Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

37 minuten in de wachtbij om binnen te geraken bij een externe dienst. Waarvan minstens 35 minuten als volgende in de wachtrij. Gelukkig dat ik BG nog heb om mij in tussentijd bezig te houden. Stel u voor dat ik ondertussen iets anders afwerk, dan ben ik 2 dingen tegelijk aan het doen. Als ze dat hier te weten komen, ga ik het mogen horen dat ik het tempo te fel opdrijf en een stielbederver ben.

Het is 16:00u voorbij hè. Einde werkdag voor iedereen

Twas hier vandaag ook comedy show. We hebben van het mgmt 3 dev consultants gekregen om ons project te versnellen. Colombianen en Mexicanen, om ons team met Duitsers te versterken. Ik verzin het niet. En ze zijn 'very experienced, solid devs'.

Bon, we zijn sprint 4 bezig van de geplande 10. Ondertussen zijn er al 10 van de 200 SP klaar. Zit cege elke Daily en Sprint review te neuten dat we wat moeten vooruitgang maken want dat we serieus behind schedule zitten.

Het probleem is evident. We hebben 1 deftige dev die al zijn tijd verschijt aan prut dev te helpen onboarden en triviale problemen oplossen.

Goed, vandaag in de daily schiet ik half uit mijn krammen. Die consultants zijn al een week bezig met de 'About' pagina van onze nieuwe applicatie. Dat is letterlijk 2h werk. Popup met logo en versie nummer en de legal bladiebla die ze moeten copy/pasten. Na 10 min gepalaver komt de aap uit de mouw. Ze hebben een merge conflict. Terwijl hij de About pagina text aan het updaten was, heeft een ander overal de finale logo's geupdated, ook op die About pagina placeholder die die andere sjarel aan het updaten was. Minimaal merge conflictje dus. Daardoor zit die consultant al een kleine week vast. Hij probeert elke dag opnieuw, maar elke dag merge conflict. duh. "Misschien moeten we een excelleke maken met wie op welke file werkt, zodat we geen conflicten hebben". Ja, of misschien moet je je collega bellen en het merge conflict gewoon oplossen, dweep.

Waar ze deze geniusses weer gevonden hebben, geen idee. Ik vermoed bij een doos Corn Flakes van den Aldi.

Vorige week kreeg ik van het mgmt nog de vraag "met de nieuwe resources, ga je voor increased delivery of expanded scope". Best dat ik geantwoord heb "Geef me 3 sprints om velocity impact te zien", :laugh:
Miljaar man. Als 'ik kreeg merge conflict' (een simpel dan nog) al voldoende excuus is om dagen, weken aan een stuk gene klop uit te steken, dan wordt ik al jaar & dag uitgebuit in slavenarbeid ze.

aed2k5.jpg
Je krijgt dus stress van zo'n pipo he.

Daarstraks weer zo'n vraag: "waarom is dat zo?"

Als hij het nu nog steeds niet doorheeft...holy shit.

Hij heeft er een knoeipotje van gemaakt en zichzelf vastgereden vrees ik. En de deadline nadert maar.

Pfff.

Eerst vond ik die best ok. Maar heb mijn mening toch moeten herzien.
Echt wat een slungel pummel.

planningen voor volgende maanden zijn uit, en iedereen volop aan het wisselen. wat hebben we ondertussen:

- collega die zijn weekends probeert te ofloaden bij mij
- collega die vraagt een week van shift te wisselen, maar er dan niet bij zegt dat ik zijn weekend erna ook zou overnemen, maar dat wel zo doorgeeft
- collega die tegen mij zegt dat een bepaalde week niet wilt wisselen, omdat hij congé wilt pakken, en dat gaat gemakkelijker in de vroege dan in de late, en nu 2 dagen later tegen een àndere collega zegt dat hij die week vroeges wel wilt wisselen omdat hij toch congé gaat pakken

🖕

ik heb vorig jaar zo veel collega's van hun nachten afgeholpen, en amper iets terug gekregen, en nu dit...
Marcel. Tijd om cynisch te worden. Of nog cynischer.

(En om Blood 1 en 2 te spelen.

)

Laatst bewerkt:
Niet kunnen verbinden met extern bureaublad dus eens bellen naar IT en zien wat het probleem is. IT-"expert" Jef zegt dat ze weten van het probleem en dat er nog zijn. Kijk ik rond mij, niemand anders problemen... Jef vraagt om eens opnieuw op te starten nadat ik dat al exact 7 keer geprobeerd heb nog voor ik hem gebeld heb. Jef zegt dat hij niet weet wat het probleem precies is en zegt om iedere 10 minuten opnieuw op te starten tot het werkt... Na 45 minuten en welgeteld 13 keer opnieuw te proberen werkte het extern bureaublad opnieuw en kon ik effectief men dag beginnen...

De Jef z'n IT-kennis is even groot als z'n diploma wss, namelijk onbestaande...

Niet kunnen verbinden met extern bureaublad dus eens bellen naar IT en zien wat het probleem is. IT-"expert" Jef zegt dat ze weten van het probleem en dat er nog zijn. Kijk ik rond mij, niemand anders problemen... Jef vraagt om eens opnieuw op te starten nadat ik dat al exact 7 keer geprobeerd heb nog voor ik hem gebeld heb. Jef zegt dat hij niet weet wat het probleem precies is en zegt om iedere 10 minuten opnieuw op te starten tot het werkt... Na 45 minuten en welgeteld 13 keer opnieuw te proberen werkte het extern bureaublad opnieuw en kon ik effectief men dag beginnen...

De Jef z'n IT-kennis is even groot als z'n diploma wss, namelijk onbestaande...
Misschien heeft Jef zijn scholing gedaan door alle seizoenen van the IT crowd te bekijken?

planningen voor volgende maanden zijn uit, en iedereen volop aan het wisselen. wat hebben we ondertussen:

- collega die zijn weekends probeert te ofloaden bij mij

Ik heb nog de planning gedaan. Dan kwam er iemand klagen dat hij altijd in de weekends vakantie nam en dat ik hem dan andere weekends doorschoof. Aja, hij pakte toch de weekends vakantie dus dan moest hij op een jaar toch een pak minder weekends doen dan de rest zeker?
Heel collegiaal in een systeem met vaste shiftpremie waarbij iedereen instapte met de wetenschap dat ze 1 op de 2 weekends moesten werken...

Planning opstellen = het beste wat je kan bereiken is dat de mensen niet komen zagen. Content gaan ze toch nooit zijn maar een gebrek aan gezaag is de hoogste onderscheiding die je kan behalen.

Dure fout begaan, wel iets dat nu pas naar boven komt en dat van anderhalf jaar geleden is. We krijgen doorgaans afvalverwerkingsprijzen per ton door en per uitzondering kregen we op offerte een prijs per kg. Verkeerd berekend naar prijs per ton en x 100 ipv x 1000 gedaan. 22k verloren op een eenmalige opdracht. Fuck. Had de offerte nog wel mee doorgestuurd en naast de prijs per ton ook de prijs per kg bezorgd, maar ik kan niet aan mijn collega's verwijten dat ze dit niet hadden gezien.

Ik ga verantwoordelijkheid moeten opnemen voor die menselijke rekenfout. Een banale fout maar wel een dure ... Hopelijk krijg ik dat niet keihard op mijn bord bij de evaluatie.

Laatst bewerkt:
Dure fout begaan, wel iets dat nu pas naar boven komt en dat van anderhalf jaar geleden is. We krijgen doorgaans afvalverwerkingsprijzen per ton door en per uitzondering kregen we op offerte een prijs per kg. Verkeerd berekend naar prijs per ton en x 100 ipv x 1000 gedaan. 22k verloren op een eenmalige opdracht. Fuck. Had de offerte nog wel mee doorgestuurd en naast de prijs per ton ook de prijs per kg bezorgd, maar ik kan niet aan mijn collega's verwijten dat ze dit niet hadden gezien.

Ik ga verantwoordelijkheid moeten opnemen voor die menselijke rekenfout. Een banale fout maar wel een dure ... Hopelijk krijg ik dat niet keihard op mijn bord bij de evaluatie.
Oei.

Te veel afgeleid geweest door dit forum tijdens de uren?

je kan het terug goedmaken :s

Miljaar man. Als 'ik kreeg merge conflict' (een simpel dan nog) al voldoende excuus is om dagen, weken aan een stuk gene klop uit te steken, dan wordt ik al jaar & dag uitgebuit in slavenarbeid ze.

Vandaag - als PO - de Jenkins pipeline integratie met Jira opgezet....

Ik stel een debiele vraag in de daily "Zeg, ik zie bij het vorige project 200 "Build" issue types in JIRA met telkens dezelfde comment structuur: build nummer, build ID, link naar de MSI installer. Ik vermoed dat dat geautomatiseerd is geweest ?" *Crickets*, gevolgd door "waarschijnlijk manueel gedaan want kan niet geautomatiseerd worden". Vond ik vreemd. Niemand maakt manueel 200 exact dezelfde JIRA tickets aan...

Cege doesn't buy it. 2 Google searches en 15 min later heb ik de webhooks automatisaties gevonden in JIRA.

"Kunnen we die aub kopieren en integreren met de Jenkins pipelines" *crickets*

15 min later, het is klaar. "Kan dev het eens testen" *crickets*

Rare snuiters in mijn team. 4 van de 6 dev hebben nog nooit van git gehoord, weten niet wat 'branching strategy' wil zeggen en hebben volgens mij nog nooit met meer dan 1 iemand op een code base gewerkt. En proces automatisatie is ook een groot mysterie.

Dev van den Aldi. 6 Devs en den de marketing dude moet de Jenkins automatisatie en JIRA integratie configureren :rolleyes: Waarom ze bij elke reorg de goeie devs buitenzwieren en de prut van de Aldi bijhouden, mij een mysterie. Ik kan me moeilijk inbeelden dat het mijn vorige team ook zo brak gelopen zou zijn.

Dev van den Aldi. 6 Devs en den de marketing dude moet de Jenkins automatisatie en JIRA integratie configureren :rolleyes: Waarom ze bij elke reorg de goeie devs buitenzwieren en de prut van de Aldi bijhouden, mij een mysterie. Ik kan me moeilijk inbeelden dat het mijn vorige team ook zo brak gelopen zou zijn.
Zoals je zelf al uitgelegd hebt. Hen ontslaan kost veel te veel geld.
De prut van den Aldi vertrekt daarnaast niet zelf. Terwijl de goeie devs buitengezwierd worden, met goesting om te vertrekken, en met een grote zak geld en een andere job op zak.

Zoals je zelf al uitgelegd hebt. Hen ontslaan kost veel te veel geld.
De prut van den Aldi vertrekt daarnaast niet zelf. Terwijl de goeie devs buitengezwierd worden, met goesting om te vertrekken, en met een grote zak geld en een andere job op zak.

3 van die 6 zijn externe consultants. Waar ze die gevonden hebben, mij een mysterie. Maar daar kun je dus gewoon andere pakken, he.

Ik heb moeite om te verstaan dat 'senior dev' en 'dev lead' minder organisatorische dev skills hebben dan een doorsnee laborant dat ze bij ons in het labo binnenzwierden vroeger. Zo goed als elke snuggere laborant kan tegenwoordig beetje programmeren, met git werken en verstaat het concept van een branch - zo moeilijk is dat allemaal niet. En wat automatisatie uitsnuffelen. Heck, ik ben ook geen programmeur, maar ik heb 10y geleden ook een half labo geautomatiseerd samen met de laboranten. Dat is kwestie van beetje te willen uitzoeken en 90% van de keren gewoon gezond boerenverstand en wat nieuwsgierigheid.

En dan hebben we hier 'senior devs' die flippen op basic merge conflicts.

Gisteren yet another klucht. Weer 30 min gepalaver over dat ze geen bugs kunnen fixen op een gereleased product omdat ze al met de volgende versie bezig zijn EN DAN MOETEN WE ALLE CHANGES EERST TERUGROLLEN. Ja, mannekes, daarom dat je dus een branching strategy moet hebben, he. Wederom, met basic boerenverstand en minimale inspanning raak je al ver. Zeker omdat je maar 1 oude versie in de lucht moet houden en je bent voor dat vorige project met welgeteld 2 dev -_- Bij mijn vorige producten hadden we met 15 devs continu een patch, minor en major version in parallel in ontwikkeling. En ja, dan moet de PO af en toe kiezen om iets wel of niet in minor te steken en bepaalde bugs wel of niet te fixen op patch of enkel in minor. Maar, hey, zo moeilijk is dat allemaal niet.

Ik had performance review dinsdag. Ze hadden me gevraagd om manager te worden van het PO team om zo via "soft power" via de POs de development attitude aan te passen. Heb vriendelijk bedankt. Het is enigszins geruststellend dat iedereen buiten dev het probleem ziet. Maar, euh, als je dev attitude wil aanpassen, zet eens een deftige manager boven dev en kuis het op. Ipv iedereen die rond dev hangt mag proberen om dev op te kuisen (of toch op zijn minst van 1990 naar 2025 te krijgen)...

Ik neem alles wat ik hier lees altijd met een paar serieuze korrels zout maar zelfs met een hele kruiwagen heb ik moeite om niet van mijn stoel te vallen hier @cege . Ben je nu echt niet aan het zeveren? Ik ben wel wat incompetentie gewoon in de software wereld maar dit is hallucinant. Hoe in godsnaam ontstaat er een situatie waar zo'n mensen niet na 2 dagen worden buitengesmeten? Dat is toch een compleet falen van iedereen die ooit met die mensen te maken heeft in zowel uw bedrijf als dat consultancy bedrijf.

Laatst bewerkt:
Ik neem alles wat ik hier lees altijd met een paar serieuze korrels zout maar zelfs met een hele kruiwagen heb ik moeite om niet van mijn stoel te vallen hier @cege . Ben je nu echt niet aan het zeveren? Ik ben wel wat imcompetentie gewoon in de software wereld maar dit is hallucinant. Hoe in godsnaam ontstaat er een situatie waar zo'n mensen niet na 2 dagen worden buitengesmeten? Dat is toch een compleet falen van iedereen die ooit met die mensen te maken heeft in zowel uw bedrijf als dat consultancy bedrijf.

Nee, ik ben niet aan het zeveren. Deze nonsens kun je gewoon niet verzinnen.

Het "Team" ziet er als volgt uit:
  1. PO/PM/scrum master/technische marketing/loodgieter van dienst: IK
  2. Dev Lead: Goeie gast van 40y ofzo, zit hier al 2(!) jaar en het project dat in november gestart is, is zijn eerste project. De 1.5y ervoor, geen idee wat hij gedaan heeft. Daarvoor zat hij bij banken en farma. Die weet waar de klepel hangt, maar knalt overal tegen de muur
  3. Senior dev 1: 60 jarige grijze man die volgens mij nog nooit aan iets gewerkt heeft met meer dan 1 iemand - 30y ervaring
  4. Senior dev 2: 55 jarige grijze man die gewoon zijn goesting doet. "Ik lees geen email en Teams berichten" - 25y ervaring
  5. UI Dev: Goeie gast, maar heel junior en jong. De enige met verstand. Maar we hebben die slechts officieel 20% op ons project. Soms verdwijnt hij voor 2 weken naar ander project. Maar soms is hij er ook 2weken full time...
  6. Consultant 1: "Help, merge conflict" - Colombiaan
  7. Consultant 2: Senior consultant. Die is wel goed op zich, maar veel random ideen die overbodig zijn. - Mexicaan
  8. Consultant 3: Die is zogezegd testing aan het automatiseren. Al weken random shit te zien, maar niet wat hij moet doen - Colombiaan
  9. Test 1: Support persoon 1 van volledig andere divisie die we gekregen hebben aan 50%. Minimale ervaring met testing en 0 ervaring met stack en producten
  10. Test 2: Support persoon 2 van volledig andere divisie die we gekregen hebben aan 50%. 0 ervaring met testing en 0 ervaring met stack en producten
  11. Er was vroeger een andere project manager toegewezen aan dit project, maar die kwam bijna nooit opdagen in zijn eigen meetings. Daarna was hij ziek. Paar weken geleden van zijn manager gehoord dat hij dit project niet meer kan doen. Dus ik heb alles maar overgenomen.

De klucht is dus dat ik, dev lead, senior dev 1, senior dev 2, UI dev en de tests allemaal aan een andere manager rapporteren in verschillende groepen. Het is gewoon een samenraapsel van overschotten die partieel ergens op gezwierd worden. Dat dat moeilijk draait, was te verwachten.

Je moet weten dat dit project normaal in april moest starten, dan gekilld wegens geen resources, dan terug in leven met externe resources, dan gekilld wegens geen funding voor externe resources en dan zijn we in november gestart met het 'team' dat we nu hebben. De 200 JIRA ticketjes zitten al sinds april in JIRA. Wat heb ik gedaan tussen april en november? Zo goed als niks. Wat zegt mijn manager deze week in de performance review ? "Amazing, goed omgegaan met change, blablabla". De big pretenders show. Ons project is dan misschien niet belangrijk, maar ik ben wel mogen opdraven voor het nieuwe senior management waar ze formeel project approval gegeven hebben aan resources gealloceerd hebben. Maar voor die mottige en koppige Duitsers doet dat er blijkbaar niet toe. Al de resources worden continue rondgepompt naar de waan van de dag.

Maar het helpt natuurlijk niet als de individuen zelf ook in het ijle spartelen en 0,0 processen of zo opgelegd krijgen van boven. In mijn vorige groep, ook een software groep in een niet-software divisie, was er van bovenaan vanalles gedefinieerd. Soms high-level wat je per project kon invullen, soms in detail zodat je gewoon kon overnemen. En je kon altijd aanpassen as needed.

Maar het zorgde er wel voor dat als je een nieuw project startte, je gewoon kon beginnen zonder 6mnd gepalaver. Er waren default templates in JIRA, bitbucket templates, processen gedefinieerd, versie nummer afspraken, branching strategien, locaties voor files gedefinieerd, standaard Sharepoint templates, regels om defects te classificeren etc ... En dan had elk project een software development plan waar alles samengevat werd voor het project en dat was meestal "we volgen standaard, zie dit", "we volgen standaard, zie dat", "hier wijken we af van standaard, we doen XYZ". En dat doc was opgesteld op een halve dag want je had een basis. En als je als nieuwe toekwam in de divisie, moest je 2 documenten lezen van 10blz en je was min of meer op de hoogte van hoe alles draaide. En de dev leads die zaten om de 3 of 6 mnd eens samen om te zien of de standaard processen moesten aangepast worden.

In deze divisie is er gewoon niks. Ik heb het vorige week nog eens gevraagd aan de divisional lead architect. Er zijn geen development standards gedefinieerd op groep of divisie of whatever niveau. "it's on the todo list as part of workstream XYZ in the ABC project" (project om IT in het bedrijf te streamlinen). Er is gewoon NIKS. En de developers worden ook niet getraind. Ik ben hier zelf ook 0,0 getraind. Er staat een word documentje hier, een paragraaf op intranet, een documentje op 1 van de 17 fileshares, een screenshot dat al 10x doorgestuurd is, alles cluttered overal en meestal spreekt het elkaar nog tegen. En als je dan 10 mensen hebt van overal samengeraapt, dan draait het nogal vierkant. Slightly dropping the ball langs mijn kant dat ik daar niet sneller op zat, maar ik ging ervan uit dat de mensen die ik aan mijn project toegewezen kreeg wel iets van achtergrond, interne kennis en zo hadden en dat er enige vorm van gestandaardiseerde development processen waren. Ik zit hier geen 20y, ik ga ervan uit dat wie hier al 20y+ rondloopt, wel de logistics onder de knie heeft. Quod non.

En het management doesn't care. Er zijn zoveel reorgs geweest, iedereen is content dat ze nog wat volk over hebben. En dan is er nog wat historische fricitie tussen de EU/US teams waar ik a) de geschiedenis niet van weet en b) don't care die er voor zorgt dat niemand van de managers zijn mensen de vinger wil wijzen. En het senior mgmt is ook buitengeflikkerd paar maand geleden en vervangen. En alle projecten zijn in vertraging omdat er overal veel te weinig volk is. Eigenlijk zouden ze de helft van de projecten moeten killen en de helft deftig doen ipv hoe ze nu verder gaan. Maar ik vermoed dat het senior mgmt dat ook ooit zal inzien.

Goed, los van de logistieke en organisatorische quirks die wsch iedereen zijn schuld zijn maar waar schijnbaar niemand, behalve ik, veel interesse heeft om ze op te lossen, is de onprofessionaliteit wel stuitend. Je zou verwachten dat mensen emails lezen, naar meetings komen, weten wat een branch is, een sprint commitment proberen na te komen of basic technische issues zoals merge conflicts kunnen oplossen. Ik zit sinds kort hierarchisch in een team met 6 POs. Vorige week hadden we korte meeting. Blijkbaar is het in mijn project al een succes. We hebben een gesorteerde backlog, we hebben sprints van 2 weken, we hebben de typische sprint meetings, we hebben paar dailies per week waar volk naartoe komt, de mensen doen af en toe inspanning om dingen van de huidige sprint te doen en geen random shit all the time (maar de sprint discipline is toch heel laag zou ik durven zeggen). Er zijn andere projecten die al 6-8-10w in flight zijn en waar ze nog altijd geen sprints hebben, geen backlog, geen visibility op timeline, gewoon wat random individuen die hun goesting doen en Marketing/PO/hierarchy gewoon negeren. IK DOE DIT AL 20Y ZO! En dan zijn ze verwonderd dat er producten op de markt komen die niet werken of 0 revenue genereren.

Edit: as we speak ontdekt dat de dev lead geen admin toegang heeft in Jira en dus de automatisatie portal in Jira niet kan bereiken. Dus hij kan die Jenkins integratie die ik opgezet heb niet zien. Mens loopt daar al 2y rond als dev lead, nooit iets in JIRA geconfigureerd blijkbaar. Hello manager van de dev leads, doen jullie nog iets ? Hiring checklistje maken en "toegang geven tot systemen" er op zetten. Best dat ik vorige week een "Access logistics" pagina gemaakt heb met URLs en contact personen en zo. Mag ik de Jira toegangen weer gaan fixen.... -_-

/ END OF RANT

Ik kijk uit naar mijn komende kerstmis 2-weken break...

Stap 1: Manager worden.
Stap 2: Volledig intern en extern consultant team buitensmijten.
Stap 3: Tussenpartij nemen, bv. Amerikaans - Wit-Russisch outsourcing bedrijf (à la EPAM, ISSOFT - Coherent Solutions).
Daarmee gaat het ten minste vooruit gaan als het team heropgebouwd is.
Stap 4: Up of downscalen wanneer nodig.
Stap 5: Relax & sit back.

Stap 1: Manager worden.
Stap 2: Volledig intern en extern consultant team buitensmijten.
Stap 3: Tussenpartij nemen, bv. Amerikaans - Wit-Russisch outsourcing bedrijf (à la EPAM, ISSOFT - Coherent Solutions).
Daarmee gaat het ten minste vooruit gaan als het team heropgebouwd is.
Stap 4: Up of downscalen wanneer nodig.
Stap 5: Relax & sit back.

Stap 6 : manager buitengooien.

Terug
Bovenaan