Ik werk in de zorg. De algemene regel is dat er tussen 2 opeenvolgende diensten minstens 11u tussen moet zitten. Vroeger was dit 9u en er is een tijd sprake geweest dat dit terug zou komen, maar voorlopig nog niet het geval.
De 11-uren regel staat bv beschreven bij ACV
www.hetacv.be
Nu wijken we soms van die regel af als er bv moet terugkomen worden om ziekte v collega's op te vangen.
Bij onze weekenddiensten zou het handig zijn we hier ook van konden afwijken. Als je nu zaterdag de late tot 22u werkt, kan je zondag geen vroege starten om 7u. Nu werken we dus regelmatig 2 halve weekends, terwijl de voorkeur uitgaat naar 1 volledig. (2 lates zou ook kunnen, maar is heel zwaar).
Op onderstaande website vind ik dit:
Iemand enig idee of dit op ons van toepassing kan zijn?
Sorry voor de lange tekst. Wilde zo duidelijk mogelijk zijn.
De 11-uren regel staat bv beschreven bij ACV
ACV | Contract | Arbeidstijd en overuren
Werk je voltijds of deeltijds? Ken je rechten en plichten over je arbeidstijd en overuren
Nu wijken we soms van die regel af als er bv moet terugkomen worden om ziekte v collega's op te vangen.
Bij onze weekenddiensten zou het handig zijn we hier ook van konden afwijken. Als je nu zaterdag de late tot 22u werkt, kan je zondag geen vroege starten om 7u. Nu werken we dus regelmatig 2 halve weekends, terwijl de voorkeur uitgaat naar 1 volledig. (2 lates zou ook kunnen, maar is heel zwaar).
Op onderstaande website vind ik dit:
Afwijkingen
Een onderbreking met een duur van minder dan 11 uren is, krachtens artikel 38ter, §2 van de Arbeidswet van 16 maart 1971, toegelaten:- in geval van continu- of semi-continu-arbeid en van arbeid in opeenvolgende ploegen op het moment waarop de werknemer van ploeg wisselt; het is evenwel verboden om een werknemer in twee opeenvolgende ploegen tewerk te stellen;
Iemand enig idee of dit op ons van toepassing kan zijn?
Sorry voor de lange tekst. Wilde zo duidelijk mogelijk zijn.