Van mei tot en met juli had ik veel analyse gedaan voor de tweede fase van een ingrijpend project. In juli werd dat door leadership on hold gezet omdat ze veel te veel luisterden naar enkele luide stemmen die per se hun wishlist erdoor wouden duwen, zonder aan te hebben getoond wat de return on investment zou zijn. Ik heb me daar toen tegen uitgesproken, maar de beslissing lag niet bij mij, dus werd gevraagd om hun idiote wishlist in orde te brengen de rest van het jaar (naast alle andere initiatieven waar ik op werk).
Nu komt leadership terug dat ik per direct moet verder doen met fase 2 van het project dat initieel de hoogste prioriteit had en door hen on hold was gezet. Maar hun timeline voor delivery (die al extreem ambitieus was) is ongewijzigd gebleven.
Ik heb dan meteen een meeting ingeboekt om nog eens uit te leggen hoeveel dependencies er zijn, die zij allemaal hebben laten bevriezen omdat ze SQUIRREL gewijs op het volgende glimmende dingetje waren gesprongen dat nu (verrassing!) niet zo financieel interessant blijkt te zijn. Nu moet er in recordtempo een oplossing worden uitgewerkt om short cuts te nemen, want anders sterft de business volgens hen.
Misschien hadden ze beter moeten luisteren in juli?