Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Hoewel ik makkelijk kan uitzonen en negeren wat er letterlijk vlak naast mij gebeurt begint deze toch echt wel men keel uit te hangen.

Collega die hele tijd tegen zichzelf zit te brabbelen van z'n frustraties op inkomende mails ("spijtig eh, teef!" hier en "domme koe" daar).
Frustraties gaan daarbij dan ook richting verschillende collega's waarbij het er toch wel luid aan toe gaat.
Daarna de flauwe plezanten gaan uithangen met de meest cringy grapjes en luidkeels als een debiele kerstman zitten lachen. (hohoho)
Bijkomend ook nog eens commentaar geven naar vrouwelijke collega's op de meest wansmakelijke manier (weliswaar ludiek maar toch) vb: collega x komt iets vragen waarop die antwoord kom eens op mijn schoot zitten en gaan we samen kijken... of ander vb: collega y is kerstboom aan het opzetten paar weken terug zegt die doodleuk "collega y, ik heb ook 2 kerstballen mee maar die zal je moeten zoeken"

Ofwel ben ik gewoon verzuurd, geïrriteerd van het constante geroep langs alle kanten waarbij ik niet meer makkelijk kan uitzonen. In ieder geval, dagelijkse ergernis

Als ik zo'n collega zou hebben, zou ik die wel eens gemeen(d) ludiek op zijn plaats zetten.

Onlangs ook zoiets meegemaakt in de Delhaize aan de selfscan. Een knappe vrouw en 2 kleine zelfstandigen genre electriciens die hun ogen er niet van af konden houden en naar elkaar dubbelzinnige dingen riepen over haar voor gans de selfscan. Ze had het duidelijk door en voelde zich heel ongemakkelijk. Plaatsvervangende schaamte had ik toen.

Anderzijds stel Kay zegt 'foert' en zegt gewoon alles op met een opzegtermijn (of de klant doet dat). De klant denkt: We gaan snel ne andere syndicus hebben voor amper 15€/maand! Hoera !!!

.. de klant komt dan van een kale kermis thuis denk ik? :unsure:
En geen syndicus = wettelijk strafbaar. Oeps ..

Ik denk niet dat de klant daarmee gebaat is?

Netto resultaat is dat hij z'n klant kwijt is. Zo wint niemand.

Netto resultaat is dat hij z'n klant kwijt is. Zo wint niemand.
Ik ben zelf syndicus en 1 eigenaar zei vorig jaar (plots): 10€/maand? Dat is te veel, ik betaal dat niet (meer).

Ik heb toen asap en vrij droogjes geantwoord: Dat is goed voor mij, dan stop ik er mee, zoek maar iemand anders.
Toen was het snel in orde hoor. :p Want ze besefte natuurlijk vrij snel: Ik vind gene goedkoper.

Maar goed, het gaat in mijn geval over amper 4 appartementen en ik ben niet van plan dit uit te breiden. Ik laat er mijne slaap niet voor, voor die 40€. Bij @kay-gell ligt het natuurlijk wel anders: Een grote klant + zijn reputatie.

Dat is een afweging die je moet maken. Het is sowieso niet altijd een gemakkelijke job. Als je echt een pro syndicus bent en je beheert veel appartementsblokken dan is het altijd wel ergens de gulden middenweg zoeken met de klant(en).

Laatst bewerkt:
Misschien niet zo zeer op het werk, maar na een doortocht in belgie, het gezaag van de kleine zelfstandige..

"omg ik heb geen indexering"--> tuurlijk wel, pas gewoon zelf uw loon aan
"omg minder pensioen" --> tuurlijk wel, spaar daar gewoon zelf voor
"omg niet uitkering X of Y" --> tuurlijk wel, spaar daar gewoon zelf voor.

Precies de indruk dat veel van die "zelf"standigen denken dat dat eerste stuk enkel over de leuke dingen gaat.
Zoals de rest van de maatschappij zeker die gelooft dat de maatschappij alles voorziet en je daar zelf niet moet voor bijdragen.

Plaatsvervangende schaamte had ik toen.
Zaten eergisteren op restaurant met fenomenaal zeezicht vanuit een heuvel, zat er tussen ons gezelschap wel geen luide single Fransman van 60+ te staren naar de prachtige Scandinavische dames en op amper 1m van hen te zeggen tegen ons dat het wel knap vlees is die naast ons zit...

Daarbij hield ik de kinderen in de gaten en kruisten m'n ogen daardoor telkens 1 van die 2 knappe deernes, wat het extra ongemakkelijk maakte met die Fransman.

Hoewel ik makkelijk kan uitzonen en negeren wat er letterlijk vlak naast mij gebeurt begint deze toch echt wel men keel uit te hangen.

Collega die hele tijd tegen zichzelf zit te brabbelen van z'n frustraties op inkomende mails ("spijtig eh, teef!" hier en "domme koe" daar).
Frustraties gaan daarbij dan ook richting verschillende collega's waarbij het er toch wel luid aan toe gaat.
Daarna de flauwe plezanten gaan uithangen met de meest cringy grapjes en luidkeels als een debiele kerstman zitten lachen. (hohoho)
Bijkomend ook nog eens commentaar geven naar vrouwelijke collega's op de meest wansmakelijke manier (weliswaar ludiek maar toch) vb: collega x komt iets vragen waarop die antwoord kom eens op mijn schoot zitten en gaan we samen kijken... of ander vb: collega y is kerstboom aan het opzetten paar weken terug zegt die doodleuk "collega y, ik heb ook 2 kerstballen mee maar die zal je moeten zoeken"

Ofwel ben ik gewoon verzuurd, geïrriteerd van het constante geroep langs alle kanten waarbij ik niet meer makkelijk kan uitzonen. In ieder geval, dagelijkse ergernis
we hadden er vorig jaar ook zo ene: gelukkig net aangenomen. Echt ne boer qua uitspraken. Gelukkig was em ook ne boer tegen onze vrouwelijke CEO. Hij heeft niet lang bij ons gewerkt. Zo'n dingen kunnen gewoon niet he.
Als die zo is naar vrouwelijke collega's kunnen die gerust naar HR stappen.

De projectleider van het grootste integratieproject van IT van het jaar laat zijn ploeg verzuipen in het werk door weken op vakantie te gaan tijdens de integratie. Ik moet constant bij hen gaan zagen om dingen prioriteit te geven, terwijl ik goed genoeg weet dat ze hun best doen. Ik haat het.

Die mensen zijn al jaren diezelfde prijs gewend. Het spreekt voor hen dus helemaal niet vanzelf dat de prijs omhoog moet. Ik ken niets van die sector dus ik ga er even van uit dat je gewoon gelijk hebt. Maar volgens mij is het op die zin bij die man fout gelopen.

Je had dat beter kunnen aanbrengen door eerst begrip te tonen voor hun situatie, dan historische context te geven, om vervolgens een nieuwe prijs (exact) voor te stellen en van daaruit te onderhandelen.
Ik heb wat ervaring met die sector en dit soort contracten. Meestal staat daar in dat de tarieven jaarlijks geïndexeerd kunnen worden, maar dat gebeurt zeker niet altijd. Toen ik nog in de bouw werkte hadden wij onderhoudscontracten van 10 jaar oud waar nog nooit of misschien 1 keer een indexatie op was gebeurd. De 1e indexatie die wij deden was in 2021 of 2022. Als je 20 jaar geen indexatie doet en je tarief gaat naar 2x zo duur, dan geloof ik goed dat de mensen zagen, ook al hebben ze gewoon jaren te weinig betaald.

Dat zijn van die 'grapjes die je al 20 jaar niet meer kan maken. 1 keer tegen de verkeerde en hij mag het op HR gaan uitleggen.

We kopen een nieuw toestel en bijhorende software. De software is van de kleinere uitdager die tot vandaag uitblonk in engineering, maar is opgekocht door de gigant die de toestellen maakt. Beide implementatieteams zijn nog wel apart. Het is echt absurd hoe dat software-team werkt. Allemaal nieuwe mensen die volgens mij recht van de schoolbanken komen en totaal geen besef hebben van de situatie bij de klant, maar ook geen zakelijk besef. We zitten nu met een toestel dat volledig geïnstalleerd is, maar de software is nog maar half geïmplementeerd. Ondertussen is het hele implementatieteam al twee weken in vakantie.

De projectleider van het grootste integratieproject van IT van het jaar laat zijn ploeg verzuipen in het werk door weken op vakantie te gaan tijdens de integratie. Ik moet constant bij hen gaan zagen om dingen prioriteit te geven, terwijl ik goed genoeg weet dat ze hun best doen. Ik haat het.
Ah ja he, baas god het goede leven. Kneuzels presteren.

Hier binnenkort ook een oplevering, sommigen van de helpdesk hebben al laten weten die week verlof te nemen :ROFLMAO:

Vriendin zit in de thuiszorg, wat er daar nu aan het gebeuren is met nieuwe regeltjes heb ik toch serieus mijn vragen bij of dat allemaal wel wettelijk kan.

-Ze hadden jaarlijks het recht om 5 extra dagen onbetaald verlof te nemen, dit mag niet meer.

-Iedereen kreeg jaarlijks een bonus in de vorm van waardebonnen.
Dit zal nu aangepast worden afhankelijk van het aantal ziektedagen.
Elke ziektedag is -10%

-Op het einde van de maand moet de overuren-teller 0 zijn.
Je moet ze dus opnemen ook al heb je ze niet nodig + als de planning het niet toelaat...pech gehad.
(geen overuren doen is natuurlijk geen optie, ja kan moeilijk een patiënt zomaar achterlaten omdat je uren erop zitten)

Vriendin zit in de thuiszorg, wat er daar nu aan het gebeuren is met nieuwe regeltjes heb ik toch serieus mijn vragen bij of dat allemaal wel wettelijk kan.

-Ze hadden jaarlijks het recht om 5 extra dagen onbetaald verlof te nemen, dit mag niet meer.

Elke ziektedag is -10%

Je moet ze dus opnemen ook al heb je ze niet nodig + als de planning het niet toelaat...pech gehad.
(geen overuren doen is natuurlijk geen optie, ja kan moeilijk een patiënt zomaar achterlaten omdat je uren erop zitten)
Als zelfstandige aan de slag gaan, daar vragen ze er genoeg van.

Elke ziektedag is -10%

Is de onderneming groot genoeg om een vakbondsafgevaardigde te hebben?

De dagen dat ze standaard onbetaald verlof mocht nemen zie ik eigenlijk eerder als een gunst van de werkgever en niet als een verworven recht, al kan je daar mogelijk over discussiëren als ze dat als 10 jaar aan een stuk "mocht" doen... Idem met bonus, een bonus is zelden een recht dat je hebt maar kan het ene jaar wel en het andere jaar niet gegeven worden.

Heeft ze een CAO waar hier iets van in vermeld staat wat momenteel reeds de regeling was? Zijn er andere zaken die verbeteren ter "compensatie"?

Is de onderneming groot genoeg om een vakbondsafgevaardigde te hebben?

De dagen dat ze standaard onbetaald verlof mocht nemen zie ik eigenlijk eerder als een gunst van de werkgever en niet als een verworven recht, al kan je daar mogelijk over discussiëren als ze dat als 10 jaar aan een stuk "mocht" doen... Idem met bonus, een bonus is zelden een recht dat je hebt maar kan het ene jaar wel en het andere jaar niet gegeven worden.

Heeft ze een CAO waar hier iets van in vermeld staat wat momenteel reeds de regeling was? Zijn er andere zaken die verbeteren ter "compensatie"?

Ze zouden de CAO en contracten gewoon aanpassen.
Enfin, dit is nu enkel mondelinge info van de planning.
Volgende week is het algemene voorstelling van het nieuwe regime met alle tekst en uitleg.

Vooral de bonus laten afhangen van ziekte lijkt me nogal straf.

Elke ziektedag is -10%

1 adres, @JPV :p

1. -Ze hadden jaarlijks het recht om 5 extra dagen onbetaald verlof te nemen, dit mag niet meer.

2. -Iedereen kreeg jaarlijks een bonus in de vorm van waardebonnen.
Elke ziektedag is -10%

3. -Op het einde van de maand moet de overuren-teller 0 zijn.
1. Kan afgenomen worden afhankelijk van hoe dit recht toegekend is.
2. Kan niet als het exact zo bepaald wordt. VIa omwegen ('afhankelijk van het aantal effectief gepresteerde dagen") kan dit eventueel wel.
3. Kan, mits de overuren die opgebouwd worden ook effectief opgenomen kunnen worden. Verplicht overuren moeten opnemen kan dus, planning zo maken dat er overuren die structureel gebeuren, niet genomen kunnen worden kan niet.

In 2025 ben ik TWEE dagen ziek geweest!!!!!

En de 2x heb ik HR verwittigd om 9.15, krijg ik een ganse mail met het reglement dat ik ten laatste voor 9 uur HR moet verwittigen.

Echt waar stik erin jongens. Verwachten ze nu echt dat wanneer je ziek bent perfect tussen 8-9 kan bellen.... Als ik naar spoed moest gaan is het laatste waar ik aan denk, ahja HR verwittigen voor 9 uur.

Terug
Bovenaan