Ah, duidelijk!Ik ben eindverantwoordelijke voor de meeste uitgaande facturen. Dus die implementatie wordt een project waar ik niet op zat te wachten.
Maar waar ik weet dat ik stenen kloten van ga krijgen: niet alle facturen (zowel inkomend als uitgaand) gaan naar bedrijven in landen waar peppol verplicht wordt. Dus wij gaan gewoon met twee parallelle systemen zitten, elk met hun eigen workflow en controlling. Dus peppol invoeren als instrument tegen fraude, akkoord. Maar administratieve vereenvoudiging? Not quite.
Gelukkig werk ik niet internationaal, 95% binnen België, de andere 4% Europees intracommunautair (dus zal ook ooit peppol worden), en misschien 1 procentje aankopen buiten Europa...
Dus voor mij alvast een enorme vooruitgang als iedereen het gebruikt.
Wereldwijde handel, yup, parallele systemen nodig, deels dubbel werk.
Nochtans, als alles Europees quasi geautomatiseerd wordt, zou toch al wat moeten compenseren?
Implementatie bij mij is ook geen project, mijn facturatiesysteem detecteert nu tegenpartijen die reeds in peppol zitten en meldt me dat de factuur automatisch digitaal vertrokken is. Heb daar echt niets extra voor moeten doen.
Het zijn gewoon al die gewone mails met inkomende facturen die mijn haar doen overeind komen, het systeem is er al, waarom dan zo lang mogelijk uitsellen om over te schakelen?
Zit sowieso niet in een fraude gevoelige sector, en al helemaal geen zwart geld circuit...
Echt nog velen die zeggen, "big brother is watching, ik doe zo lang mogelijk niet mee"...
Doet me echt denken aan de tijd van het begin van de gordelplicht (yup, ik ben oud
)Echt veel mensen die de gordel niet droegen enkel omdat de overheid het verplichte, ze wisten héél goed dat het levens redde, maar dat woog niet op tegen het rebelleren tegen de overheid/politie/rijkswacht...

.