Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

En wie betaald de fiscale voordelen en achterpoort constructies van de privé?
100% van de kost van de overheid wordt door de bevolking gefinancierd. Het percentage dat "gefinancierd" wordt in de privé door de bevolking (hoe jij het ziet want ik heb daar een andere mening over maar soit) heb ik geen idee van, hangt af van bedrijf tot bedrijf, weet ook niet goed over welke "achterpoortconstructies" je het hebt maar 100% zal het nooit zijn natuurlijk :) (hoop dat je dit toch snapt)
"Het volk" betaalt evengoed zijn facturen aan de privé. Iedereen is met iemands geld betaald.
Hier het verschil weer zijnde dat je in de privé kan kiezen met wie je al dan niet samenwerkt en aan wie je al dan niet je centen geeft. Iets moeilijker met de overheid :)

Dat ik dat zelfs nog moet uitleggen verschiet ik toch wel eventjes van...

100% van de kost van de overheid wordt door de bevolking gefinancierd. Het percentage dat "gefinancierd" wordt in de privé door de bevolking (hoe jij het ziet want ik heb daar een andere mening over maar soit) heb ik geen idee van, hangt af van bedrijf tot bedrijf, weet ook niet goed over welke "achterpoortconstructies" je het hebt maar 100% zal het nooit zijn natuurlijk :) (hoop dat je dit toch snapt)
Mijn punt gaat erover dat veel bedrijven fiscale voordelen, premies krijgen waardoor zij minder belastingen moeten betalen.

Die minder inkomsten door de overheid worden elders gecompenseerd op kap van de bevolking, of door meer belastingen te eisen of door bepaalde dienstverlening niet te doen wegens geen geld.

De inkomsten van een bedrijf komen hoe dan ook van de bevolking (=de eindgebruiker) met andere woorden of de overheid zijn geld vergooid of de privé is de bevolking die het mag betalen.

Grappig wel om te lezen dat er zo gekakt wordt op de inefficiënte overheid (overal hé, niet specifiek BG) en het in de privé vaak nog veel erger is. Niet dat dat mij verbaast.
Sterke redenering skills...
Het aantal mensen in de privé tov mensen in de ambtenarij op dit forum is niet gelijk verdeeld.

Het aantal mensen in de privé tov mensen in de ambtenarij op dit forum is niet gelijk verdeeld.
Hij zegt toch dat hij overal bedoelt en niet enkel BG?

Uiteindelijk klagen we allemaal graag over de ambtenaren/de overheid, maar de jaren '60 van "De collega's" liggen wel achter ons. Pas op, algemeen gezien zal je natuurlijk bij de overheid jezelf nog wel beter kunnen ingraven en het rustig aan doen, maar laat ons nu ook niet doen alsof de privé altijd en overal efficiënter is met harde werkers.

IMO is dat ook gewoon typisch Vlaams, wij voelen ons niet goed als we ons niet kunnen optrekken aan hoe druk het (zogezegd) is op het werk.

IMO is dat ook gewoon typisch Vlaams, wij voelen ons niet goed als we ons niet kunnen optrekken aan hoe druk het (zogezegd) is op het werk.

Dit. Onlangs naar de lokale bibliotheek geweest, en de persoon achter het loket stond gewoon op het punt om in te dommelen. Dan denk ik toch, amai bent gij effe met uw gat in de boter gevallen: 35+ dagen verlof, werken om de hoek, min of meer hetzelfde loon als het gros dat in "de privé" werkt en de werkdruk van een quasi-werkloze. 😂

Dit. Onlangs naar de lokale bibliotheek geweest, en de persoon achter het loket stond gewoon op het punt om in te dommelen. Dan denk ik toch, amai bent gij effe met uw gat in de boter gevallen: 35+ dagen verlof, werken om de hoek, min of meer hetzelfde loon als het gros dat in "de privé" werkt en de werkdruk van een quasi-werkloze. 😂
Daar moet je toch ook wel voor gemaakt zijn hoor, voor zo'n job waarbij je urenlang niets te doen hebt. Als je een drukke job hebt en er komt zo eens een luilekker dagje voorbij dan is dat zeer welkom, maar als dat meer de regel is dan de uitzondering en je aanwezig moet zijn (en je dus niet thuis wat kan Netflixen of weet ik veel) gaan de uren toch wel heel traag voorbij.

Zo'n jobs moeten er natuurlijk ook zijn (bibliotheken gaan nooit een waanzinnig drukke werkplek zijn, maar zijn wel noodzakelijk vind ik) en alle respect voor dat soort beroepen, maar ik zou daar wegkwijnen en me helemaal niet voelen alsof ik met mijn gat in de boter ben gevallen.

Je bent nog jong en niet veel meegemaakt. Voor sommige mensen is dat de enige job die ze voor whatever reden kunnen. Of de enige job die ze willen. Het verdient wsch geen hol, maar wat is het alternatief ? Je moet toch iemand in een bibliotheek zetten ?

Misschien is die persoon hypergevoelig voor stress, misschien is die persoon zwaar ziek geweest en herstellende, misschien heeft die persoon geen zin om te werken, misschien heeft die persoon gewoon geld nodig met een lazy job om dan 6mnd per jaar te reizen. Weet ik veel wat. Op zijn minst is er nog wat publieke service.

Het punt van de job is net dat je daar je zit steendood te vervelen en af en toe wat moet doen. Net zoals brandweer of nachtwaker of loketbediende in een gemeentehuis (dinsdag 10.30 - niet veel volk).

Denk dat veel onder jullie niet doorhebben dat die loketbediende nog andere dingen moet dan enkel daar zitten.

Wat niet wil zeggen dat er periodes zullen zijn dat er niets te doen is. Maar dat ze de hele dag niets doen is ook wel overdreven.

Heb ooit wel eens 8h op een stoel mogen zitten als interimjob bij een bezichtiging bij een openbare verkoop na een faillissement.

Ik moest toezicht houden in een zaal met grote machines genre draaitafels, persmachines enz... Dan zijt ge echt de seconden af aan het tellen ze, en zijt ge savonds meer uitgeput dan een dag waar ge uw bezigheid hebt.

Daar moet je toch ook wel voor gemaakt zijn hoor, voor zo'n job waarbij je urenlang niets te doen hebt. Als je een drukke job hebt en er komt zo eens een luilekker dagje voorbij dan is dat zeer welkom, maar als dat meer de regel is dan de uitzondering en je aanwezig moet zijn (en je dus niet thuis wat kan Netflixen of weet ik veel) gaan de uren toch wel heel traag voorbij.

Zo'n jobs moeten er natuurlijk ook zijn (bibliotheken gaan nooit een waanzinnig drukke werkplek zijn, maar zijn wel noodzakelijk vind ik) en alle respect voor dat soort beroepen, maar ik zou daar wegkwijnen en me helemaal niet voelen alsof ik met mijn gat in de boter ben gevallen.

Tuurlijk moeten zo'n jobs er zijn (en zolang mensen werken bestaat er imo géén job waar op neergekeken mag worden), maar denk dat de reden waarom ze heel moeilijk personeel vinden in pakweg de horeca terwijl er voor dit soort jobs geen tekort is, wel heel obvious is.
Hier in België zit 90% van de laaggeschoolde jobs toch binnen de range van 2000-2500 netto.

Je bent nog jong en niet veel meegemaakt. Voor sommige mensen is dat de enige job die ze voor whatever reden kunnen. Of de enige job die ze willen. Het verdient wsch geen hol, maar wat is het alternatief ? Je moet toch iemand in een bibliotheek zetten ?

Misschien is die persoon hypergevoelig voor stress, misschien is die persoon zwaar ziek geweest en herstellende, misschien heeft die persoon geen zin om te werken, misschien heeft die persoon gewoon geld nodig met een lazy job om dan 6mnd per jaar te reizen. Weet ik veel wat. Op zijn minst is er nog wat publieke service.

Het punt van de job is net dat je daar je zit steendood te vervelen en af en toe wat moet doen. Net zoals brandweer of nachtwaker of loketbediende in een gemeentehuis (dinsdag 10.30 - niet veel volk).

Tuurlijk moeten zo'n jobs er zijn (en zolang mensen werken bestaat er imo géén job waar op neergekeken mag worden), maar denk dat de reden waarom ze heel moeilijk personeel vinden in pakweg de horeca terwijl er voor dit soort jobs geen tekort is, wel heel obvious is.
De horeca is natuurlijk wel een stiel apart en valt -vind ik- met eigenlijk geen enkele andere sector te vergelijken.

Mensen die graag aan zulk een tempo werken en zulke uren draaien, die gaan meestal meer kunnen verdienen in andere jobs als ze iets of wat geschoold zijn, met veel betere voorwaarden er dan ook nog eens bij.

Het begint de laatste jaren wel wat te beteren, maar veel eigenaars van horecazaken doen gewoon echt te weinig voor hun personeel. Qua werkuren, qua voordelen, qua vakantie, ... Een deel daarvan is inherent aan de job natuurlijk (je werkt wanneer de meeste mensen vrij zijn) en sommige zaken kunnen niet anders als ze willen blijven bestaan maar het personeelsprobleem in de horeca komt vind ik wel door wat meer factoren dan 'mensen willen niet hard werken'.

Gebrek aan respect van klanten maar ook nog al te vaak van bazen, onzekerheid qua uren of gewoon slechte uren, slechte voordelen, slechte verloning navenant het werk dat je verzet, vaak niet de mogelijkheid om vakantie te nemen in de populaire periodes, ...

Denk dat veel onder jullie niet doorhebben dat die loketbediende nog andere dingen moet dan enkel daar zitten.

Wat niet wil zeggen dat er periodes zullen zijn dat er niets te doen is. Maar dat ze de hele dag niets doen is ook wel overdreven.

Heb ooit wel eens 8h op een stoel mogen zitten als interimjob bij een bezichtiging bij een openbare verkoop na een faillissement.

Ik moest toezicht houden in een zaal met grote machines genre draaitafels, persmachines enz... Dan zijt ge echt de seconden af aan het tellen ze, en zijt ge savonds meer uitgeput dan een dag waar ge uw bezigheid hebt.
klopt en is meestal gecombineerd met een andere job. Part time bibliotheek en part time een andere dienst.

En geen hol verdienen is verre van waar, is gewoon C niveau en als die nog eens vast benoemd is gaat die na enkele jaren niet moeten onderdoen voor de privé. Pakt dan nog eens een zaterdag werken die ze betaald worden + weekendvergoeding en die uren ook nog eens in recup. Dan kun je niet echt klagen.

Da's echt waanzin eigenlijk. Mijn vriendin werkt ook in de lokale bib en daar zitten ook zo'n gevallen.
Te lui om de absolute basis te doen zoals boeken wegzetten of iemand verder te helpen.

Eén van die collega's zit veel in de bib van de deelgemeente (die woont daar dichtbij). Daar komt commentaar op van mensen over hoe onvriendelijk die is en nog zit die daar gewoon nog altijd. Ook al voorgevallen dat die gewoon een uur of anderhalf verdwijnt.

Idem de verantwoordelijke van het museum. Die mens komt gewoon dagen aan een stuk gewoon ni opdagen.
Nu heeft em gezegd dat zaterdagwerk hem ook ni interesseert. Te veel uren waar te weinig tegenover staat. Zondagen wilt em nog wel komen want da's voldoende gecompenseerd. En in plaats van te zeggen dat em dan maar een ander job moet doen, wordt er bekeken hoe men de mensen van de bib kan inschakelen om dat op te vangen op zaterdag.

edit: @Str8_6 : hier werken er 6 medewerkers + diensthoofd in de bib. Niet allen voltijds maar wel allemaal alleen in/voor de bibliotheek.
Mijn vriendin is bv verantwoordelijke voor de jeugdbib. Dat houdt best wel wat in: schoolbezoeken, boekenpakketen voor scholen klaar maken, ook de lokale STEM academie/coder dojo valt daar onder. Genoeg werk naast de permanentie.

Da's echt waanzin eigenlijk. Mijn vriendin werkt ook in de lokale bib en daar zitten ook zo'n gevallen.
Te lui om de absolute basis te doen zoals boeken wegzetten of iemand verder te helpen.

Eén van die collega's zit veel in de bib van de deelgemeente (die woont daar dichtbij). Daar komt commentaar op van mensen over hoe onvriendelijk die is en nog zit die daar gewoon nog altijd. Ook al voorgevallen dat die gewoon een uur of anderhalf verdwijnt.

Idem de verantwoordelijke van het museum. Die mens komt gewoon dagen aan een stuk gewoon ni opdagen.
Nu heeft em gezegd dat zaterdagwerk hem ook ni interesseert. Te veel uren waar te weinig tegenover staat. Zondagen wilt em nog wel komen want da's voldoende gecompenseerd. En in plaats van te zeggen dat em dan maar een ander job moet doen, wordt er bekeken hoe men de mensen van de bib kan inschakelen om dat op te vangen op zaterdag.

edit: @Str8_6 : hier werken er 6 medewerkers + diensthoofd in de bib. Niet allen voltijds maar wel allemaal alleen in/voor de bibliotheek.
Mijn vriendin is bv verantwoordelijke voor de jeugdbib. Dat houdt best wel wat in: schoolbezoeken, boekenpakketen voor scholen klaar maken, ook de lokale STEM academie/coder dojo valt daar onder. Genoeg werk naast de permanentie.
ja dat is zo te horen dan wel al een serieuze bib in een grotere stad waarschijnlijk. Vacatures die ik hier zag passeren was meestal icm iets anders te doen.

De horeca is natuurlijk wel een stiel apart en valt -vind ik- met eigenlijk geen enkele andere sector te vergelijken.

Mensen die graag aan zulk een tempo werken en zulke uren draaien, die gaan meestal meer kunnen verdienen in andere jobs als ze iets of wat geschoold zijn, met veel betere voorwaarden er dan ook nog eens bij.

Het begint de laatste jaren wel wat te beteren, maar veel eigenaars van horecazaken doen gewoon echt te weinig voor hun personeel. Qua werkuren, qua voordelen, qua vakantie, ... Een deel daarvan is inherent aan de job natuurlijk (je werkt wanneer de meeste mensen vrij zijn) en sommige zaken kunnen niet anders als ze willen blijven bestaan maar het personeelsprobleem in de horeca komt vind ik wel door wat meer factoren dan 'mensen willen niet hard werken'.

Gebrek aan respect van klanten maar ook nog al te vaak van bazen, onzekerheid qua uren of gewoon slechte uren, slechte voordelen, slechte verloning navenant het werk dat je verzet, vaak niet de mogelijkheid om vakantie te nemen in de populaire periodes, ...

Horeca is idd een aparte wereld. Heb tijdens m'n studentenjaren ook aardig wat in de horeca gestaan, en daar moet je toch echt een masochist voor zijn als dat je levensdoel is. Dat was leuk om zo eens af en toe een nacht te doen in een club, maar dat was het dan ook. Voel mij daar nu al te oud voor om dat nog te (willen) doen.
:oi22:

Maar ook al vergelijk je het met bv. administratieve assistenten in de privé: denk dat onze bibliotheekmedewerker dan nog steeds véél minder werk verzetten. Het is uiteraard geen competitie van om ter hardste werken zoals @Sylverscythe zei, maar van jobs op het lokale (overheids)niveau kan je gerust objectief zeggen dat dat toch wel vaak het soort jobs zijn dat (nog steeds) aan veel/alle stereotypen voldoet dat de gemiddelde mens heeft van een ambtenaar. In tegenstelling tot veel andere ambtenaren (op bv. het federale niveau) die wel een serieuze(re) werkdruk hebben.
Enfin, ze kunnen het maar hebben.

De mist in gegaan bij het verzenden van een voorstel op een platform van onze overheid - helaas grote gevolgen, geen kans meer op een bestelling, order half miljoen euro + een aantal bezoeken + wat engineering en CAD werk ...

Ik kan het moeilijk vatten dat men het platform geen 10 sec. opnieuw kan openen gezien alle documenten gewoon aanwezig zijn op het platform.

Oorzaak: vermoedelijk vergeten te klikken op het knopje "verzenden".

Dat ik dat zelfs nog moet uitleggen verschiet ik toch wel eventjes van...
Ja zover was ik ook allang hoor, zo gatachterlijk ben ik niet 🙄
Dit soort anekdotes is natuurlijk typerend voor werkelijk elke ambtenaar. Kan ik evengoed vertellen over die kerel in de privé die een maand lang (!) op zijn scherm naar dezelfde slide zat te staren. Leidinggvende zat twee stoelen verder. Masterniveau in een Bel20 bedrijf hé.
Al dit soort verhaaltjes zeggen niks over het globale plaatje 🤷‍♂️
maar van jobs op het lokale (overheids)niveau kan je gerust objectief zeggen dat dat toch wel vaak het soort jobs zijn dat (nog steeds) aan veel/alle stereotypen voldoet dat de gemiddelde mens heeft van een ambtenaar. In tegenstelling tot veel andere ambtenaren (op bv. het federale niveau) die wel een serieuze(re) werkdruk hebben.
Ook weer zelfde als hierboven: Evengoed genoeg voorbeelden van gewestelijke en federale overheidsdiensten waar men geen klop uitsteekt en lokale waar men zotdraait van het werk. Het is maar naar welke dienst je kijkt of bepaalde individuen.

Laatst bewerkt:
De mist in gegaan bij het verzenden van een voorstel op een platform van onze overheid - helaas grote gevolgen, geen kans meer op een bestelling, order half miljoen euro + een aantal bezoeken + wat engineering en CAD werk ...

Ik kan het moeilijk vatten dat men het platform geen 10 sec. opnieuw kan openen gezien alle documenten gewoon aanwezig zijn op het platform.

Oorzaak: vermoedelijk vergeten te klikken op het knopje "verzenden".
Er zijn deadlines voor een reden. Anders kunnen anderen tgv deze uitzondering van de procedure een gunningsbeslissing aanvechten bij raad van state waar als dit aanvaard wordt de overheid een schadevergoeding mag betalen.

Is een maatregel om objectiviteit beter te garanderen. Zodanig dat de jos niet even de inhoud van de envelop van de bevriende leverancier te voorzien met een vriendencompensatie.

Er zijn deadlines voor een reden. Anders kunnen anderen tgv deze uitzondering van de procedure een gunningsbeslissing aanvechten bij raad van state waar als dit aanvaard wordt de overheid een schadevergoeding mag betalen.

Is een maatregel om objectiviteit beter te garanderen. Zodanig dat de jos niet even de inhoud van de envelop van de bevriende leverancier te voorzien met een vriendencompensatie.

Kan ik idd perfect begrijpen, heb ondertussen een aantal mensen aan de lijn gekregen en de situatie uitgelegd (had wat errors bij het indienen i.v.m. conflict ontbreken telefoonnummer dat er gewoon stond) - blijkt nu dat deze fout in het verleden nog is opgetreden- ze gaan bespreken of het platform voor iedereen opnieuw kan geopend worden.

Kalf mss nog niet verdronken ... ik heb het ook intern doorgeschoven - contextbinder en IT: het zal nooit een match worden. Indienen is voor iemand anders in de toekomst.

Laatst bewerkt:
Niet meteen een ergernis, maar meer ter opvolging van de vorige posts van mij hier.
Vandaag gewoon eens gebeld naar 2 concurrenten, gevraagd of ze interesse hebben in mijn profiel en of er mogelijkheid is tot vrijblijvend gesprek. De eerste mocht ik direct langsgaan, maar ik kon niet wegens controle in ziekenhuis, dus zaterdagmiddag afgesproken. De tweede zei "verdomme, mijn agenda staat vol voor vandeweek, ......., kga wel iets verzetten, morgennamiddag, lukt dat?
Je zou haast denken dat ik vrij sterk sta ten opzichte van mijn werkgever in de lopende discussies. Ik ben nu wel wat gekalmeerd met deze stok achter de deur, dus ik ga een serieus gesprek voeren met de bazen over de huidige situatie en dan zien wat er uit de bus valt. De ergernis proberen omzetten in een goed gevoel.

Hebben jullie geen soort van functieomschrijving? CV's nalezen tot daaraan toe nog, je kan wel inschatten wat een goed en wat een slecht CV is (beter dan HR wrs) maar effectief mensen gaan contacteren... are you kidding? :unsure:
Hij moest die CV's nalezen voor een raamcontract met 8 cijfers voor de komma per jaar gedurende 5j.
De klant wou max 2blz CV's en een contract manager vraagt dan aan een consultant om de relevante zaken in zo'n CV te gaan highlighten en de rest eruit te gooien. Eerst heb ik een aantal dagen ermee bezig geweest, maar had dan 2d vaste dagen per week bij één klant waardaar ik men taak niet afgerond kreeg en de opdracht heb gekregen om over te dragen naar @Dr. Sheldon Cooper .
Maar das natuurlijk minder spectaculair dan hier wat calimero te komen uithangen. Dat heeft ocharme een week geduurd en hij is er maanden later nog altijd niet goed van.

@Dr. Sheldon Cooper zeg gerust als ik hierboven zou gelogen hebben. Maar ik denk dat je hier de laatste maanden nogal gemakkelijk u oogkleppen op zet. En ja, bedrijf-x doet het de laatste tijd minder goed getuige de vele collega's die vertrokken zijn. Maar ge doet hier precies alsof je een slaaf bent die de een piramide moet bouwen. Een beetje relativeren af en toe zou u niet misstaan.

Terug
Bovenaan