Onnozele/kleine vraagjes: Werk & Studie editie

Slaat dat niet op de periode voor je mag starten met een flexi? Is nu ook veranderd dat als je van voltijds naar 4 5de gaat weer 3 kwartalen moet wachten.

Dus zou iemand die pas werkloos is, ook flexi kunnen doen. Lijkt me niet heel logisch?
Iemand die pas werkloos is, KAN ook flexi doen, maar hij zal geen uitkeringen krijgen voor de dagen waarop hij flexi werkt.

Iemand die pas werkloos is, KAN ook flexi doen, maar hij zal geen uitkeringen krijgen voor de dagen waarop hij flexi werkt.
Inderdaad, mogen ondervinden tijdens de corona economische werkloosheid.
Volledige uitkering werd teruggevorderd voor elke dag dat er flexijob arbeid werd gedaan, zelfs al was het maar twee uurtjes (restaurant waar ze normaal als chef werkte in flexijob statuut, maar tijdens corona zoals zovelen enkel een uurtje of twee, maximum 3 take-away deed).

Dat flexi werken heeft ons heel duur gekost, eerste keer dat mijn echtgenote stevig heeft betaald voor het privilege om te gaan werken...

Eind vorig jaar had ik 10 dagen verlof over, 5 zijn er overgezet, 5 zijn niet uitbetaald geweest en zweven voorlopig zogezegd rond of zijn verloren.
Hoe pak ik dit best aan , ideale is om 10 overgedragen te bekomen of zijn er andere opties?

Eind vorig jaar had ik 10 dagen verlof over, 5 zijn er overgezet, 5 zijn niet uitbetaald geweest en zweven voorlopig zogezegd rond of zijn verloren.
Hoe pak ik dit best aan , ideale is om 10 overgedragen te bekomen of zijn er andere opties?
Heeft je werkgever je vorig jaar "officieel" gevraagd om je verlof op te nemen? ben je ziek geweest op het einde van het jaar of waarom nam je ze niet?

Heeft je werkgever je vorig jaar "officieel" gevraagd om je verlof op te nemen? ben je ziek geweest op het einde van het jaar of waarom nam je ze niet?
Ja heeft het gevraagd/niet ziek geweest/omdat als ik alles moest opnemen de hele maand december niet moest werken en dat was voor niemand een goede oplossing. Ik heb twee weken halve dagen gewerkt en twee weken volledig vrij.
Mondeling werd er nog gezegd dat er een oplossing gezocht zal worden voor die 5 dagen.
Dit moet ik nu dus terug in gang proberen zetten.

Ja heeft het gevraagd/niet ziek geweest/omdat als ik alles moest opnemen de hele maand december niet moest werken en dat was voor niemand een goede oplossing. Ik heb twee weken halve dagen gewerkt en twee weken volledig vrij.
Mondeling werd er nog gezegd dat er een oplossing gezocht zal worden voor die 5 dagen.
Dit moet ik nu dus terug in gang proberen zetten.
Als de werkgever kan aantonen (mail,...) dat die je gevraagd heeft om verlof te nemen en je bediende bent, dan ben je ze (wettelijk gezien) kwijt.

Indien idem en arbeider, dan zal je het geld sowieso uitbetaald worden.
Indien hij het niet kan aantonen, kan je hem aanklagen bij de sociale inspectie en dat zal een dreigement zijn die werkt om je de 10 dagen alsnog te geven.

Mag je een foto trekken van een (slapende) collega om dit vervolgens te kunnen gebruiken als 'bewijs' bij je verantwoordelijke/baas/manager?

Situatieschets: Wij hebben recent een paar meldingen gekregen van slapende collega's, maar aangezien dit altijd woord tegen woord is kan daar eigenlijk niks aan gedaan worden als een verantwoordelijke dit zelf niet constateert. Dus mijn vraag is dus of een collega daar dan een foto van mag nemen om dit te gebruiken als bewijs.

Als ik mij niet vergis (en verbeter me gerust als dit niet klopt) mag je wel foto's nemen zonder toestemming, maar enkel als je die niet verspreidt. Ik weet nu niet zeker of dat in deze situatie daar onder valt.

@JPV of iemand anders?

Bij veel bedrijven zijn afbeeldingen gemaakt op het werk eigendom van het werk.

Stuur gewoon uw verantwoordelijke erop af als het u stoort? Laat ze hun opbellen, plaats een webcam en een sticker dat ze worden gefilmd,..

Ik werk in de zorgsector en stel: ik vraag ouderschapsverlof aan en ik zit in de 1/5de regeling. Partner wordt terug zwanger en dan heb ik opnieuw rechts op vaderschapsverlof (de zogenaamde 20 dagen vanaf 2023). Blijft dit 20 dagen of wordt dit pro rate herleid naar 16 dagen (1/5 van 20)?

Mijn 'hoofd' zegt dat dit pro rata berekend wordt maar ik vind het tegendeel terug online?

Wij werken met een nieuw onkostensysteem. Nu staan er, opgeteld over de maand, sinds 19/12 nog bedragen open. Gaat nu over zo'n 2000euro.

Hoe kan ik porren dat dit in een stroomversnelling gaat? Ik dacht ooit is gelezen te hebben dat je recht hebt op rente?

Mag je een foto trekken van een (slapende) collega om dit vervolgens te kunnen gebruiken als 'bewijs' bij je verantwoordelijke/baas/manager?

Situatieschets: Wij hebben recent een paar meldingen gekregen van slapende collega's, maar aangezien dit altijd woord tegen woord is kan daar eigenlijk niks aan gedaan worden als een verantwoordelijke dit zelf niet constateert. Dus mijn vraag is dus of een collega daar dan een foto van mag nemen om dit te gebruiken als bewijs.

Als ik mij niet vergis (en verbeter me gerust als dit niet klopt) mag je wel foto's nemen zonder toestemming, maar enkel als je die niet verspreidt. Ik weet nu niet zeker of dat in deze situatie daar onder valt.

@JPV of iemand anders?
je mag deze foto maken, zonder twijfel (dat mag je van alles), het gebruiken ervan is echter sterk beperkt. Je kan wel die foto trekken en de feiten melden aan de werkgever, waarbij je meldt dat je die foto als bewijs hebt. De werkgever kan dan de werknemer op het matje roepen en als hij ontkent vragen of jij de foto mag tonen. Als hij toestemming geeft mag je die tonen, als hij geen toestemming geeft, weet de werkgever genoeg. Zo ben je volledig ingedekt.

Ik werk in de zorgsector en stel: ik vraag ouderschapsverlof aan en ik zit in de 1/5de regeling. Partner wordt terug zwanger en dan heb ik opnieuw rechts op vaderschapsverlof (de zogenaamde 20 dagen vanaf 2023). Blijft dit 20 dagen of wordt dit pro rate herleid naar 16 dagen (1/5 van 20)?

Mijn 'hoofd' zegt dat dit pro rata berekend wordt maar ik vind het tegendeel terug online?
Je hoofd heeft deze keer ongelijk, ook al heb je gelijk dat het onlogisch is: je hebt recht recht om 20 dagen te nemen, ongeacht je arbeidsregime.

Werk je dus slechts 1 dag per week bij een werkgever, kan je 20 weken betaald afwezig blijven van het werk. De reden waarom dit nog nooit aangepast is, is omdat de kost (bijna volledig) niet bij de werkgever zit en dus weinig mensen klagen daarover :).

Wij werken met een nieuw onkostensysteem. Nu staan er, opgeteld over de maand, sinds 19/12 nog bedragen open. Gaat nu over zo'n 2000euro.

Hoe kan ik porren dat dit in een stroomversnelling gaat? Ik dacht ooit is gelezen te hebben dat je recht hebt op rente?
Je hebt recht op rente vanaf dat je de werkgever in gebreke stelt, best via aangetekende zending. De kost voor een aangetekende zending zal al 1 maand rente coveren :).

De werkgever moet €733 om jou €128 opslag te geven?
Dat is dan toch in een van de hoogste schijven als je al veel verdient?

De hoogste schijf start vanaf 42.370 EUR (+- 3000 EUR bruto). Het mediaanloon is 3300 EUR. Geen vetpotten dus.

Net even in de simulatie van SDWorks gekeken :
BrutoNetto
2.000,001.894,98
2.500,002.031,70
3.000,002.167,36
3.500,002.367,68
4.000,002.581,55

Dus 2000 EUR bruto extra zal 687 EUR opleveren.

Nee, eigenlijk niet, da's door de werkbonus. Om werken interessanter te maken dan uitkeringen hebben ze de belastingen op de laagste lonen vrij drastisch verlaagd, maar enkel op die laagste lonen, naarmate je van laag loon naar middelmatig loon groeit raak je die belastingskorting geleidelijk aan kwijt. Dat systeem heeft als gevolg dat in realiteit de hoogste marginale tarieven op dat niveau zitten, Bij elke stijging die tussen de pakweg 2000 en 3000 krijgt is de reële belasting eigenlijk iets van een 65% ipv de nominale 45%. Eens je boven die 3000 zit zakt het weer naar 50%. (getallen kloppen niet maar da's wat er ongeveer gebeurt)

edit: zoals je kan zien hierboven, de stijging van 2000 naar 3000 levert je maar 270 extra nettoloon op, van 3000 naar 4000 levert daarentegen al meer dan 400 op, omgekeerd aan hoe je zou verwachten.

Laatst bewerkt:
De hoogste schijf start vanaf 42.370 EUR (+- 3000 EUR bruto). Het mediaanloon is 3300 EUR. Geen vetpotten dus.

Net even in de simulatie van SDWorks gekeken :
BrutoNetto
2.000,001.894,98
2.500,002.031,70
3.000,002.167,36
3.500,002.367,68
4.000,002.581,55

Dus 2000 EUR bruto extra zal 687 EUR opleveren.
Blijft toch zot
5k fulltime, kan je fulltime aan 3000 netto werken of 2 dagen per week aan 1900 euro en dan creche etc dat wegvalt en heel wat minder stress.

nee, dat heeft te maken met de werkbonussen.

Terug
Bovenaan