Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Het ene zal wellicht niks met het andere te maken hebben.
Kameraad die echt constant wou thuiswerken (ander bedrijf), wou eigenlijk nooit meer naar bedrijf komen. Was samen met andere collega’s aan het strijden ook om nooit meer naar bedrijf te moeten komen “want ik kan alles toch van op afstand??”.

Heeft nu bericht gekregen dat zijn afdeling (waar velen bijna constant thuis wouden werken voor de “work/life balance”), opgedoekt wordt en door Indiërs zal gedaan worden.

Wel, hij moet nu helemaal niet meer komen. Zal content zijn zeker? Indiërs nemen het over “vanop” afstand.

Wat is de ergernis nu? De hand omwringen van uw werkgever om 100% remote te eisen, maar niet beseffen dat er altijd iemand op deze aardbol ergens verder weg, ook remote uw job kan doen!

Kameraad die echt constant wou thuiswerken (ander bedrijf), wou eigenlijk nooit meer naar bedrijf komen. Was samen met andere collega’s aan het strijden ook om nooit meer naar bedrijf te moeten komen “want ik kan alles toch van op afstand??”.

Heeft nu bericht gekregen dat zijn afdeling (waar velen bijna constant thuis wouden werken voor de “work/life balance”), opgedoekt wordt en door Indiërs zal gedaan worden.

Wel, hij moet nu helemaal niet meer komen. Zal content zijn zeker? Indiërs nemen het over “vanop” afstand.

Wat is de ergernis nu? De hand omwringen van uw werkgever om 100% remote te eisen, maar niet beseffen dat er altijd iemand op deze aardbol ergens verder weg, ook remote uw job kan doen!
Da's niets nieuws zeker. Hoe groter het bedrijf, hoe groter die kans.

Een KMO met 50 man zal zich niet snel bezig houden met heel hun whatever te proberen offloaden naar een of ander team Indiërs.
Maar een multinational met 50K WN's overheen de wereld zal die keuze veel sneller maken.

But to be fair, die kans is even reëel indien het een afdeling is waar de mensen niet 100% remote (willen) werken. Onafhankelijk of er veel gezaag is over remote work.

Dat is risico van het vak uiteraard. Als ze zien dat het remote niet werkt, mag je terug naar bureau. Als ze zien dat het blijft draaien, offloaden naar cheap ass regio.

Ik zit sinds kort ook volledig remote. De enige reden dat ik er nog ben is dat ik a) niet uitvoerend werk doe en remote achter iedereen zijn veren moet zitten (het hele team is remote, incl Indiers), iets wat Indiers niet goed kunnen en b) ik zit in low-cost regio voor de Amerikanen.

Until the music stops. Kan hier ook van de ene op de andere dag gedaan zijn en verhuizen naar Spanje of Roemenie of whatever.

Daar kunnen key-users niks aan doen he. Dat wordt van bovenaf opgelegd: "Ah shellshock, gij kent daar wel wat van af van PO'kes maken. Kunt gij zo af en toe eens een testje doen? Is ongeveer één dag per week."

Ik geef feedback genoeg, maar er wordt niks mee gedaan => "Niet in scope blablabla" "Nu kan je hiervoor X gebruiken" terwijl X in de verste verte niet doet wat je wil.
En input is ondermaats omdat de testscenario's bedroevend zijn. Aanmaak PO of factuur, zou je normaal verwachten:
  • Maak aan op een Belgische leverancier. Gebruik hiervoor gegevens XYZ.
  • Maak aan op een buitenlandse leverancier binnen de EU met gebruik van EUR. Gebruik hiervoor gegevens ABC.
  • Maak aan op een buitenlandse leverancier buiten de EU met vreemde munt. Gebruik hiervoor gegevens DEF.
  • Doe dit voor elk PO/factuur-type.
Probeer boven uw budget te gaan, probeer het met variabele X terwijl X normaal gezien nooit op type Y mag worden ingevoerd. Boek daar nu een factuur/betaling op, boek daar meerdere facturen/betalingen op, probeer daar een factuur/betaling van een andere leverancier/klant op te boeken; kortom probeer het systeem kapot te krijgen. Werkt dit zoals verwacht? Is dit voor de gemiddelde eindgebruiker logisch? Kan het niet beter?

Is toch logisch dat je dit allemaal als verschillende scenario's voorziet? Nee, gewoon één scenario: "Maak een PO/factuur". Ga uw data maar zelf zoeken, maar we zeggen lekker niet waar je het kan vinden. We laten je eerst spartelen en pas als je het vraagt willen we het zeggen. Verzin zelf uw scenario's maar let er op; als je iets vergeet te testen en het werkt in productie niet, is het UW fout omdat JIJ het niet getest hebt of er niet aan gedacht hebt om het te testen. :woohoo:

Zonder zwans, klinkt als iets wat ze een paar weken geleden bij ons gelapt hebben. :unsure:

Maar dat is het hem juist. Er wordt ons geen input gevraagd ivm systeemverbetering. En ja, mensen klagen. En ja, mensen staan niet te springen als ze voor een voldongen feit worden gesteld en hun systeem waar ze al jaren mee werken plots verandert ZONDER dat ze de mogelijkheid krijgen om suggesties te doen. Handje vasthouden? :laugh: Ze smijten u eerder in het diepe met 20kg betonblokken aan uw benen vastgebonden.
Er heeft toch iemand die scripts moeten valideren? Ik heb dat moeten doen bij mijn vorige opdrachtgever omdat mijn ‘collega’s’ er geen tijd voor hadden en ik had toch de processen gevolgd en uitgeschreven dus moest de scripts nakijken, mijn feedback geven en bijwerkingen eveneens valideren. Lijkt mij maar normaal dat je dat bekijkt. Er werd ook gebrainstormd rond welke data te gebruiken voor de tests.

Er heeft toch iemand die scripts moeten valideren? Ik heb dat moeten doen bij mijn vorige opdrachtgever omdat mijn ‘collega’s’ er geen tijd voor hadden en ik had toch de processen gevolgd en uitgeschreven dus moest de scripts nakijken, mijn feedback geven en bijwerkingen eveneens valideren. Lijkt mij maar normaal dat je dat bekijkt. Er werd ook gebrainstormd rond welke data te gebruiken voor de tests.
Allemaal niet gebeurd. Of toch niet aan de UAT-testers voorgelegd.

Allemaal niet gebeurd. Of toch niet aan de UAT-testers voorgelegd.

Mijn madam doet HR in een grote/internationale food en drink producent in Belgie. Pakt dat daar 1000 man werkt in de hele groep en bijna miljard omzet. Dus geen kleine pruts KMO.

Die zijn heel hun HR processen/systemen aan het automatiseren/updaten. Van excellekes en word documentjes naar Workday en SDWorx en zo. Daar is ook niks van requirements op papier, dan zijn ze 'met 3 een week aan het testen' (lees: wat rondklikken en zien of er iets kapotgaat). Dan komt er een update van het een of het ander (tool, scanner, firmware, whatever,...) en dan 'hertesten ze'.

Daar is dat juist hetzelfde. Ze smijten daar dan een Deloite of Accenture of whatever consultant op om de business wat te helpen. Maar wat kan diene pee helpen als er niks op papier staat. Die kent de specifieke business niet. Het enige wat die kan doen is er wat structuur induwen, maar daar is geen budget voor. En met de executen loopt hij heel de tijd in de weg want de madammekes zijn aan het testen, maar ze schrijven niks op. En dan allemaal op elkaar kakken en eens het afgeleverd is, 2 min later breekt het en niemand weet of het getest is of niet.

Voor sommige zaken is healthcare en life science een merde en log en zo. Maar de structuur en organisatie brengt in veel gevallen toch ook efficientie met zich mee. Zet het op papier, geef het aan je dev. Zet je UAT op papier, geef het aan je testers. Moet rapper gaan ? Smijt er wat consultants op en geef ze de papierwinkel en ze kunnen het uitvoeren.

Als ik tegen mijn madam begin over "requirements" en "testing scenarios" en "defects" en "tickets". Dan krijg ik het antwoord "we zijn geen software bedrijf" en "ticketjes zijn onpersoonlijk". En als ik dan beetje manager asshole begin te spelen met "zit je on track qua timeline", "hoeveel defects heb je gehad" en "hoeveel testing impact is een update van SDWorx voor jullie integratie", dan krijg je "wij doen niet mee met corporate bullshit". Als er natuurlijk van boven tot beneden niemand kaas gegeten heeft van software of process implementatie en iedereen maar wat doet alsof het een Chiro bbq is die georganiseerd moet worden, dan is het niet verwonderlijk dat alles in de soep draait eens je met een man of 5 in het team zit...

Die consultants zijn handig als je te weinig tijd hebt en weet wat je wil doen. Ze zijn pretty useless als je niet concreet weet wat je wil doen en het probleem gewoon in een ander bakje legt en hoopt dat iemand zonder business kennis je probleem beter kan oplossen dan je interne staff....

Die zijn heel hun HR processen/systemen aan het automatiseren/updaten. Van excellekes en word documentjes naar Workday en SDWorx en zo. Daar is ook niks van requirements op papier, dan zijn ze 'met 3 een week aan het testen' (lees: wat rondklikken en zien of er iets kapotgaat). Dan komt er een update van het een of het ander (tool, scanner, firmware, whatever,...) en dan 'hertesten ze'.

Daar is dat juist hetzelfde. Ze smijten daar dan een Deloite of Accenture of whatever consultant op om de business wat te helpen. Maar wat kan diene pee helpen als er niks op papier staat. Die kent de specifieke business niet. Het enige wat die kan doen is er wat structuur induwen, maar daar is geen budget voor. En met de executen loopt hij heel de tijd in de weg want de madammekes zijn aan het testen, maar ze schrijven niks op. En dan allemaal op elkaar kakken en eens het afgeleverd is, 2 min later breekt het en niemand weet of het getest is of niet.
Beetje schandalig van Deloitte/Accenture want om zo'n Workday-implementatie te mogen doen moet je nochtans gecertifieerd zijn en die licenses krijg je echt allesbehalve zomaar, dus dat gaan normaal gezien echt geen prutsconsultantjes zijn maar die zouden moeten afkomen met een implementatie-draaiboek waar dan automatisch de testscripts etc uitrollen.

SDWorx is brol, maar Workday toch echt wel verre van -> die hebben 1 en dezelfde codebase voor al hun customers en meer dan de helft van de S&P500 draait daarop ;)

Beetje schandalig van Deloitte/Accenture want om zo'n Workday-implementatie te mogen doen moet je nochtans gecertifieerd zijn en die licenses krijg je echt allesbehalve zomaar, dus dat gaan normaal gezien echt geen prutsconsultantjes zijn maar die zouden moeten afkomen met een implementatie-draaiboek waar dan automatisch de testscripts etc uitrollen.

SDWorx is brol, maar Workday toch echt wel verre van -> die hebben 1 en dezelfde codebase voor al hun customers en meer dan de helft van de S&P500 draait daarop ;)

Workday is uiteindelijk ook maar een lege doos waar je business stuff in moet populeren. Als de business niet definieert wat er hoe in moet, system says no.

Fun fact. Het bedrijf had vb geen organogram en zeer fuzzy rapporteringslijnen. Als je dan organogrammen van type a-->b-->c-->d erin moet steken, heb je wel iets van input van de business nodig. Hoe moet je dat dan testen als business, want er waren intern geen formele organogrammen om tegen te testen. Idem met telefoon nummers. Idem met functioneringsgesprekken die niet gestandardiseerd waren etc etc.

Ik heb de madam toch veel horen kakken op 'de excellekes importeren'.

Workday is uiteindelijk ook maar een lege doos waar je business stuff in moet populeren. Als de business niet definieert wat er hoe in moet, system says no.

Fun fact. Het bedrijf had vb geen organogram en zeer fuzzy rapporteringslijnen. Als je dan organogrammen van type a-->b-->c-->d erin moet steken, heb je wel iets van input van de business nodig. Hoe moet je dat dan testen als business, want er waren intern geen formele organogrammen om tegen te testen. Idem met telefoon nummers. Idem met functioneringsgesprekken die niet gestandardiseerd waren etc etc.

Ik heb de madam toch veel horen kakken op 'de excellekes importeren'.
Kan ik me voorstellen :biglaugh:

Mijn punt was eigenlijk vooral dat als je zo'n Workday implementatie doet je er VERPLICHT de Accenture/Deloitte/PWC consultants moet bijnemen en die mannen zijn echt wel getraind om zo'n HR madammekes bij hun polleke te nemen en door dit proces te sleuren.

Heb ondertussen 3 Workday-implementaties achter de rug als customer, met 3x een andere implementation-partner en het is bizar hoe gelijklopend die processen en workbooks telkens waren.

Eerlijk? :) Ik begrijp niet goed wat onze manager doet. Het werk dat normaal voor hem is hebben de collega's (waaronder ikzelf) overgenomen.
Als ik iets escaleer via hem dan zegt hij: Ik kan hier niks aan doen. Ga daar eens zelf achter aan Makila?
Ik dacht dat hij mijn timesheets goedkeurde maar nu blijkt dit iemand anders te zijn.
Rapporten opstellen over het project? Ah neen dat doe ikzelf. Ik stuur de rapporten dan door naar hem :D

OK het enige dat hij doet is zien dat het project bolt, alles goed blijft lopen en hij praat met aandeelhouders en andere partijen over de vooruitgang.

In veel consulting bedrijven zijn de partners / ... ook gewoon blij met zo'n managers, zolang ze de klant tevreden houden en liefst nog wat extra verkopen. In teveel van die structuren heb je van die tussenlagen met nul of bijna geen toegevoegde waarde, maar niemand van bovenaf die dat ziet.

Ik zat bij een grote organisatie op de Finance afdeling als consultant, best lange opdracht. De Finance afdeling was eigenlijk best klein.
De organisatie ging van ERP systeem veranderen. Ikzelf was als externe gelukkig niet betrokken bij de ellenlange voorbereidingen (of toch nauwelijks).

Op moment dat de planning wat duidelijker werd in juli (6 maanden voor de go live en switch van systeem in januari) werd ineens gecommuniceerd dat iedereen zijn verlof enkel nog kon inzetten in de zomer (juli+augustus), en dat er vanaf september hoogstens nog eens een verlengd weekend (1 dag verlof) genomen kon worden omdat iedereen beschikbaar moest zijn en de voorbereidingen van ieder bijkomend werk gingen vergen.

Men schatte dat het extra werk gedurende 2 maanden zou oplopen tot 1 à 2 werkdagen per week.
En gedurende nog eens 2 maanden zou het zeker 2 à 3 werkdagen extra werk per week zijn.
Compensatie? Geen.
Werk laten liggen? Niet mogelijk.
Werk uitstellen? Ja, maximaal met een paar dagen, maar je kan het geen 4 maanden laten liggen natuurlijk.

Iedereen zat er serieus groen te kijken. Blij dat ik lang voordien al mijn opzeg gegeven had en naar iets anders aan het uitkijken was.

Op moment dat de planning wat duidelijker werd in juli (6 maanden voor de go live en switch van systeem in januari) werd ineens gecommuniceerd dat iedereen zijn verlof enkel nog kon inzetten in de zomer (juli+augustus), en dat er vanaf september hoogstens nog eens een verlengd weekend (1 dag verlof) genomen kon worden omdat iedereen beschikbaar moest zijn en de voorbereidingen van ieder bijkomend werk gingen vergen.
Wat ivm verlof dat reeds was goedgekeurd? Of hadden ze het geluk dat dit nog niet gebeurd was?
Goedgekeurde verlof mag volgens mij namelijk niet zomaar ingetrokken worden.

Iemand kan bijvoorbeeld na een goedkeuring zijn of haar droomreis van 10k eurokes boeken. Je kan dan niet eisen en verwachten dat die mens zijn of haar verlof plots terug annuleert hé.

Ik zag de post over SAP (en bij benadering alle ERP-pakketimplementaties passeren) en ik stond al klaar om drie boeken vol te typen over dat fenomeen. Voor mijn eigen geestelijke gezondheidszorg ga ik dat niet doen. Krijg ik een PTSD-syndroom van. Daar zijn legio wetenschappelijke artikels over geschreven en dat al decennia lang. De conclusie is steeds hetzelfde: grote implementaties werken zelden en brengen nog minder de verhoopte voordelen. De meeste organisaties (klanten dus) zijn er simpelweg niet op voorzien om zo'n project op te vangen, terwijl de consultants (onze goede vriendjes van Deloitte en co) totaal geen voeling hebben met de business. Als het kan zetten ze er nog een paar juniors op, kwestie om nog wat meer winstmarge te hebben.

Wat ivm verlof dat reeds was goedgekeurd? Of hadden ze het geluk dat dit nog niet gebeurd was?
Goedgekeurde verlof mag volgens mij namelijk niet zomaar ingetrokken worden.

Iemand kan bijvoorbeeld na een goedkeuring zijn of haar droomreis van 10k eurokes boeken. Je kan dan niet eisen en verwachten dat die mens zijn of haar verlof plots terug annuleert hé.
klopt. Als je natuurlijk geen reis geboekt hebt of andere noodzaak kan aantonen, kan dat in zo'n geval wel.

Dat zou toch niet mogen meespelen?
Gepland Verlof is verlof.
Of ge nu een reis geboekt hebt van 10k, of ge nu net in week 26 als de dag
het langste is op handenstand naar de ondergaande zon wil kijken of wie weet komt uw broer die in Australië woont,wel maar 1 keer jaar naar België en dat is net die week.
Wat ge doet in uw verlof boeit me niet.

Werkgever moet maar beter plannen? Meeste werken met een planning, dus perfect op de hoogte wie en wanneer verlof neemt.

Goedgekeurd verlof intrekken is zo cruel, los van wat de medewerker al dan niet gepland heeft.
Mag een werkgever ook vragen naar de reden van verlof? Lijkt me privé?

Dat zou toch niet mogen meespelen?
Gepland Verlof is verlof.
Of ge nu een reis geboekt hebt van 10k, of ge nu net in week 26 als de dag
het langste is op handenstand naar de ondergaande zon wil kijken of wie weet komt uw broer die in Australië woont,wel maar 1 keer jaar naar België en dat is net die week.
Wat ge doet in uw verlof boeit me niet.

Werkgever moet maar beter plannen? Meeste werken met een planning, dus perfect op de hoogte wie en wanneer verlof neemt.

Goedgekeurd verlof intrekken is zo cruel, los van wat de medewerker al dan niet gepland heeft.
Mag een werkgever ook vragen naar de reden van verlof? Lijkt me privé?

Nergens in de wet vind je regels terug over omstandigheden waarin of redenen waarom een werkgever verlof mag weigeren, of meer nog: reeds toegestane vakantie kan intrekken. Voor de rechtbanken is in de praktijk echter reeds verschillende keren gebleken dat, ook al kan de werkgever niet eenzijdig vakantiedagen vaststellen, hij wel een verlofaanvraag kan weigeren of intrekken. Dat moet dan wel in het belang van de onderneming zijn, en afgewogen worden tegenover de belangen van de werknemer.

Met andere woorden: een weigering of intrekking door de werkgever moet in proportie staan tot de gevolgen die dit heeft voor de werknemer. Ook hier zal in geval van discussie de rechtbank het laatste woord hebben.

Nergens in de wet vind je regels terug over omstandigheden waarin of redenen waarom een werkgever verlof mag weigeren, of meer nog: reeds toegestane vakantie kan intrekken. Voor de rechtbanken is in de praktijk echter reeds verschillende keren gebleken dat, ook al kan de werkgever niet eenzijdig vakantiedagen vaststellen, hij wel een verlofaanvraag kan weigeren of intrekken. Dat moet dan wel in het belang van de onderneming zijn, en afgewogen worden tegenover de belangen van de werknemer.

Met andere woorden: een weigering of intrekking door de werkgever moet in proportie staan tot de gevolgen die dit heeft voor de werknemer. Ook hier zal in geval van discussie de rechtbank het laatste woord hebben.
Van conducteurs weet ik, dat ze zodanige verlofachterstand hebben.
Velen die met opgepot verlof zitten dat het eigenlijk illegaal is.

Als ze verlof inplannen, gegarandeerd dat het wordt ingetrokken.

Ze hebben recht op 1 gegarandeerde vakantie in het jaar, mag men niet schrappen.

Vroeger kreeg men in het begin van het jaar hun werkschema.
Nu krijg je pas een dag op voorhand te horen wat morgen uw schema is.

Ook een groot kiekenkot geworden.

Laatst bewerkt:

Dat is toch in 99% van de gevallen piemelzwierderij. Als het WTC instort en er zijn 2000 doden, ja, dan kom je als president terug uit verlof.

Maar om een arbitrair project met een arbitraire planning en budget binnen dat arbitrair kader af te krijgen, ga je toch geen werknemers hun verlof cancellen. Let it slip of zet er iemand anders op.

Ik ben toch te oud en al te veel farcen meegemaakt om me nog te laten opjagen door arbitraire timelines. De keren dat we ons dubbel geplooid hebben om iets tegen X af te krijgen en dat dan blijkt dat het een maand later nog niet bij de klant geraakt is, gereleased is officieel of het uiteindelijk nog 2mnd bij de klant ligt te schimmelen zijn niet meer op de handen van een voetbalploeg te tellen... Een deadline is niet heilig, zeker niet als het verlof al 6mnd op voorhand gepland is. Het is aan het mgmt om dat verlof in rekening te brengen in hun project risico analyse en voldoende resources te voorzien...

Dat dus, deadlines.. hah.

Klant zit in december te klagen omdat de hardware nog altijd niet gerarriveerd is ( traagheid bij Lenovo). Het erriveert dan tussen kerst en nieuw. Ik dan wat proactief willen zijn contacteer hen "hey, als het echt zo dringend is ik kan wel een dag spenderen om dat al half te doen en dan de rest eerste week van januari" --> crickets.

We zijn nu bijna februari, hij heeft 2 keer 1 uur tijd gehad om me wat credentials en IP addressen te geven, nog altijd aan het wachten op een hoop -_-

Terug
Bovenaan