Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

5 servers geleverd met een HBA controller ipv een RAID controller. >.<

Even gaan zien in de spec die de vendor opgesteld had 9600-24i HBA RAID

Moet je dan blijkbaar maar uit verstaan dat het geen raid ondersteunt. Oh well gaat weer een hoop geld kosten
Software RAID (of ZFS) is geen optie? Wel absurd dat een product waar RAID in de naam staat geen RAID ondersteunt.
CHatGPT zegt me dat je de MegaRAID serie nodig hebt, zoals bv Broadcom MegaRAID 9670-24i.

Software RAID (of ZFS) is geen optie? Wel absurd dat een product waar RAID in de naam staat geen RAID ondersteunt.
CHatGPT zegt me dat je de MegaRAID serie nodig hebt, zoals bv Broadcom MegaRAID 9670-24i.
Oh ja dat is wat er nu gaat gestuurd worden en de helft die nog in productie is gaat ofwel aangepast worden of ook de vervanging opgestuurd krijgen. Maar het doel was vandaag test backups te draaien met dat als target en dat is nu 2-3 weken achteruit.

Probleem was dat de spec sheet van Lenovo/Broadcom niet raid zegt, daar staat ofwel HBA ofwel megaRAID. Maar in de spec/order die wij kregen van de distributeur stond het op deze manier "ThinkSystem Broadcom 9600-24i SAS HBA RAID". Dus je gaat niet de spec sheet van elk element controleren om te zien of die mannen hun job juist doen. Soit het gaat ons in ieder geval geen geld kosten want ze hebben hun fout toegegeven. Kost ons gewoon een hoop goodwill bij onze klant.

en wat de software raid betreft, we gaan er Veeam hardened repository op draaien en 1 van de elementen is dat je elke user die ook maar iets kan doen verwijdert. Dus in een software raid, als er ooit een probleem is kan je het nooit oplossen. Of we moeten de immutability opgeven en dat is ook al een verandering van ons design. Dus.. meh :p

Snap al niet wat je daar op een woensdagnamiddag doet als je maar parttime werkt??
Omdat dat moment het enige was dat wél paste voor de andere 6 deelnemers aan de vergadering.
En aangezien er geen leidinggevende is, wie gaat het anders doen 🤷🏻‍♀️
Nu, ik heb deze voormiddag wel zitten kijken naar openstaande vacatures. Er is 0,0 zicht op een coördinator, ik lig ‘s nachts te piekeren over ‘t werk, de druk en verwachtingen van mijn bestuur zijn enorm

Oh ja dat is wat er nu gaat gestuurd worden en de helft die nog in productie is gaat ofwel aangepast worden of ook de vervanging opgestuurd krijgen. Maar het doel was vandaag test backups te draaien met dat als target en dat is nu 2-3 weken achteruit.

Probleem was dat de spec sheet van Lenovo/Broadcom niet raid zegt, daar staat ofwel HBA ofwel megaRAID. Maar in de spec/order die wij kregen van de distributeur stond het op deze manier "ThinkSystem Broadcom 9600-24i SAS HBA RAID". Dus je gaat niet de spec sheet van elk element controleren om te zien of die mannen hun job juist doen. Soit het gaat ons in ieder geval geen geld kosten want ze hebben hun fout toegegeven. Kost ons gewoon een hoop goodwill bij onze klant.

en wat de software raid betreft, we gaan er Veeam hardened repository op draaien en 1 van de elementen is dat je elke user die ook maar iets kan doen verwijdert. Dus in een software raid, als er ooit een probleem is kan je het nooit oplossen. Of we moeten de immutability opgeven en dat is ook al een verandering van ons design. Dus.. meh :p
ni normaal. Ik lees 's ochtends uw post, en 's namiddags krijg ik dit:

Ik heb verder 0 met noch veeam, noch het woord "immutability" ^^.

Omdat dat moment het enige was dat wél paste voor de andere 6 deelnemers aan de vergadering.
En aangezien er geen leidinggevende is, wie gaat het anders doen 🤷🏻‍♀️
Nu, ik heb deze voormiddag wel zitten kijken naar openstaande vacatures. Er is 0,0 zicht op een coördinator, ik lig ‘s nachts te piekeren over ‘t werk, de druk en verwachtingen van mijn bestuur zijn enorm
Naargelang het soort werk => pech voor het bestuur.
Werk uzelf niet kapot voor een ander en dit zeg ik als werkgever.

Het verbaast me altijd hoe snel je in politiek belandt als je eenmaal je hoofd wat boven het maaiveld steekt. Ik probeer initiatief te nemen om mijn collega's mee vooruit te duwen, maar daarvoor moet ik plots ook met de juiste politieke insteek contacten leggen buiten mijn onmiddelijke werkomgeving.

Ik heb recent een nieuwe team lead die geen snars van mijn departement kent(wij technisch, hij analfabeet over computers) maar het er moest bij nemen. Hij is een micromanager maar heeft het zelf totaal niet door. Hij verteld mij ook vaak, ik probeer niet te micromanagen, enkel te helpen.

* Hij vraagt mij bepaalde mails eerst naar hem te sturen, ter controle. Die 'verbeterd' hij dan en dan mag ik het doorsturen.
* Hij probeert mij tips te geven hoe ik bepaalde zaken moet aanpakken over bepaalde onderwerpen, ook al slaat zijn uitleg op niets omdat hij de context van het probleem niet snapt.
* Hij wil dat ik voor elke vraag naar een hoger gepositioneerde persoon binnen de organisatie een analyse stuur of powerpoint presentatie waarom ik die vraag stel.

Ik begin stilletjesaan gek te komen. Al een paar keer heb ik aangegeven dat hij zich teveel moeit maar het lijkt niet echt te helpen.
Bij ons hoger management zijn ze allemaal fan omdat hij een enorme slijmbal is. Bij elke change van ons senior leadership team stuurt hij mailkes rond met TOP WERK etc... Daar moet ik ook al niet teveel respons van verwachten omtrent mijn frustraties.

Het is op het punt gekomen dat ik hem veelal niet betrek in communicaties of changes.

Ik heb recent een nieuwe team lead die geen snars van mijn departement kent(wij technisch, hij analfabeet over computers) maar het er moest bij nemen. Hij is een micromanager maar heeft het zelf totaal niet door. Hij verteld mij ook vaak, ik probeer niet te micromanagen, enkel te helpen.

* Hij vraagt mij bepaalde mails eerst naar hem te sturen, ter controle. Die 'verbeterd' hij dan en dan mag ik het doorsturen.
* Hij probeert mij tips te geven hoe ik bepaalde zaken moet aanpakken over bepaalde onderwerpen, ook al slaat zijn uitleg op niets omdat hij de context van het probleem niet snapt.
* Hij wil dat ik voor elke vraag naar een hoger gepositioneerde persoon binnen de organisatie een analyse stuur of powerpoint presentatie waarom ik die vraag stel.

Ik begin stilletjesaan gek te komen. Al een paar keer heb ik aangegeven dat hij zich teveel moeit maar het lijkt niet echt te helpen.
Bij ons hoger management zijn ze allemaal fan omdat hij een enorme slijmbal is. Bij elke change van ons senior leadership team stuurt hij mailkes rond met TOP WERK etc... Daar moet ik ook al niet teveel respons van verwachten omtrent mijn frustraties.

Het is op het punt gekomen dat ik hem veelal niet betrek in communicaties of changes.
Inderdaad hatelijk. Heb dit ook meegemaakt in een boekhoudkantoor waarbij men een ex-advocaat als toekomstig vennoot zag en meedraaide als team lead onder de vleugels van de vennoot (die tegen zijn pensioenleeftijd aanschuurde en vaker op zijn wijndomein in het zuiden zat dan op kantoor). Die kende niets van accounting, had geen flauw idee welke uitdagingen wij in de dossiers kende maar was geliefd om zijn grote mond en veel te mooie beloftes bij klanten. Het duurde niet lang voor hij heel het team tegen zich had. Ik werd er ook als freelancer ingeschakeld om de ketting aan burnouts op te vangen :sarcastic: .

Ik krijg al stress van het gedacht alleen al dat ik emails zou moeten gaan nalezen en verbeteren van iedereen voor ze die uitsturen... mijn eigen job is druk genoeg zonder dat er bij te nemen.

Ik krijg al stress van het gedacht alleen al dat ik emails zou moeten gaan nalezen en verbeteren van iedereen voor ze die uitsturen... mijn eigen job is druk genoeg zonder dat er bij te nemen.
'k Heb er zo ook nog gekend. Of 't is te zeggen, nog altijd.
PM's die zelf de communicatie willen doen naar de klant (e.g. doorgeefluik spelen). Maar als je hun dan die communicatie stuurt & nadien de communicatie leest die uitgestuurd wordt ... jah.

Men 'versimpelt' het dan om minder technisch te zijn of whatever & verliest gewoon de essentie van wat er te zeggen valt OF 't is gewoon krak verkeerd wat men stuurt. En dan klik ik even goed 'Reply All' om een correctie te sturen (zijnde, mijnen originele mail of 't scheelt ni veel).

Conclusie is: Die mens heeft (veel) te weinig werk. Wat is dit, de kleuterklas ? Mailtjes systematisch laten nalezen.

Postbodes moeten met de fiets brieven rondbrengen, niet als (project) managers fungeren.

Hier loopt het ook vol met zulke figuren. Slides en slides en slides met nonsens projecten die nooit gestart worden (uiteraard, want ze houden geen steek) en voor de rest smijten ze die als 'project manager' op wat projecten waar er 'extra workhorses nodig zijn'. Waar ze zich dan mogen bezig houden met documentjes in het afteken systeem te krijgen of achter mensen aan te zitten die nog niet getekend hebben.

Uiteraard beginnen die zich te vervelen en proberen ze zich inhoudelijk te moeien. Maar dat is nogal moeilijk als je de maandag een commercieel software product, de dinsdag een klinische validatie in China, de woensdag een machine upgrade in Australie en de donderdag een intern process optimalisatie project moet project managen. Niemand kan in zoveel gebieden enige zinvolle technische kennis hebben dat je iets van inhoudelijke bijdrage kan leveren waar de project teams/SMEs niet aan gedacht hebben...

Teams etiquette is toch ver te zoeken bij veel mensen waar ik mee samen werk. Heb ik ergens een memo niet gekregen dat je in een persoonlijke chat naar iemand in ieder bericht die persoon moet taggen?

Een tag gebruik ik in 2 gevallen:

1) een groepschat waar ik iemand specifiek wil aanspreken

2) een persoonlijke chat die dringend is. En deze gebruik ik eigenlijk zelfs amper...

Maar er zijn er veel die in iedere chat mij taggen. Ik vind dat zo boertig en onbeleefd... Eentje die mij om 4 uur 's ochtends tagt "quick call?". Als ik dan een paar uur later bel, is het om niets nieuws te melden. Jullie zijn de reden dat ik me quasi permanent op do not disturb moet zetten.

Jullie zijn de reden dat ik me quasi permanent op do not disturb moet zetten.

Teams is gewoon een veredelde chatbox.
Mijn Teams staat permanent op offline.
Ik ben bereikbaar:
-Fysiek: elke dag op werk dus passeer maar langs mijn bureau
-telefonisch
-mail

Teams? Sorry, alleen als er een teams-call is voor een meeting. Dat is wel handig.

Teams is gewoon een veredelde chatbox.
Mijn Teams staat permanent op offline.
Ik ben bereikbaar:
-Fysiek: elke dag op werk dus passeer maar langs mijn bureau
-telefonisch
-mail

Teams? Sorry, alleen als er een teams-call is voor een meeting. Dat is wel handig.
same here, ik heb alles van Teams uitgeschakeld, vind dat zowat de slechtse tool die ik "verplicht" moet gebruiken, gebruik het dus enkel voor meetings en om met directe collega's te chatten, maar die weten dat ik sneller reageer op email.

Zo een random Indiër die "hey" stuurt in een Teams chat: zeer lollig, maar zal ik jamais op reageren.

same here, ik heb alles van Teams uitgeschakeld, vind dat zowat de slechtse tool die ik "verplicht" moet gebruiken, gebruik het dus enkel voor meetings en om met directe collega's te chatten, maar die weten dat ik sneller reageer op email.

Zo een random Indiër die "hey" stuurt in een Teams chat: zeer lollig, maar zal ik jamais op reageren.
Mensen denken soms dat een chatbox iets is zoals een datingapp: "hey" en dan hopen op een liefdevol antwoord.

Als ik chat stel ik meteen mijn vraag zonder eerst een zinloos "hey" of "hallo x" te typen en dan te wachten op een teken van leven.

Met de vingers zitten draaien eigenlijk.

Afhankelijk van ene die het wel zeer gezapig opneemt.
Op zich wel een competente gast.
Kerel lijkt niet in te zien dat het ondertussen beschamend wordt.
Tegen dit tempo is die nog 2 jaar bezig.

En zaken die 2 jaar geleden al hadden afgeklopt moeten zijn, die nog steeds ter discussie staan.
Dan werp je op: "dat zijn de nadelen en wat er komt bij kijken, en dat klopt niet."
Dus gaan de goeroes wederom in eindeloze meetings zitten. Ondoordachte ideeën spuien steeds over hetzelfde.

En oneindig geneut over uitzonderingsgevallen die toch nooit voorvallen. Ipv er knullige oplossingen voor te willen voorzien waarmee je een doolhof creëert, ze gewoon te blokkeren.
Anders moet je de gebruiker complexe schermen voorschotelen waarbij de combinaties eindeloos worden, leidend tot nog meer conflicten.

Het geprocessie van Echternach is hier werkelijk surrealistisch.

Mss wat minder caren. Gewoon die playstation opzetten.

Laatst bewerkt:
En oneindig geneut over uitzonderingsgevallen die toch nooit voorvallen.
Haha, ongelooflijk die types, altijd dezelfde personen die daarover neuten en dan ook nog eens altijd over dezelfde dingen. En maar zagen over hoe vierkant het allemaal draait maar bij de meest simpele oplossing die 99,99% van de zaken covert geven ze weerstand want dat uitzonderingsgeval dat één keer in de drie jaar voorkomt kan er niet mee opgelost worden.

Context: job is ERP consultancy.

Een week ziek thuis. Heb mijn werkmail op mijn gsm staan (fout 1, maar goed, voor zaken op te volgen is dat soms wel gemakkelijk) en zie continu mails voorbij komen waarbij dingen die ik heb gedaan met een specifieke reden worden ongedaan gemaakt (door onze supportafdeling) waardoor er op een foutieve manier verder gewerkt gaat worden en ik nu al weet dat ik die shit ga mogen opkuisen terwijl mijn planning vol staat de komende weken.
Stom voorbeeld: klant heeft ERP pakket en wilt retroactief vanaf 01/01/2025 beginnen met naast operationele zaken ook financiële zaken te gaan beheren. Beginbalans boeken we pas in rond maart want de eindbalans van 2024 is nog niet klaar. Heb wel de banken al klaargezet met saldo 31/12/2024 zodat ze die al kunnen beginnnen bij te boeken voor het opvolgen van crediteuren/debiteuren. Zie ik in een mail van support dat ze dat saldo hebben tegengeboekt om een ander saldo in te boeken.
NEEN. NIET DE OPLOSSING. Klant moet die ontbrekende uitreksels zoeken en die bijboeken in plaats van alles weer naar de **** te helpen waardoor ik alles weer ga mogen terugdraaien. Vervolgens discussie ga hebben met die klant over de uren die gepresteerd worden. Daarna kloterij ga hebben om dat deftig en proper recht te zetten zonder te veel achterstand op te bouwen want, logisch, die klant zijn business blijft wel lopen waardoor het aantal documenten toe blijft nemen.

In plaats van dus beter te worden van ziek te zijn zit ik mij alweer twee dagen op te naaien, begin ik mottig te worden van de stress en moet ik mezelf echt bedwingen om niet te beginnen met werken in mijn ziekte.

Daarboven begin ik aan mezelf te merken dat ik mezelf nooit nog kan "uitzetten", zelfs nu niet tijdens mijn ziek zijn. Doe mijn job ongelofelijk graag, maar ik vrees toch dat ik op een gegeven moment naar iets anders ga moeten gaan kijken want werk dat mijn leven gaat bepalen lijkt me ook niet de bedoeling, maar dan komt de volgende vraag: wtf ga ik dan doen?

Hier is het net omgekeerd.

Project "loopt" al sinds augustus. Ze moesten normaal klaar zijn tegen november. Blijkbaar ging dat project voor geen meter vooruit omdat het niet duidelijk was wat er moest gebeuren en er geen sturing was etc. Ze hebben dan het project in 2 gekapt (lekker wat release overhead creeren). v1 is gereleased eind december.

Finale versie moet in april klaar zijn (lees: alle gedumpte scope [wat dus niet duidelijk was] moet er nu in paar maanden bijgeduwd worden). Ondertussen is de helft van de dev resources verdwenen eind 2024 omdat dat de originele timeline was... Sindsdien is ook product mgmt, PO etc er niet meer.

Throw in cege als speciale gezant. Ik heb letterlijk 0 technische kennis over het product waar het over gaat. Betreft een data processing/conversie/storage oplossing om data van een niet-eigen instrument op te slaan in onze eigen storage solution. Je kunt al raden dat er af en toe dingen scheef lopen en de competitor ons niet al te veel wil helpen. Ik heb enkel wat schoolse kennis van 15y geleden op unif over hoe de machines werken and that's it.

Anyway, na 4 weken inwerken en wat rondhoren heb ik ongeveer de roadmap opgekuist, meetings opgezet om progress te volgen, alle stories opgekuist, prios gezet, etc. Iedereen weet wat hij moet doen. De grote blockers/unknowns die er al maanden waren zijn uitgeklaard en pad voorwaarts gedefinieerd. We zijn weer on track om te releasen eind april.

Waarom niemand anders dat in orde kon krijgen, mij een mysterie (of niet echt). Ofwel ben ik geniaal (weinig likely) ofwel is er een totaal gebrek aan pragmatiek (ook niet echt likely) ofwel zit het daar vol met wappies die totally no fucking clue hebben waar het over gaat (likely - de marketing dude van dat project is een Indische AI dude die vroeger marketing software maakte. Volgens mij weet die zelfs niet hoe een labo er uit ziet. Bij het woord 'SI eenheid' lag hij van zijn stoel. Bij het concept van 'failed experiment run' keek hij als een koe naar een staldeur' - ja, in biologie lopen experimenten soms slecht).

Ik heb nu ongeveer 3-4h per dag werk heb om dat op te volgen, ondertussen documentatie te schrijven, links en rechts wat extra te helpen waar ik kan, al het werk voor de komende weken al voorbereiden, de klanten wat pappen en warm houden.

Ik ga naar mijn baas "ik heb eigenlijk niet zo heel veel werk". "We feel you have a meaningful impact already - keep up the good work". Feels like living in a parallel world. En er loopt daar zoveel volk rond in die divisie dat no fucking clue heeft over wat het gaat. Precies een parallel universe. Kleren van de keizer on steroids WANT.NIEMAND.LIJKT.HIER.IETS.VAN.DIE.MACHINES.TE.SNAPPEN. Het zijn godverdomme onze eigen machines en in ons intern Software/data processing team (data soms wat data van externe gelijkaardige machine meeneemt in de software) weet in de verste verte niet wat die machines doen. Precies iemand die op een voetbalveld komt en naar de cornervlag loopt en denkt 'hmm, vlaggenzwaaiwedstrijd'. Nope, not really.

Weer aan het verzuipen in werk, puur administratief gericht dus draagt niks bij tot mijn cijfers.

Volgens de groepsKPI's moet ik ook nog 6x zoveel nieuwe projecten "binnenhalen" als ik vorig jaar heb gedaan, wat uiteraard onmogelijk is een klein landje als België. Voor landen als US, UK, NL is dat perfect mogelijk, maar hier mag ik al enorm blij zijn als er nieuwe inkomsten van 20K zijn voor een nieuwe klant :lol:
Achja gelukkig zijn er ook "soft KPI's" waarin ik zeer goed scoor.

Terug
Bovenaan