Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Dit is exact het fenomeen dat volgens mij toe te wijzen is aan beperkte doorgroei van eigen mensen. Je krijgt dus logisch denkende mensen zonder kennis van zaken:

DUS: laten we expertise inkopen, want die weten wel wat we moeten doen. Al snel blijkt dat de info moet gehaald worden op de laagste niveaus want die details weten de managers niet. Resultaat: een hoop consultants praten met mensen zodat managers enkel hetgene moeten horen dat we willen horen en niet de klachten en verzuchtingen die afleiden van het doel.

DE CATCH:
Maar laten we dit wel dmv een aanbesteding doen: zo kunnen we de goedkoopste partij inschakelen, die natuurlijk nooit echt met ervaring komt, maar die de ervaring komt opdoen in jouw bedrijf!
Goedkoop is duurkoop. Het erge is dat hoger management denkt dat externe consultancy op lange termijn goedkoper is, want na een tijdje stoppen die consultants en mag het gewoon personeel zijn plan trekken. Maar doordat er geen interne expertise is, gaat er veel kennis verloren en moet je voor elke scheet terug zo'n beunhaas inhuren. Zaken die bv opgelost kunnen worden met een query of een kleine aanpassing -bv dagje werk- gaat zo'n figuur dan weer expres rekken want dan wordt hij goed doorbetaald. Gevolg; factuur van een paar duizend euro terwijl dat als dat door een intern iemand had opgelost geweest, dat gewoon deel uitmaakt van uw loonkost.

Maar hey, ze kunnen door die aanpassing waarschijnlijk weer een of andere kpi -nog zo van die afschuwelijke brol- realiseren. Management blij, zakkenvullende consultant blij, manager die een vriendje heeft bij dat consultancybureau extra blij... En bij het volgende probleem begint het spelletje van voor af aan. Of er wordt geen consultant ingehuurd en het voetvolk blijft jarenlang tijd verliezen met dat probleem. Maar het belangrijkste is dat ze geen geld aan een consnultant moeten geven.
En bij een volgende migratie, tien jaar later komt er weer een ander bureau gebakken lucht verkopen en het warm water uitvinden. Het management -voor zover dat nog hetzelfde is- heeft geen kloten geleerd van vorige keer, dus de basis wordt niet geraadpleegd en blijft maar voortploeteren tot de volgende migratie over tien jaar... Of het nu privé is of overheid, het is overal hetzelfde. :cheer:

Nog 31 jaar tot mijn pensioen, dus zal nog wel een migratie of drie meemaken. :cry: Men leert. Het. Niet.

Oh boy - het project waar ik nu op zit is toch ook een krabbenbak. Altijd verwonderlijk hoe teams zo slecht georganiseerd kunnen zijn. Geen communicatie de naam waardig. Geen sharepoint. Geen Teams channel. Gewoon emails over en weer sturen met docs.

Maar goed, 2 weken into the new job en toch al wat structuur erin kunnen duwen.
Verbaast mij ook altijd. Mijn vrouw werkt als freelance IT Business/Functional Analyst en ze heeft sinds januari een nieuw contract bij een grote speler in de sector. Ze komt erin, probeert vragen te stellen (waarom doen we dit zo? waar komt deze data vandaan? etc) maar er is amper kennis, geen structuur of richting. Een afwezige product owner die zegt "we moeten dit zo snel mogelijk deliveren" (wat deliveren precies? "ja het hele platform") en een collega freelance BA die haar heeft gezegd "niet zo proactief zijn". Wat een omgeving weer.

Werkgever 6 maanden geleden: "hier is een senior business analyst die een data analyse van coldplayke kan overnemen zodat zij andere dingen kan doen."

Senior is inmiddels verdwenen, data analyse trekt op niks en zit vol fouten, dus ik kan met 6 maanden vertraging het zelf doen. Deadline om analyse + development af te hebben: 2 weken.

Bedankt voor de hulp! Lol.
Nog ene die voor een laatste keer van de parking afreed met zijn blinkende bedrijfswagen en lachend dacht: "die **** heb ik goed liggen. En ik heb ze goed verdiend."

Laatst bewerkt:
Goedkoop is duurkoop. Het erge is dat hoger management denkt dat externe consultancy op lange termijn goedkoper is, want na een tijdje stoppen die consultants en mag het gewoon personeel zijn plan trekken. Maar doordat er geen interne expertise is, gaat er veel kennis verloren en moet je voor elke scheet terug zo'n beunhaas inhuren. Zaken die bv opgelost kunnen worden met een query of een kleine aanpassing -bv dagje werk- gaat zo'n figuur dan weer expres rekken want dan wordt hij goed doorbetaald. Gevolg; factuur van een paar duizend euro terwijl dat als dat door een intern iemand had opgelost geweest, dat gewoon deel uitmaakt van uw loonkost.

Maar hey, ze kunnen door die aanpassing waarschijnlijk weer een of andere kpi -nog zo van die afschuwelijke brol- realiseren. Management blij, zakkenvullende consultant blij, manager die een vriendje heeft bij dat consultancybureau extra blij... En bij het volgende probleem begint het spelletje van voor af aan. Of er wordt geen consultant ingehuurd en het voetvolk blijft jarenlang tijd verliezen met dat probleem. Maar het belangrijkste is dat ze geen geld aan een consnultant moeten geven.
En bij een volgende migratie, tien jaar later komt er weer een ander bureau gebakken lucht verkopen en het warm water uitvinden. Het management -voor zover dat nog hetzelfde is- heeft geen kloten geleerd van vorige keer, dus de basis wordt niet geraadpleegd en blijft maar voortploeteren tot de volgende migratie over tien jaar... Of het nu privé is of overheid, het is overal hetzelfde. :cheer:

Nog 31 jaar tot mijn pensioen, dus zal nog wel een migratie of drie meemaken. :cry: Men leert. Het. Niet.
Het is overal hetzelfde.

Nu justitie. Dezelfde farce.

“500 consultants”
Maar de problemen gaan veel breder, stelt het Rekenhof vast. Omdat de juiste vaardigheden binnen de administratie ontbreken, wordt er “massaal” een beroep gedaan op externe consultants.
In totaal schat het Rekenhof dat er zo’n 500 consultants op de 3 diensten werken, ook in managementfuncties. Bij de dienst Crossborder bekleden consultants zelfs “alle hiërarchische functies direct onder de directie en, sinds november 2023, in de directie”.

"Onregelmatige contracten"
Bij de contracten voor die consultants zou justitie de regels niet altijd volgen, schrijft het Rekenhof. Het kabinet van de minister komt “geregeld tussenbeide in de keuze van specifieke consultants”, en er worden “onregelmatige situaties met prestaties van bepaalde consultants achteraf geregulariseerd”. Concreet wordt een contract soms aangepast nádat een consultant een bepaalde taak al heeft uitgevoerd, ziet het Rekenhof.
Verder wordt niet altijd de juiste pot met geld gebruikt voor de juiste opdracht. Zo zouden er Europese middelen zijn gebruikt “voor uitgaven die niet volledig kunnen worden toegerekend aan projecten die in aanmerking komen voor dit plan”. De conclusie in de doorlichting is scherp: “De begrotingsbeginselen worden herhaaldelijk niet nageleefd.”

Een grote soep dus. Pure geldwegpoertening. Krijgen ze niet meer rechtgetrokken. En dan werkt de bucht wsl maar half, of gewoon niet.
Sjacherconstructies, alles via via. En externen die de macht grijpen, eens ze de macht hebben, elke scheet kapot factureren.

--
En aan de andere kant wilt men dan pensioenen van onze leerkrachten gaan afromen.
Geld uit dezelfde pot eigenlijk, maar elders worden megalomane bedragen weggepoert. De boel wordt geplunderd.

Laatst bewerkt:
Hier ist ook niet veel beter in de logistiek.

Kan dan geloven dat we met zijn allen naar de afgrond aan het gaan zijn.

Ik moet meer minder leren 'caren' en wat egoïstischer worden, maar niet altijd even gemakkelijk.

Hier ist ook niet veel beter in de logistiek.

Kan dan geloven dat we met zijn allen naar de afgrond aan het gaan zijn.

Ik moet meer minder leren 'caren' en wat egoïstischer worden, maar niet altijd even gemakkelijk.
Yes

Er zijn meerdere redenen waarom we naar de afgrond gaan.

Dat is 1 van de vele redenen.

Schimmige constructies. Managers aan wie je niets moet vragen, want ze weten niks, en ze laten merken dat het hun ook niet te hard interesseert.
Cashen primeert op welke manier dan ook. Naast verantwoordelijkheid ontlopen uiteraard en de schijn hooghouden.
Liefst met nog zo weinig mogelijk capabel doevolk die alle lasten mogen dragen.
Capabel doevolk, sowieso een zeldzaamheid in wording.
Zoveel mogelijk uitbesteden, tot die externen de macht overnemen en uiteraard alleen maar willen...cashen.
Fluppen die zich al gauw elke titel kunnen aanmeten, maar nog niet eens mee zijn met de absolute basis.

Als je als tandwieltje in dat geheel ook nog maar iets om de zaak geeft, je wordt zodanig ******* op alle mogelijke manieren.

Inderdaad, nagel op de kop. Elke scheet moet je dan in een ticket loggen en dan zit iedereen u maar te taggen en tickets aan u toe te wijzen: Foemp 1 heeft u vernoemd in ticket blablabla. Randdebiel 37 heeft ticket huppeldepup aan u toegewezen.
Maar ben je dan akkoord dat die consultant geen timesheets moet invullen over wat hij doet? Want dat is de reden voor dat ticketje he, hij moet zijn tijd kunnen boeken op hetgene waar hij aan gewerkt heeft ...
(Ter info: mijn klant nu heeft voor mij letterlijk een dummy-code gemaakt zodat ze mij van die random vragen kunnen stellen)

Ik moest vandaag een rolluikschakelaar vervangen in een gebouw. Allemaal goed gegaan, ik test even (op/neer)werkt, ik wil die even zijn volle cyclus laten doorlopen, *poef* stroom uit.
Geen probleem, ik weet waar het elektrisch bord staat, gewoon even de verantwoordelijke vragen om dat lokaal open te doen. Na 30min zoeken die eindelijk gevonden. "Ah, die berging, ummm, tja, die sleutel zijn we al 3 weken kwijt...waarschijnlijk heeft vereniging X die ma zij zeggen van niet " . Maar zijn collega die dat gebouw ook soms doet heeft misschien een reserve.... nee, in de voorbije weken nooit aan gedacht dat eens te vragen, ja, wij komen eigenlijk nooit in die berging.
Daar staat uw ALSB, gaskraan en waterkraan, dat MOET ten alle tijden bereikbaar zijn ffs.
Dus terwijl ik hem dat even kordaat edoch vriendelijk duidelijk maakte kwam zijn diensthoofd toevallig langs. Die ook maar wat schaapachtig stond te grijnzen toen ik hem vroeg hoe het kon dat het belangrijkste technisch lokaal in zijn grootste,belangrijkste, drukstbezochte gebouw al 3 weken onbereikbaar was en waarom blijkbaar niemand van de technische dienst dat wist. In die tijd hadden wij al lang gewoon een nieuw slot gestoken.
Enfin, na wat heen en weer gebel toch een sleutel tevoorschijn getoverd, probleem opgelost en ik ben vertrokken met de waarschuwing dat ik de volgende keer niet meer wacht tot ze half België hebben afgebeld maar gewoon de deur instamp.

Op bureau bij ons maar even verslag uitgebracht, moest dat diensthoofd verhaal komen halen (mijn "vriendelijk" was misschien wat geminderd geraakt naarmate die farce bleef aanslepen). Mijn diensthoofd was ook.... not amused.... en is dan meteen zelf verhaal gaan halen.
Want, of ze nu nog een kopie hebben of niet, daar is ergens een sleutel van dat lokaal in omloop dus daar moet sowieso zo snel mogelijk een andere cilinder in.

Big brother (spotgoedkope?) fake SENIOR IT-consultants. (In praktijk aldus juniors) A DISEASE!
Even een correctie doorvoeren. You pay peanuts you get monkeys. Niet elke consultant is onbekwaam. Ik ben al 14 jaar consultant en als je slecht bent houd je dat nooit zolang vol.

Maar ja veel van die grote detacheerders denken maar aan 1 ding: geld. Hoe snel kan ik die aap van ons die op de bench zit dumpen bij ne klant?

En veel klanten laten zich vangen. Het moet zo goedkoop mogelijk zijn en de consultant moet de TOPexpert zijn! En ja dan krijg je dus ****.

Goedkoop is duurkoop. Het erge is dat hoger management denkt dat externe consultancy op lange termijn goedkoper is, want na een tijdje stoppen die consultants en mag het gewoon personeel zijn plan trekken.
Als ik solliciteer bij de klant waar ik werk en ik zeg mijn salaris dan wordt het akelig stil. En de job waarvoor je bent aangenomen is nooit beschikbaar he.

In slechte tijden mag je oprotten als externe. In goeie tijden mag je shit komen opkuisen.

Laatst bewerkt:
“500 consultants”
Maar de problemen gaan veel breder, stelt het Rekenhof vast. Omdat de juiste vaardigheden binnen de administratie ontbreken, wordt er “massaal” een beroep gedaan op externe consultants.
In totaal schat het Rekenhof dat er zo’n 500 consultants op de 3 diensten werken, ook in managementfuncties. Bij de dienst Crossborder bekleden consultants zelfs “alle hiërarchische functies direct onder de directie en, sinds november 2023, in de directie”.
Hoe zit het met de kennis binnen zulke organisaties? Met 500 consultants die waarschijnlijk ook snel van functie wisselen, lijkt het me lastig om daar goed ingewerkt te raken.

Mensen die via het gerecht, een werkstraf moeten. Worden bij onze afdeling gedropt, met als antwoord, jullie houden hen wel bezig hé?
Maak godverdomme als verantwoordelijke een takenlijst op wat ze moeten. En drop deze mensen niet bij ons als zouden we niets anders te doen hebben, met hen in het oog te houden, of constand te zeggen en nu moet dit en dat gebeuren.
Of van die studenten die het na weken opleiding, het nog niet weten wat ze moeten doen en je daar dubbel voor kan werken. En zo moeilijk is het werk wat we doen nu ook weer niet. Maar ja dat zijn meestal de vriendjes van de kinderen van... en die laten ze dan blijven.

Externe SAP-consultants, je kan het woord niet uitspreken door eerst SUL te zeggen. Toegevoegde waarde: nul komma nul komma nul.
Ik hoop echt dat er een speciaal plekje in de hel is waar ze traag en pijnlijk geroosterd worden. Kunnen geen deftige UAT-scenario's maken, migratie naar SAP-Hana maar half zijn gat uitgevoerd, als je een bug logt met de melding dat er plots iets veranderd is, krijg je als standaard antwoord dat dat niet het geval is... Gast, ik werk dagelijks met die bepaalde transactie, ik zal het wel weten zeker. :sarcastic:

Meld je dat een bepaalde (kritieke) functie in de vorige versie niet mee is overgedragen, geloven ze u ook niet en vragen ze of dat vroeger ook zo wel was en indien ja; dat dat niet voorzien is, dan moet er een bUisiNESs cAsE gemaakt worden. Echt, bol af met uw flauwekul. Doe gewoon waar ge veel te veel betaald voor wordt en implementeer dat gewoon.

Echt waar, ne welgemeende...
Mijn wederhelft is een SAP project manager en zijn grootste frustratie is dat business nooit tijd heeft om deftig mee te werken voor de effectieve migratie/upgrade omdat het allemaal bovenop hun dagdagelijks werk komt, cruciale vragen blijven liggen, input is ondermaats, amper interactie in workshops, weinig concrete feedback van UAT, kleine budgetten voor de hypercare-periode etc. Dan moet je niet verbaasd zijn dat er gaten zitten in wat opgeleverd wordt. In een ideale wereld ga je als werkgever ervoor zorgen dat uw inhouse key users 100% beschikbaar zijn voor het SAP project en dat voor de continuïteit van de business met consultants gewerkt wordt die tijdelijk de dagdagelijkse taken van de key users uitvoeren.
Bij mijn laatste project als freelance finance consultant moest ik 2 maand voor de deadline van de oplevering van de UAT scripts door de implementator halsoverkop de interne business procedures nog gaan uitschrijven waarop de implementator de scripts kon baseren omdat business die vraag 2 jaar had laten liggen.

Mijn vriend zijn laatste upgrade vond plaats in een weekend. Hij heeft business moeten smeken dat de key users tijdens het weekend op beperkte specifieke tijdsloten zouden beschikbaar zijn om hun delen te testen en vooral de interfaces. Zonder wou hij maandags echt niet live gaan en niemand van business snapte die noodzaak, liever maandag met een systeem met gebreken live gaan dan eens een weekend een uurtje of 2 te werken (in een omgeving met recuperatie van overuren).

Hoe zit het met de kennis binnen zulke organisaties? Met 500 consultants die waarschijnlijk ook snel van functie wisselen, lijkt het me lastig om daar goed ingewerkt te raken.
Bazen geven niets om kennisbehoud.
Of ze menen dat het werk met een vingerknip wordt overgedragen.
Die zien gewoon er zitten zoveel FTE's op die positie. De vakjes in hun excel kloppen.
The end.

Liefst in die excel:
Zoveel % internen, zoveel % externen, en een apart kleurtje dat aanduidt zoveel % inclusiviteit.
Trots dat ze dan zijn op hun excel.

Maar op veel plaatsen draait het tegenwoordig dus compleet vierkant als ik rondhoor.
Bedrijven en instanties die ooit standing hadden, die nu herleid zijn naar plaatsen waar complete onvrede en frustratie heerst, en nog maar bitter weinig correct werkt.

--
Enkele anekdotes van het laatste jaar die ik heb opgevangen.

Ik heb nog contact met enkelen van mijn vorige werkplaats.
Het is daar niet gebeterd. Kapot gereorganiseerd tot en met, enorm personeelsverloop. Niks werkt er nog deftig.
Bazen van destijds zitten nog op mijn linkedIn. Lucht te spuwen tot en met uiteraard.

Eentje die bij een intercommunale werkt, mee verantwoordelijk voor energiepremies en zo.
Ook een massa mensen gaan lopen.
Ze zit daar nog alleen, met een statutair die zijn contract niet wilt opgeven.
Vroeger was het zo moeilijk om er binnen te geraken, nu wilt niemand nog blijven, zegt ze.

Eentje bij een instantie die iedereen kent.
Werkt er al 20 jaar. Een nieuw management. Al een deel van het volk gaan lopen, zij wilt er ook weg.

Ene bij een fabriek.
Zo'n tekort aan capabele mensen. Dat ze van 2 ploegen naar 1 zijn moeten gaan.
Als zich volk aanbiedt. Kerels die van de rva moeten langskomen, de boel expres in het 100 laten lopen, kunnen ze de dag erna al terug naar hun uitkering.
Ofwel pas afgestudeerden, maar die neemt men ondertussen niet meer aan, moet je dingen zitten aanleren die je normaal in het 3de middelbaar aanleert. Hij was naar 'boven' gegaan en van zijn tak gemaakt: "nog ene keer een snotneus naast hem, en hij dient zijn ontslag in."
Drugsgebruikers die passeren... Staan stoned aan de machines, hup de dag erna ook weer buiten.
Machines die niet meer gerepareerd kunnen worden, omdat niemand het kan, staan daar gewoon te staan.

Die in de zorg werken. Die zeggen het gewoon: "dat is 1 groot kiekenkot geworden, en dat gaat instorten."

Bij een grote semi-overheidsinstantie ook.
Men zoekt daar technische profielen. Er bieden zich competente mensen aan, worden niet aangenomen.
Omdat men meer moet inzetten op kansarmen uit de buurt en inclusie.
Men neemt dan complete kanslozen aan, veelal compleet capruul, die de boel bijeen kloppen en ruzie zoeken.
De veteranen lopen op de tippen van hun tenen. Management kijkt bewust weg.

Ene die bij een gemeente werkt, voor 4 jaar reeds.
Zijn 5de diensthoofd is ondertussen al bezig 😆
Burgers uit buurgemeenten komen bij hun ten rade, omdat die van hun eigen gemeente hun niet kunnen helpen.
(Gewoon vragen, documenten van andere besturen mogen zij uiteraard niet afhandelen.)

...

Alles is aan het versoepen hier.
De gouden jaren zullen gauw voorbij zijn.
En de afgrond nadert ja.

Laatst bewerkt:
Ik stoor me zo erg aan de houding van een support engineer van de fabrikant van onze toestellen dat ik serieus overweeg om in onze lopende tender hen zwaar naar beneden te scoren voor dienst na verkoop. Hij geeft enkel nog via telefoon support en daarna wordt er meestal iemand ter plaatse gestuurd. Arrogant en betweterig, maar als ik hem dan moet uitleggen hoe hun toestellen echt werken dan verdwijnt hij. Er is ook een gebrek aan accountability, als zijn support de mist in gaat (door bvb verkeerde onderdeel te bestellen).

En veel klanten laten zich vangen. Het moet zo goedkoop mogelijk zijn en de consultant moet de TOPexpert zijn! En ja dan krijg je dus ****.
Hier helaas al genoeg "top"consultants gehad waar ik ze na nen halven dag uitleg aan het geven ben over hun eigen product. Het is natuurlijk niet overal zo maar de kwaliteit van IT-consultants is vaak echt bedroevend.
Mijn wederhelft is een SAP project manager en zijn grootste frustratie is dat business nooit tijd heeft om deftig mee te werken voor de effectieve migratie/upgrade omdat het allemaal bovenop hun dagdagelijks werk komt, cruciale vragen blijven liggen, input is ondermaats, amper interactie in workshops, weinig concrete feedback van UAT, kleine budgetten voor de hypercare-periode etc. Dan moet je niet verbaasd zijn dat er gaten zitten in wat opgeleverd wordt.
Dat is helaas overal zo. Al genoeg projecten hier zien scheeflopen om exact dezelfde reden. Achteraf trekken ze hun mond open om te zagen wat er allemaal niet goed is en hoe top hun vorig systeem wel niet was (datzelfde systeem dat ze eerder compleet hebben afgebrand), maar input geven, een beetje interactie, eens wat moeite doen om het nieuwe systeem te leren kennen? Nope. Handje vasthouden en alles voor mij doen a.u.b.

Mijn wederhelft is een SAP project manager en zijn grootste frustratie is dat business nooit tijd heeft om deftig mee te werken voor de effectieve migratie/upgrade omdat het allemaal bovenop hun dagdagelijks werk komt, cruciale vragen blijven liggen, input is ondermaats, amper interactie in workshops, weinig concrete feedback van UAT, kleine budgetten voor de hypercare-periode etc. Dan moet je niet verbaasd zijn dat er gaten zitten in wat opgeleverd wordt. In een ideale wereld ga je als werkgever ervoor zorgen dat uw inhouse key users 100% beschikbaar zijn voor het SAP project en dat voor de continuïteit van de business met consultants gewerkt wordt die tijdelijk de dagdagelijkse taken van de key users uitvoeren.
Bij mijn laatste project als freelance finance consultant moest ik 2 maand voor de deadline van de oplevering van de UAT scripts door de implementator halsoverkop de interne business procedures nog gaan uitschrijven waarop de implementator de scripts kon baseren omdat business die vraag 2 jaar had laten liggen.

Mijn vriend zijn laatste upgrade vond plaats in een weekend. Hij heeft business moeten smeken dat de key users tijdens het weekend op beperkte specifieke tijdsloten zouden beschikbaar zijn om hun delen te testen en vooral de interfaces. Zonder wou hij maandags echt niet live gaan en niemand van business snapte die noodzaak, liever maandag met een systeem met gebreken live gaan dan eens een weekend een uurtje of 2 te werken (in een omgeving met recuperatie van overuren).

Vanaf het iets met computers te maken heeft is het ook een beetje collectief 'de kleren van de keizer'. Geen enkele manager wil toegeven dat hij er geen hol van kent en roept wat holle slogans en iedereen rond hem/haar doet hetzelfde mee. Wat er toe leidt dat je in veel gevallen in fantasie land zit te opereren.

Heb het hier ook meegemaakt dat er door sr mgmt plannen/timelines werden gemaakt die 20x te lang of 20x tekort stonden. En je kunt dan als werkvee wat duwen en trekken, maar mgmt laten toegeven dat ze /20 of x20 moeten doen, that never happens.

Case in point. De collectieve sluiting waar ik al eerder over gesproken heb. Ze hebben daar 4 man behouden om 'transitie' van klanten te doen. Die gasten moeten een jaar lang de bestaande klanten naar een nieuw software product begeleiden en wat kritische bugs fixen. Die gasten zitten daar allemaal een halve dag per week te werken en voor de rest niks te doen. Terwijl we de voorbije jaren voor een applicatie die in productie loopt in parallel een volledig nieuwe user interface moesten maken en dan hadden we een externe consultant 80% FTE voor 12mnd met 0 interne resourcing (testing, design, ...). 3x raden of dat on schedule gebleven is. Moest je nu eens naar je lokaal mgmt/dev luisteren ipv gewoon vanuit Amerika timelines uit je hol te toveren gebaseerd op krinkels in het water of zo.

En die top down timelines werken super goed... De voorbije 3-4y heeft het mgmt in usa 'een topdown agile timeline approach' geimplementeerd world-wide. Lees: we timeboxen/dollarboxen elk project topdown (robotica, labo machines, software, processen, alles) en de teams moeten maar scope aanpassen zodat ze op tijd/in budget kunnen deliveren. Resultaat. Bijna niks op tijd gedelivered en wat op tijd is, hangt met haken en ogen aan elkaar (klanten pissed off en giga support spent). Ook de helft van de projecten halverwege de dollarspent gestopt wegens achter op schema. Basically de helft van je R&D resources in de vuilbak kieperen voor 0 output.

Ik zit nu in een andere divisie en daar is geen gekak op het mgmt en daar zie je die nonsens niet. Blijkbaar is het dus mogelijk om als mgmt je business eigenhandig de nek om te wringen... :laugh:

Hier helaas al genoeg "top"flopconsultants gehad waar ik ze na nen halven dag uitleg aan het geven ben over hun eigen product. Het is natuurlijk niet overal zo maar de kwaliteit van IT-consultants is vaak echt bedroevend.
Dat zijn naar mijn mening dan in praktijk géén TOPconsultants maar FLOPconsultants. Of eerder: De detacheringsfirma smukt de CV's op en verkoopt dan gebakken lucht aan uw firma. Ik hoop dat uw werkgever niet werkt met raamcontracten via een externe partij? Want dat soort contracten is 99% van de tijd "gebakken lucht".

Anderzijds kan je ook niet verwachten dat een consultant echt alles van alles kent hé. Zo liep het vorig jaar fout bij een klant. Ik was aangenomen voor A. Daar kreeg ik ook goede evaluaties voor. Maar op een bepaald moment eiste de klant dat ik ook B ging doen (wat helemaal niet op mijn CV stond) en ze waren dan malcontent dat ik daar enige tijd voor nodig had om dit te bestuderen.

Laatst bewerkt:
Geen enkele manager wil toegeven dat hij er geen hol van kent en roept wat holle slogans en iedereen rond hem/haar doet hetzelfde mee. Wat er toe leidt dat je in veel gevallen in fantasie land zit te opereren.
Eerlijk? :) Ik begrijp niet goed wat onze manager doet. Het werk dat normaal voor hem is hebben de collega's (waaronder ikzelf) overgenomen.
Als ik iets escaleer via hem dan zegt hij: Ik kan hier niks aan doen. Ga daar eens zelf achter aan Makila?
Ik dacht dat hij mijn timesheets goedkeurde maar nu blijkt dit iemand anders te zijn.
Rapporten opstellen over het project? Ah neen dat doe ikzelf. Ik stuur de rapporten dan door naar hem :D

OK het enige dat hij doet is zien dat het project bolt, alles goed blijft lopen en hij praat met aandeelhouders en andere partijen over de vooruitgang.

Eerlijk? :) Ik begrijp niet goed wat onze manager doet. Het werk dat normaal voor hem is hebben de collega's (waaronder ikzelf) overgenomen.
Als ik iets escaleer via hem dan zegt hij: Ik kan hier niks aan doen. Ga daar eens zelf achter aan Makila?
Ik dacht dat hij mijn timesheets goedkeurde maar nu blijkt dit iemand anders te zijn.
Rapporten opstellen over het project? Ah neen dat doe ikzelf. Ik stuur de rapporten dan door naar hem :D

OK het enige dat hij doet is zien dat het project bolt, alles goed blijft lopen en hij praat met aandeelhouders en andere partijen over de vooruitgang.

Dat valt nog mee. Dat is net-break-even, je hebt er niet echt last van. :LOL:

Het begint wat irritant te worden als je non-software VPs hebt met 200M onder hun controle die in hun vrije tijd door backlog/sprint/bug overviews van hun software mensen beginnen te gaan en zelf story points uit hun hol toveren omdat ze daar eens van gehoord hebben en dan in random meetings afkomen met 'ik heb eens JIRA bekeken en volgens mij kunnen we op 2 weken klaar zijn'. Euh ja, fuck off. Hou je eens bezig met je eigen werk en laat je mensen hun projecten zelf uitvoeren. Zorg eerst eens dat je pet project van 50M niet in de vuilbak belandt ipv je te moeien met dingen waar je geen hol van kent.

Diezelfde topper had ooit een genetisch labproject in gedachten. Iedereen zei 'dat is hoge risk classification, dat gaat minstens 10M en semi-klinische studie kosten'. 'We kunnen dat goedkoper doen'. 1y gepalaver. Oplossing ? Een extern audit bureau consultant de classification laten bepalen. Guess what, die kwam tot dezelfde classification. Wat doet mgmt madam? Gewoon alles negeren en project erdoor duwen met lagere classification (basically minder dan de helft van nodig timeline en budget alloceren) en bij de formele regulator laten indienen met een lagere classification. Na 1d was het al gedaan 'foute classification'. :laugh: Het is heerlijk vertoeven in fantasieland :fingerguns:

Uiteraard is het project niet 'gekilld'. Gewoon 'put on ice'. Om dan uiteraard 2 kwartalen verder in alle stilte van alle timeline slides te verdwijnen.

Oh boy - een boek kan ik schrijven over mijn vorige divisie

Mijn wederhelft is een SAP project manager en zijn grootste frustratie is dat business nooit tijd heeft om deftig mee te werken voor de effectieve migratie/upgrade omdat het allemaal bovenop hun dagdagelijks werk komt,
Daar kunnen key-users niks aan doen he. Dat wordt van bovenaf opgelegd: "Ah shellshock, gij kent daar wel wat van af van PO'kes maken. Kunt gij zo af en toe eens een testje doen? Is ongeveer één dag per week."
cruciale vragen blijven liggen, input is ondermaats, amper interactie in workshops, weinig concrete feedback van UAT, kleine budgetten voor de hypercare-periode etc. Dan moet je niet verbaasd zijn dat er gaten zitten in wat opgeleverd wordt. In een ideale wereld ga je als werkgever ervoor zorgen dat uw inhouse key users 100% beschikbaar zijn voor het SAP project en dat voor de continuïteit van de business met consultants gewerkt wordt die tijdelijk de dagdagelijkse taken van de key users uitvoeren.
Ik geef feedback genoeg, maar er wordt niks mee gedaan => "Niet in scope blablabla" "Nu kan je hiervoor X gebruiken" terwijl X in de verste verte niet doet wat je wil.
En input is ondermaats omdat de testscenario's bedroevend zijn. Aanmaak PO of factuur, zou je normaal verwachten:
  • Maak aan op een Belgische leverancier. Gebruik hiervoor gegevens XYZ.
  • Maak aan op een buitenlandse leverancier binnen de EU met gebruik van EUR. Gebruik hiervoor gegevens ABC.
  • Maak aan op een buitenlandse leverancier buiten de EU met vreemde munt. Gebruik hiervoor gegevens DEF.
  • Doe dit voor elk PO/factuur-type.
Probeer boven uw budget te gaan, probeer het met variabele X terwijl X normaal gezien nooit op type Y mag worden ingevoerd. Boek daar nu een factuur/betaling op, boek daar meerdere facturen/betalingen op, probeer daar een factuur/betaling van een andere leverancier/klant op te boeken; kortom probeer het systeem kapot te krijgen. Werkt dit zoals verwacht? Is dit voor de gemiddelde eindgebruiker logisch? Kan het niet beter?

Is toch logisch dat je dit allemaal als verschillende scenario's voorziet? Nee, gewoon één scenario: "Maak een PO/factuur". Ga uw data maar zelf zoeken, maar we zeggen lekker niet waar je het kan vinden. We laten je eerst spartelen en pas als je het vraagt willen we het zeggen. Verzin zelf uw scenario's maar let er op; als je iets vergeet te testen en het werkt in productie niet, is het UW fout omdat JIJ het niet getest hebt of er niet aan gedacht hebt om het te testen. :woohoo:

Zonder zwans, klinkt als iets wat ze een paar weken geleden bij ons gelapt hebben. :unsure:
Achteraf trekken ze hun mond open om te zagen wat er allemaal niet goed is en hoe top hun vorig systeem wel niet was (datzelfde systeem dat ze eerder compleet hebben afgebrand), maar input geven, een beetje interactie, eens wat moeite doen om het nieuwe systeem te leren kennen? Nope. Handje vasthouden en alles voor mij doen a.u.b.
Maar dat is het hem juist. Er wordt ons geen input gevraagd ivm systeemverbetering. En ja, mensen klagen. En ja, mensen staan niet te springen als ze voor een voldongen feit worden gesteld en hun systeem waar ze al jaren mee werken plots verandert ZONDER dat ze de mogelijkheid krijgen om suggesties te doen. Handje vasthouden? :laugh: Ze smijten u eerder in het diepe met 20kg betonblokken aan uw benen vastgebonden.

Terug
Bovenaan