Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Het zijn 2 aparte dingen, in de praktijk vormen ze vaak samen bijna een volledig maandloon, dus kan je dat samen als een 'vollle' eindejaarspremie beschouwen. Hangt een beetje af van het paritair comiteWat is het verschil tussen een attractiviteitspremie en een eindejaarstoelage? Googlen maakt me het niet veel wijzer, maar in mijn jobaanbod staat het als apart opgelijst terwijl ik vermoed dat het hetzelfde is?
En een opvolgende vraag, waarom bestaan er twee van zo een premies op het einde van het jaar? Misschien een betere vraag waar de attractiviteitspremie vandaan komt?Het zijn 2 aparte dingen, in de praktijk vormen ze vaak samen bijna een volledig maandloon, dus kan je dat samen als een 'vollle' eindejaarspremie beschouwen. Hangt een beetje af van het paritair comite
PC 112 ALS de sector akkoord gaat met de invoering ervan. De regering heeft de deur op een kier gezet voor de geselecteerde sectoren om te bepalen of ze flexi jobs al dan niet toelaten. Voor zover ik weet is er nog geen sectoraal akkoord dat dit zo is voor de autosector?Vanaf 2024 komt de autosector er bij voor flexijobs. Is dat een heel ruim begrip? Of is dit echt beperkt tot bepaalde jobs in die sector?
Ik vind er niet meteen info over.
Geen idee in welke mate het dan definitief is. Ik had gewoon in een artikel gelezen dat er nieuwe sectoren bijkomen voor flexijobs vanaf 2024.PC 112 ALS de sector akkoord gaat met de invoering ervan. De regering heeft de deur op een kier gezet voor de geselecteerde sectoren om te bepalen of ze flexi jobs al dan niet toelaten. Voor zover ik weet is er nog geen sectoraal akkoord dat dit zo is voor de autosector?
blog.nestor.be
Je verlofdagen zal je hebben bij je volgende werkgever, maar je werkgever zal deze moeten voorschieten. Omdat je daar nog niets opgebouwd hebt. En dit zal als gevolg hebben dat je (bijna) geen vakantiegeld zal krijgen rond mei. En mogelijks ga je via je maandloon ook nog een deel moeten terugbetalen.Kan iemand me uitleggen waarom ik enkel en dubbel vakantiegeld uitbetaald krijg in mijn laatste maand bij mijn werkgever (KU Leuven)? Is dit vervroegde uitbetaling van opgebouwde rechten? Betekent dit dat ik bij mijn nieuwe werkgever geen vakantiegeld ontvang? En hoe zit dat met opgebouwde verlofdagen?
Oke bedankt! Zo heb ik het ook begrepen! Enige wat ik niet begrijp is waarom ze ook een deel van het maandloon inhouden?Je verlofdagen zal je hebben bij je volgende werkgever, maar je werkgever zal deze moeten voorschieten. Omdat je daar nog niets opgebouwd hebt. En dit zal als gevolg hebben dat je (bijna) geen vakantiegeld zal krijgen rond mei. En mogelijks ga je via je maandloon ook nog een deel moeten terugbetalen.
Dat kan wat zuur overkomen op dat moment, maar weet dat alles wat je rond mei te kort zal hebben, je nu allemaal uitbetaald hebt gekregen.
Omdat je dubbel vakantiegeld bij rjv zit. Maar je enkel vakantiegeld wordt door de werkgever rechtstreeks betaald. (Of omgekeerd)Oke bedankt! Zo heb ik het ook begrepen! Enige wat ik niet begrijp is waarom ze ook een deel van het maandloon inhouden?
Dat wordt uitbetaald door de werkgever waar je die rechten hebt opgebouwd.Ben altijd arbeider geweest.
Wat met vakantiegeld dat ik in 2023 opgebouwd heb als arbeider voor mn 20 dagen verlof ?? ALS ik nu mss hopelijk volgende week als bediende kan werken?
Een bediende word doorbetaald dacht ik?
Heb ik dan nog recht op dat vakantiegeld?
Een functie mag uitzonderlijk ruim gezien worden, maar het mag niet een blijvende verandering zijn van je arbeidsovereenkomst. 4 weken iets anders doen als de werkgever zijn activiteiten stopt in België is lang, maar verre van zeker onmogelijk (tenzij het als pestmaatregel zou kunnen beschouwd worden of je fysiek daaar niet geschikt voor bent).Hoe ver zouden jullie buiten je functie gaan?
Onze operationele keten stopt binnenkort en hebben dan nog contract voor 4 weken.
Nu hoor ik in de wandelgangen dat ze vooral van ons verwachten dat we gaan helpen verhuizen etc. Niet iets waar ik sta voor te springen.
Addertje onder het gras dat we een commitment hebben getekend waardoor we som onderbrekingsvergoeding krijgen die vele malen hoger ligt dan wettelijk voorzien. Vooral het regeltje "je blijft gemotiveerd verder werken" gaan ze nog willen gebruiken. Ik geloof dat ik hier echter wel gewoon in mijn recht ben als ik zeg dat ze mij 4 weken op technisch werkloos mogen zetten.
Het zal eerder het pand hier leegtrekken zijn. Kasten sleuren, tafels uit elkaar halen,.. dus echt werktaken uitvoeren is het niet. Langs de andere kant loopt hier verder ook niemand meer rond omdat we voornamelijk met uitzendkrachten werken.Een functie mag uitzonderlijk ruim gezien worden, maar het mag niet een blijvende verandering zijn van je arbeidsovereenkomst. 4 weken iets anders doen als de werkgever zijn activiteiten stopt in België is lang, maar verre van zeker onmogelijk (tenzij het als pestmaatregel zou kunnen beschouwd worden of je fysiek daaar niet geschikt voor bent).
Natuurlijk moeten ook op je nieuwe taak alle veiligheidsregels gevolgd worden: dus veiligheidsschoenen indien je zware lasten versleept, maximaal gewicht, eventueel (in bepaalde gevallen) medische controles, ... Het mag niet zijn dat jullie inschakelen als "tijdelijke" werknemers omdat professioneel verhuisfirma's, die moeten investeren in veiligheidsmaterieel en medisch onderzoek, te duur zou zijn. Pas echter op om zomaar zelf te zeggen dat je taak X/Y niet wil uitvoeren.
Gezien je arbeidersfunctie lijkt me het niet onlogisch dat je tijdelijk ingezet kan worden om een pand leeg te trekken. Maar opnieuw: met zware lasten sleuren kan niet zomaar, hangt af van gewicht en co. EN het is duidelijk dat een pand leegtrekken tijdelijk is en noodzakelijk is voor de werken van de werkgever.Het zal eerder het pand hier leegtrekken zijn. Kasten sleuren, tafels uit elkaar halen,.. dus echt werktaken uitvoeren is het niet. Langs de andere kant loopt hier verder ook niemand meer rond omdat we voornamelijk met uitzendkrachten werken.
Op papier arbeider (operationeel planner).
Helder. Thanks.Gezien je arbeidersfunctie lijkt me het niet onlogisch dat je tijdelijk ingezet kan worden om een pand leeg te trekken. Maar opnieuw: met zware lasten sleuren kan niet zomaar, hangt af van gewicht en co. EN het is duidelijk dat een pand leegtrekken tijdelijk is en noodzakelijk is voor de werken van de werkgever.
Dat wordt bij de jaarbelasting dan gewoon correct berekend denk ik?De wetgeving rond vakantiegeld bij bedienden is aangepast (om te vermijden dat werknemers die in de loop van een vakantiedienstjaar van werknemer veranderd zijn bij de uitbetaling van het dubbel vakantiegeld in hun vakantiejaar een gigantisch beslag op hun loon zien die maand omdat dat ze al vertrekvakantiegeld zien).
Nu is de regeling aangepast dat zij voor iedere vakantiedag gedekt door het vakantieattest (dus gepresteerd & betaald door de vorige werkgever) een 90% inhouding van hun brutoloon hebben die dag, en dat er in december van dat jaar een correctie wordt uitgevoerd om dat recht te zetten.
Nu is mijn vraag: dan ben je toch fiscaal benadeeld, als die correctie van een gans jaar (dus potentieel tot 20 vakantiedagen) in een kwak bij je brutoloon gevoegd wordt? Want je komt automatisch in de hoogste belastingsschalen, ook al omdat de dertiende maand er ook al bij zit.
Ik heb daar geen opleiding over gehad en moet nog eens bij een collega informeren, maar het zijn volge s mij enkel de regels rond uitbetaling en inhoudingen (o.a. bedrijfsvoorheffing) die veranderd zijn, niet de fiscale eindberekening van de personenbelasting.De wetgeving rond vakantiegeld bij bedienden is aangepast (om te vermijden dat werknemers die in de loop van een vakantiedienstjaar van werknemer veranderd zijn bij de uitbetaling van het dubbel vakantiegeld in hun vakantiejaar een gigantisch beslag op hun loon zien die maand omdat dat ze al vertrekvakantiegeld zien).
Nu is de regeling aangepast dat zij voor iedere vakantiedag gedekt door het vakantieattest (dus gepresteerd & betaald door de vorige werkgever) een 90% inhouding van hun brutoloon hebben die dag, en dat er in december van dat jaar een correctie wordt uitgevoerd om dat recht te zetten.
Nu is mijn vraag: dan ben je toch fiscaal benadeeld, als die correctie van een gans jaar (dus potentieel tot 20 vakantiedagen) in een kwak bij je brutoloon gevoegd wordt? Want je komt automatisch in de hoogste belastingsschalen, ook al omdat de dertiende maand er ook al bij zit.