oh, maar dat rijden op zich is geen probleem hoor. Ware het niet dat je die reistijd niet mag timetracken natuurlijk. Dus dat zijn dagen dat je 6u30 thuis moet vertrekken om om 8u30 op kantoor toe te komen en om 17u30 mag vertrekken van op kantoor om om 19u30 terug thuis te zijn.
Normale tijd dat ik van thuis afwezig ben in mijn geval :P.

Maar als je dat stoort, kan je daar in vele (meeste?) gevallen perfect iets aan doen. Contacteer je vakbond of de sociale inspectie indien je het zelf niet kan/durft.
 
Vanmorgen begonnen, nu net thuis binnen
En morgenochtend terug om 8u30 op kantoor verwacht

Het leven van een ambtenaar, luxe 😅
 
Vanmorgen begonnen, nu net thuis binnen
En morgenochtend terug om 8u30 op kantoor verwacht

Het leven van een ambtenaar, luxe 😅
Ik kan daar enkele ambtenarij voorbeelden tegenover zetten waar je van achterover valt...

Om niet te zeggen dat het tegenovergestelde altijd klopt maar je bent als ambtenaar helaas dik in de minderheid.
 
Terug
Bovenaan