Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

voor folders heb ik al wel gemerkt dat jjjj-mm-dd eigenlijk handiger is, maar de USA notatie is gewoon belachelijk stom. Er is 0 reden om dat zo te doen. Dat is hetzelfde als ge uur-seconde-minuut zou zeggen. Als ge dat hier doet en ge hebt 0 communicatie met US, dan is dat gewoon interessant willen doen.

voor folders heb ik al wel gemerkt dat jjjj-mm-dd eigenlijk handiger is, maar de USA notatie is gewoon belachelijk stom. Er is 0 reden om dat zo te doen. Dat is hetzelfde als ge uur-seconde-minuut zou zeggen. Als ge dat hier doet en ge hebt 0 communicatie met US, dan is dat gewoon interessant willen doen.
Is heel onlogisch ... zolang ge niet met de gemiddelde Amerikaan spreekt.
Daar zijn wij de onlogische. En je zal hun niets anders wijs gemaakt krijgen ook.

Daar zijn wij de onlogische. En je zal hun niets anders wijs gemaakt krijgen ook.
Idem voor discussie omtrent metriek (cm) en imperiaal (inch) systeem. Ons systeem (trouwens wereldwijd als standaard genomen) is zo eenvoudig met die factor 10. Dat systeem met inches en voeten is zo omslachtig, met breuken en al erbij.

goh ja, 't is wat ge gewoon zijn he. Zoals Sanity penguin zegt: metric system is ook veel logischer dan imperial, Celcius vs Fahrenheit, ... er is een reden waarom de verschillende systemen zijn ontstaan, dus er zal wel een logica achter zitten. Wij zeggen onze getallen in een andere volgorde dan we ze noteren, dat is ook wat raar eigenlijk, maar tegelijk ook logisch dat het verschilt.

Maar blijf US datumnotatie toch vreemd vinden, net zoals het onlogische van imperial system. Ik zou niet weten hoe ze dat kunnen verdedigen als 'logischer', wel als 'we zijn het gewoon en het werkt'.

Als ik bv 07/30/25 zie, lees ik het in mijn hoofd als July 30, 2025. Zo klinkt het nog logisch.
buiten dat ze zelf bijv. fourth of july zeggen in spreektaal en niet july the fourth...

edit: net even opgezocht en blijkbaar zeggen ze toch vooral maand-dag in US en in British English is het dag - maand.
4th of July is de feestdag (officieel: Independance Day). Dus 4th of July wordt gevierd op July 4, of zoiets. Rare jongens, die Amerikanen. :p

Laatst bewerkt:
Da's een eindeloze discussie. Die online ongetwijfeld al een miljoen keer gevoerd is.
En wete wa? 't Zal nooit veranderen. USA is groot genoeg om, zalfs als enige ter wereld, toch dat systeem levend te houden.

Maar uiteindelijk is het nog erger zelfs. De 'uitvinders' van het imperiaal systeem, de Engelsmannen, bezigen hier en daar ook nog wel eens hun 'freedom units'. Maar desondanks zijn hun cijfers hier en daar toch eens anders, ondanks dezelfde units.
Dus 1 'gallon' is meer in UK dan in USA. Om het toch maar duidelijk te houden eh. 😅

Anyway, in 't verleden is het traject in USA zelfs eens opgestart, om metric in te voeren. Maar uiteindelijk is het nergens naartoe gegaan.
Enkel bepaalde sectoren moeten noodgedwongen metric bezigen op hun werk, ook al doen ze dat niet in hunne privé.
Pharma bv. zal metric werken. En ironisch genoeg, hun geliefde 9mm is ook metric. :devilish:

5ck7dzvzp3721.png

Ik denk dat je wel een case kan maken dat in veel gevallen de maand het meest interessante deel van de datum is. In het dagdagelijkse leven als je afspraken maakt, e-mails schrijft of formulieren ontvangt dan doet jaar er niet zo hard toe omdat het meestal recent zal zijn, het grootste deel van alles van datums dat je nu leest zal over 2025 gaan dus met dat jaartal beginnen is vaak overbodig, je zet het jaar daarom vanachter maar volgt dan wel de meer vanzelfsprekende groot naar klein voor maand en dag.

Inderdaad, want dan komen ze af met heel debiele ezelsbruggetjes om aan te tonen hoe logisch het wel is.
Zoals 5 tomatoes om te weten hoeveel feet er in een mile zit. Heel logisch want 5 tomatoes "klinkt als" (als je heel veel moeite doet) five two eight oh, of 5280...
Dat systeem met inches en voeten is zo omslachtig, met breuken en al erbij.
Breuken, waar de Amerikanen zo goed in zijn. Zo goed dat de 1/3 pounder van A&W gefaald is omdat de Amerikanen hetvolgende dachten:
Only when the company held customer focus groups did it become clear why. The Third Pounder presented the American public with a test in fractions. And we failed. Misunderstanding the value of one-third, customers believed they were being overcharged. Why, they asked the researchers, should they pay the same amount for a third of a pound of meat as they did for a quarter-pound of meat at McDonald's. The "4" in "¼," larger than the "3" in "⅓," led them astray.
Anyway, in 't verleden is het traject in USA zelfs eens opgestart, om metric in te voeren. Maar uiteindelijk is het nergens naartoe gegaan.
Fun fact: de VS is metrisch, maar rekent dan alles om... Gewoon eerste anderhalve minuut bekijken hiervan:

Terug
Bovenaan