Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Ge moet het van de goeie kant bekijken: kunt binnenkort solliciteren voor een kei chilly job waar ge blijkbaar niet veel moet doen en een nog wel OK baas hebt....

Bij ons is het deze week ook "shit hit the fan"

Ik heb eigenlijk al sinds het begin wat mijn bezorgdheid geuit over een collega. Vaak afwezig tijdens opleiding, heel vaak afspraken afzeggen, niet beschikbaar/contacteerbaar etc etc, gewoon niet mee zijn
Telkens werd dat wat weggelachen want tja niemand had er last van.

Nu is dus gebleken dat hij nog enorm veel aan onze N+1 ging vragen (doet het werk wel al 2j) en niet gewoon dingen vragen, maar vragen om samen te zitten en dan elk dossier/onderzoek 1 voor 1 te overlopen en onze N+1 moest dan stap voor stap uitleggen wat hij moest doen

N+1 is het dan beu geraakt, heeft een functioneringsgesprek gedaan en die dacht dat het beter ging

Mja die kerel vroeg het nu niet meer aan N+1, maar aan ons, de collega's
Hij vroeg telkens aan iemand iets per dossier, dus eigenlijk waren wij zijn werk mee aan het doen. Ik dossier A, andere collega dossier B, etc.
Uiteraard babbelen wij ook onderling met elkaar en zo is dat terug tot bij N+1 gekomen

Dus functioneringsgesprek #2. Wat vraagt die lul aan onze N+1: "Kan je voorbeelden tonen dan?" En dan is hij ermee "geconfronteerd"

Vandaag kreeg ik (blijkbaar andere ook) telefoon "Alst int vervolg teveel is om te helpen moogt ge het zeggen ipv naar de bazen te lopen"
Maar kerel, Int begin hielp ik, maar hij nam geen notitie, dan stuurde ik nog enkel de info (faq, doc,..) door zodat hij zelf zou zoeken en nadien was het "Wat/hoe zou jij hiermee doen?" Of "Dat is toch juist als ik het zo doe?" Meestal niet, maar dat was dan met de hoop dat we zouden zeggen wat hij moest doen

Maar nu zijn wij dus blijkbaar de slechte collega's. Goed voor de teamsfeer 😅

Bij het niet presteren: waarom moet daar perse ontslag voor dringende redenen voor zijn? Kan je niet gewoon ontslaan voor slecht presteren en de wettelijke termijn laten uitdoen? Als ik het goed begrijp gaat het over er relatief korte periode en is de impact minimaal? Voldoende documenteren en klaar?

Voor het algemeen van de jonge generatie: het zijn onze generaties die die kinderen opvoeden. Als een kind matig presteert op school gaan wij bijlessen zoeken, we geven ze veel want we leven zelf in luxe,… maar als het iemand anders zijn zoon of dochter is, trekt het op niets.

Waarom neem je een jong iemand zonder diploma? Omdat het de keuze soms is tussen iets of niets. En daar kan de huidige generatie nu eigenlijk weinig aan doen.

Het lijkt me alleszins dat het vertrouwen onherstelbaar beschadigd is. Ontslag om dringende redenen kan maar in bepaalde gevallen. Ik zou hier ook voor een "gewoon" ontslag kiezen. Maar voet bij stuk houden, geen deadlines opschuiven. Zij moet nu maar haar best doen als het allemaal onterecht is. Maakt ze binnen een week of twee weer dergelijke fouten (want je moet haar idd de kans geven zich te verpakken, belangrijk als het voor de rechtbank ook komt), opnieuw waarschuwen en allicht heb je dan genoeg voor een normaal ontslag. Succes, je gaat blij zijn als je er van af bent

Mss is die wel niet gewoon lui en dom zoals iedereen denkt, maar heeft die gewoon een tweede job. 🤔

Mss is die job niet meer dan een side hassle die ze zo lang mogelijk rekt, want elke maand is natuurlijk een maand gratis geld en daarna gewoon naar het volgende slachtoffer, bedrijven genoeg.

Mss is die wel niet gewoon lui en dom zoals iedereen denkt, maar heeft die gewoon een tweede job. 🤔

Mss is die job niet meer dan een side hassle die ze zo lang mogelijk rekt, want elke maand is natuurlijk een maand gratis geld en daarna gewoon naar het volgende slachtoffer, bedrijven genoeg.
Of misschien is ze 's nachts superwoman en daarom uitgeput door de dag.

Ik bedoel maar dat zo speculeren weinig zin heeft. Persoon doet haar job niet en is erop aangesproken. Verbetert het niet zullen er nog stappen volgen tot de samenwerking eindigt. Zoals het hoort en dus goed gedaan.

Wij zitten met een gelijkaardig persoon, wij hebben echter te veel vrijheid gegeven en nooit deftig geëvalueerd. Sinds een jaar of 2 ben ik daar dan meer mee bezig en is onze frank gevallen dat hij niet kan blijven werken bij ons, we zijn op die 2j tijd ook al een stuk of 5x in gesprek gegaan. Telkens afkomen met het ene excuus na het andere. Al wat meetbaar is, is ook ver ondermaats, samenvatting van het verhaal, de kwaliteiten die je moet hebben voor de job (administratie, organisatie, communicatie) heeft hij gewoon niet. Over enkele weken wel 10 jaar in dienst en dus lang over tijd... We gaan dus zorgen dat we hem kunnen helpen aan een andere job vooraleer we de samenwerking stopzetten, wel een job dan in zijn sterktes (minder admin).

Veel te veel nozems op de arbeidsmarkt tegenwoordig.

Ofwel vegen ze er hun voeten in het kwadraat aan.
Ofwel bedoelen ze het goed, maar kunnen ze er de botten van. Ondanks een mooi diploma.

Komt door het onevenwicht op de arbeidsmarkt en misschien ook door ons progressieve belastingstelsel.
Lanterfanten brengt verhoudingsgewijs meer op dan uw best doen,
Ja, als ik hoor van verscheidene fabrieksoperators.

Een chronisch tekort aan capabel volk.

Schoolverlaters: complete ramp.
Veel die van de rva moeten langskomen, en bewust de boel in het 100 laten lopen.
Een groot deel dat niet eens deftig Nederlands kan, dat daar staat te lummelen omdat ze eigenlijk niet eens snappen wat ze moeten doen.
Veel die daar stoned staan bij de machines.

Krijgen ze van de baas te horen: "steek wat meer tijd in die, die lijkt wel belovend."
Hij: "neeje het wordt toch niks met die kerel."
Baas: "jamaar, heeft mss wat meer tijd nodig."
Hij: "ge zult het zien, wordt niks."

Wat later ligt die er toch ook weer uit.

Bij ons is het deze week ook "shit hit the fan"

Ik heb eigenlijk al sinds het begin wat mijn bezorgdheid geuit over een collega. Vaak afwezig tijdens opleiding, heel vaak afspraken afzeggen, niet beschikbaar/contacteerbaar etc etc, gewoon niet mee zijn
Telkens werd dat wat weggelachen want tja niemand had er last van.

Nu is dus gebleken dat hij nog enorm veel aan onze N+1 ging vragen (doet het werk wel al 2j) en niet gewoon dingen vragen, maar vragen om samen te zitten en dan elk dossier/onderzoek 1 voor 1 te overlopen en onze N+1 moest dan stap voor stap uitleggen wat hij moest doen

N+1 is het dan beu geraakt, heeft een functioneringsgesprek gedaan en die dacht dat het beter ging

Mja die kerel vroeg het nu niet meer aan N+1, maar aan ons, de collega's
Hij vroeg telkens aan iemand iets per dossier, dus eigenlijk waren wij zijn werk mee aan het doen. Ik dossier A, andere collega dossier B, etc.
Uiteraard babbelen wij ook onderling met elkaar en zo is dat terug tot bij N+1 gekomen

Dus functioneringsgesprek #2. Wat vraagt die lul aan onze N+1: "Kan je voorbeelden tonen dan?" En dan is hij ermee "geconfronteerd"

Vandaag kreeg ik (blijkbaar andere ook) telefoon "Alst int vervolg teveel is om te helpen moogt ge het zeggen ipv naar de bazen te lopen"
Maar kerel, Int begin hielp ik, maar hij nam geen notitie, dan stuurde ik nog enkel de info (faq, doc,..) door zodat hij zelf zou zoeken en nadien was het "Wat/hoe zou jij hiermee doen?" Of "Dat is toch juist als ik het zo doe?" Meestal niet, maar dat was dan met de hoop dat we zouden zeggen wat hij moest doen

Maar nu zijn wij dus blijkbaar de slechte collega's. Goed voor de teamsfeer 😅
Herkenbaar verhaal van in het verleden en ik vrees zelfs dat we momenteel in het zelfde schuitje aan het belanden zijn met de nieuwste "aanwinst". Nonchalant te top en kan zijn tong precies niet diep genoeg in het hol van de baas krijgen maar qua opvolging dossiers en correcte afhandeling een dikke 0. Wij gaan prat op onze uitstekende dienstverlening ten opzichte van onze klant en dan komt mijn haar recht als ik van mijn klanten al klachten hoor over hem.

Is er bijgekomen om werk van anderen te besparen zodat zij meer tijd hebben voor andere zaken en in het begin neem je dat voor lief dat je die gast wat moet opleiden en wegwijs moet maken. Maar na een paar maanden in dienst verwacht je toch enigszins iets van zelfredzaamheid...
Gelukkig is de baas er niet blind voor maar zitten we daar wat voor de keuze tussen de pest en cholera. Blijven en aanmodderen (niet bevorderlijk voor sfeer en algemene werkdruk) en buitengooien en iemand anders zoeken om dat spelletje opnieuw te starten met hopelijk een beter resultaat. Ook niet bevorderlijk voor werkdruk want iedereen zal terug die zaken moeten bij oppakken maar lijkt mij op lange termijn wel beter te zijn.

Heel ons team heeft de taak gekregen van on the fly opleidingen te geven omdat er geen geld is voor aparte mensen die dit kunnen.

Dan wel weer verbaasd zijn dat het werk oploopt en de kwaliteit op de vloer erop achteruitgaat omdat de uren voor die opleidingen terug worden geschroefd zodat de cijfertjes er veelbelovend uitzien.

Micromanaging ten top en kortetermijn denken.

You can't have it all.

Heel ons team heeft de taak gekregen van on the fly opleidingen te geven omdat er geen geld is voor aparte mensen die dit kunnen.

Dan wel weer verbaasd zijn dat het werk oploopt en de kwaliteit op de vloer erop achteruitgaat omdat de uren voor die opleidingen terug worden geschroefd zodat de cijfertjes er veelbelovend uitzien.

Micromanaging ten top en kortetermijn denken.

You can't have it all.
Bijzonder kortzichtig inderdaad. Het is niet alleen de effectieve uren opleiding geven, ik neem aan dat er ook wat voorbereidend werk aan te pas komt (PP, documentatie ...) en ook achteraf heb je werk om dingen aan te passen, vlotter te maken ...
Da's dan precies alsof een leerkracht gewoon zijn 20-23 uur de week gaat lesgeven en daarbuiten geen zak meer hoeft te doen.

Nochtans job hoppen als in de logistiek werkende toch ook niet evident.

Ge leest hier vanalles en nog wat, dat je denkt veranderen van job wel zou moeten lukken.

Nochtans job hoppen als in de logistiek werkende toch ook niet evident.

Ge leest hier vanalles en nog wat, dat je denkt veranderen van job wel zou moeten lukken.
Valt te zien wat je zoekt in de logistiek. Is een ruim begrip natuurlijk.
Om nu naar mijn eigen werkveld te kijken, planners zijn redelijk gegeerd en kunnen nog vrij makkelijk veranderen.

Valt te zien wat je zoekt in de logistiek. Is een ruim begrip natuurlijk.
Om nu naar mijn eigen werkveld te kijken, planners zijn redelijk gegeerd en kunnen nog vrij makkelijk veranderen.

Nu eigenlijk operationeel allrounder in magazijn met eigen stuk werk en planning van toestellen voor op demo te plaatsen.

Maar door huidig team zin om ergens anders aan de slag te gaan, maar liever geen operationeel werk meer.

Nu eigenlijk operationeel allrounder in magazijn met eigen stuk werk en planning van toestellen voor op demo te plaatsen.

Maar door huidig team zin om ergens anders aan de slag te gaan, maar liever geen operationeel werk meer.
Misschien meer richting expeditie?
Zijn ook wel mogelijkheden in.

Terug
Bovenaan