Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

just checking - any news on this?"
Yes, I’m so glad you asked! Upon your inquiry it has migrated to the bottom of the to do’s, with a forecasted feedback estimated around the end of next month.
(Heb dit ook al gedaan bij zo’n hardnekkige collega die statusupdates wou voor ieder prul, en gewoon gezegd: “iedere keer dat je hier achter hengelt gaat die gewoon terug achterin de rij”. ‘t Was héél snel gedaan).

Van mei tot en met juli had ik veel analyse gedaan voor de tweede fase van een ingrijpend project. In juli werd dat door leadership on hold gezet omdat ze veel te veel luisterden naar enkele luide stemmen die per se hun wishlist erdoor wouden duwen, zonder aan te hebben getoond wat de return on investment zou zijn. Ik heb me daar toen tegen uitgesproken, maar de beslissing lag niet bij mij, dus werd gevraagd om hun idiote wishlist in orde te brengen de rest van het jaar (naast alle andere initiatieven waar ik op werk).

Nu komt leadership terug dat ik per direct moet verder doen met fase 2 van het project dat initieel de hoogste prioriteit had en door hen on hold was gezet. Maar hun timeline voor delivery (die al extreem ambitieus was) is ongewijzigd gebleven. :rolleyes:

Ik heb dan meteen een meeting ingeboekt om nog eens uit te leggen hoeveel dependencies er zijn, die zij allemaal hebben laten bevriezen omdat ze SQUIRREL gewijs op het volgende glimmende dingetje waren gesprongen dat nu (verrassing!) niet zo financieel interessant blijkt te zijn. Nu moet er in recordtempo een oplossing worden uitgewerkt om short cuts te nemen, want anders sterft de business volgens hen.

Misschien hadden ze beter moeten luisteren in juli? 🤷‍♀️
De oplossing volgens hen is dat ik mijn aanbevelingen op confluence moet zetten en dan zullen ze verdere beslissingen nemen.

Dat heb ik maanden geleden al gedaan, gedeeld en live doorgesproken.

Hoeveel tijd ik verschijt aan dingen te herhalen tegen mensen die toch niet luisteren...
Ik heb hier trouwens iets gelijkaardig voor. Ze zijn eigenlijk al een paar jaar bezig, op en af, aan een 'ingrijpend' project. Allemaal wreed wreed belangrijk & al meermaals veel tam tam over gemaakt in presentaties en whatever.
Maar blijkbaar niet belangrijk genoeg om er voldoende resources aan toe te wijzen/voldoende prio aan te geven. Of ze dachten dat het zichzelf ging maken & ooit gewoon uit 'the void' zou verschijnen ofzo, I dunno.

Nu, na een jaar of 2, 3 palaveren moet het ineens AF & opgeleverd worden tegen januari.
Sowieso al geen realistische timeline maar uiteraard, ik heb met dat project ook gewoon nog nooit niets te maken gehad.
Maar de persoon die het normaal moet doen (die er dus al 3j mee bezig is), die heeft nu genen tijd genoeg, duuuuuuus ... 3 keren raden wiens probleem het ineens geworden is. :cautious:

't Wordt er enkel maar erger op door 't feit dat er 0,0 op papier gezet is WAT er moet gebouwd worden noch wat er al voor gebeurd is & uiteraard ook niet wat er nog voor moet gebeuren.
Want jah, 't zit wel in die mens zijne kop & hij was het toch aan het doen. (Seriously? Like ... really, seriously?)

Mijn target is nu ... een cru tekeningske op een whiteboard & 'figure it out'. YOLO!
'k Ben al weken aan een stuk gigantisch veel overuren aan 't draaien om er nen draai aan te geven natuurlijk, mor 't blijft een dubbeltje op z'n kantje.

De oplossing hier is ... trekt uwe plan. More YOLO!!

Hoe het bij een corporate verzekeraar werkt:
- talloze silo tools en mainframe uit de jaren 80 vooral niet wijzigen
- aantal underwriters, claims handlers en operations mensen die onze core business doen behouden en liefst nog verkleinen
- to infinity and beyond rondes van McKinsey, Deloitte en projectmanagers waarmee ik een derde van m' tijd mee moet besteden en moet horen of m'n team en ik niet op een meer agile of lean manier kunnen werken. Of we bewust zijn van onze valuechains. Of we wel aan genoeg stakeholdermanagement doen en value propositions schrijven.
Ondertussen blijft uw gewoon werk opstapelen.

Moest het niet voor m'n loon zijn werkte ik in de lokale bibliotheek hier.

Hoe het bij een corporate verzekeraar werkt:
- talloze silo tools en mainframe uit de jaren 80 vooral niet wijzigen
- aantal underwriters, claims handlers en operations mensen die onze core business doen behouden en liefst nog verkleinen
- to infinity and beyond rondes van McKinsey, Deloitte en projectmanagers waarmee ik een derde van m' tijd mee moet besteden en moet horen of m'n team en ik niet op een meer agile of lean manier kunnen werken. Of we bewust zijn van onze valuechains. Of we wel aan genoeg stakeholdermanagement doen en value propositions schrijven.
Ondertussen blijft uw gewoon werk opstapelen.

Moest het niet voor m'n loon zijn werkte ik in de lokale bibliotheek hier.
AS400 waar alles in gedumpt is?

Wat is jouw job precies? (mag ook via PB)

Aah , AS400, gij hondsbetrouwbare Dino.

Nog zo'n hondsbetrouwbare tool om het gras mee te knippen, kan je absoluut precisiewerk mee uitvoeren, heb je geen mankementen mee en gaat 100 jaar mee:

shopping

Een collega die werd aangenomen voor een leidinggevende functie begrijpt na bijna 2jaar nog altijd de context waarin we werken voor geen meter. We hadden die moeten buitengooien, maar na de derde kans zal wel met de hakken over de sloot voldaan worden aan de voorwaarden om te mogen blijven. Ik zal het wel weer zelf doen en nog eens door de vacatures van de dag gaan.

Een collega die werd aangenomen voor een leidinggevende functie begrijpt na bijna 2jaar nog altijd de context waarin we werken voor geen meter. We hadden die moeten buitengooien, maar na de derde kans zal wel met de hakken over de sloot voldaan worden aan de voorwaarden om te mogen blijven. Ik zal het wel weer zelf doen en nog eens door de vacatures van de dag gaan.
Ik denk dat het tegenwoordig overal zo is....

Mismanagement in het kwadraat. Te weinig voeling met de werkvloer.
Te weinig capabel doevolk nog.
Diploma's uit een draaiautomaat gehaald.

Bij gebrek aan beter behoudt men de kneuzels dan maar.
En zo versoept alles stilaan.
En zij die goed willen doen, verzuren.
Met het risico dat die na een tijd zeggen: "fuck it, ik veeg mijn voeten er nu ook aan."

Straks de vergrijzing.
Heel veel kennis en ervaring gaat wegvallen.
Wat komt er in de plaats he?

En dan heb je het omgekeerde effect, ik moet voor 't werk naar een eiland met jammer genoeg prominente straatarme & laaggeschoolde bevolking, om te gaan uitleggen hoe ze wat moeten doen in één of twee maanden, zonder het zelf volledig te doen in 1 week.
Ik zie er al naar uit, en ik werd gewaarschuwd dat ik geen ergernis mag vertonen & verkondigen aan die mensen noch de klant & higher ups.

Edit: Dus ook niet met m'n ogen rollen... 😬 Gelukkig is het in de zon & warmte, dus kan ik een zonnebril aandoen 😎

Laatst bewerkt:
En dan heb je het omgekeerde effect, ik moet voor 't werk naar een eiland met jammer genoeg prominente straatarme & laaggeschoolde bevolking, om te gaan uitleggen hoe ze wat moeten doen in één of twee maanden, zonder het zelf volledig te doen in 1 week.
Ik zie er al naar uit, en ik werd gewaarschuwd dat ik geen ergernis mag vertonen & verkondigen aan die mensen noch de klant & higher ups.

Edit: Dus ook niet met m'n ogen rollen... 😬 Gelukkig is het in de zon & warmte, dus kan ik een zonnebril aandoen 😎
Ik dacht Engeland maar t zal wel Madagascar ofzo zijn dan :D

Terug
Bovenaan