Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Ik ben even afwezig geweest van het forum, maar wat is er met mac-bc gebeurd? Gebannen en nooit terug gekomen?Ik mis hier wel de rants van mac-bc.
Geen idee tbhIk ben even afwezig geweest van het forum, maar wat is er met mac-bc gebeurd? Gebannen en nooit terug gekomen?
- Ik kreeg een simpele vraag over Outlook agenda's toevoegen
- Ik stuur onze handleiding door, met screenshots en al gemaakt, zodat iedereen die kan gebruiken
- Ik krijg een hele rant terug dat collega teleurgesteld is dat ik een handleiding stuur ipv handje vast te houden bij 5 kliks
Echt ik was er efkes ambetant van. Akkoord ik weet dat die collega niet met de PC kan werken, maar het is een handleiding op maat van de eindgebruiker, incl screenshots zodat het super duidelijk is wat er moet gebeuren.
Ik heb er geen probleem mee als mensen bellen om alsnog hulp te vragen, maar ze moeten niet beginnen kreften tegen mij als ze te leeg zijn om nog maar te proberen. En eigenlijk vind ik de dag van vandaag technofoob zijn totaal geen excuus meer. In 1995 was dat nog een excuus ja, nu niet meer. Zeker niet als je al 30 jaar met de PC werkt en letterlijk 5 screenshotjes moet volgen waarop de knoppen aangeduid zijn met pijlen.Goh hier hebben ze eens nieuwe printers geïnstalleerd en om iets te printen stuurden ze dan een handleiding van 20 bladzijden.
Enja ook gebruikvriendelijk met print screens enzo.
Dan ben ik gewoon naar de IT desk gegaan om het te laten printen en heb ik ze maar laten ranten.
Soms zijn procedures om bepaalde dingen gedaan te krijgen gewoon te complex ontwikkeld.
Dat is niet alleen bij ambtenaren zo zehandleiding gemaakt met linken naar waar men de juiste inkomensbedragen kan terugvinden. Met in het groot vermeld dat men Bruto bedragen moet gebruiken.
Slagen er nog altijd collega's erin om linken te vinden met netto bedragen, want ooit jaren geleden moesten we die link gebruiken met dat bedrag. Terwijl die oude link helemaal niet in mijn handleiding staat of er nog maar naar verwijst.
Ambtenaren en verandering dat gaat toch niet samen ze.
"Change" is gewoon voor minstens 50% van de bevolking moeilijk heb ik de indruk.Het is niet dat ambtenaren nooit geen fouten maken, ik ga me niet uitspreken over jouw instantie, maar bij Financiën heb ik al enkele verbeterde aanslagbiljetten mogen terugsturen, die ik dan ook verbetert terug kreeg.Cliënt is xxx € kwijt voor dezelfde uitleg![]()
Company wide Bitwarden licentie, en binnen de Bitwarden organisatie delen. Iedereen gebruikt dan dezelfde tool, en niks gaat naar buiten.Geen idee hoe vaak internen buiten IT-mensen credentials moeten delen met externen dus lijkt me een standaard procedure voor de IT-dienst toch?
Ik verwacht gewoon dat een IT manager van een gigantisch bedrijf toch een betere manier weet om admin credentials te delen (en niet het type dat je daarna meteen moet aanpassen) dan gewoon plain text via mail.
Maar ik sta daar precies alleen in hier![]()
Als dat iets custom is, toch niet te verwonderen dat niet alleman dat zelf kan/wil, zo niet, kan dat niet van bij de start geconfigureerd/centraal uitgerold worden? Ik kan ook mijn bureau poetsen, maar ik word daar niet voor betaald, daarvoor hebben we poetspersoneel. Die komt ook niet af met: hier is een emmer en een dweil, ge weet wel hé, en anders maar efkes op youtube kijken hé.- Ik kreeg een simpele vraag over Outlook agenda's toevoegen
- Ik stuur onze handleiding door, met screenshots en al gemaakt, zodat iedereen die kan gebruiken
- Ik krijg een hele rant terug dat collega teleurgesteld is dat ik een handleiding stuur ipv handje vast te houden bij 5 kliks
Echt ik was er efkes ambetant van. Akkoord ik weet dat die collega niet met de PC kan werken, maar het is een handleiding op maat van de eindgebruiker, incl screenshots zodat het super duidelijk is wat er moet gebeuren.
Tuurlijk maar ik spreek dan vooral als 3rd party die admin en root passwords moet hebbenGenoeg manieren om een password te delen he zonder het gewoon open en bloot in een mail te zetten.
Wij hebben een interne tool om een password te delen met iemand anders, krijgen ze one-time access om het te lezen.
Bitwarden Send is ook zoiets dat je kunt gebruiken.

Vaak wordt een bepaalde basis van agenda's al op voorhand toegevoegd, bij ons is dat bv die van de directe manager en directe teamleden. Je kan in een organisatie met honderden of duizenden werknemers nu eenmaal niet al die agenda's er al in een keer gaan inpleuren.Als dat iets custom is, toch niet te verwonderen dat niet alleman dat zelf kan/wil, zo niet, kan dat niet van bij de start geconfigureerd/centraal uitgerold worden? Ik kan ook mijn bureau poetsen, maar ik word daar niet voor betaald, daarvoor hebben we poetspersoneel. Die komt ook niet af met: hier is een emmer en een dweil, ge weet wel hé, en anders maar efkes op youtube kijken hé.
To be fair, ik word met de jaren ambetanter van de luiheid of slecht management van IT. Voor reden xyz kunnen we nog uit drie types Dell laptops kiezen want centraal beheerd en security en maintainability blabla. Maar in de uitrol ook even de door iedereen gebruikte software stack voorzien? Ho maar, Valkuil, jij kan toch zelf wel die Microsoft Office en VPN client en whatnot installeren, hier is alvast een handleiding voor moest je vergeten zijn hoe het moet.
Het zou me niet verbazen dat ze alsnog meer tijd en dus geld verliezen met ondersteuning bieden aan collega's die daar toch niet zo vlot in zijn: eerst nog een ticketje maken dat dan moet toegewezen worden en nog drie mails/telefoons om de nodige actie te plannen. I.p.v. dat van eerste keer deftig te configureren, maar dat is dan het probleem van de IT support, ander team aja. Weer een ticketje afgewerkt, die IT support, die werken wel hard zeg.
Mijn geduld daarmee neemt gewoon verder af, vooral doordat zelfs die basics als Office en VPN die werkelijk door ieder gebruikt worden niet standaard geïnstalleerd zijn etc. Dat is gewoon uw job niet goed doen in mijn ogen, want ik weet dat dat elders wel gewoon zo is en dat het kan. En dan is uw geduld met andere zaken die inderdaad vaak minder prioritair of moeilijk automatisch uitrolbaar zijn ook automatisch wat lager. Als support zich dan ook moet bezig houden met Office te installeren bij sommige dinosaurussen, is de druk op die support ook onnodig verhoogd. Perpetual cycle.Vaak wordt een bepaalde basis van agenda's al op voorhand toegevoegd, bij ons is dat bv die van de directe manager en directe teamleden. Je kan in een organisatie met honderden of duizenden werknemers nu eenmaal niet al die agenda's er al in een keer gaan inpleuren.
Over die software stack kan je hetzelfde zeggen. Veel is afhankelijk van het bedrijf waar je werkt. Wij hebben bv wel enkele basisprogramma's die door iedereen gebruikt worden, en die komen dan ook standaard op elke machine. Maar alles daarna is voor iedereen over het algemeen wel selfservice. Vaak kan je die toch uit een software catalogus met 1 enkele druk op de knop laten downloaden. Je kan niet van IT verwachten dat zij voor elke persoon perfect weten welke software ze allemaal nodig hebben. Nu, zaken als Office en uw VPN zouden al standaard in uw Windows image gebakken moeten zijn. Als je die als gebruiker zelf manueel moet installeren heeft uw bedrijf grotere problemen dan een IT dienst die niet elk stukje software wilt installeren.
IT support dient inderdaad om te helpen als er problemen zijn of de user moeilijkheden ondervindt. Maar dat is nog niet hetzelfde als alles doen omdat de gebruiker zichzelf te schoon vindt om zelf 30 seconden na te denken of welf op een knop te drukken. Dat is gewoon het doortrekken van uw anologie van het poetspersoneel. Zij staan inderdaad in voor de algemene opkuis, maar het is toch ook de bedoeling dat je zelf uw lege koffiebekertjes en papiertjes weggooit. Het is niet die mensen hun job om achter uw gat op te kuisen eh.
Toen ik zelf nog support deed had ik ook wel een hoop van die zelfgemaakte handleidingen die perfect uitlegden hoe je iemand aan een Teams group kon toevoegen, een shared mailbox kon toevoegen, etc. Geen probleem als het niet lukt eh, ik wou daar perfect mee helpen. Maar vaak sta je als 1 support persoon in voor 75-100 mensen. En dan moeten er keuzen gemaakt worden, en worden bepaalde problemen geprioriteerd. En een pc in een productieomgeving die het begeeft heeft hogere prio dan een gedeelde kalender toevoegen bij Valkuil. En dan zou je toch blij moeten zijn dat je in tussentijd al een poging kan doen met een handleiding ipv 30-45 minuten te wachten tot er iemand langs kan komen?

Tuurlijk maar ik spreek dan vooral als 3rd party die admin en root passwords moet hebben![]()