Onnozele/kleine vraagjes: Werk & Studie editie

De wetgeving rond vakantiegeld bij bedienden is aangepast (om te vermijden dat werknemers die in de loop van een vakantiedienstjaar van werknemer veranderd zijn bij de uitbetaling van het dubbel vakantiegeld in hun vakantiejaar een gigantisch beslag op hun loon zien die maand omdat dat ze al vertrekvakantiegeld zien).

Nu is de regeling aangepast dat zij voor iedere vakantiedag gedekt door het vakantieattest (dus gepresteerd & betaald door de vorige werkgever) een 90% inhouding van hun brutoloon hebben die dag, en dat er in december van dat jaar een correctie wordt uitgevoerd om dat recht te zetten.

Nu is mijn vraag: dan ben je toch fiscaal benadeeld, als die correctie van een gans jaar (dus potentieel tot 20 vakantiedagen) in een kwak bij je brutoloon gevoegd wordt? Want je komt automatisch in de hoogste belastingsschalen, ook al omdat de dertiende maand er ook al bij zit.
Het is omgekeerd denk ik, vroeger kreeg je als je vertrekt al je vakantiegeld van je vorige werkgever, vakantiegeld dat je normaal pas het jaar erna zou krijgen (in de veronderstelling dat je ontslag plaatsvond na de betaling van het dubbel belastingsgeld, bvb dubbel in juli, ontslag in september, zoniet is de redenering voor enkel gelijkaardig, maar niet voor dubbel). Dat jaar heb je meer inkomen. Dat bedrag wordt daarna ingehouden door je nieuwe werkgever op het moment dat ie het dubbel vakantiegeld uitbetaald (dus potentieel had je die maand niets of zelf een negatief bedrag), da's in ons voorbeeld volgend jaar dus had je voor dat jaar een lager inkomen. In ruil voor die verrekeningen betaalde je nieuwe werkgever wel enkel en dubbel vakantiegeld dat je niet bij hem opgebouwd had.

De fiscale impact hiervan werd wel weggewerkt door in het eerste jaar dat zogenaamd vervroegd vakantiegeld te belasten aan het gemiddeld tarief ipv het hoogste marginaal tarief).

Nu zal het meer stabiel zijn op jaarbasis. Je krijgt nog steeds je vervroegd vakantiegeld van je vorige werknemer maar in plaats van alles weer in te houden het volgend jaar, op het moment van uitbetaling dubbelvakantiegeld nieuwe werkgever, wordt elke dag die je verlof neemt 90% ingehouden, voor die dagen verdien je dus maar 10% van je loon en als dan nog niet al je vervroegd vakantiegeld verrekend is op het einde van het jaar, wordt het overschot afgetrokken van je loon in december (niet erbij geteld) zodat je na december effen staat en alles in hetzelfde jaar geregeld is, je vervroegd vakantiegeld van je nieuwe werkgever min de inhoudingen van 90% per genomen van vakantiedag min de verrekening van het resterend bedrag in december zou op 0 moeten uitkomen.

De regeling is eigenlijk niet fiscaal van aard, de inhoudingen gebeuren door de nieuwe werkgever en voor diens portemonnee maar omdat je nu een grote som geld kreeg op het moment dat he vertrok, maar dan het volgend jaar een maand soms zo goed als niets verdiende waren er veel mensen die dat geld al kwijt waren en compleet vergeten waren dat ze een maand zonder loon zouden moeten overbruggen. Da's nu verholpen (al waren er veel werkgevers die nu ook al die inhouding meteen deden, tegen de wet in, om later geen verassingen te hebben.

Edit: Net eens gecheckt of het wat klopt wat ik zei en heel die regeling is blijkbaar enkel veranderd voor enkel vakantiegeld, niet voor dubbel, daar blijft alles bij het oude, je hebt nu dus twee systemen door elkaar, kwestie van het niet te simpel te maken.

Laatst bewerkt:
Na 7 jaar dienst ben ik begin september bij mn oude werkgever vertrokken.
Direct erna (11/09) bij mijn nieuwe begonnen. Voor het maandloon van september (nieuwe werkgever) hebben ze het tegoed van het vakantiegeld al afgetrokken "zo ben je er ineens van af".
Een maand later vertrekt de HR bij ons ..en doet de CEO de HR. Op zich geen probleem. Alleen hoorde ik tussen de wandelgangen dat ze 2 jaar geleden sociale controle gehad hebben inclusief politie en de werknemers moesten hun gsm en laptop afgeven. Dit doet wat alarmbellen rinkelen.
Eind december heb ik geen 13de maand ontvangen. Op internet is het niet duidelijk of ik hier nu wel/geen recht op heb.

Pc200

Na 7 jaar dienst ben ik begin september bij mn oude werkgever vertrokken.
Direct erna (11/09) bij mijn nieuwe begonnen. Voor het maandloon van september (nieuwe werkgever) hebben ze het tegoed van het vakantiegeld al afgetrokken "zo ben je er ineens van af".
Een maand later vertrekt de HR bij ons ..en doet de CEO de HR. Op zich geen probleem. Alleen hoorde ik tussen de wandelgangen dat ze 2 jaar geleden sociale controle gehad hebben inclusief politie en de werknemers moesten hun gsm en laptop afgeven. Dit doet wat alarmbellen rinkelen.
Eind december heb ik geen 13de maand ontvangen. Op internet is het niet duidelijk of ik hier nu wel/geen recht op heb.

Pc200
Bij je nieuwe werkgever heb je wettelijk er geen recht op, wegens geen 6 maand in dienst. Bij je oude werkgever moet je die wel pro rata gekregen hebben bij uitdiensttreding.

Woensdag op gesprek.

Hoeveel bluffen (of niet) jullie over loon van huidige wg naar nieuwe wg?
Ik heb altijd al de vraag gekregen om een recente loonbrief te mailen. Hoewel men dat niet kan verplichten, altijd in meegegaan, met de boodschap erbij dat ik voor hetzelfde of een beetje meer de overstap niet zou maken voor reden x, y of z.

Woensdag op gesprek.

Hoeveel bluffen (of niet) jullie over loon van huidige wg naar nieuwe wg?
Ik zeg ofwel wat ik ongeveer verwacht, ofwel zeg ik dat ik eerst van hen wil horen wat zij me willen bieden. Probeer te vermijden dat je zelf als eerste je loon zegt, want daarmee verlies je een belangrijke kaart in het onderhandelingsspel.

Als je wacht tot hun eerste voorstel zonder een indicatie te geven welk loon je wilt, verlies je mogelijk wel veel tijd. Want meestal is loon de laatste stap in het sollicitatiegesprek. En weet je dan pas of jullie wat in lijn liggen qua loonsverwachtingen.

Ik heb er deze week 4 gedaan.
Niet bij nagedacht maar als ik het hier nu lees.
Ik zoek nu dagwerk btw
Als die vraag kwam dan begon ik meestal "Dat ik wss wat minder zal verdienen (inleveren) ben ik me
Van bewust want heb altijd 3 ploegen gedaan" en dan kwam het gesprek wel los.

Ik zeg ofwel wat ik ongeveer verwacht, ofwel zeg ik dat ik eerst van hen wil horen wat zij me willen bieden. Probeer te vermijden dat je zelf als eerste je loon zegt, want daarmee verlies je een belangrijke kaart in het onderhandelingsspel.

Als je wacht tot hun eerste voorstel zonder een indicatie te geven welk loon je wilt, verlies je mogelijk wel veel tijd. Want meestal is loon de laatste stap in het sollicitatiegesprek. En weet je dan pas of jullie wat in lijn liggen qua loonsverwachtingen.
Laatst een telefonisch gesprek gehad en daar vroegen ze meteen wat ik verdiende. Eerste ronde is wel maar via het interim kantoor dus kan daar wel gewoon droppen dat ik x euro verwacht neem ik aan.

Laatst een telefonisch gesprek gehad en daar vroegen ze meteen wat ik verdiende. Eerste ronde is wel maar via het interim kantoor dus kan daar wel gewoon droppen dat ik x euro verwacht neem ik aan.
Voor mij is dat allemaal situatie afhankelijk en is het een deel van de onderhandeling. En volgens mij is er geen juist of fout antwoord. Besef gewoon dat elke partij in het proces er zit voor hun eigen zaak.

Vb. Binnen het bedrijf waar ik werk zijn er loonvorken, waarop er eigenlijk geen uitzonderingen worden gemaakt en waar men eerder “consultants” binnenhaalt dan hiervan af te wijken. Dus daar verlies je gewoon tijd als je verwachting pas op het laatste moment duidelijk maakt.

Ik wil hier gewoon even verifiëren met onderstaande situatie:

Ontslag gegeven met 8jaar anciënniteit in 07/2023 met PC207
Gestart op de nieuwe job in 08/2023 met PC200

Het klopt dat ik geen recht heb op een eindejaarpremie?
Zowel van mijn vorige werknemer (omdat ik zelf ontslag heb genomen) als nieuwe werkgever (waar ik maar 5 maand heb gewerkt in 2023) moet ik niks verwachten voor het jaar 2023?

Ik ga er van uit dat dit klopt :)

Ik wil hier gewoon even verifiëren met onderstaande situatie:

Ontslag gegeven met 8jaar anciënniteit in 07/2023 met PC207
Gestart op de nieuwe job in 08/2023 met PC200

Het klopt dat ik geen recht heb op een eindejaarpremie?
Zowel van mijn vorige werknemer (omdat ik zelf ontslag heb genomen) als nieuwe werkgever (waar ik maar 5 maand heb gewerkt in 2023) moet ik niks verwachten voor het jaar 2023?

Ik ga er van uit dat dit klopt :)
CAO eindejaarspremie PC 207
Art. 6. De werknemers waarvan de arbeidsovereenkomst tijdens het beschouwde dienstjaar wordt beëindigd, met uitsluiting van deze welke zelf ontslag hebben genomen vooraleer zij minstens één jaar anciënniteit in de onderneming tellen op het einde van de arbeidsovereenkomst, en met uitsluiting van deze welke door de werkgever worden ontslagen om dringende reden, genieten de premie naar rato van het aantal maanden werkelijke arbeidsprestaties tijdens dit dienstjaar, voor zover zij zes maanden anciënniteit tellen in de onderneming op het ogenblik dat de opzegging wordt betekend.

Je hebt bij je oude werkgever recht op de eindejaarspremie voor het aantal maanden dat je toen in dienst was. Mogelijks heb je dat wel al gehad toen je uitdienst ging (best eens kijken op je loonfiches van de laatste maand)

CAO eindejaarspremie PC 207
Art. 6. De werknemers waarvan de arbeidsovereenkomst tijdens het beschouwde dienstjaar wordt beëindigd, met uitsluiting van deze welke zelf ontslag hebben genomen vooraleer zij minstens één jaar anciënniteit in de onderneming tellen op het einde van de arbeidsovereenkomst, en met uitsluiting van deze welke door de werkgever worden ontslagen om dringende reden, genieten de premie naar rato van het aantal maanden werkelijke arbeidsprestaties tijdens dit dienstjaar, voor zover zij zes maanden anciënniteit tellen in de onderneming op het ogenblik dat de opzegging wordt betekend.

Je hebt bij je oude werkgever recht op de eindejaarspremie voor het aantal maanden dat je toen in dienst was. Mogelijks heb je dat wel al gehad toen je uitdienst ging (best eens kijken op je loonfiches van de laatste maand)

Ik heb inderdaad al die documenten nagekeken maar ik zie nergens iets vermeld in de aard van 'premie' of 'eindejaarspremie', wat wel altijd zo omschreven werd bij ons.
Er staan wel een hele hoop bedragen en % zaken bij i.v.m. vakantiegeld etc maar daar geraak ik geen wijs aan uit. Misschien zit het daarin verwerkt.

Huidige situatie: Voltijds werken + flexijob.
Situatie die ik overweeg: Freelance.
Hierdoor valt de flexijob uiteraard weg. Alleen spreken ze online over "Als je 3 kwartalen geleden minstens 4/5de hebt gewerkt bij een werkgever, kan je een flexijob beoefenen". Kan ik dan nog als freelance nog even doorwerken als flexi? Of stopt dit vanaf dag 1 als freelance? Of kan ik het de eerste kwartalen combineren zolang ik val binnen bovenstaande definitie?

Ik heb inderdaad al die documenten nagekeken maar ik zie nergens iets vermeld in de aard van 'premie' of 'eindejaarspremie', wat wel altijd zo omschreven werd bij ons.
Er staan wel een hele hoop bedragen en % zaken bij i.v.m. vakantiegeld etc maar daar geraak ik geen wijs aan uit. Misschien zit het daarin verwerkt.
Normaal Stata zoiets wel apart, stuur em'anders eens je loonbrieven door

Huidige situatie: Voltijds werken + flexijob.
Situatie die ik overweeg: Freelance.
Hierdoor valt de flexijob uiteraard weg. Alleen spreken ze online over "Als je 3 kwartalen geleden minstens 4/5de hebt gewerkt bij een werkgever, kan je een flexijob beoefenen". Kan ik dan nog als freelance nog even doorwerken als flexi? Of stopt dit vanaf dag 1 als freelance? Of kan ik het de eerste kwartalen combineren zolang ik val binnen bovenstaande definitie?
Je kan nog even doorwerken

Slaat dat niet op de periode voor je mag starten met een flexi? Is nu ook veranderd dat als je van voltijds naar 4 5de gaat weer 3 kwartalen moet wachten.

Dus zou iemand die pas werkloos is, ook flexi kunnen doen. Lijkt me niet heel logisch?

Trouwens iemand die weet of redder al in voege is als flexijob?

Terug
Bovenaan