Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

ok thx, misschien moet ik me meer richten tot grotere bedrijven.
Al valt het me wel op, als ik naar werk zoek, en dan gebruik ik voornamelijk de vdab website, dat ik vooral op KMO's uit kom.
lijkt me dat grotere bedrijven minder op VDAB website richt?

welke kanalen bezoek ik dan beter?

Je kan ook gewoon vrij solliciteren. Kijk eens wie de grote werkgevers zijn in je buurt en stuur je CV binnen.

In mijn ogen is Euromex inderdaad de betere verzekeraar in België, indien je voor kwaliteit gaat moet je daar vooral kijken. Is het voor een uitgebreidere polis maar kijk je ook naar prijs-kwaliteit is Providis prima. Euromex is een rechtsbijstandsverzekeraar die kijkt verder dan wat hun polisvoorwaarden omschrijft en zullen steeds in functie van klantenservice nadenken. Bij Providis is het behoorlijk hard "het is gedekt of het is niet gedekt". Indien niet gedekt doet Providis ook niets, Euromex zal steeds nog een minimum aan service verlenen door juridisch advies uit te brengen en zelfs een aangetekend schrijven te sturen naar de tegenpartij.
Inderdaad, al enkele keren te maken gehad met hen om camerabeelden op te vragen bij mijn klanten, voor hun klanten, bv. aanrijdingen met vluchtmisdrijf. Het niveau van klantenservice en betrokkenheid is daar wat anders dan bij sommige andere verzekeraars.

welke kanalen bezoek ik dan beter?
Jobat, LinkedIn, er zijn heel nog heel wat andere sites ook. Sommige werkgevers posten bepaalde vacatures niet via de VDAB hoor.

nee nee, in de bouw zijn we ook geen 2 maand gesloten hé ;)
Gewoon 3 weken tijdens de zomer,
1 week met herfst , 1 week met pasen en 1 a 2 weken met kerst-nieuwjaar.

das toch wel mijn wens. Maar kijk, ik kreeg reply dat dit quasi onmogelijk ging zijn elk jaar, aangezien ze in een team van slechts 3 personen werken.
Bovendien zou ik moeten de loonberekeningen voor mij nemen, dus wil zeggen telkens begin van de maand aanwezig zijn om de wettelijke betaal tijd van de 7e van de maand lonen te kunnen uitbetalen.

Snap het ergens wel, er zijn nog collega's hé (mét kinderen) die graag dan thuis zijn...
Dus van daar ben ik bijna verplicht om me te richten op iets met collectief verlof dan, en lijkt me dat enkel bouw en scholen daar aan mee doen.

30 dagen is toch ook niet standaard?
Zit maar aan 26 😐

30 dagen is toch ook niet standaard?
Zit maar aan 26 😐
1 a 2 weken bovenop de rest, dus eigenlijk spreekt hij over '35 dagen + feestdagen'. Of '35 dagen incl. paas & nieuwjaar + feestdagen'.
Dat is al sterk aangezien de basis in principe op '20 + feestdagen' ligt.

OK, 26 & 32 is niet extreem uitzonderlijk, maar da's dan in context van 6 of 12d ADV (e.g. 1u of 2u te veel op een 38u contract).
So yeah, in feite moet hij dan sowieso al gaan zoeken naar bedrijven waar men 40u werkt op een 38u contract & 12d ADV krijgt. Liefst ook nog groot genoeg zodat hij zélf kan kiezen welke periodes hij vrijaf neemt EN waar z'n collega's niet allemaal tijdens die zelfde periodes vrijaf willen nemen (of waar den boel gerust eens stil mag vallen).

Soooooo ... al die voorwaarden beperkt het aanbod natuurlijk al. En dan is er nog niet over loon geklapt.

Oooooooof ... overheid eh. Die hebben sowieso al veel meer verlof.

Laatst bewerkt:
En waarom perse die focus op schoolverlof periodes? Voor zover ik weet heb je geen kinderen dacht ik. Niet dat mensen zonder kinderen geen verlof mogen nemen tijdens schoolverlof periodes trouwens :tongue:
Mits wat flexibel te zijn naar andere collega's toe ga je de meeste van die periodes wel elk jaar voor een groot deel kunnen hebben lijkt mij.

Verder kan je misschien ook op Linkedin vacatures checken, kan je al wat meer op functie/afstand filteren. Of actief zelf een groot of interessant bedrijf opzoeken en zien welke vacatures ze hebben openstaan.

En waarom perse die focus op schoolverlof periodes? Voor zover ik weet heb je geen kinderen dacht ik. Niet dat mensen zonder kinderen geen verlof mogen nemen tijdens schoolverlof periodes trouwens :tongue:
Mits wat flexibel te zijn naar andere collega's toe ga je de meeste van die periodes wel elk jaar voor een groot deel kunnen hebben lijkt mij.

Verder kan je misschien ook op Linkedin vacatures checken, kan je al wat meer op functie/afstand filteren. Of actief zelf een groot of interessant bedrijf opzoeken en zien welke vacatures ze hebben openstaan.
Welja, als alleenstaande hoor je meestal dat die net buiten de schoolvakanties op verlof willen zijn, want dan is het reizen veel goedkoper (buiten de piek perioden minder druk & minder duur).
Hij zal er wel een reden voor hebben wss.

Ik gok op de kutste aller redenen: hijzelf geen kinderen en niet in het onderwijs, maar wel een vrouw die in het onderwijs staat.

Welja, als alleenstaande hoor je meestal dat die net buiten de schoolvakanties op verlof willen zijn, want dan is het reizen veel goedkoper (buiten de piek perioden minder druk & minder duur).
Hij zal er wel een reden voor hebben wss.
ja sowieso geen verwijt ofzo hoor, iedereen pakt verlof wanneer hij het wil. Maar als je geen collectieve sluiting heb zal je in de meeste gevallen wel eens een compromis moeten sluiten vrees ik.

Ik gok op de kutste aller redenen: hijzelf geen kinderen en niet in het onderwijs, maar wel een vrouw die in het onderwijs staat.
Klopt, mijn vrouw volgt de onderwijs regeling aangezien ze in een school werkt.

en ivm mijn verlofdagen... geen probleem om onbetaald te nemen hoor, hier doe ik dit ook regelmatig, als ik niet genoeg dagen heb.
Maar is uiteraard weer een gunst, geen recht.

@ThekillingGoku ivm loon ben ik geen al te moeilijke, ben al content met 2000€ netto voor een fulltime job, maar 4/5 zou ik ook zeker nog overwegen. Maar wel niet dagelijks een heel eind pendelen, dat zou ik niet meer zien zitten.

Je kan ook gewoon vrij solliciteren. Kijk eens wie de grote werkgevers zijn in je buurt en stuur je CV binnen.
By the by ... ik weet nog dat als ik indertijd, ondertussen wss 16 jaar geleden weliswaar, achter nieuw werk begon te zoeken, dat ik mij toen ingeschreven heb op verscheidene van die jobzoeker sites a la jobat of stepstone, etc.

Is dat geen ding meer anno 2025 mss?

Ja, LinkedIn enzo bestond wel al, maar dat speelde toen niet echt bij mij. De VDAB, nog nooit geweest.
Nu zitten er weliswaar een hele resem headhunters in mijn LinkedIn inbox die u maar al te graag willen wegsnoepen voor een ander zodat men hun commissie kan opstrijken. Maar dat was toen weliswaar ook nog niet echt zo.

Ik vrees dat je premie nog een pak duurder gaat worden, je hebt de Consumentenpolis Benefisc als ik me niet vergis? Die gaat (zonder voertuig) naar 672 EUR stijgen... Als je een conflict hebt lopende, zo snel mogelijk aangeven dat het dossier actief is en wanneer je je rekening hebt gekregen om de nieuwe premie ter betalen, je makelaar opbellen om te verhuizen. In jouw geval kijken wij dus naar de "globale rechtsbijstandsdekking" van Providis die het nauwst aansluit qua waarborgen in je huidige polis en nog vergelijkbaar is qua (huidige) premie.
oei oei, nu zie ik het ook op hun website. Ik was de prijs van hun nieuwe producten aan het bekijken, maar dan moet je overstappen. Amai, dat is wel absurd duur.

We hebben inderdaad de Consumentenpolis BeneFisc.
Heel hard bedankt voor alle info. Hopelijk neemt mijn makelaar snel contact op 🫰

Voor diegene die ook bij DAS zitten, dit geeft een goed overzicht:

Vorige week offerte gaan verdedigen bij ne klant... wat een frustrerend gesprek weer:
* Klant die aan ons vraagt waarom we zaken in onze offerte hebben zitten en of die wel echt nodig zijn terwijl het lijnen zijn die recht uit hun eigen bill of quantities komen... :confused:
* Een item waar in het lastenboek 2 volle pagina's aan gewijd worden maar dat dan niét in de meetstaat stond dus wij zelf hebben toegevoegd. "Wat is dit? Waarvoor dient dit???" Wij waren de laatste van 4 partijen die hierop hebben aangeboden, bij de rest gaat dat er dus niet ingezeten hebben dat weet je zo... maar ondertussen zijn we wel weer "te duur".
* Lijn X is dubbel zo duur als de concurrentie. Jullie zetten in de BoQ "lump sum price", wij hebben een veronderstelling gemaakt van wat nodig is. Wat heeft de concurrentie onder die lijn voorzien? En dan zitten ze zo naar mekaar te kijken "Tja... da weten we eigenlijk ook niet".

Ik begrijp dat toch altijd allemaal niet hoor... de klant betaalt een engineering partij voor pre-engineering. Die gasten leveren een pakket af dat met haken en ogen aan elkaar hangt met een aantal generische "tirez votre plan" posten en dan is het nadien surprised pikachu dat ze het niet deftig in nen bid tab krijgen en dat er sommige partijen compleet verschillende interpretaties hebben van bepaalde posten. :sop:
Ze gaan dan in zee met "de goedkoopste" maar nadien blijkt er dan van alles niet in die offerte te zitten dat als meerwerk wordt verrekend waardoor ze op het eind van de rit even duur/soms duurder uit zijn + nen hoop extra kosten aan werkuren voor discussies tijdens uitvoering.

Vorige week offerte gaan verdedigen bij ne klant... wat een frustrerend gesprek weer:
* Klant die aan ons vraagt waarom we zaken in onze offerte hebben zitten en of die wel echt nodig zijn terwijl het lijnen zijn die recht uit hun eigen bill of quantities komen... :confused:
* Een item waar in het lastenboek 2 volle pagina's aan gewijd worden maar dat dan niét in de meetstaat stond dus wij zelf hebben toegevoegd. "Wat is dit? Waarvoor dient dit???" Wij waren de laatste van 4 partijen die hierop hebben aangeboden, bij de rest gaat dat er dus niet ingezeten hebben dat weet je zo... maar ondertussen zijn we wel weer "te duur".
* Lijn X is dubbel zo duur als de concurrentie. Jullie zetten in de BoQ "lump sum price", wij hebben een veronderstelling gemaakt van wat nodig is. Wat heeft de concurrentie onder die lijn voorzien? En dan zitten ze zo naar mekaar te kijken "Tja... da weten we eigenlijk ook niet".

Ik begrijp dat toch altijd allemaal niet hoor... de klant betaalt een engineering partij voor pre-engineering. Die gasten leveren een pakket af dat met haken en ogen aan elkaar hangt met een aantal generische "tirez votre plan" posten en dan is het nadien surprised pikachu dat ze het niet deftig in nen bid tab krijgen en dat er sommige partijen compleet verschillende interpretaties hebben van bepaalde posten. :sop:
Ze gaan dan in zee met "de goedkoopste" maar nadien blijkt er dan van alles niet in die offerte te zitten dat als meerwerk wordt verrekend waardoor ze op het eind van de rit even duur/soms duurder uit zijn + nen hoop extra kosten aan werkuren voor discussies tijdens uitvoering.
Dat was een grote frustratie van mij toen ik calculator was. Eigenlijk mag je nog blij zijn dat je je offerte mag gaan verdedigen. Ik ben zeker dat ik nog werken verloren ben omdat mensen niet aanboden wat er gevraagd werd, omdat het lastenboek op gene zak trok.
In de bouw werken heeft me geleerd dat er echt op elk niveau clowns in de sector zitten, ook bij architecten en ingenieurs.

Da's niets nieuws. Bij ons, een compleet andere sector, zijnde IT, is dit schering & inslag.

Interpreteer heel dit verhaal & beeld u in dat het over software gaat. De conclusie is uiteindelijk gewoon hetzelfde. Een ander kan vaak een goedkopere offerte neerleggen, maar als puntje bij paaltje komt krijgt men vaak een heel ander (level van) product aangeboden. En vaak met allerhande missing features die men wel wil & zal moeten voor bij betalen later.

't Is niet de eerste keer dat ik van sales hoor dat ze nog eens van een verloren klant gehoord hebben dat het uiteindelijk nog een pak duurder uitgevallen is tegen dat alles rond was naar wens.

But again, sales is een kwestie van uw voet in de deur krijgen natuurlijk. Dus eens je <iets> opgeleverd hebt is 't gemakkelijker om ze later extra's door hun strot te rammen, dan van in den beginne met een meer compleet plaatje af te komen.
Dus de 'goedkoopste' heeft nu eenmaal de meeste kans om te winnen. Want al de rest is véél moeilijker uit te leggen aan een klant (om die klant dus te overtuigen voor een duurdere partij te kiezen).
'Scope', dat lukt vaak nog (gewoon, wat doen we wel & niet). Maar in principe steekt iedereen in om dezelfde scope te realiseren.
Mor soit ... ik doe geen sales eh. :devilish:

Da's niets nieuws. Bij ons, een compleet andere sector, zijnde IT, is dit schering & inslag.

Interpreteer heel dit verhaal & beeld u in dat het over software gaat. De conclusie is uiteindelijk gewoon hetzelfde. Een ander kan vaak een goedkopere offerte neerleggen, maar als puntje bij paaltje komt krijgt men vaak een heel ander (level van) product aangeboden. En vaak met allerhande missing features die men wel wil & zal moeten voor bij betalen later.

't Is niet de eerste keer dat ik van sales hoor dat ze nog eens van een verloren klant gehoord hebben dat het uiteindelijk nog een pak duurder uitgevallen is tegen dat alles rond was naar wens.

But again, sales is een kwestie van uw voet in de deur krijgen natuurlijk. Dus eens je <iets> opgeleverd hebt is 't gemakkelijker om ze later extra's door hun strot te rammen, dan van in den beginne met een meer compleet plaatje af te komen.
Dus de 'goedkoopste' heeft nu eenmaal de meeste kans om te winnen. Want al de rest is véél moeilijker uit te leggen aan een klant (om die klant dus te overtuigen voor een duurdere partij te kiezen).
'Scope', dat lukt vaak nog (gewoon, wat doen we wel & niet). Maar in principe steekt iedereen in om dezelfde scope te realiseren.
Mor soit ... ik doe geen sales eh. :devilish:
Das allemaal nog veel abstracter inderdaad, dat zou ik écht niet graag doen want dan is het altijd kiezen tussen een project scoren op prijs OF een project verkopen waarvan je zelf gerust kan zijn en weet dat het er allemaal in zit. De meeste zaken zijn bij ons nog relatief tastbaar waardoor het in principe wel makkelijker is van duidelijk appelen met appelen te vergelijken, áls er reeds deftige engineering is uitgevoerd. Dat laatste laat echter meer en meer te wensen over de laatste jaren... klanten denken dat ze de engineering kost kunnen uitsparen door die in de nek van de contractors te wringen maar vergeten daarbij dat ze het op die manier heel moeilijk maken voor zichzelf om objectieve vergelijkingen te maken en betalen wat ze daar denken uit te sparen uiteindelijk toch gewoon terug via een andere weg.

Offertes maken waarvan ik voorhand al weet dat als je ze scoort de Project Manager vanaf dag 1 moet starten met meerprijzen door te rekenen voor van alles vind ik gewoon vervelend want ik weet dat ik de collega's die de uitvoering doen de miserie in hun nek duw. Prijzen maken is uiteindelijk gemakkelijk als je nadien niet verantwoordelijk bent voor de vooropgestelde marges, maar zo wil ik niet werken.

Bij afwijking lastenboek en meetstaat altijd het goedkoopste/voordeligste in offerte.
Je weet misschien wel dat er achteraf zever van komt, maar het probleem is dat de meeste andere aanbieders dat ook doen, waardoor je te duur bent.
Als je geluk hebt mag je je offerte gaan verdedigen wanneer je te duur bent, als je pech hebt niet en ben je de job sowieso kwijt.

Als er achteraf discussie is, "waar staat het in de meetstaat"?
Wat er ook veel gebeurd is dat er "vereenvoudigingsrondes" gebeuren wegens overschrijdingen budgetten, en dan zijn het meestal enkel de meetstaten die worden bijgewerkt, en niet het lastenboek (want studiebureau vraagt daar dan weer geld voor, om hun, wat toch grotendeels copy paste rommel is, aan te passen...

De vershittening met bijhorende doorflippening die nu bezig is.

-Steeds alles maar moeten patchen, maar dan werkt iets anders weer niet meer.
-Securitycrap waar geen kat nog aan uit kan.
-Dataprivacycrap waar idem geen kat nog aan uitkan.
-Alles-moet-naar-de-cloud-shit. Maar ook cloudcrap ligt regelmatig uit.
-Alles wordt maar gehackt tegenwoordig.
-Niemand weet nog echt waar hij/zij mee bezig is.
-1001 users en codes.
-appekes hier, appekes daar.

Big tech neemt alles op sleeptouw.
Tegelijk legers aan hackers die de minste expoit toch weten te vinden.
Wie niet kan of wilt volgen, eindigt perte totale in de kant met zijn zaakje.
Massieve sommen geld neerleggen voor lucht.

Laatst bewerkt:
Collega heeft een tijdelijke (?) aandoening en zal de komende maanden halftijds werken omdat ze het beu is om thuis te zitten met ziekteverlof maar voltijds werken kan ze niet aan omdat ze oververmoeid geraakt door de zware medicatie. Ik verwijt ze natuurlijk niets want ze vind het zelf heel vervelend (ze was fier dat ze in heel haar carrière amper ziek is geweest). Het is al erg druk en ik ga dat werk nog verder moeten verdelen en zelf een deel op mij moeten nemen. En er zijn nog wel wat verlofdagen op te nemen, dus dat is werk dat gewoon blijft liggen. Het wordt dus verder ploeteren de komende maanden en 's avonds bijwerken.

Anderzijds voel ik me meer en meer thuis in mijn rol als coördinator van het team dat ik aanstuur en probeer aan de kar te trekken om het allemaal gedaan te krijgen. Collega's zijn onderling wel solidair, dat valt dus wel mee. Dus laat me dit maar een "uitdaging" beschouwen.

Bij afwijking lastenboek en meetstaat altijd het goedkoopste/voordeligste in offerte.
Je weet misschien wel dat er achteraf zever van komt, maar het probleem is dat de meeste andere aanbieders dat ook doen, waardoor je te duur bent.
Als je geluk hebt mag je je offerte gaan verdedigen wanneer je te duur bent, als je pech hebt niet en ben je de job sowieso kwijt.

Als er achteraf discussie is, "waar staat het in de meetstaat"?
Wat er ook veel gebeurd is dat er "vereenvoudigingsrondes" gebeuren wegens overschrijdingen budgetten, en dan zijn het meestal enkel de meetstaten die worden bijgewerkt, en niet het lastenboek (want studiebureau vraagt daar dan weer geld voor, om hun, wat toch grotendeels copy paste rommel is, aan te passen...

De opties die je hebt zijn :

1) vraag stellen (hoeft niet op de vraag en antwoord sessie, kan er ook tussen komen) om de juiste interpratie te voorzien en dus uw offerte correcter te kunnen inschatten. Door het stellen van de vraag, krijg je dan ook een verduidelijkend antwoord. Dat men dan ook aan iedereen wettelijk moet bezorgen. Waarmee je dan beter kan inschatten hoe je het moet voorzien

2) leemte introduceren. Waarbij men de leemte kan schrappen of kan herkwalificeren. En je de rest dan invoert op basis van de goedkoopste werkwijze.

Het voordeel van die laatste is dat de firma's die de strategie van de meerkost gebruiken hun principe van meerwerk introduceren volledig de vuilbak mogen ingooien.

Met als extra voordeel als de opdrachtgever het groot aantal leemtes ziet of het groot aantal vragen een verlenging van de termijn voorzien zodanig dat je een duidelijk antwoord krijgt op wat je moet voorzien en hoe je dit het beste voorziet en waar in de meetstaat. OF dat men de aanbesteding annuleert en de beschrijving aanpast om dit te verduidelijken zodanig dat men x maand later een nieuwe versie voorziet waar de kans dan een pak groter is dat de firma die dit correct wil aanpakken op dat moment concurrentieel is.
Neemt wat meer tijd in van de calculator en de sales manager. Maar op korte en lange termijn de beste werkwijze.

Daarnaast, en dat is ook een belangrijk ding. Als de firma die probeerde met die meerkosten zijn miserie goed te maken kan wel eens eindigen met een serieuze kater waardoor die zich niet meer wensen te verbranden aan dergelijke dossiers waardoor de cowboys er op die manier uitgaan. En je er dus ook minder mee geconfronteerd wordt.

De opties die je hebt zijn :

1) vraag stellen (hoeft niet op de vraag en antwoord sessie, kan er ook tussen komen) om de juiste interpratie te voorzien en dus uw offerte correcter te kunnen inschatten. Door het stellen van de vraag, krijg je dan ook een verduidelijkend antwoord. Dat men dan ook aan iedereen wettelijk moet bezorgen. Waarmee je dan beter kan inschatten hoe je het moet voorzien

2) leemte introduceren. Waarbij men de leemte kan schrappen of kan herkwalificeren. En je de rest dan invoert op basis van de goedkoopste werkwijze.

Het voordeel van die laatste is dat de firma's die de strategie van de meerkost gebruiken hun principe van meerwerk introduceren volledig de vuilbak mogen ingooien.

Met als extra voordeel als de opdrachtgever het groot aantal leemtes ziet of het groot aantal vragen een verlenging van de termijn voorzien zodanig dat je een duidelijk antwoord krijgt op wat je moet voorzien en hoe je dit het beste voorziet en waar in de meetstaat. OF dat men de aanbesteding annuleert en de beschrijving aanpast om dit te verduidelijken zodanig dat men x maand later een nieuwe versie voorziet waar de kans dan een pak groter is dat de firma die dit correct wil aanpakken op dat moment concurrentieel is.
Neemt wat meer tijd in van de calculator en de sales manager. Maar op korte en lange termijn de beste werkwijze.

Daarnaast, en dat is ook een belangrijk ding. Als de firma die probeerde met die meerkosten zijn miserie goed te maken kan wel eens eindigen met een serieuze kater waardoor die zich niet meer wensen te verbranden aan dergelijke dossiers waardoor de cowboys er op die manier uitgaan. En je er dus ook minder mee geconfronteerd wordt.
Is de perfecte theorie. Praktijk, not so much!

Spijtig genoeg dus niet wat we in de realiteit zien (sector HVAC-elektriciteit/meet en regel van gebouwbeheersystemen).
Mogelijks omdat we hier al onderaannemer van onderaannemer spreken.
Het is zelfs de gewoonte dat de onderaannemer HVAC (dikwijls best wel grote ondernemingen) al een "globaal" budget gebouwbeheersysteem hebben opgenomen in hun offerte naar de hoofdaannemer toe, en dat dan de onderaannemer gebouwbeheersysteem maar moet zien binnen dat budget te offreren.
Probleem is dat die bedrijven hun budget gaan inschatten gebaseerd op gemiddeldes (verhouding totaal HVAC/GBS) zonder het lastenboek uit te pluizen (die verstaan er de helft van de tijd toch niets van), waardoor wanneer je dan een studiebureau hebt die een zeer geavanceerde regeling specifiëren in hun lastenboek, de budgetten onder zwaar druk komen te staan...

Terug
Bovenaan