Onnozele/kleine vraagjes: Werk & Studie editie

Ik werk voor een bedrijf gevestigd in Brussel en ga binnenkort mijn ontslag indienen. Tijdens mijn opzegperiode zou ik eens langs moeten gaan bij mijn nieuwe werkgever om het nieuwe contract fysiek te tekenen.

Klopt het dat ik hier het sollicitatieverlof voor kan inzetten?

Zijn er hier developers die als absolute junior zijn gestart bij een consultancy bedrijf? Ik heb 5 maanden ervaring (web dev) en ga een concreet loonvoorstel krijgen van een consultancy kantoor, maar vind mezelf eigenlijk best nog wel een groentje qua technische skills.
Ik heb dit meermaals duidelijk gemaakt maar ze willen me toch aannemen, en zeggen dat het project altijd op maat van de consultant is.
Zijn ze te optimistisch of is dit echt zo? (Stevig gevalletje van imposter syndrome hierzo :rolleyes:)

Zijn er hier developers die als absolute junior zijn gestart bij een consultancy bedrijf? Ik heb 5 maanden ervaring (web dev) en ga een concreet loonvoorstel krijgen van een consultancy kantoor, maar vind mezelf eigenlijk best nog wel een groentje qua technische skills.
Ik heb dit meermaals duidelijk gemaakt maar ze willen me toch aannemen, en zeggen dat het project altijd op maat van de consultant is.
Zijn ze te optimistisch of is dit echt zo? (Stevig gevalletje van imposter syndrome hierzo :rolleyes:)
Ja ik :) De grote consultancy bedrijven zullen waarschijnlijk opleiding geven, maar ik zat bij een bedrijf onder Cronos en werd eigenlijk al snel bij een klant gezet.

Ja ik :) De grote consultancy bedrijven zullen waarschijnlijk opleiding geven, maar ik zat bij een bedrijf onder Cronos en werd eigenlijk al snel bij een klant gezet.
En hoe verliep dat? Nooit tegen een muur aangelopen, dat het te complex was bvb? Of kon je dan terugvallen op seniors van de klant/je bedrijf?
Bij mij is het een kleiner bedrijf, ik dacht dat er wel opleidingen mogelijk zijn maar daar is nog niet concreet over gesproken. Misschien wel een idee om te vragen of dit kan, vooraleer ze me bij een klant plaatsen.

Ik ben indertijd ook als schoolverlater bij een klein consultancy bedrijf gestart (+- 15 man). Ik had officieel 2 maanden meegelopen in een fixed price project bij een klant, maar dat was in realiteit eerder 3 dagen naast een collega zitten, en als we een fout zagen moest ik die in een mailke overtypen en naar iemand van bij de klant mailen.

Bij mijn eerste echte klant werd dat dan verbloemd als 2 maanden ervaring, al wist de klant wel goed genoeg dat ik schoolverlater was. Ik werd daar gewoon gesmeten van: trek uwe plan, en als ge vragen hebt vraag het maar aan collega's (van bij de klant, of van bij mijn consultancy bedrijf als de klant het niet weet). Dat ging eigenlijk vrij vlot, al was het werk daar niet echt ingewikkeld.

Ik ben overigens 2,5 jaar later bij een andere klant gezet als expert/coach van een andere programmeertaal (fameuze niche, slechts enkele kleine Europese bedrijven die er echt goed in waren, waaronder wij), terwijl ik enkel dezelfde cursus had gevolgd dan de programmeurs bij die klant (maar dat wisten ze niet natuurlijk). Dat hebben ze ook nooit gemerkt, toen heb ik wel meer moeten terugvallen op de kennis van collega's bij mijn consultancybedrijf (maar ook weer niet dagelijks of zo).

Mijne baas blufte wat met onze ervarnig om een beter tarief te krijgen, en wij moesten dan maar onze plan trekken om dat waar te maken. Dat was soms enkele maanden ploeteren, en daarna lukte dat gewoon. Mijn baas heeft trouwens nooit gelogen in een CV (bij mij dan toch :P), dus als de klanten die eens goed bekeken konden ze weten dat ik geen expert was.

Zolang dat bedrijf weet met wie ze te maken hebben (als jij dus niet gaat liegen dat je 10 jaar ervaring hebt om het even extreem te stellen), is het hun probleem van jouw de ervaring te bezorgen. Maar dat gaan ze nog al gedaan hebben waarschijnlijk.

En hoe verliep dat? Nooit tegen een muur aangelopen, dat het te complex was bvb? Of kon je dan terugvallen op seniors van de klant/je bedrijf?
Bij mij is het een kleiner bedrijf, ik dacht dat er wel opleidingen mogelijk zijn maar daar is nog niet concreet over gesproken. Misschien wel een idee om te vragen of dit kan, vooraleer ze me bij een klant plaatsen.
Ik werd inderdaad bij een Senior gezet. Zo leert ge het best. Als ge geen klant hebt, zit ge intern dus ofwel doet ge daar projecten of leert ge zelf wat bij

Enkele mogelijkheden:
- via RSZ kengetallen (als je die te pakken kan krijgen)
- via de jaarrekeningen (pagina sociale balans)
- via je vakbond
- via PM :p
Had gevonden dat het PC 335 was. Daar is blijkbaar enkel een indexatie van de minimumlonen voorzien. Mijn partner vertelt dus niet echt interesse in de job te hebben (loon rond de 6000 euro en met deze inflatie is indexatie niet niks).
Nu antwoordt men dat men indexeert volgens PC 337.... Ik vind dat toch allemaal maar wat raar. Staat ook niet in het arbeidsreglement of in het contractvoorstel. Maar in pc 337 worden wel de volledige lonen geindexeerd volgens mij.
Ergens toch wel fishy vind ik, of komt dat vaker voor?

Had gevonden dat het PC 335 was. Daar is blijkbaar enkel een indexatie van de minimumlonen voorzien. Mijn partner vertelt dus niet echt interesse in de job te hebben (loon rond de 6000 euro en met deze inflatie is indexatie niet niks).
Nu antwoordt men dat men indexeert volgens PC 337.... Ik vind dat toch allemaal maar wat raar. Staat ook niet in het arbeidsreglement of in het contractvoorstel. Maar in pc 337 worden wel de volledige lonen geindexeerd volgens mij.
Ergens toch wel fishy vind ik, of komt dat vaker voor?
Dat komt wel vaker voor. Als je dat op mail hebt, telt dat als deel van het contractvoorstel.

Wij zitten zonder automatische indexering van onze lonen (toch wettelijk), maar volgen het indexmechanisme van pc 133 (driemaandelijks)

Hier maar even vragen.
Ik heb (nog) een sollicitatie lopen bij een groot bedrijf, multinational met meerdere vestigingen oa verdeeld in "leidinggevende" en "uitvoerende" sites, ik heb gesolliciteerd voor bij een van de kleinere, minder belangrijke uitvoerende sites. Antwoord gehad dat mijn CV is weerhouden voor de volgende ronde en om even te bevestigen of ik mij op datum X en uur Y kan aanmelden voor een gesprek. Verder niks.
Soit, ik heb in mijn bevestiging ook maar meteen gedubbelchecked of dat gesprek ook op die site doorgaat of elders. Redelijk vlug reactie en deze keer met een hele hoop praktische info erbij (welke locatie, aan welke ingang aanmelden, welke documenten ik zeker bij moet hebben,....), kortom alle info die ge moet hebben om überhaupt op gesprek te kunnen komen
Nu denkt mijn vrouw dat die eerste, nogal vage, mail bewust zo is gedaan om te kunnen testen hoe de sollicitanten daarop reageren, tot zelfs om te zien hoe ze hun communicatie formuleren. Kan dat? Allez ja, gaat HR zo ver?

Ik heb zowat heel mijn carrière bij kleine familiebedrijven gewerkt, zelden gesolliciteerd en daar was dat dan meestal nog net niet met de baas aan de toog wat zeveren om te zien hoe en wat. Ik ben eigenlijk echt een n00b in solliciteren 😅, mijn vrouw heeft overtijd mijn allereerste motivatiebrief ooit voorgeschreven omdat ik niet eens wist hoe er aan te beginnen

Mij leek het ook nogal vergezocht, zeker om dat zo te testen zo vroeg in een selectieproces voor dit soort (lowlevel) functie. Lijkt mij dat daar betere en accuratere methodes voor zijn. En dat zoiets toch eerder van belang zou zijn voor echt een hogere managementrol ofzo.
Ma ik was eens curieus 😁

Kan er iemand mij uitleggen wat het nut is van die speciale documenten (Zie: https://onderwijs.vlaanderen.be/nl/ziekteverlof-voor-vastbenoemde-personeelsleden) in het geval van ziekte bij bijvoorbeeld het onderwijs? Waarom wordt een gewoon doktersattest niet aanvaard zoals in elke andere sector?
Vastbenoemde ambtenaren vallen niet onder dezelfde regelgeving zoals werknemers (gewaarborgd inkomen + uitkeringen). Met andere woorden: de ambtenaar die afwezig is wegens ziekte of ongeval wordt uit een ander potje betaald dan de arbeider/bediende met contract. Zij hebben hun eigen systeem en dus ook hun eigen documenten...

Kan er iemand mij uitleggen wat het nut is van die speciale documenten (Zie: https://onderwijs.vlaanderen.be/nl/ziekteverlof-voor-vastbenoemde-personeelsleden) in het geval van ziekte bij bijvoorbeeld het onderwijs? Waarom wordt een gewoon doktersattest niet aanvaard zoals in elke andere sector?
Ik heb nu al een paar keer gehad dat ik met een gewoon attest zat (lag klaar naast mijn bed bij een operatie, of 's nachts bij de dokter van wacht er niet direct aan gedacht) en ik heb dat attest gewoon aan een juist formulier geniet. Ik heb daar nooit iets van gehoord. Dus blijkbaar aanvaarden ze dat wel, zolang je de gegevens die je zelf op dat attest moet invullen er maar bij steekt.

Ook weer een kleine, stomme vraag. Niet direct gevonden via de search.

Ik overweeg om de overstap te maken van een lokale overheid naar de privé. Ik lees overal dat ik geen verlof kan meepakken, maar dat lijkt eerder te gelden voor statutairen/ambtenaren? Wat met contractuele werknemers? Is dit dezelfde regeling of geldt ook hier: pech?

Ik overweeg om de overstap te maken van een lokale overheid naar de privé. Ik lees overal dat ik geen verlof kan meepakken, maar dat lijkt eerder te gelden voor statutairen/ambtenaren? Wat met contractuele werknemers? Is dit dezelfde regeling of geldt ook hier: pech?
Blijkbaar pech.
Zegt een dossierbeheerder van de Vlaamse Overheid hier naast mij ;)

Je hebt wel recht op (max) 4 weken verlof, maar geen recht op betaald verlof.

Als iemand zijn opzeg gegeven heeft (en al een nieuwe job op het oog heeft (en mag gaan tekenen)) heb je dan nog steeds recht op solicitatieverlof? Desnoods om nog een betere job te zoeken.
De sfeer is allesbehalve en dit zou wel helpen.
#AskingforAFriend.

Terug
Bovenaan