Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Als Project Manager krijg je al ganser dagen telefoons en emails van externen (klanten, aannemers, partners, ...). Irritant, maar part of the job I guess.

Maar dat onze eigen organisatie daar nog een gigantische laag bovenop legt, dat is echt vermijdbare shit. Wat heb ik vandaag al allemaal ontvangen?
  • Baas: "Mac-bc, kun jij een tekstje maken voor afdeling Marketing over technisch onderwerp X?"
  • Baas: "Mac-bc, kun jij tegen de volgende teammeeting uw input geven over onderwerp Y?"
  • Team Sfeerbeheer: "Volgende maandag is het Blue Monday en om ons allemaal op te vrolijken komen we allemaal naar het werk in een trui met veel kleurtjes!"
  • Team Sfeerbeheer: "We doen een kleren-inzamelactie voor een armoede-organisatie."
  • Team Admin: "Nieuwe richtlijnen om uw auto elektrisch op te laden op de bedrijfsparking, gelieve dit document allemaal grondig door te nemen!"
  • Team IT: "Je moet uw nieuwe trainingssessie nog afwerken over cybersecurity!"
  • Team Marketing: "Deel dit eens op uw LinkedIn-pagina!"
  • Enzovoort enzovoort.
Ik veronderstel dat veel van die zaken in de vorm van een email binnen komen? Dat kan je toch perfect negeren? Berichten van team sfeerbeheer hoef je toch zelfs niet te openen?

Ik heb constant tig ongelezen emails staan en een groot aantal daarvan blijven ongelezen omdat ik perfect weet wat voor BS ze weer bevatten puur op zicht van de afzender al dan niet gecombineerd met het onderwerp.

Je zou je eigen daar niet door mogen laten afleiden tijdens de werkdag.

1 post van @mac-bc, een veelvoud die de post eigenlijk niet leest, maar er mee begint te lachen because mac-bc. Classic.

Nog enkele weken en mac zijn posts hier zijn verleden tijd, geniet er van!

Als Project Manager krijg je al ganser dagen telefoons en emails van externen (klanten, aannemers, partners, ...). Irritant, maar part of the job I guess.

Maar dat onze eigen organisatie daar nog een gigantische laag bovenop legt, dat is echt vermijdbare shit. Wat heb ik vandaag al allemaal ontvangen?
  • Baas: "Mac-bc, kun jij een tekstje maken voor afdeling Marketing over technisch onderwerp X?"
  • Baas: "Mac-bc, kun jij tegen de volgende teammeeting uw input geven over onderwerp Y?"
  • Team Sfeerbeheer: "Volgende maandag is het Blue Monday en om ons allemaal op te vrolijken komen we allemaal naar het werk in een trui met veel kleurtjes!"
  • Team Sfeerbeheer: "We doen een kleren-inzamelactie voor een armoede-organisatie."
  • Team Admin: "Nieuwe richtlijnen om uw auto elektrisch op te laden op de bedrijfsparking, gelieve dit document allemaal grondig door te nemen!"
  • Enzovoort enzovoort.
En dan op de volgende one on one meeting met mijn baas: "Allez mac-bc, hoe komt het dat je donderdag maar 37 taken hebt gedaan i.p.v. 38?"

Intussen nog wat dringende communicatie met mijn vrouw over administratie, de kinderen, de boodschappen, ...
En dan heb ik het nog niet over die 1000 andere Whatsapp-berichten die constant binnenstromen van andere familie en vrienden. Als je dan om 21u30 de kinderen in bed hebt gestoken en uw huishouden gedaan hebt, mag je nog uw Whatsapp-inbox beginnen verwerken. Onlangs vanuit 2 verschillende groepen de opmerking gekregen dat ik "zo passief ben op whatsapp". No shit sherlock, ik zit ook graag nog eens 5 minuten op mijn gemak 's avonds. Echt een vergif, die smartphone.

Laat me verdomme toch eens allemaal met rust. Laat mij werken. Eens een uurtje doorwerken aan iets, dat is echt een ongelofelijke zeldzaamheid geworden.

Rechtsklik, ignore in Teams. Je kunt toch al die channels op ignore zetten ?
Whatsapp, idem. Ik lees die niet meer. Ik ga nie elke dag 200 whatsapp berichten lezen over fotos van kinders die op hun gezicht vallen. En ik ga me zeker niet opjagen als ik het niet gezien heb.
Mails, 2x per dag lezen. en vooral de delete knop gebruiken. Laten we eerlijk zijn. 95% van de emails die je niet onmiddellijk processt, zijn 6mnd later nog altijd in de mailbox aan het rotten.

"Passief op whatsapp". Ja, whatever. In onze vriendengroep is dat nooit een topic... Maar ik ben ook maar actief in 3 of 4 groepen, familie groepen included.

thuiswerkdag vandaag want ik moest papieren gaan tekenen.
An sich geen probleem..

zijn ze de straat aan den overkant aan het dichtleggen met 2 slijpschijven op 2 takt
heeft ons moeder geregeld dat ze de riolering komen uitspuiten dus die mannen begeleiden
word er ne fietser voor mijn raam van hare fiets geslingerd door ne camion dat een bord van de werken doet wegvliegen dus ons moeder pakt die madam binnen

Da's tot 22h doorwerken in de hoop da'k rond geraak >.>

• Enzovoort enzovoort.
...

Ik denk dat dat tegenwoordig bijna overal zo is, een groot deel van die lijst klinkt heel herkenbaar :thinking:

De kunst is van je niet op te jagen over de kleine ergernissen in het leven / op het werk. De helft van die dingen kost weinig of geen tijd en zie ik het nut wel van in (soms een noodzakelijk kwaad zoals van die veel te lange cybersecurity trainingen). En een deel kan je inderdaad ook gewoon negeren of aan iemand anders overlaten.

Bij dingen zoals "doe vrolijke kleuren aan op Blue Monday" denk ik ook van als dat je grootste bezorgdheid is, leef je precies op een andere planeet. Zeker als dat dan van mensen komt die hun job maar half doen. Maar daar wind ik me niet meer over op, genoeg belangrijke dingen in het leven.

En bij sommige zaken gewoon zeggen dat ze maar iemand anders moeten zoeken om dat erbij te nemen. Als je altijd ja zegt, ligt je bord op de duur vol met werk dat eigenlijk niet bij jou zou moeten zitten en dan verzuip je.

• Enzovoort enzovoort.

Behoort 1 en 2 tot uw takenpakket?
Indien ja, is dat uw job dus doen
Indien nee, telefoon nemen en zeggen "dit hoort niet tot mijn takenpakket, daaag"

Als je ze laat doen en blijft bijnemen kan je volgen keer het gras maaien en zen auto wassen.

Al de rest delete hè
Trainingssessie, klik klik klik volgende gedaan
Wagen opladen? Kunt die kabel maar op 1 manier insteken hè. Alst niet lukt vraag je het opt dat moment zelf maar
Team sfeerbeheer, dat je daar zelfs aandacht aan schenkt 😊

Wagen opladen? Kunt die kabel maar op 1 manier insteken hè. Alst niet lukt vraag je het opt dat moment zelf maar
Zal wss eerder zoiets zijn van 'vanaf vandaag, gelieve niet meer dan 3u aan 1 stuk meer op te laden', onder dreiging van boetes of zoiets.
De kabel zelf in z'n wagen steken denk ik niet dat het bedrijf handleidingen voor gaat maken & dat voor elk type wagen. :sneaky:

Zal wss eerder zoiets zijn van 'vanaf vandaag, gelieve niet meer dan 3u aan 1 stuk meer op te laden', onder dreiging van boetes of zoiets.
De kabel zelf in z'n wagen steken denk ik niet dat het bedrijf handleidingen voor gaat maken & dat voor elk type wagen. :sneaky:
Daag ze niet uit.

Ik ken er nog waar iedereen samen op de parking moest gaan kijken en men ging uitleggen "eerst de paal, dan de auto" (of anders om)

Ook dingen zoals: hoeveel kost het voor mensen zonder laadpas van het werk om op te laden, word je verondersteld je auto te verzetten als hij volgeladen is,...

Allez, ons team is gedecimeerd dus nu komen er van die doorzichtige initiatieven vanuit de hiërarchie om terug "een hecht team te creëren". :sarcastic: :sarcastic: :sarcastic: :sarcastic: Deel jullie successen! Laat ons samen eens pingpongen over de middag! JA! JOEPIE! Laat ons samen werken aan IMPACT! Yes, we can! Teamwork makes the dreamwork! :puke::puke::puke:

Precies de kleuterklas.
Neen, ik ben hier allemaal veel te oud voor geworden. Mijn maag keert er bijna letterlijk van om. De afkeer van mijn job en heel dat corporate gelul in het algemeen is nog nooit zo groot geweest. Zo doorzichtig allemaal. Laat mij nu toch gewoon eens 5 seconden met rust zeg.
Deel uw succes, deel uw succes. Het is verdomme allemaal in het honderd gelopen het afgelopen jaar. Het zijn allemaal fucking strontprojecten, van de eerste tot de laatste. En nu moet ik plots mijn "succes" delen?! Het enige succes is dat ik binnenkort mijn ontslag ga indienen.

Ik dacht dat ik het allemaal beter zou kunnen verdragen met het einde in zicht. Maar alleen het omgekeerde is waar. Ik word extreem ongeduldig. Het moet ophouden.

Laatst bewerkt:
Allez, ons team is gedecimeerd dus nu komen er van die doorzichtige initiatieven vanuit de hiërarchie om terug "een hecht team te creëren". :sarcastic: :sarcastic: :sarcastic: :sarcastic: Deel jullie successen! Laat ons samen eens pingpongen over de middag! JA! JOEPIE! Laat ons samen werken aan IMPACT! Yes, we can! Teamwork makes the dreamwork! :puke::puke::puke:

Precies de kleuterklas.
Neen, ik ben hier allemaal veel te oud voor geworden. Mijn maag keert er bijna letterlijk van om. De afkeer van mijn job en heel dat corporate gelul in het algemeen is nog nooit zo groot geweest. Zo doorzichtig allemaal. Laat mij nu toch gewoon eens 5 seconden met rust zeg.
Deel uw succes, deel uw succes. Het is verdomme allemaal in het honderd gelopen het afgelopen jaar. Het zijn allemaal fucking strontprojecten, van de eerste tot de laatste. En nu moet ik plots mijn "succes" delen?! Het enige succes is dat ik binnenkort mijn ontslag ga indienen.

Ik dacht dat ik het allemaal beter zou kunnen verdragen met het einde in zicht. Maar alleen het omgekeerde is waar. Ik word extreem ongeduldig. Het moet ophouden.

Deel aub uw ontslag met het hele bedrijf. "Mijn succesverhaal? I am finally getting out!"

Hier zit ik met een windows update die heel mijn systeem gebricked heeft. zit al meer dan 2h met een indier in een call.

Ik ken enkel Teams en externe websites gebruiken. Geen enkel interne URL en geen outlook/emails.

Let it go, let it gooooo. Ondertussen heb ik alle huishoudelijke taken al gedaan, dus ik kan perfect vanavond nog wat werken als dat nodig zou zijn.

Hoop wel dat het hier relatief snel opgelost raakt, want begint pretty boring te worden.

Precies de kleuterklas.

Dude! Als het mij zo zeer tegen zou steken zou ik mij niet bezig houden met het indienen van mijn ontslag exact te 'timen' hoor.
'k Zou het indienen & zo snel mogelijk den bos in dan.

Ja OK, je zit mss een maandje zonder inkomen. Maar 'k veronderstel dat je dit wel kan overbruggen. Je krijgt er ook een maandje rust mee. Even kop leeg maken & frustraties vergeten.
En sure, 't is uiteraard niet ideaal & normaal gezien wil je dat niet (effectief zonder werk komen te zitten).
Maar als het zo zwaar tegen zit & je gewoon nog een maand zit te wachten om aan te sluiten op uw volgende 'plan' ... jah. Dan zou ik daar gewoon m'n conclusies trekken.

Uiteraard goed voor paar weken, een maandje. Niet voor 6 mnd of zoiets natuurlijk. Maar gij zit toch al af te tellen.

Dude! Als het mij zo zeer tegen zou steken zou ik mij niet bezig houden met het indienen van mijn ontslag exact te 'timen' hoor.
'k Zou het indienen & zo snel mogelijk den bos in dan.

Ja OK, je zit mss een maandje zonder inkomen. Maar 'k veronderstel dat je dit wel kan overbruggen. Je krijgt er ook een maandje rust mee. Even kop leeg maken & frustraties vergeten.
En sure, 't is uiteraard niet ideaal & normaal gezien wil je dat niet (effectief zonder werk komen te zitten).
Maar als het zo zwaar tegen zit & je gewoon nog een maand zit te wachten om aan te sluiten op uw volgende 'plan' ... jah. Dan zou ik daar gewoon m'n conclusies trekken.

Uiteraard goed voor paar weken, een maandje. Niet voor 6 mnd of zoiets natuurlijk. Maar gij zit toch al af te tellen.

Of laat die zever gewoon los. In 90% van de bedrijven, zeker de multi-nationals vol met mgmt huurlingen, is er van die zever.

In outlook heb ik een rule die dergelijke mails automatisch naar "HR + blabla" verhuist :laugh:

Of laat die zever gewoon los. In 90% van de bedrijven, zeker de multi-nationals vol met mgmt huurlingen, is er van die zever.

In outlook heb ik een rule die dergelijke mails automatisch naar "HR + blabla" verhuist :laugh:
Gohja. Ik refereerde voornamelijk naar z'n laatste statement.

Die idiote HR mailkes a la 'Deel je successen' of 'Kom eens ping pongen met de corporate family' dat is idd easy to ignore.
Idem als de 'fouten truien dag' of whatever else van zeverderij men mee af komt (je merkt het wel op, da's ook écht 'mijnen dada' niet).

Terug
Bovenaan