Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

2 lopende, jaarlijks wederkerende rond deze periode!, projecten momenteel die onze volledige ploeg bezet houden voor 2 tot 4 weken (basically, tenzij het kot is aan´t affikken moet het maar schuiven ifv die projecten), standaard procedure vr projecten/aankoop materiaal is sowieso minstens 2 a 3 weken doorlooptijd.
Komt 1 afdeling natuurlijk deze week af om heel hun lokalen te verbouwen, ma ´t is niet dringend hoor, als ge klaar zijt voor de externe firma heel het fibergebeuren Komt installeren is´t al goed. Wanneer die komen? Ah, krokusverlof he, maandag over een week.

En altijd dezelfde die met die zever afkomen

Het goochelen met resources is ook weer begonnen bij ons.

Project B moet hogere prio krijgen dan Project A ineens, dus halen ze 2 devs weg van Project A.

Project A telde maar 2 devs, dus ik informeer management dat met deze beslissing Project A op pauze wordt gezet.

Instant verontwaardiging bij management want beide projecten moeten in progress blijven, maar ergens anders met resources schuiven, willen ze niet. Er is ook een hiring freeze. Ik zweer het, het volgende gaat zijn dat ze verwachten dat ik ook nog zelf begin te developen bovenop al de rest wat ik al te veel doe.

Vibecoding :p.
Jij bent het doelpubliek :p.

De parel van de week was toch wel toen een universitair aan ons vroeg hoe het kwam dat hij maar +- een half loon had gehad eind januari, dat het absoluut niet kon kloppen en waar de fout gebeurd was. Hij kwam ik dienst 15/1... Dat belooft...

De parel van de week was toch wel toen een universitair aan ons vroeg hoe het kwam dat hij maar +- een half loon had gehad eind januari, dat het absoluut niet kon kloppen en waar de fout gebeurd was. Hij kwam ik dienst 15/1... Dat belooft...
Ooit 1 gehad die 4/5 werkte en zat te neuten dat ze minder dan collega's verdiende...

Oh wacht, mijn zus is overgeschakeld van voltijds naar halftijds en is boos op HR omdat ze haar evenveel verlof beloofd hadden. Dat was toch even een reality check.

Oh wacht, mijn zus is overgeschakeld van voltijds naar halftijds en is boos op HR omdat ze haar evenveel verlof beloofd hadden. Dat was toch even een reality check.
In verhouding zal ze evenveel verlof hebben, want je hebt ook minder nodig om een gelijk aantal dagen thuis te zijn. Maar dat zal zo niet begrepen zijn? 🙈

Gelooft ze ook nog in Sinterklaas ?

Hoe entitled SnowFlake moet je zijn om te denken dat 4/5 werken niet gewoon alles x 4/5 is ? of idem voor 1/2 :laugh:

Fout, >9000. Maar dat doet er niet echt toe voor het verhaal. Je kunt veel centen verdienen en toch zwaar gefrustreerd zijn.

Enige verschil is dat je voor 3000-4000/mo het bij je manager kunt duwen. Voor 9000/mo moet je het upsucken en zonder directe rapportering toch proberen om het rechtgetrokken te krijgen.

Anyway, blijkbaar worth the money. Net meeting over *the situation* gehad met de 2 dev leads (die wel functional zijn) en 1 van hun managers (die ook functional is). Samenvatting van meeting van 30 min: *zucht* *zucht* *zucht* x 200. "Raak je nooit vermoeid om in dergelijke situatie je project te moeten runnen?". "Hah, what do you think ?"

We zullen een wijze figuur op het forum citeren genaamd @cege : "Care less" :p en ook " gewoon flappen tappen"

Gelooft ze ook nog in Sinterklaas ?

Hoe entitled SnowFlake moet je zijn om te denken dat 4/5 werken niet gewoon alles x 4/5 is ? of idem voor 1/2 :laugh:
Mijn vrouw is vorig jaar veranderd van werk, halftijds maar met behoud van hetzelfde aantal vakantiedagen als de voltijds :fingerguns::fingerguns_r:

Problematisch wordt het wel een beetje, het zijn er nu zodanig veel dat het wat vreemd wordt ten opzichte van de collega's om ze allemaal op te nemen :biglaugh:

Traagheid. Ik erger me aan traagheid. Op het werk. Op mijn vrijwilligerswerk. Traagheid en dan nog eens onduidelijkheid en geen antwoord krijgen op de initiële vraag.
En daar zit je dan met superveel motivatie om een aantal dingen aan te pakken. Maar door andermans traagheid en luiheid pakken ze dat gewoon van je af.
Dit hé... Echt een ziekte... Hoe haal ik het einde van de dag met zo weinig mogelijk te doen, vooral geen ownership nemen en alles zo lang mogelijk op beloop laten.

-Mensen die zeggen dat ze geen ruimte hebben voor te doen wat ze moeten doen, maar zich dan wel kandidaat stellen voor een project? Geen tijd of geen goesting? Wees eerlijk.

-Leidinggevenden die al te lang blijven vastklampen aan hun leidinggevende post. Waarom is dit zo dat mensen dit maar normaal vinden dat te zijn tot hun pensioen ? Ook al zijn er al jaren tekenen van verval?
Of is dit ook het gevolg van onze anciënniteit en andere misbaksels qua verloning?
Waarom wordt het nog steeds als uitzondering beschouwd om een stap opzij te zetten voor uw pensioen en te muteren naar een expertenrol of ondersteunend?

Leidinggevenden die al te lang blijven vastklampen aan hun leidinggevende post. Waarom is dit zo dat mensen dit maar normaal vinden dat te zijn tot hun pensioen ? Ook al zijn er al jaren tekenen van verval?
Of is dit ook het gevolg van onze anciënniteit en andere misbaksels qua verloning?
Waarom wordt het nog steeds als uitzondering beschouwd om een stap opzij te zetten voor uw pensioen en te muteren naar een expertenrol of ondersteunend?
In veel gevallen heeft dat te maken met de thuissituatie. Van de ene dag op de andere continu thuis zitten met je partner kan zwaar wegen. Sommigen weten niet goed wat doen, vervelen zich, missen het leidinggeven of gewoon het dagelijkse contact met mensen. En natuurlijk speelt het financiële aspect ook mee: nog wat extra inkomsten genereren, zelfs al is het niet meer voor henzelf.

Mijn vader is daar een typisch voorbeeld van. Hij is officieel al een half jaar met pensioen, maar blijft als zelfstandige gewoon verder werken en zegt letterlijk dat hij dat zal doen “tot hij erbij neervalt”. Wat er dan moet gebeuren met zijn 20 à 30 werknemers kan hem weinig schelen. “Dat is het leven, ze vinden wel een nieuwe job”, zegt hij dan.

Hoe hij sommige mensen de huid vol scheldt (oké, sommigen maken het hem ook niet makkelijk), maakt hem echt zo’n klassieke Belgische KMO-baas. Het is zelfs zo ver gekomen dat noch ik, noch mijn broers/zussen, noch zijn vrouw nog iets met het bedrijf te maken willen hebben. Hij doet toch altijd zijn eigen zin en moet altijd het laatste woord hebben, hoe kan je dan nog delegeren?

Langs de ene kant begrijp ik hem: hij doet het zogezegd voor zijn kinderen. Maar de manier waarop is zo egoïstisch en onethisch dat het averechts werkt.

Het personeel is wél blij als ik eens langskom, omdat ze weten dat ik organisatorisch veel sterker ben. Maar zolang hij er blijft rondlopen, is het dweilen met de kraan open. Iedereen voelt dat het bedrijf pas echt kan vooruitgaan wanneer hij eindelijk een stap opzij zet. En eerlijk: niemand wil een kat in een zak kopen.

Ikzelf kijk veel verder. Ik zou voor mijn kinderen én personeel een degelijk bedrijf willen uitbouwen dat ook na mijn dood blijft bestaan, als een stabiele bron van inkomsten voor iedereen die erbij betrokken is.

Traagheid. Ik erger me aan traagheid. Op het werk. Op mijn vrijwilligerswerk. Traagheid en dan nog eens onduidelijkheid en geen antwoord krijgen op de initiële vraag.
En daar zit je dan met superveel motivatie om een aantal dingen aan te pakken. Maar door andermans traagheid en luiheid pakken ze dat gewoon van je af.

Sinds corona is het echt om zeep.
En tegenwoordig iemand aanspreken als ze hun werk niet doen? Ho maar, HRM kiest steeds de kant van de “zwakste” of de meest manipulatieve.
Alles moet kunnen, behalve dat waar ze voor betaald worden.

Als een zelfstandige bij u komt werken thuis en ge ziet die een halfuur lanterfanten, maar rekent wel een vol uur , hoeveel zouden er niet reclameren? En terecht.
Maar op het werk vinden bepaalden het normaal betaald te worden voor een minimum aan output.

Daar heb ik mij indertijd toch ook in verslikt.
Als je jaar X-1 voltijds hebt gewerkt, heb je in jaar X 20 dagen verlof.
Maar toen ik in jaar X 4/5 ging werken, had ik 'maar' 16 dagen ipv nog 1 jaar 20.
Omdat je blijkbaar nooit meer verlof kan hebben dan diegenen die al 4/5 werken.
Ipv boos te zijn op hr, heb ik het wel gegoogeld.

Daar heb ik mij indertijd toch ook in verslikt.
Als je jaar X-1 voltijds hebt gewerkt, heb je in jaar X 20 dagen verlof.
Maar toen ik in jaar X 4/5 ging werken, had ik 'maar' 16 dagen ipv nog 1 jaar 20.
Omdat je blijkbaar nooit meer verlof kan hebben dan diegenen die al 4/5 werken.
Ipv boos te zijn op hr, heb ik het wel gegoogeld.
Heb ik met m'n 1ste jaar ouderschapsverlof (4/5) ook gemerkt.
Ik had nog wel 1j al m'n verlofdagen (opgebouwd het jaar ervoor) verwacht maar in de plek daarvan werden die uitbetaald...

Moeten die dan uitbetaald worden? Ik ken verschillende voorbeelden van collega's die dit jaar voor het eerst 4/5de werken en meer verlofdagen hebben dan iemand die voltijds werkt. :headshake:

Dochter wat ziek -gelukkig niet te erg- dus vandaag blijft ze thuis. Ik kan me met de werklaptop perfect aan de eettafel zetten terwijl zij wat tv kijkt, leest, tekent,... Gewoon een rustige dag.

Ik had deze ochtend twee vergaderingen. Eerste vergadering was niet echt denderend; maandelijkse stavaza rond een project waar ik de afgelopen maanden wegens andere prioriteiten niet al te veel aan heb kunnen bijdragen. Twee uur later de tweede vergadering. Buiten leidinggevende had niemand zin in die vergadering, maar soit. Dochter die zich inmiddels beter voelde zat naast mij aan tafel te tekenen. Af en toe keek ze geboeid naar het scherm, want best spannend om nu eens te kijken wat papa doet tijdens het werk. Vergadering sleept zich voort naar het einde. Voor mij was het nutteloos, ik heb misschien maar één keer een punt kunnen bijdragen, voor de rest maar luisteren en niet al te hard via de webcam laten blijken dat het oersaai is.
Na het einde kan ik niet snel genoeg het venster sluiten. Ik slaak een diepe zucht en zeg -in een poging om toch nog mijn gezicht te redden en ze ervan te overtuigen dat mijn werk doorgaans minder slaapverwekkender is- tegen mijn dochter dat dit nu eenmaal vergaderen is; de ene keer is het heel belangrijk, moet je veel praten en opletten, terwijl de andere vergadering nutteloos in het kwadraat is.

"Maar papa, als het dan vandaag zo was, als jij dan niets kan doen in die vergadering, waarom moet jij er dan bij zijn?"

Speechless-Stickman-meme-9.jpg

Tja, herkenbaar. Zeker als je nog eens met Walen samenwerkt. Ik kan je verzekeren, het stereotyp beeld van Walen is gewoon correct, globaal gezien. Overal zijn er wel eens overbodige meetings, maar Walen zijn daar kampioen in. De ene meeting na de andere inplannen, en ze dan rekken tot in het oneindige om uiteindelijk toch geen meter vooruit te geraken.

Vorige week ook nog. Een compleet zinloze meeting waar maar liefst 15 man aanwezig moest zijn, en die mischien 10 minuten had moeten duren. Komt er een Waalse simpelaar nog af met "zouden we toch geen tour de table doen?" Je ziet iedereen zuchten, en je doet het dan toch maar. Iedereen houdt het zo kort mogelijk, tot meneer "tour de table" aan de beurt komt. Begint hij maar liefst 9 minuten en 37 seconden (getimed) te leuteren over zijn functie en job. Hallucinant.

Terug
Bovenaan