Daily meet.
Scrummaster: Makila wat ga je vandaag doen?
Makila denkt:
- Ik heb tijdelijk even niks te doen (ik ben 100% bijgewerkt en die zelfstudie is ook finished). Iedere collega inclusief de "luide" scrummaster, de big chief, de buurman achter mij .. weet goed genoeg dat den Makila efkes niks te doen heeft, maar hij mag dat NIET luidop zeggen want dan is het 'klote boel'.
- Makila moet iets verzinnen (lees liegen) want je wordt nu éénmaal betaald om te werken.
- Makila ontslaan wegens tijdelijk geen werk? Ze mogen dat doen maar dat gaat eigenlijk niet want op de lange termijn bekeken heeft men Makila echt wel nodig. Je kan niet iemand efkes ontslaan en overmorgen zeggen: Hey kan je weer komen werken ???
Na de meet PM van de scrummaster: Makila heb je nog wel iets te doen?
Makila: Neen hé dat weet je goed genoeg
Scrummaster: Ok we doen efkes een meeting en we zien wel wat je nog kan doen vandaag (lees: zinloze tijdsbesteding).
Werken = Pieken en dalen. Soms kom je met 8 uur NIET toe. Soms ben je na één uurtje al klaar. Maar dat mag en kan niet. Je MOET chronisch 8 uur werken (meer mag, minder in praktijk ... 7u gaat soms wel eens maar als je minder werkt word je aangesproken). En is er geen werk? Dan moet je werk 'verzinnen' of meteen al je vakantie opsoeperen.
Vorige week had ik het op een gegeven moment wél erg druk. Toen heeft er iemand uren lang een meeting gegeven aan mijn bureau. Ik heb mij ingehouden maar ik dacht: Spast! Voor meetings heb je 'meeting rooms'. Maar neen ie houdt zijne wonderfull meeting op een locatie waar er ook nog andere mensen aan het werk zijn. Dat trekt toch op niks?
Over DRUK DRUK DRUK gesproken. Diegenen die het meeste roepen dat het altijd heel druk is, betrap ik veelal op het feit dat ze eigenlijk zelf niks aan het doen zijn