Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Dan maken zij rustig ticketjes aan. Met prioriteit hoog uiteraard.

En jij wordt langs alle kanten bestookt van of je al gevorderd bent met de ticketjes.

Het excuus dat het de schuld is van iemand anders telt niet.

En zo zit je op een slecht project, waar je zelf alleen maar meer van gefrustreerd geraakt op termijn. Blijven in de modder steken.

En die die het toen verkloot had, is al lang weer weg hoor. *had nood aan een nieuwe uitdaging*
Dan zit er wel weer een ander gedrocht dat er mee wegkomt van nog niet genoeg ervaring te hebben om de ergste shit te doen.
En dan moet jij dat in de code gaan oplossen? Nee hoor. Je hebt heel veel opties.
1) Wijs het ticket toe aan de externe. Niet langer jouw probleem.
2) Zet een comment "Probleem moet opgelost worden in de code. Is doorgegeven aan verantwoordelijke externe developer". Niet langer jouw probleem.
3) "Ben je al gevorderd met de ticketjes, Oldskooler?" --> "Nee, dat kan ik niet oplossen. De externe heeft er een complete soep van gemaakt."

Het enige wat je moet doen is wat ballen kweken en de problemen niet zelf gaan oplossen.

Mensen die niet kunnen lezen :sop:
Ik gebruik een website om wachtwoorden door te sturen, met een link die maar 1x geopend kan worden en daarna vervalt. Vandaag weer iemand "die niet kan inloggen". Als ik dan ga kijken zie ik dat de URL met ww al dagen geleden geopend is. Alsof ik moet geloven dat ze dat ww nu nog weten.

En dan moet jij dat in de code gaan oplossen? Nee hoor. Je hebt heel veel opties.
1) Wijs het ticket toe aan de externe. Niet langer jouw probleem.
2) Zet een comment "Probleem moet opgelost worden in de code. Is doorgegeven aan verantwoordelijke externe developer". Niet langer jouw probleem.
3) "Ben je al gevorderd met de ticketjes, Oldskooler?" --> "Nee, dat kan ik niet oplossen. De externe heeft er een complete soep van gemaakt."

Het enige wat je moet doen is wat ballen kweken en de problemen niet zelf gaan oplossen.
De externe die er dan zit bolt het af. Zo gaat dat met die mannen, het zit hun wat tegen, zijn ze weer weg.
Dan zit je daar een tijd als enige zelfs in de brij van anderen.
Je moet die als vliegen beschouwen.
Kunt gij nog veel in het rond roepen dat het uw schuld niet is, en jij het niet wilt oplossen, je eindigt zelf alleen lades lager.
Ge zult voortdurend in uw leven als ontwikkelaar code van anderen erven. Het telkens gaan uitschreeuwen van dat jij het niet gaat oplossen want die ene ooit, toen, ... brengt u nergens, zo werkt het niet.

Laatst bewerkt:
*zucht*

Ik ben een vrij zelfstandige werknemer. Geef mij een project en ik zorg wel dat het in orde komt. Ik trek mijn plan wel. Zelden vraag ik iets aan collega's of aan mijn baas. Dat is ook al vrij letterlijke feedback geweest van mijn baas, dat hij weinig omkijken heeft naar mij.

Maar natuurlijk, áls ik dan eens iets vraag dan is het antwoord meestal niet voor de hand liggend. Zoals vandaag. Heel vaak krijg ik dan een antwoord à la:
"Enerzijds moeten we x in overweging nemen, anderzijds moeten we y in overweging nemen. Wat denk je zelf?" :sarcastic: :sarcastic: :sarcastic:

Is dat iets rechtstreeks uit de "leidinggevende-cursus" misschien? Ik hoor het de docent zo zeggen: "En weet je het ook niet? Leg de bal gewoon terug in het kamp van uw ondergeschikte, jij bent er vanaf en hij zal het gevoel krijgen dat hij zelf impact heeft!"

Is dat iets rechtstreeks uit de "leidinggevende-cursus" misschien? Ik hoor het de docent zo zeggen: "En weet je het ook niet? Leg de bal gewoon terug in het kamp van uw ondergeschikte, jij bent er vanaf en hij zal het gevoel krijgen dat hij zelf impact heeft!"
ja

o_O
gisterenochtend 8h belangrijke vergadering voor de start van ons project. 30man in de Teams. Wij van onze kant moeten presenteren: 1 lead, 4 collega's die hun deeltje toelichten, en een supervisor bij moeilijke vragen.
Lead daagt niet op. Supervisor en rest vh team neemen dan maar over.
Supervisor gaat nog een paar keer met de billen bloot, door zaken te bespreken die blijkbaar al voordien met de afwezige lead waren afgetoetst.

8h20 teamlead joins the call. Vage uitleg over "flooding" in the building. Klinkt alsof hij die avond ervoor serieus uitgezet heeft (zou ook kunnen, is die week op een soort young potential week).

Schaamteloos. Benieuwd hoe de supervisor zal reageren.

Maar natuurlijk, áls ik dan eens iets vraag dan is het antwoord meestal niet voor de hand liggend. Zoals vandaag. Heel vaak krijg ik dan een antwoord à la:
"Enerzijds moeten we x in overweging nemen, anderzijds moeten we y in overweging nemen. Wat denk je zelf?" :sarcastic: :sarcastic: :sarcastic:

Toch simpel; omdat bij dergelijke complexe vraagstukken die chef dat ook niet weet... Tis 'kenniswerk', je staat niet aan de band hé. Jij kent veel beter de historiek, context, dus finaal vind ik dat enkel jij in dat soort discussies een keuze kunt maken. Je teamlead/manager kan die beslissing toch niet overnemen? Lijkt mij dat die enkel jouw kan steunen in jouw beslissing.

Ik zou het veel erger vinden dat je dan afgestraft wordt op keuzes die je hebt gemaakt.

Toch simpel; omdat bij dergelijke complexe vraagstukken die chef dat ook niet weet... Tis 'kenniswerk', je staat niet aan de band hé. Jij kent veel beter de historiek, context, dus finaal vind ik dat enkel jij in dat soort discussies een keuze kunt maken. Je teamlead/manager kan die beslissing toch niet overnemen? Lijkt mij dat die enkel jouw kan steunen in jouw beslissing.

Ik zou het veel erger vinden dat je dan afgestraft wordt op keuzes die je hebt gemaakt.

En MacBC verwacht van zijn teamlead dat die degene is waar hij bij terecht kan voor senior kenniswerk. Zodanig dat als hij het echt niet weet dat die de beslissing kan maken voor hem, aangevuld met de gegevens die hij aanreikt.

niet dat zijn teamlead van toeten noch blazen weet en enkel aan persoonsmanagement doet.

En MacBC verwacht van zijn teamlead dat die degene is waar hij bij terecht kan voor senior kenniswerk. Zodanig dat als hij het echt niet weet dat die de beslissing kan maken voor hem, aangevuld met de gegevens die hij aanreikt.

niet dat zijn teamlead van toeten noch blazen weet en enkel aan persoonsmanagement doet.
Sorry, maar die gast is teamlead, leidt de teamleden, niet het orakel die moeilijke zaken oplost.
In mijn ervaring (kenniswerk), is de beste persoon om een beslissing te nemen de projectleider zelf. Niet de chef ervan.
Uiteraard moet de teamlead de projectleider ondersteunen/sturen/etc.

Een manager is er in mijn ogen ook wel om te helpen. Als iemand uit mijn team in de knoop zit op een project wil ik ook dat ze naar mij komen.
Dat zijn vaak complexe problemen waarop ik ook niet meteen het antwoord heb, en het zijn projecten waarop ik zelf niet werk, maar we zetten ons apart en duiken er in om samen luidop te denken wat de mogelijkheden zijn. Ik stel mijn frisse blik en bakken ervaring ter beschikking om mee te denken - soms zeer concreet, soms eerder conceptueel en richtinggevend.

Een manager die dat niet kan zit daar niet op zijn plaats -vind ik-. Maar goed, ik heb die frustratie zelf ook wel vaker over bepaalde managers die inhoudelijk eigenlijk niets bijdragen :biglaugh:

“Ik ken er niets van, trek uw plan”, schitterend people management dat.

Mijn manager is de persoon die ik goed te vriend houd voor evaluaties, maar ik kan daar ook met niets bij terecht heb ik geleerd. Ik ga als ik echt vast zit ergens anders raad vragen.

Bij ons zijn er managers met 35 direct reports. Die hun job is full time verlof goedkeuren, computers bestellen, ruzie oplossen, vacatures regelen, ... die kunnen inhoudelijk niet schoonmoederen.

N+1 gisteren: Silence, je zou voor dossier X nog A en B moeten doen en F en G opvragen

Ik bekijk het. ->
"Dat heeft een andere collega toch al gedaan in het verleden"

Ja, maar..

"En dat is nagekeken, getest en gevalideerd door jullie.."

Ja, maar..

"Is er nieuwe informatie? situatie lijkt mij nog identiek"

Nee, maar..

"Het is niet erg efficiënt het werk van collega's opnieuw te doen"

Ja, maar..

"Laat staan dat het collegiaal is hè"

Ja, maar..

"Ik heb werk genoeg, indien het niet oké was had je toen moeten ingrijpen. Ik stel voor dat je er zelf dan maar naar kijkt"

...

Ik ga men kop nie teveel laten zien op bureau deze week :rofl:
Het is me nog steeds niet duidelijk of het telkens onkunde, luiheid of slechte wil is

Een manager is er in mijn ogen ook wel om te helpen. Als iemand uit mijn team in de knoop zit op een project wil ik ook dat ze naar mij komen.
Dat zijn vaak complexe problemen waarop ik ook niet meteen het antwoord heb, en het zijn projecten waarop ik zelf niet werk, maar we zetten ons apart en duiken er in om samen luidop te denken wat de mogelijkheden zijn. Ik stel mijn frisse blik en bakken ervaring ter beschikking om mee te denken - soms zeer concreet, soms eerder conceptueel en richtinggevend.

Een manager die dat niet kan zit daar niet op zijn plaats -vind ik-. Maar goed, ik heb die frustratie zelf ook wel vaker over bepaalde managers die inhoudelijk eigenlijk niets bijdragen :biglaugh:

“Ik ken er niets van, trek uw plan”, schitterend people management dat.
Ik snap de insteek, maar ik denk dat je oogkleppen op hebt. Dit is mogelijk in de ene sector, en absoluut niet te verwachten in een andere

Ik snap de insteek, maar ik denk dat je oogkleppen op hebt. Dit is mogelijk in de ene sector, en absoluut niet te verwachten in een andere
Tuurlijk lukt dat niet overal. Ik reageerde dan ook op de situatie van @mac-bc waar dat m.i. wel mag verwacht worden om aan jouw manager minstens een waardig sparring partner te hebben. Niet noodzakelijk iemand die de keuzes voor jou maakt maar wel iemand om mee te denken of een dubbelcheck aan te vragen.

In de omgevingen waar dat uitdrukkelijk niet de taak van de teamlead/manager is neem ik aan dat er een ander persoon is waar je terecht kan. Of zo zou het toch moeten zijn, belangrijke nuance…

Ik begrijp dat er nuance moet liggen, maar als je niet meer van een manager kunt verwachten om inhoudelijk te sparren over een probleem, dan moet je vooral stoppen met die mensen meer te betalen dan de direct reports en een contract van administratief medewerker voorschotelen.

Op elk niveau heb je een bepaalde verantwoordelijkheid, niet op zijn minst een n-1 die voortdurend “advies” nodig heeft te ondersteunen dat dit probleem verdwijnt.
Dat heet ontwikkelen of performance management afhankelijk welke richting het uitgaat.

Ik zie hier ook frustraties gedeeld die ik zelf heb en het is heel makkelijk advies te geven, maar als je in spiegel kijkt en vraagt: wat zou er anders zijn als ik er niet meer zou zijn in deze organisatie ? Is het antwoord niet “klanten zouden stoppen met betalen” heeft de organisatie geen probleem, enkel uw leidinggevenden.

Met een pure technisch-inhoudelijke vraag zou ik nog geneigd zijn om jullie gedeeltelijk gelijk te geven. Hoewel ik ook wel vind dat een Teamlead geacht wordt om wat meer kilometers op de teller te hebben en vanuit zijn ervaring gerust mag meedenken aan technisch-inhoudelijke oplossingen.

Maar hier was het vooral een strategisch-juridische vraag. Een grote, belangrijke klant van ons heeft opdracht gegeven aan aannemer om iets te doen wat potentieel voor problemen kan zorgen met een semi-overheidsinstantie die onmisbaar is in de sector. Die moet je te vriend houden en je wil je ook indekken tegen claims met verstrekkende gevolgen.
Aannemer wil dus enkel verder doen na het tekenen van een disclaimer. Wij bemiddelen met het opstellen van een disclaimer. Mijn vraag ging over hoe we ons eigen bedrijf ook het beste beschermen tegen potentiële problemen met die semi-overheidsinstantie en welke rol wij in die disclaimer moeten spelen. Ik heb daarbij 2 potentiële approaches aangereikt met hun voor- en nadelen.

Voor zulke beslissingen wil ik back-up van mijn teamlead. Logisch toch?

Terug
Bovenaan