Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Met deadlines naderend, geldt niet meer wie wat gemaakt heeft, dus mag ik nu al mee in de shit springen.

Gisteren op een 6 uur tijd een stuk hermaakt, waar die weken heeft opgezeten en wat dan nog niet werkte.

Moet zowaar de meest incompetente persoon zijn die ik ooit ben tegengekomen.

En die zitten daar dan zo chill he, om helemaal het sch**t van te krijgen, zich van niks bewust. (Nog erger dan ambtenaren ja)
Achter hun laptopke, die typische drinkbus die ze van hun werkgever krijgen aan de ene kant, een potje eten aan de andere kant.
Chill, chiiillll. Af en toe wat buzzwords.

Platstampen.
Als hij zich nergens van bewust is dan is dat wel een teken dat er serieus iets misloopt bij jou en/of jouw bedrijf. Hoezo is dat nog niet geëscaleerd?

Met deadlines naderend, geldt niet meer wie wat gemaakt heeft, dus mag ik nu al mee in de shit springen.

Gisteren op een 6 uur tijd een stuk hermaakt, waar die weken heeft opgezeten en wat dan nog niet werkte.

Moet zowaar de meest incompetente persoon zijn die ik ooit ben tegengekomen.

En die zitten daar dan zo chill he, om helemaal het sch**t van te krijgen, zich van niks bewust. (Nog erger dan ambtenaren ja)
Achter hun laptopke, die typische drinkbus die ze van hun werkgever krijgen aan de ene kant, een potje eten aan de andere kant.
Chill, chiiillll. Af en toe wat buzzwords.

Platstampen.

Wel als zijn contract al niet meer verlengd werd, dan gaat hij ook niks meer doen. :p
Waarom er nog op rekenenen?

Als hij zich nergens van bewust is dan is dat wel een teken dat er serieus iets misloopt bij jou en/of jouw bedrijf. Hoezo is dat nog niet geëscaleerd?
Is al lang geëscaleerd. Zijn contract stopt weldra.
(Ik denk niet dat hij zelf al weet, want hij deelt vakantieperiodes mee voor volgend jaar lol.
Men kondigt die stopzetting niet te ver op voorhand aan uiteraard, anders laten ze zich helemaal hangen. Nu, bij deze pipo, hoe minder hij doet, hoe minder hij ook stukmaakt, ook wel ergens een voordeel dan.)

Er heerst een soort gelatenheid rond, want immers het is ondertussen de zoveelste op rij.
Ik hoor bij mijn bazen ook een soort moedeloosheid: "wat is dat tegenwoordig toch?"

Bewust zijn: een oersimpele analyse lezen, en maken wat er gewoon staat. Eenvoudige opdrachten, niets te moeilijk. Bestaande voorbeelden genoeg dan trouwens om zich op te baseren. Ook geen dingen gewoon verzinnen die echt nergens op trekken. .
Ondanks al zijn diploma's heeft die amper de inzichten van iemand uit het 3de middelbaar.
Als in de analyse staat dat er de waardes A, B en C kunnen zijn. Dan moet je niet afkomen met D en E, hoe hij erop komt, weet die zelf niet.

Ach ja, het is iets.
Weet dat ze onlangs een jongen met een master hebben moeten buitengooien, omdat die niet kon schrijven.
Niemand begreep iets van wat hij uittypte. (Hier op school gezeten ja.)
Ik heb er zelf niet met te maken gehad, was in een andere unit, maar het moet echt erbarmelijk geweest zijn.

Maar ik hoor overal dezelfde verhalen.
Nog maar recent van ene die bij een ingenieursbureau werkt. Wat die allemaal meemaakt.
Hij helpt die nieuwkomers dan op weg. Maakt bv. al een aanzet van een tekening met een stuk berekening erbij.
Wat doet die andere, neemt dat gewoon 1 op 1 over en zet zijn naam eronder, en beschouwt de opdracht als af.
"Jamaar dat is de bedoeling niet he."

Ook ene die in een fabriek werkt.
De laatste keer is hij naar boven gegaan, en van zijn tak gemaakt: "nog ene keer een snotneus naast hem, en hij dient zijn ontslag in."

Laatst bewerkt:
ik maak mij hier met regelmaat zorgen over onze kosten, onze productiviteit.
Opslagen zijn vechten voor nen euro voor onzen dienst, we verliezen der deftige mensen door.

En dan ziede ne C-lvl met een van haar minions verkleed als zwarte piet zingend van bureau naar bureau gaan.
Na dat haren dienst al elken dag tijd zit te spenderen aan warmste week gezever.
Wilde geld voor de warmste week: al die uren productief bezig zijn en de werkgever laten storten, het had veel meer opgebracht.

ik maak mij hier met regelmaat zorgen over onze kosten, onze productiviteit.
Opslagen zijn vechten voor nen euro voor onzen dienst, we verliezen der deftige mensen door.

En dan ziede ne C-lvl met een van haar minions verkleed als zwarte piet zingend van bureau naar bureau gaan.
Na dat haren dienst al elken dag tijd zit te spenderen aan warmste week gezever.
Wilde geld voor de warmste week: al die uren productief bezig zijn en de werkgever laten storten, het had veel meer opgebracht.
Na alle fusie perikelen & car policy gezever, volgende maand zouden we in principe onze nieuwe 'loon policy' moeten kennen & voor de eerste keer in contact mee komen.

Den 'opzet' ofte het 'idee' van aanpak is al enkele keren veranderd, mor soit, we'll see.
'k Ben heel curieus althans, want écht opslag zit er al jaren niet meer in (pretty much sinds pre-corona). En niet enkel voor mij dus.

In die zin ben ik in feite iets beter af dan sommige recentere collega's, voornamelijk zij die binnen gekomen zijn als juniors tijdens die periode. Ik zal hoger gestart zijn voor de hoge inflatierondes tijdens de corona jaren (den index dus).
En waar je meestal verwacht dat een junior loon in den beginne iets sneller stijgt is dat, voor zover ik hoor, de laatste tijd ook niet echt het geval geweest.

Anyway ... TBD dus eh.

Collega waarmee ik ben gestart is al ontslagen.
‘het gaat heel slecht, we zijn met veel te veel en je maakt teveel fouten’ kreeg hij te horen.
Hij gaat verhaal halen bij de coordinator voor voorbeelden.
Elk voorbeeld dat hij gaf was van iemand anders.
Nu goed, hij was het toch beu en zocht eigenlijk al iets anders.

Blijft speciaal, deze sfeer. Niemand is er graag, maar blijft voor het geld. Ik snap dat orderpicker zijn niet je droom job is maar je kan dan toch doen alsof het je iets boeit.

Nu goed, nog even en als ik verhuist ben zoek ik ook iets anders.

Weet dat ze onlangs een jongen met een master hebben moeten buitengooien, omdat die niet kon schrijven.
Onze analist maakt dagelijks veel dt fouten. Nochtans heeft hij een universitair diploma. :S
Iedereen kan wel eens een dt fout maken maar bij hem is het echt chronisch.

Maar hij doet zijn werk echt heel goed. Ik geef hem zelfs een 5/5. Zo goed doet hij het.
Dus al stoort mij dit lichtjes toen de baas gisteren afkwam om te vragen wat ik van hem vond heb ik er niets van gezegd en gezegd dat alles TOP is.

Ik heb liever iemand die véél dt fouten maakt dan iemand die zijn werk slecht doet. :tongue:
(Natuurlijk hangt het ook van de job af. Je wenst bijvoorbeeld geen klantendienst te hebben die dt fouten maken richting je klanten)

Laatst bewerkt:
Ik: Hey, bestaat X al?
De verkoepelende manager: Neen ik geef al jaren door aan alle teams dat als iets gedaan of gemaakt is dat men daar documentatie van moet maken en dit in de algemene folder steken en daar staat niks van X.

Ik maak X dus en ik ben daar de hele week mee bezig. Ik wil dit in documentatie gieten maar ineens krijg ik een berichtje van ne collega. Zeg Makila ik denk dat binnen team tralala ze reeds gebruik maken van X kan dat?
Ik: Mmmm ik zal eens horen

Ik tegen de collega van tralala: Hey bestaat x al?
Collega van tralala: Ja
Ik: Gebruiken jullie dit al?
Collega van tralala: Ja we gebruiken dit al een jaar lang.
Ik: En waarom staat dat niet in de algemene folder?
Collega van tralala: Ah moest dat dan? :wallbash:
Ik: Zeg ik heb nog een ander issue genaamd Y. (wat ook niet in die folder staat)
Collega van tralala: Ah hier se Makila! Hier is Y. :laugh:

Niemand begreep iets van wat hij uittypte. (Hier op school gezeten ja.)
Ik heb er zelf niet met te maken gehad, was in een andere unit, maar het moet echt erbarmelijk geweest zijn.
Wij hebben zo ene over de vloer gehad tijdens een sollicitatie. We vragen specifiek iemand in ons veld die ook sterk is in administratie, want dat is bij ons een beetje een catastrofe. CV komt toe: VOL met fouten. Eentje kan gebeuren, een 2e fout misschien ook... maar 10-15 fouten? Eigen naam zelfs zonder hoofdletter geschreven. Wth?

Onze analist maakt dagelijks veel dt fouten. Nochtans heeft hij een universitair diploma. :S
Iedereen kan wel eens een dt fout maken maar bij hem is het echt chronisch.

Maar hij doet zijn werk echt heel goed. Ik geef hem zelfs een 5/5. Zo goed doet hij het.
Dus al stoort mij dit lichtjes toen de baas gisteren afkwam om te vragen wat ik van hem vond heb ik er niets van gezegd en gezegd dat alles TOP is.

Ik heb liever iemand die véél dt fouten maakt dan iemand die zijn werk slecht doet. :tongue:
(Natuurlijk hangt het ook van de job af. Je wenst bijvoorbeeld geen klantendienst te hebben die dt fouten maken richting je klanten)
Mja, maar bij deze waren de zinnen structureel fout, dat je er echt niets van kon maken.
Nu, ik heb er zelf niet met te maken gehad.
Maar het moet een ramp geweest zijn. Niemand begreep er iets van.

--
Daarnet weer een stomme vraag gekregen waarbij mijn haren recht omhoog gingen staan. F*ck, dan hebben we het over de basis van de basis van de basis van de basis. Niet goed voor het hart, ik word er steeds minder tolerant voor.

Laatst bewerkt:
Mja, maar bij deze waren de zinnen structureel fout, dat je er echt niets van kon maken.
Nu, ik heb er zelf niet met te maken gehad.
Maar het moet een ramp geweest zijn. Niemand begreep er iets van.

--
Daarnet weer een stomme vraag gekregen waarbij mijn haren recht omhoog gingen staan. F*ck, dan hebben we het over de basis van de basis van de basis van de basis. Niet goed voor het hart, ik word er steeds minder tolerant voor.
Mja iemand bij jouw werkgever neemt die mensen aan. Eigen schuld dikke bult denk ik dan.

De nieuwe coördinator worden?
Heeft/had je leidinggevende geen leidinggevende? Dan is dat toch momenteel uw leidinggevende?

Goh, kan wel, probleem is dat je het risico hebt dat die persoon de kritiek niet kan plaatsen of nog erger, weer hervalt in een put... Hangt ervan af hoe je het kadert. Je zou kunnen vertrekken vanuit het opzicht "Ik merk dat je het lastig hebt met bepaalde zaken, ik wil je daar graag in ondersteunen, zie je het zitten dat ik je wat meer op sleeptouw neem en we bepaalde zaken eens samen doen zodat je ziet hoe ik het doe".
‘T Is niet schoon maar ‘k zou bijna beginnen hopen dat ze terug uitvalt 😏
Ik zit hier structureel wekelijks over te werken en terwijl moet ik voor haar werk zoeken.

Een echte leidinggevende had mijn ex-coördinator niet. We zijn een kleine vzw die opereert onder de paraplu van een andere organisatie, gehuisvest in hun kantoren. Personeel is in dienst van die organisatie maar wordt ‘uitbesteed’, payrol door hen geregeld maar verder zijn we dus onafhankelijk. Er is wel een raad van bestuur/dagelijks bestuur met ‘n voorzitter. Maar die persoon is ook nog in dienst bij een zuster vzw, 50% daar en 30 bij onze vzw. Ik weet niet of wij eenzijdig onze overeenkomst met haar kunnen opzeggen.

Nuja, ze heeft verlof aangevraagd voor de komende weken op haar dagen dat ze voor ‘ons’ werkt dus voor dit jaar heeft ze m’n probleem opgelost 😏

Ik heb niet de ambitie om de rol van coördinator op te nemen, ik heb naast niet de juiste achtergrond ook geen fulltime voor ogen, werk bewust deeltijds hoewel ik nu veel meer doe dan mijn vooropgestelde uren.

Hervorming van 't bedrijf. Sinds eerst in de 14 jaar dat ik er werk zijn er korte evaluatiegesprekken waaruit men beslist om de werknemer in kwestie wat opslag te geven of niet.

Ik werk 45% voor afdeling X
45% voor afdeling Y
10% voor afdeling Z

Manager van afdeling Z is volgens het organigram mijn rechtstreekse overste.
Hij moet op gesprek met HR, zonder mij. Dat gesprek zal bepalend zijn of er dit jaar iets bijkomt.
Ikzelf heb GEEN gesprek met de manager in kwestie.

Ik weet niet hoe evaluaties in andere bedrijven in zijn werk gaan, maar is dit niet gewoon onnozel? Manager Z is mij dat zelf komen zeggen, anders was er 0,0 communicatie hierover.

Het lijkt me toch de bedoeling dat de werknemers in kwestie (ik dus) de kans op verdediging (indien nodig) moet krijgen of tenminste een gesprek. Dat een transparante communicatie hier ook op zijn plaats is?

Mijn vrouw weet op voorhand wanneer er evaluatiegesprekken zijn en krijgt een formulier met vragen die ze zelf moet invullen en toelichten en waarbij haar overste diezelfde vragen over haar moet invullen en toelichten in een gesprek. Dat verloopt allemaal heel gestructureerd.

Manager Z heeft een afdeling met 3 mensen onder hem (waaronder ik) en heeft de andere 2 kort gesproken, mij niet wegens geen tijd meer en is dan 15 minuten bij HR geweest en klaar. En dat zal nu bepalend zijn voor mijn verloning.

Wat denken jullie daarvan?

Mijn evaluatiegesprek heeft 3.5h geduurd. Een hele voormiddag. Dat lijkt trouwens lang maar als je daar zit valt dat eigenlijk mee. Het was ook mijn eerste.

Hervorming van 't bedrijf. Sinds eerst in de 14 jaar dat ik er werk zijn er korte evaluatiegesprekken waaruit men beslist om de werknemer in kwestie wat opslag te geven of niet.

Ik werk 45% voor afdeling X
45% voor afdeling Y
10% voor afdeling Z

Manager van afdeling Z is volgens het organigram mijn rechtstreekse overste.
Hij moet op gesprek met HR, zonder mij. Dat gesprek zal bepalend zijn of er dit jaar iets bijkomt.
Ikzelf heb GEEN gesprek met de manager in kwestie.

Ik weet niet hoe evaluaties in andere bedrijven in zijn werk gaan, maar is dit niet gewoon onnozel? Manager Z is mij dat zelf komen zeggen, anders was er 0,0 communicatie hierover.

Het lijkt me toch de bedoeling dat de werknemers in kwestie (ik dus) de kans op verdediging (indien nodig) moet krijgen of tenminste een gesprek. Dat een transparante communicatie hier ook op zijn plaats is?

Mijn vrouw weet op voorhand wanneer er evaluatiegesprekken zijn en krijgt een formulier met vragen die ze zelf moet invullen en toelichten en waarbij haar overste diezelfde vragen over haar moet invullen en toelichten in een gesprek. Dat verloopt allemaal heel gestructureerd.

Manager Z heeft een afdeling met 3 mensen onder hem (waaronder ik) en heeft de andere 2 kort gesproken, mij niet wegens geen tijd meer en is dan 15 minuten bij HR geweest en klaar. En dat zal nu bepalend zijn voor mijn verloning.

Wat denken jullie daarvan?

Play the politics.

Evaluatie is op zich een zinloos gegeven. Zorg dat er op papier staat dat je goed je best doet, kwestie van de papertrail te verzorgen als je huidige manager een andere wordt. Zorg dat ze denken dat je gaat weglopen. Incasseer een loonsverhoging.

Play the politics.

Evaluatie is op zich een zinloos gegeven. Zorg dat er op papier staat dat je goed je best doet, kwestie van de papertrail te verzorgen als je huidige manager een andere wordt. Zorg dat ze denken dat je gaat weglopen. Incasseer een loonsverhoging.
Inderdaad: in de klassieke "Assess Performance" systemen wordt elke employee geranked op:
* Wat is de kans dat je zelf weg gaat
* Wat is de impact als je weg gaat

De evaluaties zijn hier gewoon: De klant is tevreden van je. Dit zijn de goeie punten en aan die andere moet je werken. Amen.

Als ik niets vraag is de opslag chronisch 0€. :tongue:

Niet dat ik nooit opslag krijg. Maar ik moet daar wel zelf achter vragen. De laatste keer dat ik er achter vroeg was net voor die fikse indexering en toen heb ik een beetje extra bij gekregen. Door de hoge indexering nadien dacht ik: Ik zal mij even rustig houden.

Maar die is nu voorbij. Ik zal volgend jaar nog eens polsen achter een nieuwe opslag. ;)

Inderdaad: in de klassieke "Assess Performance" systemen wordt elke employee geranked op:
Ik geef opslag volgens 3 categorieën.

Wie mag zeker niet weg - opslag -
Wie mag vertrekken zonder dat het me iets doet -opslag, als het potje groot genoeg is-
Wie moet weg maar kan ik niet ontslagen -niks, nada nougabollen-

Play the politics.

Makes sense, thx!

Ik heb al 2x op het punt gestaan te vertrekken. De laatste keer na een 3de gesprek bij een ander bedrijf heeft de toenmalige CEO mij geropen en gevraagd om te blijven. Plots was veel mogelijk en dat waren beiden momenten waarbij m'n loon serieus gestegen is.

Terug
Bovenaan