Als Project Manager krijg je al ganser dagen telefoons en emails van externen (klanten, aannemers, partners, ...). Irritant, maar part of the job I guess.
Maar dat onze eigen organisatie daar nog een gigantische laag bovenop legt, dat is echt vermijdbare shit. Wat heb ik vandaag al allemaal ontvangen?
- Baas: "Mac-bc, kun jij een tekstje maken voor afdeling Marketing over technisch onderwerp X?"
- Baas: "Mac-bc, kun jij tegen de volgende teammeeting uw input geven over onderwerp Y?"
- Team Sfeerbeheer: "Volgende maandag is het Blue Monday en om ons allemaal op te vrolijken komen we allemaal naar het werk in een trui met veel kleurtjes!"
- Team Sfeerbeheer: "We doen een kleren-inzamelactie voor een armoede-organisatie."
- Team Admin: "Nieuwe richtlijnen om uw auto elektrisch op te laden op de bedrijfsparking, gelieve dit document allemaal grondig door te nemen!"
- Team IT: "Je moet uw nieuwe trainingssessie nog afwerken over cybersecurity!"
- Team Marketing: "Deel dit eens op uw LinkedIn-pagina!"
- Enzovoort enzovoort.
En dan op de volgende one on one meeting met mijn baas: "Allez mac-bc, hoe komt het dat je donderdag maar 37 taken hebt gedaan i.p.v. 38?"
Intussen nog wat dringende communicatie met mijn vrouw over administratie, de kinderen, de boodschappen, ...
En dan heb ik het nog niet over die 1000 andere Whatsapp-berichten die constant binnenstromen van andere familie en vrienden. Als je dan om 21u30 de kinderen in bed hebt gestoken en uw huishouden gedaan hebt, mag je nog uw Whatsapp-inbox beginnen verwerken. Onlangs vanuit 2 verschillende groepen de opmerking gekregen dat ik "zo passief ben op whatsapp". No shit sherlock, ik zit ook graag nog eens 5 minuten op mijn gemak 's avonds. Echt een vergif, die smartphone.
Laat me verdomme toch eens allemaal met rust. Laat mij werken. Eens een uurtje doorwerken aan iets, dat is echt een ongelofelijke zeldzaamheid geworden.