Ter voorbereiding van mijn zelfstandige activiteit nog eens een vraag gesteld aan de Vlaamse Belastingdienst.
- Geen telefoonnummer te bespeuren.
- Geen mailadres te bespeuren.
Allen verplicht via het contactformulier. En het is nogmaals bewezen waarom ik er zo'n hekel aan heb.
Vraag 2 weken geleden gestuurd via hun geprefereerde communicatiemiddel. Ontvangstbevestiging gekregen. Ondanks belofte om binnen x werkdagen te antwoorden, nog steeds niets ontvangen. Ik bel 1700, 2 keer doorverbonden. Samen op zoek naar mijn vraag. Nergens terug te vinden. Ik heb hen al mijn gegevens gegeven, tot en met rijksregisternummer. Niets terug te vinden.
"Ja meneer, sorry, onze database is echt niet goed doorzoekbaar. Ik weet dat het vervelend is."
Op de vraag of ik dan gewoon iemand telefonisch kan spreken om mijn vraag te stellen? -> Negatief. Telefoneren, daar doen ze niet aan mee. Opnieuw contactformulier gebruiken.
Op de vraag of ik dan gewoon mijn originele vraag (uit de ontvangstbevestiging) kan copy/pasten naar één of ander mailadres? -> Negatief. Mailen, daar doen ze niet aan mee. Opnieuw contactformulier gebruiken.
Op de vraag of mijn vraag nu prioriteit zal krijgen via contactformulier? -> Negatief. We kunnen daar geen prioriteiten aan toekennen, meneer.
*zucht*
Moddervette overheid, maar dergelijke kut-dienstverlening.
En intussen moet je horen in uw vriendenkring dat diegene die werkt bij diezelfde Vlaams Overheid (want ze geraakte oorspronkelijk niet binnen bij de privébedrijven waar ze solliciteerde) en er een zeer bedenkelijke arbeidsethos op nahoudt, een schaal mag stijgen in verloning. Ze is er wel al 10 jaar de kantjes aan het aflopen maar hey, ze slaagde tenminste wel voor een éénmalig examen. Hopla, +2000 euro bruto erbij.

(Neen, daar staat geen nulletje teveel. Neen, dat is niet op jaarbasis maar wel degelijk op maandbasis.)
Mijn loon in de privé kon al bijlange niet volgen met de overheidslonen, puur door de stijging van anciënniteit (nog los van hun snellere indexaties). Gooi daar nog eens een loonschaalverhoging bovenop, niet op basis van uitstekende performantie maar op basis van een debiel examen, en de loonkloof wordt al snel een Grand Canyon.
De enige reële loonkloof in dit land, is diegene tussen de publieke sector en de privé-sector. En al zeker wanneer je de performantie ernaast legt.
"Heu? Begrotingstekort?! Hoe kan dat?"
"We zijn kapot bezuinigd meneer!"
Met het botte hakmes moeten ze in de publieke sector snijden. In praktijk gebeurt het omgekeerde.