Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Je moet weten dat ik HR zelf gevraagd had 2d na de aankondiging of we een officieel takenpakket gingen krijgen of dat we 'garden leave' gingen krijgen. nvdr: garden leave = officieel moet je niet meer werken, maar je wordt wel betaald in afwachting van je ontslag. Loon, maar geen maaltijdcheques, geen onkosten meer indienen etc. Maar je moet ook letterlijk niks meer doen. HR zei 'Up to the business to decide'. Business zei 'er moet nog gewerkt worden, je moet minstens 1 x per dag je emails checken'
HAHAHAHAHAHA

Er is toch een takenpakket gedefinieerd dan ?

-> 'er moet nog gewerkt worden, je moet minstens 1 x per dag je emails checken'

Er is toch een takenpakket gedefinieerd dan ?

-> 'er moet nog gewerkt worden, je moet minstens 1 x per dag je emails checken'

Natuurlijk niet moeilijk om te justifyen dat dat geen fulltime bezigheid is. Not that it matters. De Amerikanen zijn gewoon achterlijk.

Maar goed, de business in US is echt achterlijk. Wat gaan ze doen bij non-compliance? Ons ontslaan? Ze mogen content zijn dat er van de 15 man nog 13 toch iets doen en nog beetje handover doen en nog antwoorden op sporadische mails. Er is nog een CAO van het vorig collectief ontslag waarin staat dat iedereen die tussen nu jan 2024 en jan 2026 buiten vliegt een zak geld krijgt. Dus voor t zelfde geld deden we allemaal echt 0,0.

Ze hebben mijn invoice/PO rechten ook al afgepakt. Dus alle licentie en contract renewals die bij mij zaten bouncen. Ik krijg letterlijk elke dag 1 of 2 emails '21 days overdue', 'last notice', ... En dan ben ik dat op den duur beu en antwoord ik naar US 'ei, betaal keer, ik word hier gestalkt door de andere kant'. En dan elke keer gevolgd door 'Can you help us a last time?'. 'Euh, nee, je hebt mijn permissies afgepakt ik kan niet meer inloggen in die systemen'. Rinse and repeat elke week.

Deze week ook in een meeting met sales mogen de bonen gaan fretten dat ze x en y niet meer kunnen doen omdat bepaalde dingen niet meer werken. Bleek dat die zelfs niet wisten dat we allemaal gaan buiten vliegen. Na 45 min gekak te mogen aanhoren was het ook 'ik heb me zelf niet buitengesmeten, US did. Wat verwacht je nu van me?' en het gewoon afgebold. 15 min later telefoon van US management of we bepaalde dingen niet kunnen terugdraaien en nog verder ondersteunen. "Impossible in the current resourcing situation". But but but but. Echt Titanic die zinkt en mgmt stond erbij en keer ernaar.

De vakbond heeft ook ambras met de business. "Waarom heb je dit en dit gedaan 2mnd voor de onstlag aankondiging, makes no sense". "We hebben dat niet gedaan". *zucht*, cege duikelt een mail op. "Ahja, dat was daarom en daarom, maar dat andere is nooit gebeurd". *zucht*, cege duikelt nog een mail op. "ahja euhm, maar dit en dat", *zucht* nog een mail. Hoe rijd ik mezelf vast in het moeras van onkunde. HA HA HA HA.

Natuurlijk niet moeilijk om te justifyen dat dat geen fulltime bezigheid is. Not that it matters. De Amerikanen zijn gewoon achterlijk.

Maar goed, de business in US is echt achterlijk. Wat gaan ze doen bij non-compliance? Ons ontslaan? Ze mogen content zijn dat er van de 15 man nog 13 toch iets doen en nog beetje handover doen en nog antwoorden op sporadische mails. Er is nog een CAO van het vorig collectief ontslag waarin staat dat iedereen die tussen nu jan 2024 en jan 2026 buiten vliegt een zak geld krijgt. Dus voor t zelfde geld deden we allemaal echt 0,0.

Ze hebben mijn invoice/PO rechten ook al afgepakt. Dus alle licentie en contract renewals die bij mij zaten bouncen. Ik krijg letterlijk elke dag 1 of 2 emails '21 days overdue', 'last notice', ... En dan ben ik dat op den duur beu en antwoord ik naar US 'ei, betaal keer, ik word hier gestalkt door de andere kant'. En dan elke keer gevolgd door 'Can you help us a last time?'. 'Euh, nee, je hebt mijn permissies afgepakt ik kan niet meer inloggen in die systemen'. Rinse and repeat elke week.

Deze week ook in een meeting met sales mogen de bonen gaan fretten dat ze x en y niet meer kunnen doen omdat bepaalde dingen niet meer werken. Bleek dat die zelfs niet wisten dat we allemaal gaan buiten vliegen. Na 45 min gekak te mogen aanhoren was het ook 'ik heb me zelf niet buitengesmeten, US did. Wat verwacht je nu van me?' en het gewoon afgebold. 15 min later telefoon van US management of we bepaalde dingen niet kunnen terugdraaien en nog verder ondersteunen. "Impossible in the current resourcing situation". But but but but. Echt Titanic die zinkt en mgmt stond erbij en keer ernaar.

De vakbond heeft ook ambras met de business. "Waarom heb je dit en dit gedaan 2mnd voor de onstlag aankondiging, makes no sense". "We hebben dat niet gedaan". *zucht*, cege duikelt een mail op. "Ahja, dat was daarom en daarom, maar dat andere is nooit gebeurd". *zucht*, cege duikelt nog een mail op. "ahja euhm, maar dit en dat", *zucht* nog een mail. Hoe rijd ik mezelf vast in het moeras van onkunde. HA HA HA HA.

Dus als je buiten vliegt tussen 24 en 26 krijg je dan een zak geld van de vorige CAO EN een nieuwe zak geld ten gevolge van de nieuwe ontslagonderhandeling ?

En is het goedkoper voor hen om jullie niet buiten te zwieren, te hopen dat jullie iets doen en jullie uit te betalen, en dan in februari 26 effectief over te gaan tot een ontslagprocedure?

Uw voorbeeld is echter het perfect voorbeeld van een management dat geen idee heeft van de business in zijn geheel maar het enkel behandelt als cijfertjes in een excel sheet.
Het komt mij ook over alsof de scenario's van het ontslag dan ook enkel op een excel bladje zijn doorgerekend om cijferobjectieven te halen ten behoeve van de aandeelhouders. Waarmee zij, het management, hun objectieven en bonussen halen. Lijkt vooral een korte termijn strategie zonder te weten wat er echt allemaal achter zit.

Hoe verloopt het op het sollicitatiefront ? Als je een goede aanbieding krijgt... van plan om die zak geld te laten vallen?

Hoe zot zou @cege wel niet moeten zijn om die zak geld te laten vangen.

blabla reden ambitie bla bla reden niet betrokken bla bla reden luierik bla bla reden zoals een werkloze bla bla reden opportuniteit

Op mijn 50+ zou ik het zeker niet laten schieten. Als 30 - 40 jarige... op korte termijn zeker niet als het 1 - 2 jaar duurt voordat het overgaat naar effectief een ontslagprocedure... ja ik weet niet of ik na 2 jaar met mijn vingers draaien nog veel goesting ga hebben om er dan terug volle bak tegenaan te gaan. Noch dat werkgevers het echt als een goed ding gaan vinden dat je 2 jaar met uw vingers gedraaid hebt. Allez buiten dezelfde markt zal dat wel niet geweten zijn. Maar bij firma's waarbij je solliciteert die concurrenten zijn gaat dat toch geweten zijn dat het er 1 van die is ?

ik heb nu al 2 keer een collectief ontslag meegemaakt en het feit dat het niet vooruit gaat en je weinig hoort is zeer herkenbaar maar hoort er jammer genoeg bij.
Nu het ontslag is bekend gemaakt start een consultatieronde waarin vragen gesteld kunnen worden door de vakbond en waar hun dan op moeten antwoorden.

Het zal hun worst wezen of jullie nu nog iets presteren of niet en wat het gevolg daarvan is, enige wat je kan doen is alles op je af laten komen en dag voor dag nemen.
En zeker eerst langs de kassa passeren vooraleer je vertrekt.

blabla reden ambitie bla bla reden niet betrokken bla bla reden luierik bla bla reden zoals een werkloze bla bla reden opportuniteit

Op mijn 50+ zou ik het zeker niet laten schieten. Als 30 - 40 jarige... op korte termijn zeker niet als het 1 - 2 jaar duurt voordat het overgaat naar effectief een ontslagprocedure... ja ik weet niet of ik na 2 jaar met mijn vingers draaien nog veel goesting ga hebben om er dan terug volle bak tegenaan te gaan. Noch dat werkgevers het echt als een goed ding gaan vinden dat je 2 jaar met uw vingers gedraaid hebt. Allez buiten dezelfde markt zal dat wel niet geweten zijn. Maar bij firma's waarbij je solliciteert die concurrenten zijn gaat dat toch geweten zijn dat het er 1 van die is ?
voor een bedrag van met 1 cijfer en 5 nullen schuift menig mens zijn ambitie wel aan de kant hoor. Noch maak je je met zo'n bedrag weinig zorgen dat iemand je een luierik zou vinden. Want zo lang @cege niet afgedankt is heeft hij nog altijd werk he. Het bestaat gewoon uit bitter weinig doen.

voor een bedrag van met 1 cijfer en 5 nullen schuift menig mens zijn ambitie wel aan de kant hoor. Noch maak je je met zo'n bedrag weinig zorgen dat iemand je een luierik zou vinden. Want zo lang @cege niet afgedankt is heeft hij nog altijd werk he. Het bestaat gewoon uit bitter weinig doen.

Er is een reden waarom ik blabla schreef hé :p.

Ik begrijp dat perfect. En ik acht het zeer aannemelijk dat ik het ook gewoon zo zou doen. Die zak geld daar moet iemand anders lang voor werken om dat over te houden. En dit krijgt men dan bovenop het loon waar men recht op heeft voor het werk dat men gedaan heeft.

Maar ik weet ook dat sommige mensen gewoon ambitieus zijn, het gewoon moeilijk hebben om zich niet nuttig bezig te houden (want geen rechten om iets te doen, niet graag aan de zijlijn staan, zaken waarvoor ze een tijd verantwoordelijk waren moeten afgeven (wat men in het honderd nu ziet lopen)) of stil te zitten, of waar dat gewoon door een volgende werkgever als negatief ervaren werd (want je bent niet proactief). Al ben je een stommerik als je dat zegt natuurlijk. (maar bon, ik kan soms een stommerik zijn...).

Maar je hebt wel gewoon gelijk. Ik kan mij echter wel inbeelden dat er mensen zijn, hoe weinig ook, die daar anders over denken.

Tenzij die een ziekte heeft: hoe kan dat?
Ik heb dat zelf ook ooit eens gehad. Nu ja, ik werkte toen de vaste nacht in een fabriek om mijn studies te betalen, en het was een verplichte bespreking 's ochtends die 4h duurde. Ben daar dus ook in slaap gevallen.
Ondanks dat ik besefte hoe belangrijk het was, kon ik het gewoon niet meer tegenhouden. Ben zelfs enkele keren naar toilet enzo geweest om water in mijn gezicht te gooien, zonder effect.

Schaam me nog steeds, als ik eraan terug denk 🫣

Edit: zie nu pas dat ze aangesproken is geweest, hilarisch wel

Een collega meldt zich ziek omdat "het niet meer gaat." Het was al een langere periode moeilijk (humeur), maar ondanks alle gesprekken heeft ze nooit aangegeven wat er niet meer gaat en wat we kunnen doen om het wel te doen gaan. Ondertussen waren mensen zich de afgelopen weken aan het dubbelplooien om werklast te verlagen en is er vorige week een nieuwe collega gestart om het werk beter te kunnen verdelen. Ik begrijp niet hoe je stopt met nadenken over een oplossing en zelfs stopt met communiceren. Ondertussen staat Instagram wel vol met foto's van uitstappen van de afgelopen week, dus ik hoop dat die rust dan wel de mogelijkheid brengt om iets bij te dragen aan een oplossing.

Ik ben blij dat ik het niet moet oplossen, maar personeelsbeleid is toch echt het rotste aan jobs met verantwoordelijkheid.

Printers & Scanners :rolleyes:

Dringend document inscannen en doormailen. Natuurlijk die zooi die niet meer werkt.

Pc niet herkend via wireless, settings voor smtp niet meer ingevuld dus kan ook niet doormailen en mijn usb stick is zogezegd "read only"

Ik dreigde net tegen mijn madam dat die printer/scanner zijn tijd gekomen was om richting stort te verdwijnen en opeens, zo héél opééns, op miraculeuse wijze aanvaardt ie plots mijn usb key wel.

Final warning, rotprinter!

Een collega meldt zich ziek omdat "het niet meer gaat." Het was al een langere periode moeilijk (humeur), maar ondanks alle gesprekken heeft ze nooit aangegeven wat er niet meer gaat en wat we kunnen doen om het wel te doen gaan. Ondertussen waren mensen zich de afgelopen weken aan het dubbelplooien om werklast te verlagen en is er vorige week een nieuwe collega gestart om het werk beter te kunnen verdelen. Ik begrijp niet hoe je stopt met nadenken over een oplossing en zelfs stopt met communiceren. Ondertussen staat Instagram wel vol met foto's van uitstappen van de afgelopen week, dus ik hoop dat die rust dan wel de mogelijkheid brengt om iets bij te dragen aan een oplossing.

Ik ben blij dat ik het niet moet oplossen, maar personeelsbeleid is toch echt het rotste aan jobs met verantwoordelijkheid.
Dat is nu eenmaal eigen aan mentaal er door zitten. De klassieke opmerking over wat er op haar sociale media staat, is inderdaad een weggever dat je het niet begrijpt.

Dat is nu eenmaal eigen aan mentaal er door zitten. De klassieke opmerking over wat er op haar sociale media staat, is inderdaad een weggever dat je het niet begrijpt.
Desondanks blijft het natuurlijk wel een terechte ergernis. Personeelsbeleid en mensen managen lijkt me inderdaad frustrerend moeilijk, als je niet communiceert met elkaar.

Jij weet er blijkbaar meer van, dus je kan misschien tips geven hoe je dan wél moet omgaan met een collega/ondergeschikte die er mentaal door zit (in hoeverre daar 'algemeen' advies voor mogelijk is)?

Enkele maanden geleden moest ik alle ondersteuningen voor een OPGW uittekenen: de bovenste draad die je bij een hoogspanningsmast ziet heeft vaak een dubbele functie: zowel bliksemafleiding als communicatie. Bij sommige masten moet die kabel natuurlijk via de mast naar de grond om dan verbinding te maken met andere telecominfrastructuur zoals telenet ed.

Ik kreeg uitleg van andere designer dat we de kabel standaard langs kant A van de mast moeten uitwerken. Zo gezegd zo gedaan. Ik teken alle ondersteuningen uit, zorg dat er nergens conflict is met bestaande onderdelen van de mast etc...
Komt de ingenieur een week later met de feedback: Ah, we moeten dat in dit specifiek geval eigenlijk langs vlak B doen.
Volledig opnieuw uittekenen dus.

Vorige week kreeg ik een nieuw OPGW-project in mijn bus. De projectleider gaf specifiek mee om het dit keer via vlak B te doen.
'goed dat ik het nu tenminste al 100% zeker weet' dacht ik. Maar ik stuur nog een mail naar de ingenieur om zeker mee te delen dat er om vlak B gevraagd is, ipv vlak A dat dus de normale standaard is.

Vandaag doe ik PC aan: Eerste dat ik zie: Droge opmerking van de ingenieur dat ik de kabel niet correct getekend heb en vraag om in het vervolg de relevante standaard-info te checken (ken je de passief-agressieve toon). Moest dus in vlak A van hem.

KUSTMIJNKL

Wel een redelijk enge manier van dat te bekijken die laatste zinnen.
Soms kan iemand het niet benoemen, of zitten ze al te diep om er nog over te kunnen praten. Dat je dan foto's op instagram zit van een uitstap hoeft helemaal niet te betekenen dat die persoon niet diep zit, het kan soms echt nodig zijn om weg te zijn van je werk en jezelf te focussen op je eigen in je privéleven.

Ik heb exact zoiets gezien uit eerste hand bij een familielid, daar zouden collega's ook kunnen gedacht hebben dat het allemaal zo erg niet was, maar dat was het dus écht wel.

Desondanks blijft het natuurlijk wel een terechte ergernis. Personeelsbeleid en mensen managen lijkt me inderdaad frustrerend moeilijk, als je niet communiceert met elkaar.

Jij weet er blijkbaar meer van, dus je kan misschien tips geven hoe je dan wél moet omgaan met een collega/ondergeschikte die er mentaal door zit (in hoeverre daar 'algemeen' advies voor mogelijk is)?
Burnouts zijn nooit enkel en alleen door wat er op werkvlak gebeurt, dat is teken dat er privé ook iets niet 100% snor zit... Vaak kan je daar gewoon niets tegen doen, vragen of je op 1 of andere manier kan helpen, samen nadenken over wat het werk draagbaarder zou maken voor die persoon en laten weten dat je er als werkgever bent voor als ze iets nodig hebben.

Voor de rest ligt het bal in kamp van die persoon en moet die vaak zijn/haar eigen "shit" kunnen oplossen.

Eens door het werk gesnuisterd van het nieuwe projectje waar consultant B opzit. Ook omdat er afhankelijkheden zijn, dus ik moest al eens gaan kijken.
Wtf, die heeft niet meer gedaan dan een bestaande module gewoon gekopieerd, en wat zaken hernoemd.
Volgens mij heeft die de analyse, die er nu eens deftig was, nooit gelezen, dat kan niet anders.
De vragen dat die soms ook stelt, heeft echt geen idee waar die mee bezig is.

Wtf toch, mormelventje.

Echt een ramp die. Dat was nu eens een simpel projectje, verpest die dat ook nog.

Ik was al bezig met iets anders recht te trekken waar die heeft aangezeten.
Gewoon een api call, maar de helft van de verplichte velden komen leeg binnen.

Die heeft totaal geen hands-on, kan totaal geen verbanden leggen, en gewone basisinzichten ontbreken. Doet over alles pokketraag en dan werkt het nog niet.
Ironisch werd deze voorgesteld als ene waar ik veel aan ging hebben. "Want dat is een kei slimme."
Die heeft gewoon tot haast zijn 30ste op de schoolbanken gezeten.
Gerangschikt van al wat ooit is gepasseerd, bengelt die echt wel ferm achteraan.

Echt, wtf toch weer. Moedeloos.

Eens door het werk gesnuisterd van het nieuwe projectje waar consultant B opzit. Ook omdat er afhankelijkheden zijn, dus ik moest al eens gaan kijken.
Wtf, die heeft niet meer gedaan dan een bestaande module gewoon gekopieerd, en wat zaken hernoemd.
Volgens mij heeft die de analyse, die er nu eens deftig was, nooit gelezen, dat kan niet anders.
De vragen dat die soms ook stelt, heeft echt geen idee waar die mee bezig is.

Wtf toch, mormelventje.

Echt een ramp die. Dat was nu eens een simpel projectje, verpest die dat ook nog.

Ik was al bezig met iets anders recht te trekken waar die heeft aangezeten.
Gewoon een api call, maar de helft van de verplichte velden komen leeg binnen.

Die heeft totaal geen hands-on, kan totaal geen verbanden leggen, en gewone basisinzichten ontbreken. Doet over alles pokketraag en dan werkt het nog niet.
Ironisch werd deze voorgesteld als ene waar ik veel aan ging hebben. "Want dat is een kei slimme."
Die heeft gewoon tot haast zijn 30ste op de schoolbanken gezeten.
Gerangschikt van al wat ooit is gepasseerd, bengelt die echt wel ferm achteraan.

Echt, wtf toch weer. Moedeloos.

Overduidelijk een reverse impostersyndrome.

Bedrijfsarts/psycholoog inschakelen als je als werkgever ziet dat het mis loopt.

Terug
Bovenaan