Onnozele/kleine vraagjes: Werk & Studie editie

Ik heb ook zoiets als ex-werknemer.
Werk er niet meer sinds september,maar de onderhandelingen voor de 750 euro extra koopkracht van jaar 2022(toen ik er nog in dienst was) loopt daar vermoedelijk bijna af.
Als dat er toch doorkomt ,heb ik daar nog recht op?
afhankelijk van de voorwaarden die overeengekomen worden. Kan zijn dat je bvb nu ook nog in dienst moet zijn.

Werknemers met dienstencheques durven soms wel nog eens zelf werkgever spelen. In die zin dat, als ze niet tevreden zijn van een klant (gedrag, uren, ligging tov hun huis), ze durven naar een nieuwe klant zoeken (en dan bvb ingaan op facebook) en die doorgeven aan hun werkgever om dan daar te gaan poetsen. De 'slechte' klant doen ze dan niet meer, de dienstenchequesfirma moet dan voor die klant een nieuwe poetshulp zoeken. Maar op die manier heeft die firma direct ook nieuwe klanten, dus erg vinden ze dat niet.
Is poetsvrouw ondertussen al officieel erkend als knelpuntberoep?

Verschillende mensen die ik ken zoeken al meer dan een jaar iemand; niet te vinden...

Knelpuntberoep zou dan betekenen dat er iemand niet-EU kan aangeworven worden?

Is poetsvrouw ondertussen al officieel erkend als knelpuntberoep?

Verschillende mensen die ik ken zoeken al meer dan een jaar iemand; niet te vinden...

Knelpuntberoep zou dan betekenen dat er iemand niet-EU kan aangeworven worden?
Het is een knelpuntberoep op de VDAB-lijst, maar geen knelpuntberoep hier: https://www.vlaanderen.be/toelating...tegorieen/toelating-tot-arbeid-knelpuntberoep

Betwijfel ook of dat ooit zal gebeuren: een niet-EU-werknemer zwaar gesubsidieerd werk te laten doen (zo'n 20 euro/uur) en een toegevoegde waarde leveren waarvoor mensen slechts (netto) 7,2 euro/uur wensen te betalen, lijkt me economisch gezien niet echt verstandig voor Vlaanderen.

Het is een knelpuntberoep op de VDAB-lijst, maar geen knelpuntberoep hier: https://www.vlaanderen.be/toelating...tegorieen/toelating-tot-arbeid-knelpuntberoep

Betwijfel ook of dat ooit zal gebeuren: een niet-EU-werknemer zwaar gesubsidieerd werk te laten doen (zo'n 20 euro/uur) en een toegevoegde waarde leveren waarvoor mensen slechts (netto) 7,2 euro/uur wensen te betalen, lijkt me economisch gezien niet echt verstandig voor Vlaanderen.
- Ja, maar je kan die momenteel ook niet naar de EU laten komen in niet-dienstencheque verband...

- Als je dat naar 10-12 euro per uur doet, zouden er veel de luxe van hun poetsvrouw opzeggen denk je?
Zeker als die maar 1 keer per week/2 weken komt.

Ik denk dat het dikwijls een geval is zoals met een automatische versnellingsbak.
Je hebt er initieel geen nood aan, tot je het gehad hebt en dan eigenlijk niet meer zonder wil...

1) Ja, maar je kan die momenteel ook niet naar de EU laten komen in niet-dienstencheque verband...

2) Als je dat naar 10-12 euro per uur doet, zouden er veel de luxe van hun poetsvrouw opzeggen denk je?
Zeker als die maar 1 keer per week/2 weken komt.

3) Ik denk dat het dikwijls een geval is zoals met een automatische versnellingsbak.
Je hebt er initieel geen nood aan, tot je het gehad hebt en dan eigenlijk niet meer zonder wil...
1) behalve voor enkele jobs: idd. Tenzij je natuurlijk via de reguliere weg kan aantonen dat je geen personeel vindt, maar daar zal een dienstenchequesfirma zich niet mee bezig houden gezien ze wel personeel vinden, maar die niet kunnen houden omdat ze ze laag betalen.
2) Nee, maar dan zit je alweer zo ver van de originele doelstelling van dienstencheques (allez, het stuk als vervanging van de goedkope gezinszorg toch), dat je dan mss moet denken of je het niet nog duurder moet maken (persoonlijk vind ik dat dienstencheques inkomensgerelateerd moeten worden gekoppeld aan tewerkstellingsvoorwaarde van de klant).
3) al vaak met een automatische versnellingsbak gereden, maar mij maakt het niet uit :).

En tip: als je een poetsvrouw wil vinden, kom dan niet af met 1 keer per 2 weken. In de praktijk ervaren veel poetsvrouwen dan dat ze elke week het werk van 2 weken moeten doen, omdat de bewoner zelf zijn woning tussentijds niet deftig onderhoudt (zeker als de poetsvrouw dan eens verlof neemt, is het een ramp). Bovendien is het gewoon voor hun eigen contract véél handiger.

1) behalve voor enkele jobs: idd. Tenzij je natuurlijk via de reguliere weg kan aantonen dat je geen personeel vindt, maar daar zal een dienstenchequesfirma zich niet mee bezig houden gezien ze wel personeel vinden, maar die niet kunnen houden omdat ze ze laag betalen.
Is dat zo? Ik dacht dat die dienstencheque werknemers eigenlijk nog redelijk betaald werden in vergelijking met vroeger?
2) Nee, maar dan zit je alweer zo ver van de originele doelstelling van dienstencheques (allez, het stuk als vervanging van de goedkope gezinszorg toch),
Ah, was dat de doelstelling? :)
Ik zie geen voorwaarde van het hebben van (jonge) kinderen, dus die doelstelling was dat toch niet goed geformuleerd/uitgevoerd...

De meesten die ik ken nemen dat gewoon voor het gemak, waaronder gepensioneerden en kinderloze koppels.

(persoonlijk vind ik dat dienstencheques inkomensgerelateerd moeten worden gekoppeld aan tewerkstellingsvoorwaarde van de klant).
Ja akkoord, indien rekening gehouden wordt met vermogen.
Maar dan is een vermogenskadaster nodig en gehele fiscale hervorming, het klassieke probleem van de afgelopen jaren...
3) al vaak met een automatische versnellingsbak gereden, maar mij maakt het niet uit :).
Of droogkast!
Of microgolf.
Of stromend water.
En tip: als je een poetsvrouw wil vinden, kom dan niet af met 1 keer per 2 weken. In de praktijk ervaren veel poetsvrouwen dan dat ze elke week het werk van 2 weken moeten doen, omdat de bewoner zelf zijn woning tussentijds niet deftig onderhoudt (zeker als de poetsvrouw dan eens verlof neemt, is het een ramp). Bovendien is het gewoon voor hun eigen contract véél handiger.
Ah is dat?
Dan zit daar misschien het probleem.
Waarom is dat veel handiger? Omdat ze anders potentieel met gaten zitten in de andere week waarschijnlijk.

Is dat zo? Ik dacht dat die dienstencheque werknemers eigenlijk nog redelijk betaald werden in vergelijking met vroeger?
zeker al beter dan vroeger, maar nog altijd mager gezien ze vaak afstanden op eigen kosten moeten afleggen (allez, met een marginale vergoeding) en bvb geen plaats hebben om te eten over de middag.
JanusDR zei:
Ah, was dat de doelstelling? :)
Ik zie geen voorwaarde van het hebben van (jonge) kinderen, dus die doelstelling was dat toch niet goed geformuleerd/uitgevoerd...
niet jonge kinderen, wel hulpbehoevenden. Dat is (niet initieel, wel kort erna) daarvoor gemaakt. mét dan nog nadruk op laaggeschoolde werknemers (60% moest vroeger aan bepaalde criteria (langdurig werklozen, ...) voldoen
JanusDR zei:
Ah is dat?
Dan zit daar misschien het probleem.
Waarom is dat veel handiger? Omdat ze anders potentieel met gaten zitten in de andere week waarschijnlijk.
Tuurlijk.

2) Nee, maar dan zit je alweer zo ver van de originele doelstelling van dienstencheques (allez, het stuk als vervanging van de goedkope gezinszorg toch), dat je dan mss moet denken of je het niet nog duurder moet maken (persoonlijk vind ik dat dienstencheques inkomensgerelateerd moeten worden gekoppeld aan tewerkstellingsvoorwaarde van de klant).

Even een tip: koop een robotstofzuiger. Is een eenmalige kost (die nog best meevalt, zelfs voor een heel goede), maar je bespaart daar zoveel tijd mee op termijn.
Dan kan je gerust uw kuisvrouw om de 2 weken i.p.v elke week laten komen (als je hier en daar ook nog eens een dweil laat vallen). :oi22: AI taking over.

Even een tip: koop een robotstofzuiger. Is een eenmalige kost (die nog best meevalt, zelfs voor een heel goede), maar je bespaart daar zoveel tijd mee op termijn.
Dan kan je gerust uw kuisvrouw om de 2 weken i.p.v elke week laten komen (als je hier en daar ook nog eens een dweil laat vallen). :oi22: AI taking over.
Mijn kuisvrouw stofzuigt 1 verdiep in ongeveer 15 minuten. Nog 3u45 tijd dat ze aan andere zaken besteedt (waarvan je ook nog een dweilrobot kan gebruiken, maar ook dat doet zijn werk niet altijd goed genoeg :).

Tot dat die zoals hier door de chocomousse van de hond rijdt.. :sop::cry::headshake:

Weet iemand of een PhD in Managementwetenschappen (focus op werknemers welzijn) een meerwaarde heeft? Zou dit mogen starten naast mijn fulltime job in HR. Zou geen onderwijsopdrachten hebben, puur focussen op mijn research.
Op de privé arbeidsmarkt zal het weinig verschil maken en ik denk dat de academische posities dun bezaaid zijn maar heb er wel een enorme interesse in...

Weet iemand of een PhD in Managementwetenschappen (focus op werknemers welzijn) een meerwaarde heeft? Zou dit mogen starten naast mijn fulltime job in HR. Zou geen onderwijsopdrachten hebben, puur focussen op mijn research.
Op de privé arbeidsmarkt zal het weinig verschil maken en ik denk dat de academische posities dun bezaaid zijn maar heb er wel een enorme interesse in...

Simpelweg: nee. Tenzij je echt geïnteresseerd bent in wetenschappelijk onderzoek, en daarin ook daarna wilt verder gaan. Maar ook daar zijn de mogelijkheden heel beperkt.

Kameraad van mij heeft werk, goed werk, maar wil misschien veranderen. Om echt zeker te zijn zijn ze overeengekomen (samen met misschien nieuwe werkgever) om 8u per week bv te werken voor dat nieuwe werk, en zien wat het geeft.

Dit om een slechte impulsieve beslissing te vermijden. Hij kan op zaterdag werken, maar heeft nog 10 dagen verlof en wil verlof nemen om enkele uren / dagen het nieuwe werk te testen.

Mag dit?! Dus dinsdag verlof vragen en op dezelfde dag werken voor iemand anders? Moet hij dit melden op zijn huidig werk? Hoe minder ze weten hoe beter natuurlijk.

Ik heb net mijn eerste loonbrief ontvangen. Is er een mogelijke reden waarom mijn brutoloon lager is dan hetgeen mij werd doorgegeven en wat ook op mijn contract staat?

Ik werk 4/5, 31,5u per week. Brutoloon werd ook verrekend op die 4/5 bij mijn contract voorstel. Ik heb al mijn uren gewerkt de volledige maand, en toch is het effectieve brutoloon dat ze gebruikten lager..

Ik zou ze eens bellen ipv het hier te vragen 😁
Sommige werkgevers kunnen het ergerlijk vinden als de werknemer op de eerste maand al moeilijk doet over het loon (gewoon omdat de werkgever denkt dat wat hij doet perfect duidelijk zou moeten zijn voor iedereen). Logisch dat men het eens elders wil vragen.

Ik heb net mijn eerste loonbrief ontvangen. Is er een mogelijke reden waarom mijn brutoloon lager is dan hetgeen mij werd doorgegeven en wat ook op mijn contract staat?

Ik werk 4/5, 31,5u per week. Brutoloon werd ook verrekend op die 4/5 bij mijn contract voorstel. Ik heb al mijn uren gewerkt de volledige maand, en toch is het effectieve brutoloon dat ze gebruikten lager..
Mogelijks is je brutoloon verrekend naar een uurloon. En als je effectief deze maand startte, kan het zijn dat je deze maand nét iets minder verdient afhankelijk van wanneer je vrije dag is.

Bvb 2000 euro/maand wordt 14,65 euro per uur. Als je elke maandag thuis bent en voor de rest je 31,5 uur over 4 dagen splitst, heb je 1961,27 euro bruto deze maand (en volgende maand bvb 2076,64 euro).

Is het zoiets niet, geef dan je loonbrief even door via pm. Dan kan ik het nagaan (verwijder natuurlijk gerust je naam enzo, ik moet enkel de bedragen zien)

Terug
Bovenaan