Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Een shift telefoondienst gedaan vandaag. Altijd 'fun', mensen die hun levensverhaal vertellen, dreigen zich van kant te maken etc...

Vandaag had een lolbroek me in wachtstand gezet. Ik krijg de telefoon binnen uit de wachtrij, zeg de goedemorgen etcetera, nog 3 keer hallo en heb opgehangen. Er waren nog 44 wachtenden...

Mensen die mails sturen om meteen daarna een bericht te sturen op Slack: "Ik heb je net een mail gestuurd"
Als ik iets heel dringend nodig heb en het is complex, doe ik dat ook. Op mail staat alles gestructureerd en helder, en dan bel ik om het door te praten. Liever dat dan een mail met "DRINGEND" en verwachten dat die persoon meteen alles laat vallen om die mail te behandelen. Als je enkel mailt is het niet dringend.

Als ik iets heel dringend nodig heb en het is complex, doe ik dat ook. Op mail staat alles gestructureerd en helder, en dan bel ik om het door te praten. Liever dat dan een mail met "DRINGEND" en verwachten dat die persoon meteen alles laat vallen om die mail te behandelen. Als je enkel mailt is het niet dringend.
Exact. Alle info staat in de mail en de telefoon is zodat ze alles laten vallen en in gang schieten.

vorige week psychologische herscreening gehad. goedgekeurd, met opvolging, want "ik merk dat je toch wel wat frustraties hebt op het werk"

dag erna mail van de chef planning. over hoe er blijkbaar maar 1 iemand ingepland staat met de vroege op 1 januari. en hoe hij dat opgelost heeft door random, zonder te kijken naar wie al bvb met kerstmis werkt, mensen in te plannen.

natuurlijk ben ik erbij. en die weigert dan nog te antwoorden op mails.

maar ik gefrustreerd? ik weet niet waar de psychologe het vandaan haalt?

vorige week psychologische herscreening gehad. goedgekeurd, met opvolging, want "ik merk dat je toch wel wat frustraties hebt op het werk"

dag erna mail van de chef planning. over hoe er blijkbaar maar 1 iemand ingepland staat met de vroege op 1 januari. en hoe hij dat opgelost heeft door random, zonder te kijken naar wie al bvb met kerstmis werkt, mensen in te plannen.

natuurlijk ben ik erbij. en die weigert dan nog te antwoorden op mails.

maar ik gefrustreerd? ik weet niet waar de psychologe het vandaan haalt?
I feel your pain.

De jaarlijks weerkerende stress van hoe je zal moeten werken met de feestdagen.

Als het een troost is, ik heb ook een vroege shift op 1 januari. Ben wel thuis met kerst.

Ben meer dan twee jaar geleden van functie veranderd omdat ik de planning meer dan beu was. Het was even beter, maar sinds dit voorjaar is ook hier de planning brak.

haha, vorige week meegedaan met een AI training die mandatory was voor personeel van de klant waar ik nu zit. Nam niet zoveel tijd in beslag en dacht: misschien leer ik nog iets bij.. :lol:

Bon, we hebben dus een AI assistent in onze mail en calendar die ons kan helpen met organiseren.

"Hey AI, kan je me even helpen met een beschikbaar slot te zoeken van 1u volgende week"

"Hoi Tom, het ziet er naar uit dat je volgende week op donderdag en vrijdag een uur lunchpauze hebt, en op zaterdag en zondag ben je nog vrij"

fok jou AI, echt waar!

haha, vorige week meegedaan met een AI training die mandatory was voor personeel van de klant waar ik nu zit. Nam niet zoveel tijd in beslag en dacht: misschien leer ik nog iets bij.. :laugh:

Bon, we hebben dus een AI assistent in onze mail en calendar die ons kan helpen met organiseren.

"Hey AI, kan je me even helpen met een beschikbaar slot te zoeken van 1u volgende week"

"Hoi Tom, het ziet er naar uit dat je volgende week op donderdag en vrijdag een uur lunchpauze hebt, en op zaterdag en zondag ben je nog vrij"

fok jou AI, echt waar!
Voor de meerwaarde zoeker. Er zit al 20y een scheduling assistant in outlook...

Het omgekeerde is ook bijzondere frustrerend. Iets gaan melden/vragen bij iemand om dan gevraagd te worden om daarover een mailtje te sturen
Afhankelijk van wat er gemeld/gevraagd wordt is dit voor mij zowat standaard. Als het dingen zijn die direct geregeld kunnen worden over de telefoon ok nog, maar als ze mij bellen en ik zit toevallig in de wagen/in de field en ze vragen iets in de lijn van "kan je x eens bekijken/doen?" ga ik AL-TIJD vragen: zet het aub op mail. De kans dat ik mij dat telefoontje nog herinner tegen dat ik ergens aan mijn laptop geraak is 50/50. Zelfs als ik al de parking op rijdt... het is genoeg dat er ne collega mij aanklampt op weg naar mijn bureau om het uit mijn gedachten te laten gaan en mijnen bureau is de laatste, ik moet letterlijk al mijn collega's passeren tussen de deur en mijn bureau :tongue:

Ik stuur trouwens ook wel regelmatig ne mail met iets van bijlage bij om dan recht naar die persoon te stappen om dat te bespreken. Véél handiger dan recht naar die persoon te stappen en zeggen "zeg ga op Sharepoint eens naar subfolder 38 en ...". Maar als het inderdaad zuiver de melding is "ik heb u mailke gestuurd" dan kan ik de frustratie wel enigszins snappen :tongue:

Een nieuwe jonge chauffeur die politiecontrole heeft voor zijn boorddocumenten en beslist om te filmen hoe hij aan de kant wordt gezet. Rijbewijs uiteraard twee weken ingetrokken.

Man, man, man, communicatie is toch ook maar een woord zonder betekenis.

Mails openen om te zien dat ik naar bepaalde plaats moet bellen voor een lading te verplaatsen.
Ik bel daar naartoe en leg de lading uit waarop direct 3 collega's tegelijkertijd zeggen dat het al in orde is....
Merci voor de info bende incompetenten, sta ik weer mooi voor lul bij een klant.

Update uit het land der professionelen.

"Dag madammeke van UX. Kun je nu eindelijk eens die designs afwerken ?" Je weet wel, die 7 slides die ik al 6 weken geleden gestuurd heb en waarvan je zei dat je het tegen einde van de week ging doen en dan de week nadien tegen einde van de week, rinse and repeat 6x. Heb het ietsje beleefder verwoord.
- "Cege, ik doe het tegen vrijdag (nvdr: vorige week vrijdag) want daarna heb ik verlof"
"Kun je me geen toegang geven in dat systeem. Het zijn kleine aanpassingen. Indien pricing of licenses een issue zijn, we hebben budget en approval van mijn mgmt"
- "Nee, bzzbzzbzzbzz over cross-chargen en andere excuus truus toestanden"
"Hoe kunnen we tot een oplossing komen want je bent bottleneck"
- "Het zal zeker klaar zijn vrijdag, je hebt geen toegang nodig om het zelf te doen"

*2 days later*

- "Ik ben niet klaar geraakt, maar Persoon in cc, zal overnemen tijdens mijn 3 weken kerstbreak"
"OK. Heb je nog nagedacht over het systeem open te stellen of me toegang te geven"
- "Het is echt niet mogelijk" (met haar manager in cc)

Ik stuur vandaag een mail naar "de persoon in cc" om deze week zo snel mogelijk te meeten om die designs te updaten. Kwestie van de developers uit Mexico toch aan de waggel te houden tijdens kerstmis break

"Ik kan enkel meeten deze ochtend tussen 9 en 12" (stuurt die dus om 11.30)
- "OK, morgen (dinsdag) dan
"Kan niet, ik ga in verlof dinsdag tot begin 2026"

Fuck.my.life

Weet je, geef me anders gewoon toegang tot je systeem.

Wat een bende Duitsers zijn dat weer. Met Duitsers bedoel ik het typische Duitse dingetje van jezelf gatekeeper te maken, dan overal rond te duwen dat ze langs jou moeten passeren, dan klagen dat je niet rondgebold krijgt en dan gewoon niet deliveren. En als je werk wil overnemen, is het 'nonono'.

Welja, ik heb deze middag designs gemaakt in MS paint en dev is er aan begonnen. Byebye UX team. Wordt weer dolle pret binnen een paar maanden als het weer is 'je designs zijn niet goedgekeurd door UX team'. Welja, als je wil dat we releasen in 2036, dan wil ik wel wachten. Your call to make. :rolleyes:
Same here, heb een free license op figma genomen en al mijn mockups het afgelopen kwartaal zelf gemaakt. UX niet blij want zo worden ze minder nodig (en met AI ligt de job market al moeilijk voor hen), maar ik ga niet een half jaar wachten tot interne applicaties eens prioriteit krijgen.

Mijn mockups zijn minder mooi, maar wel een pak meer op functionaliteit gericht dan wat zij me in het verleden al hebben gestuurd...

Tip dus: maak een gratis figma account aan. Met hier en daar een beetje yt tutorials ben je er snel mee weg.

Een shift telefoondienst gedaan vandaag. Altijd 'fun', mensen die hun levensverhaal vertellen, dreigen zich van kant te maken etc...

Vandaag had een lolbroek me in wachtstand gezet. Ik krijg de telefoon binnen uit de wachtrij, zeg de goedemorgen etcetera, nog 3 keer hallo en heb opgehangen. Er waren nog 44 wachtenden...

De 4 uur dat onze telefoonlijn open is zijn de uren die het meeste leven uit mij zuigen. Echt niet normaal hoe sommige mensen zich gedragen aan de telefoon.

De 4 uur dat onze telefoonlijn open is zijn de uren die het meeste leven uit mij zuigen. Echt niet normaal hoe sommige mensen zich gedragen aan de telefoon.
De meesten zijn heel vriendelijk en blij dat ze geholpen zijn. Maar er is altijd boertig volk dat ofwel de mentale energie uitzuigt met hun verhaal ofwel u als pispaal gebruikt. Ze zouden me extra mogen betalen voor het psychologisch luisterend oor dat ik aanbied...

Of met hun ingewikkelde specifieke materie inbellen en dan klagen dat ik het dossier niet behandel (sorry enkel basics en ik behandel dagelijks eigenlijk ondernemingen, geen 'gewoon volk') en ik ze niet rechtstreeks kan doorschakelen naar het team/persoon die hun dossier wel behandelt. Dat kan niet en dat mag ik niet, enkel e-mailadres geven... (wat ik zelf ongelofelijk dom vind, maar it is what it is)

Het omgekeerde is ook bijzondere frustrerend. Iets gaan melden/vragen bij iemand om dan gevraagd te worden om daarover een mailtje te sturen
Ik ben zo iemand. Als ik meteen kan antwoorden doe ik dat uiteraard, maar veelal vraagt het wat onderzoek van mijn kant omdat meer dan de helft het effectieve probleem al niet naar behoren in kaart kan brengen.

Mijn telefoon staat niet stil, men komt zaken mondeling vragen aan mij en men legt soms ook gewoon een briefje op mijn keyboard. Ik heb dan liever dat ze hun vragen op mail zetten. Ik hoef dan niets te noteren (ik kan ook veelal niet als ik in onze productie rondloop) en heb meteen een overzicht.

Same here, heb een free license op figma genomen en al mijn mockups het afgelopen kwartaal zelf gemaakt. UX niet blij want zo worden ze minder nodig (en met AI ligt de job market al moeilijk voor hen), maar ik ga niet een half jaar wachten tot interne applicaties eens prioriteit krijgen.

Mijn mockups zijn minder mooi, maar wel een pak meer op functionaliteit gericht dan wat zij me in het verleden al hebben gestuurd...

Tip dus: maak een gratis figma account aan. Met hier en daar een beetje yt tutorials ben je er snel mee weg.

Was het maar zo simpel. Er is uiteraard een interne dev standaard met componentjes/knopjes/kleurtjes. Die zitten allemaal pre-fabricated in de gecentraliseerde account. Die met SSO gelinkt is.

Een free license in figma wil zeggen dat ik buiten die account val en van scratch moet starten. Ook zou het voor dev wat shitstorm worden want de helft van die mannen is te tam om JIRA te checken en logt gewoon in figma in en kijkt eens en knutselt dan wat... Maar goed, als ze maar 20% allocated zijn, kun je blijkbaar moeilijk verwachten dat ze in jira gaan kijken. Of dat ze naar dailies komen of sprint reviews bijwonen. As said before, professionalisme is hier ver te zoeken.

De designs in figma zijn goed en uitgebreid, maar het duurt altijd 16 weken om een knop te verzetten of wat pagina's te herschikken. En als je dan van die devs hebt die 20% gealloceerd zijn op je project en gewoon op random vrijdagen eens in figma gaan loeren om nog eens aan een pagina te werken, dat werkt natuurlijk enkel als die wat up to date zijn...

Mijn MS paint werk was dus wel degelijk: Login in Figma, pak screenshot, plak in paint, pas wat knoppen aan, zend naar devs via teams EN email EN JIRA. In de hoop dat ze het juiste implementeren.

Maar goed, juist email gekregen van madammeke dat ze in het weekend en gisterenavond alles gefixt heeft. Alles ziet er nu wel goed uit. Blijkbaar is 'MS Paint screenshots' naar dev sturen voldoende pressure om UX in gang te doen schieten... Nu is het aan mij om nog een keer alle JIRA ticketjes te updaten en dev nog eens wat extra te verwarren met yet another update...

Bezig met een bepaalde categorie van dossiers van mijn voormalige collega, die met de honderden dossiers die we moeten controleren.

Echt, van die categorie is 100% foutief behandeld. Echt A-L-L-E-S is fout. Hoe zelfs. Hoe?!?

Terug
Bovenaan