Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

In 2025 ben ik TWEE dagen ziek geweest!!!!!

En de 2x heb ik HR verwittigd om 9.15, krijg ik een ganse mail met het reglement dat ik ten laatste voor 9 uur HR moet verwittigen.

Echt waar stik erin jongens. Verwachten ze nu echt dat wanneer je ziek bent perfect tussen 8-9 kan bellen.... Als ik naar spoed moest gaan is het laatste waar ik aan denk, ahja HR verwittigen voor 9 uur.

Dat is omdat de lijsten voor de controle-bezoeken al opgemaakt moeten zijn om 9u30 (naar horen zeggen).
Als je te laat verwttigt , kan je niet geselecteerd worden voor die lijsten.

En de 2x heb ik HR verwittigd om 9.15, krijg ik een ganse mail met het reglement dat ik ten laatste voor 9 uur HR moet verwittigen.

Echt waar stik erin jongens. Verwachten ze nu echt dat wanneer je ziek bent perfect tussen 8-9 kan bellen.... Als ik naar spoed moest gaan is het laatste waar ik aan denk, ahja HR verwittigen voor 9 uur.

Antwoord:

"Beste,

Ik ben ambtenaar.

Groeten,

Peppe"

Peppe zal in 2026 meerdere keren bellen om 8 uur stipt om te zeggen dat hij een ganse week ziek zal zijn.

En als de controledokter komt dan zal ik mijn psychologisch verslag en dokter bewijs voorleggen van mijn depressie. Zelf met mijn depressie ben ik maar 2 dagen ziek geweest wanneer ik periodes had dat ik volledig op was.

Okay regels zijn regels dan zal ik mij perfect aan de regels houden en dan ga ik er ook goed gebruik van maken.

🥰

Peppe zal in 2026 meerdere keren bellen om 8 uur stipt om te zeggen dat hij een ganse week ziek zal zijn.

En als de controledokter komt dan zal ik mijn psychologisch verslag en dokter bewijs voorleggen van mijn depressie. Zelf met mijn depressie ben ik maar 2 dagen ziek geweest wanneer ik periodes had dat ik volledig op was.

Okay regels zijn regels dan zal ik mij perfect aan de regels houden en dan ga ik er ook goed gebruik van maken.

🥰

Dan deed onze Egyptische kuisvrouw het beter. Die zei bij het begin van haar aanstelling al 'ik zal maar 3 maanden kuisen, vanaf x/y/z zal ik 3 maanden ziek zijn'. Lo and behold, na 3 maanden was ze plots weg en nooit nog terug gezien.

Je weet wel, er is geen fraude mogelijk als je echt wil :laugh:

🥰
Allicht is het niet persoonlijk op u bedoeld en is dat een massamail die ze naar alle partijen X versturen die een ziekte hebben aangegeven op datum Y om uur Z (zijnde na 09:00u) ongeacht uw omstandigheden?

Alé, ik hoop toch dat ze daar niet iemand voor aanstellen om handmatig na te gaan wie er allemaal na een bepaald uur verwittigd heeft, dan nakijken of er een bepaalde reden voor was en dan al dan niet mailen....

Maw, het is niks persoonlijks :) In de praktijk is het denk ik 99/100 keer ook geen enkele moeite om voor 09u00 iets te laten weten als je bvb. start met werken tussen 08-10u. Dat je daar dan voor in een kramp schiet dat je zo'n mail krijgt... Beste dat je kan doen is eens je schouders ophalen en dumpen die handel.

Als je uiterlijk om 9:00 moet beginnen bv snap ik het wel, het fatsoen dicteert dat je dan vóór aanvang van de werktijd verwittigd. Maar 9:15 valt nog mee, je laat tenminste nog zelf iets weten, bij ons lopen er andere Charels rond om eerlijk te zijn.

Ik bel zelf echt nooit, als ik ziek wakker wordt stuur ik gewoon ne mail "ik ben ziek, ik laat nog iets weten als ik bij den dokter ben geweest". Dan kan ik gewoon terug gaan slapen nadien ipv mijn N+1 's morgens vroeg te moeten storen of moet wachten tot een acceptabel uur om te bellen.

Allicht is het niet persoonlijk op u bedoeld en is dat een massamail die ze naar alle partijen X versturen die een ziekte hebben aangegeven op datum Y om uur Z (zijnde na 09:00u) ongeacht uw omstandigheden?

Alé, ik hoop toch dat ze daar niet iemand voor aanstellen om handmatig na te gaan wie er allemaal na een bepaald uur verwittigd heeft, dan nakijken of er een bepaalde reden voor was en dan al dan niet mailen....

Maw, het is niks persoonlijks :) In de praktijk is het denk ik 99/100 keer ook geen enkele moeite om voor 09u00 iets te laten weten als je bvb. start met werken tussen 08-10u. Dat je daar dan voor in een kramp schiet dat je zo'n mail krijgt... Beste dat je kan doen is eens je schouders ophalen en dumpen die handel.

Jawel wij moeten HR bellen en die vrouw was al moeilijk aan het doen omdat ik 15 minuten te laat was. Maar op dat moment was ik zo misselijk dat het mij eigenlijk niet veel kon schelen.

De mail met de "eerste verwittiging" is gekomen van de diensthoofd van HR om mij te laten weten wat de regels zijn.

Ik werk hier nu al 3 jaar + en in al die jaren ben ik maar 5 dagen ziek geweest. Als ik kan werken dan ga ik ook gewoon werken maar als ze zo zielig gaan doen voor 15 minuten dan zal ik het vanaf nu ook zo spelen.

Vanaf nu zal het zijn ziek = ziek. Migraine, lichte verkoudheid, maakt niet uit ik zal zorgen dat ik in orde ben ma dan ben ik afwezig.

Als je uiterlijk om 9:00 moet beginnen bv snap ik het wel, het fatsoen dicteert dat je dan vóór aanvang van de werktijd verwittigd. Maar 9:15 valt nog mee, je laat tenminste nog zelf iets weten, bij ons lopen er andere Charels rond om eerlijk te zijn.

Ik bel zelf echt nooit, als ik ziek wakker wordt stuur ik gewoon ne mail "ik ben ziek, ik laat nog iets weten als ik bij den dokter ben geweest". Dan kan ik gewoon terug gaan slapen nadien ipv mijn N+1 's morgens vroeg te moeten storen of moet wachten tot een acceptabel uur om te bellen.

Nee, het is een gecentraliseerd overheidssysteem.

De regel is inbellen voor 9u 'smorgens als je ziek bent omdat men de planning moet maken van de controle-bezoeken.
Dat is onafhankelijk van wanneer je begint met werken ofdat nu 8u' smorgens is of 9u30 's morgens. (Ik weet niet hoe het zit voor de shiftmedewerkers.)

Ins e, te laat inbellen kan men aanzien als ervoor zorgen om het onmogelijk te maken dat je bezoek krijgt van een controlearts dus kan men dat aanzien als "niet opdagen op het werk".

Dat inbelsysteem is volledig automatisch en 24/7. Je kan inbellen om 3u 's nachts als ziek voor die dag of zelfs online dat indienen.

Natuurlijk zijn er uitzonderingen voor overmacht. Het is niet omdat je het te laat invult dat je daardoor direct "gestraft" wordt.
Zoals bijvoorbeeld naar het spoed spurten.

Jawel wij moeten HR bellen en die vrouw was al moeilijk aan het doen omdat ik 15 minuten te laat was. Maar op dat moment was ik zo misselijk dat het mij eigenlijk niet veel kon schelen.

De mail met de "eerste verwittiging" is gekomen van de diensthoofd van HR om mij te laten weten wat de regels zijn.

Ik werk hier nu al 3 jaar + en in al die jaren ben ik maar 5 dagen ziek geweest. Als ik kan werken dan ga ik ook gewoon werken maar als ze zo zielig gaan doen voor 15 minuten dan zal ik het vanaf nu ook zo spelen.

Vanaf nu zal het zijn ziek = ziek. Migraine, lichte verkoudheid, maakt niet uit ik zal zorgen dat ik in orde ben ma dan ben ik afwezig.

wtf, ik dacht dat je voor de federale overheid werkt? Waarom werken jullie niet met dat centraal telefoniesysteem?

(Ik weet niet hoe het zit voor de shiftmedewerkers.)

Die moeten inbellen voor aanvang van hun shift.

Vroeger moest de dienstchef bij ziekte doorgeven welke shift een persoon normaal had die dag. Nu worden die planningen (alleszins bij FOD FIN) vooraf opgeladen, waardoor het systeem (of ne mens ergens in Brussel, zou ook kunnen) direct weet om hoe laat die persoon ten laatste moest inbellen en of dat binnen de regels was.

Gohja sé... Als de regels bepalen dat je X moet doen en je doet X niet, je wordt daarop gewezen en je zegt "in het vervolg als ik een lichte verkoudheid heb = ziekte"... You do you hé.

wtf, ik dacht dat je voor de federale overheid werkt? Waarom werken jullie niet met dat centraal telefoniesysteem?

Wij moeten naar één nummer bellen tussen 8-9 en onze chef op de hoogte brengen.

Gohja sé... Als de regels bepalen dat je X moet doen en je doet X niet, je wordt daarop gewezen en je zegt "in het vervolg als ik een lichte verkoudheid heb = ziekte"... You do you hé.

Ik begrijp volkomen dat de regels de regels zijn maar ze hadden even goed flexibel kunnen zijn en in mijn dossier kunnen zien dat ik niet iemand ben die vaak ziek is.

Die persoon van HR heeft mij al verteld dat ik voor 9 uur moest bellen en daarmee zou het afgesloten moeten zijn. Om dan nog eens eens mail te krijgen van de chef van HR met als titel "eerste verwittiging" ....

Er zijn veel momenten geweest dat ik ziek was maar omdat ik thuis aan het werken was en niemand kon aansteken, dacht ik van gewoon tanden bijten en verder werken.

Als ik flexibel kan zijn had ik ook wel verwacht van hun dat het gewoon tot een herinnering via de telefoon ging blijven.

Maar als HR niet flexibel kan zijn dan zal ik dat ook niet meer zijn.

Ik begrijp ook nooit waarom mensen in een kramp moeten schieten als ze eenvoudig weg gewezen worden op het gebrekkig naleven van afspraken die zeer helder zijn.

collega's hier kunnen ook zo verontwaardigd zijn wanneer een controlearts over de vloer komt, terwijl die gewoon gestuurd wordt door een algoritme op basis van afwezigheid en daar verder, behoudens uitzonderlijke omstandigheden, geen input bij gegeven wordt door een leidinggevende/personeelsdienst.

Ik begrijp volkomen dat de regels de regels zijn maar ze hadden even goed flexibel kunnen zijn en in mijn dossier kunnen zien dat ik niet iemand ben die vaak ziek is.

Die persoon van HR heeft mij al verteld dat ik voor 9 uur moest bellen en daarmee zou het afgesloten moeten zijn. Om dan nog eens eens mail te krijgen van de chef van HR met als titel "eerste verwittiging" ....

Er zijn veel momenten geweest dat ik ziek was maar omdat ik thuis aan het werken was en niemand kon aansteken, dacht ik van gewoon tanden bijten en verder werken.

Als ik flexibel kan zijn had ik ook wel verwacht van hun dat het gewoon tot een herinnering via de telefoon ging blijven.

Hoeveel collega's beheert HR? Het lijkt me vooral zeer tijdsintensief als je collega per collega moet gaan kijken "Ah ja, die persoon volgt de regels niet maar is weinig ziek en geven we dus geen waarschuwing, die persoon is veel ziek en doen wa dat dus wel". Waar ligt de lijn dan als je het niet zwart-wit mag bekijken? Max. 2 dagen per jaar ziek? 5? 10?

Heeft niets met flexibiliteit te maken op zich, maar zoals gezegd, you do you...

Als je een persoonlijke aanpak wilt, dan moet je niet voor een gigantische monster werken als de overheid. :p
Er zijn niet veel regels maar ze gaan niet veel moeite doen voor jou als je een keer naast de lijntjes kleurt.

Interne gebruikers die een hissy fit gooien omdat ik weiger nog werk te prioriseren waarvoor zij niet kunnen aantonen welke impact dit op hun efficiëntie of kwaliteit zou hebben. In plaats van dat ik tonnen tijd steek in hun dwaze claims te ontkrachten met analyses en data, die zij toch naast zich neerleggen omdat hun buikgevoel iets anders zegt en ze dan bij mijn n+3 gaan klagen dat ik niet hun veredelde slaaf speel die klakkeloos hun idiote bevelen uitvoert, heb ik de rollen omgedraaid.

Dan deed onze Egyptische kuisvrouw het beter. Die zei bij het begin van haar aanstelling al 'ik zal maar 3 maanden kuisen, vanaf x/y/z zal ik 3 maanden ziek zijn'. Lo and behold, na 3 maanden was ze plots weg en nooit nog terug gezien.

Je weet wel, er is geen fraude mogelijk als je echt wil :laugh:
Geplande medische arbeidsongeschiktheid kan perfect. Ik heb genoeg collega's geweten die allerlei ingrepen moeten ondergaan waardoor ze maanden arbeidsongeschikt zijn.

Dat is toch niet verwonderlijk? Als je 's ochtends ziek bent en uw arbeidsreglement zegt bellen voor 9u, wat is dan het probleem? Dan bel je toch gewoon voor 9u?

Het feit dat je amper ziek bent geweest is flink, maar geeft je daarom als werknemer niet meer rechten of geen uitzondering op het arbeidsreglement t.o.v. andere werknemers. Als je als werkgever voor iedereen wegens diverse redenen uitzonderingen moet geven valt uw bedrijf in duigen. Zo zijn er nog klassiekers:

- Te laat komen: "Ja maar ik ben anders altijd op tijd!!!!". Oké, flink zo, daarom mag je vandaag toch niet te laat komen en er niet op gewezen worden?
- Ziek zijn: "En ik kom anders altijd doodziek werken en nu ik is ziek ben krijg ik controle!!!!". Oké, ook flink, maar ziek komen werken wordt niet beloond met een medaille.

Je stemt in met een arbeidsreglement, dus volg gewoon de regels. Kan je dat niet, zoek een job waar je tot 10u mag bellen.

(Jajajajaja ik ben zelf leidinggevende en verzuurd, I admit it)

We kopen een nieuw toestel en bijhorende software. De software is van de kleinere uitdager die tot vandaag uitblonk in engineering, maar is opgekocht door de gigant die de toestellen maakt. Beide implementatieteams zijn nog wel apart. Het is echt absurd hoe dat software-team werkt. Allemaal nieuwe mensen die volgens mij recht van de schoolbanken komen en totaal geen besef hebben van de situatie bij de klant, maar ook geen zakelijk besef. We zitten nu met een toestel dat volledig geïnstalleerd is, maar de software is nog maar half geïmplementeerd. Ondertussen is het hele implementatieteam al twee weken in vakantie.
Bijkomende ergernis: ik moet het toestel grondig testen voor ingebruikstelling en het valt me steeds op hoe weinig de mensen van de fabrikant zelf weten over de producten die ze installeren of opleiding over geven. De higher-ups sturen dan wat mensen hierheen om ons te ondersteunen, maar die mensen weten niet wat ze hier komen doen. Het resultaat is dat ik hier zoveel tijd verlies met vragen te stellen, zelf de oplossing te zoeken en vervolgens hun mensen opleid. Binnen 5j is de helft van die mensen weer weg en begint te cyclus opnieuw.

Terug
Bovenaan