Ik zie om eerlijk te zijn het probleem niet. In een internationale context is het woord "manager" toch beter dan "verantwoordelijke" (lijkt mee een moeilijk woord voor buitenlanders).
Cambridge dictionary zegt 'to control or organize someone or something'. Dus wel degelijk ook werknemers die geen reports hebben. "Manager" zien als "ik heb X mensen waar ik de baas van ben" is wel stilletjes achterhaald wegens 2 redenen.
- Je kunt manager zijn zonder 1 report en
- Wat betekent 'de baas zijn' in een werkomgeving cross-functionele/matrix teams, consultants die gedetacheerd worden, flex werknemers, andere flexibiliteiten die er voor zorgen dat de 1-1 relatie van baas/report gepasseerd is.
Als ik bij ons zelf kijk. We zijn met ~20 man in 4 teams. 4 team leads en daarboven 1 mgr. Die mgr is veredelde secretaresse. Doet enkel verlofregelingen, vacatures erdoor duwen, computers bestellen, budgetten goedkeuren, etc. De team leads zijn typisch sr + 3-4jr. Die zullen samen werken aan dingen. Die sr moet evaluaties doen, bonussen uitdelen, verlof goedkeuren, VPNs fixen, pwds resetten etc (alles wat in een normaal naar ergens geousourcet zit HR/IT). Ik heb 2 reports en mijn enige taak is die 15 andere zeggen wat ze wanneer moeten doen, meetings schedulen om dat geregeld te krijgen, bottlenecks wegwerken, dingen verduidelijken, ... Wie is dan de baas ?
Als je een project managet, ben je een project manager. Als je een relatie met een klant managet, bent je een relationship manager. Als je een werf managert, ben je een werf manager.