Is het bedrijf in shambles of draaien ze nog goeie winst ? Niemand gaat vrijwillig de kip met de gouden eieren slachten.
Indien het in shambles is, is het ieder voor zich en proberen zo lang mogelijk zoveel mogelijk uit de pot te grabbelen.
700K over te dragen winst vorig boekjaar. Ongeveer 80 FTE's. Consultancy. Geen idee hoe goed of slecht dit is binnen de sector.
150K over te dragen verlies in het jaar daarvoor trouwens.
De kleine wereld van 'dat is een ongelooflijk kutbedrijf. Waarom heeft dien daar zolang rondgehangen' ? Als het een kleine wereld is en het is een kutbedrijf waar iedereen weggaat. Waarom zit je daar nog ? Alsof er anderen in de kleine wereld niet weten wat jij weet ?
Vreemd genoeg worden we (nog steeds) beschouwd als een referentie in de sector.
Maar het laatste (half) jaar zijn we door de omstandigheden die ik hier schets, echt zware risico's aan het nemen met onze reputatie. Als uw project 4 keer overgedragen wordt op een jaar, dan boet je onvermijdelijk in aan kwaliteit.
Tuurlijk wel. Als je je werk van je af kunt zetten, kom je 's avonds thuis en zijn slechtslapende kinderen of een drukke vrouw een randprobleem en geen fundamenteel probleem...
Mja, zou kunnen. Daarom is deze testperiode zo belangrijk. Het zou vrij snel duidelijk moeten worden.
En je eigen naiviteit ? Je maakt je zorgn om de juniors, maar niet om jezelf. Vreemd.
Ik ben ook te lang te naïef geweest, dat geef ik toe. Ik heb het ook allemaal zelf aan den lijve moeten ontdekken. Dat is ook de reden waarom ik wil rondtoeren op middelbare scholen met studie-advies.
Maar op dit moment kijk ik inderdaad vol medelijden naar juniors die het ook nog moeten ontdekken.
De laatste krijgt een beker !
Maar wat wil je bereiken met je gemekker? Wil je een oplossing of wil je een gratis therapeut ? Je mekkert en er gebeurt niks. Denk je dat er de 5e keer dat je mekkert, iets zal gebeuren ? En je bent te onnozel/trots om niks in de soep te laten draaien. Je bent zoals ik ze noem "een werk rioolputje". Als je het echt echt echt zelf niet kan bolwerken. Of je hebt echt geen zin. Of je wil eens vroeger weg en je zit met een deadline. Smijt het bij het rioolputje. Telkens ik het probeer, ben ik verbaasd dat het lukt.
I am sorry, ik ben een opportunist. Als ik weet dat dat 1x lukt, hang je er aan. Niet elke dag of elke week, maar misschien wel elke maand eens. Als er natuurlijk 3-4-5 mensen dat doorhebben, ga je veel werk van een ander doen.
Ik ben uiteraard zo collegiaal om zelf nooit iets terug te doen. Je kunt het me vragen, je krijgt een instant nee. Je kunt me ook een instant nee geven ipv een "ja, maar", "misschien", .... Zet de deur op een kier en ik beuk hem open. Smijt hem in mijn gezicht toe en ik zal het respecteren.
Ik haat opportunisten. Ik sterf nog liever dan ook in een vuile opportunist te veranderen. Het is de oorzaak van alles wat verkeerd loopt in onze maatschappij. Het is laf. Bah.
Ik ben 180° tegenovergesteld: mensen met een goede inborst zal ik sparen. Opportunisten die zich onaantastbaar wanen ga ik opzoeken.
Noem mij maar Don Quichote. Ik beschouw het als een compliment. Dan heb ik liever de stress en frustratie die gepaard gaat met al mijn gevechten tegen windmolens, dan op mijn sterbed te liggen en te beseffen dat ik lafheid heb ondersteund.
Dat is bullshit, he makker. Dat is alsof je je vrouw dwingt om je graag te zien en dan content bent met "i love you". Wat is dat waard ? Geen hol.
Vreemde uitspraak, want dat is exact het punt die ik gemaakt heb.
Het was JPV's voorstel om mijn spreekwoordelijke vrouw te dwingen om mij graag te zien. Dus inderdaad: wat is dat waard? Geen hol. Alleen al het feit dat er op de laatste werkdag van de maand om 18u wordt gebeld, duidt op een gebrek aan respect. Nog los van de inhoud.
Wat wil je? Appreciatie schouderklopjes ? Loonsopslag ? En waarom ?
Alles start met een faire verloning. Als ze dat al niet doen, wat is al de rest dan waard ? Niks.
Klopt.
Dus wat wil ik? In eerste instantie
appreciatie, maar wel onder de vorm van loonsopslag.
Ik krijg schouderklopjes genoeg. Van mijn baas en ook regelmatig uit de hogere hiërarchie. Maar omdat daar geen verloning tegenover stond, ben ik ook cynisch geworden. Bij elk schouderklopje spelen ze met mijn voeten: we gaan hem nog eens een gratis schouderklopje geven, dan blijft hij gemotiveerd zonder harde cash te moeten geven.
Mijn baas zei mij paar maand geleden dat ik een nieuwe titel verdien. Mijn antwoord was "king of the giraffes, does it come with a raise?". Ik ben geen junior die te paaien is met wat prullen. Als er geen budget is, fair enough. Maar zeg dat dan ipv te doen alsof.
Ik denk eerder. "hahahhaha, die zit hier nog altijd."
Het kan ook in mijn voordeel zijn om nog even strategisch af te wachten.