Onnozele/kleine vraagjes: Werk & Studie editie

Blijft toch zot
5k fulltime, kan je fulltime aan 3000 netto werken of 2 dagen per week aan 1900 euro en dan creche etc dat wegvalt en heel wat minder stress.
Denk dat Jordan peterson, all of all people, een studie had gelezen waarin stond dat het eigenlijk in dollars dan, niet uitmaakt of je nu x of x+ verdient. Na een bepaald moment stijgt je geluk ook gewoon niet meer en voor meer geld moet je meer verantwoordelijkheden opnemen.

Een Nederlander die in BE werkt sinds juli 2023 heeft dus nu vakantie opgebouwd voor 2024. Hij zou echter verhuizen en terug naar NL gaan, zijn laatste dag als BE werknemer is op 4maart.

Wat kan hij best doen? Neemt hij de vakantie mee naar NL? Uitbetalen?

Wat is jullie mening over het nemen van sollicitatie verlof als je al een andere job hebt en ze dit weten? Het is natuurlijk wat dubbel, je gebruikt de dag niet om te solliciteren maar als verlof natuurlijk. Maar enkele dagen minder tijdens deze vervelende periode is wel handig.

Wat is jullie mening over het nemen van sollicitatie verlof als je al een andere job hebt en ze dit weten? Het is natuurlijk wat dubbel, je gebruikt de dag niet om te solliciteren maar als verlof natuurlijk. Maar enkele dagen minder tijdens deze vervelende periode is wel handig.
Al inwerken op de nieuwe job? Dingen in orde maken? Dient voor mij als effectief op gesprek gaan.

Hangt ook wat af van de firma. Op mijn vorige job heb ik daar nooit gebruik van gemaakt omdat het niet nodig was.

Al inwerken op de nieuwe job? Dingen in orde maken? Dient voor mij als effectief op gesprek gaan.

Hangt ook wat af van de firma. Op mijn vorige job heb ik daar nooit gebruik van gemaakt omdat het niet nodig was.
Hoezo hangt af van de firma? Nja nadeel is kleine kmo, ziet wel elke dag de baas…

Hoezo hangt af van de firma? Nja nadeel is kleine kmo, ziet wel elke dag de baas…
Mijn eerste bedrijf was heel familiaal, daar wou ik dat niet doen en heb er ook geen spijt van gehad.
Mijn 2e bedrijf had geen vervanger voor mij dus die heb ik ook 'geholpen' op die manier.

Nuja, einde van de rit is het jouw recht en hoeveel van die mensen denken nog aan u binnen een jaar.. kunt zeggen da ge die wilt opnemen maar dan op de minst kwetsbare dag.

Een Nederlander die in BE werkt sinds juli 2023 heeft dus nu vakantie opgebouwd voor 2024. Hij zou echter verhuizen en terug naar NL gaan, zijn laatste dag als BE werknemer is op 4maart.

Wat kan hij best doen? Neemt hij de vakantie mee naar NL? Uitbetalen?
Bij einde contract zal hij die sowieso uitbetaald worden wat er nog rest. Hij kan die dagen dan in Nederland opnemen als Nederlands recht dat toestaat.

Hangt heel erg af op welke termen je vertrekt hé.
Als je gewoon zelf vertrekt wegen carrière switch, het verbeteren van jezelf, uitdagendere positie, terwijl je er wel altijd graag gewerkt hebt en een goede verstandhouding had met je werkgever, dan neem je wat je praktisch nodig hebt hé.

Ik heb twee keer in die positie gezeten, één keer zoals hierboven, gewoon een carrière switch waar ik al een andere positie had voordat ik mijn ontslag had genomen, ik denk dat in 6 weken of zo ik 3 halve dagen heb genomen.

Bij een andere werkgever heb ik ontslag gegeven omdat die met ons voeten rammelde dat de stukken eraf vlogen (doorstart na failissement met belofte van de overnemer dat een aantal zaken hetzelfde gingen blijven, om dan helemaal niets hetzelfde te blijven, hing aaneen met leugens), dat was elke week de volledige dag!
Daar hebben ze mij zelfs de laatste 3 weken nog "vrijgesteld van prestaties" :)
In de 6 maanden na de overname hadden uiteindelijk alle werknemers (aan een zeer hoge eigen kost, voornamelijk in anciënniteit dan) zelf hun ontslag gegeven, dan weet ge hoe bont ze het hadden gemaakt!

Mijn mama (wordt dit jaar 62) zou graag halftijds willen werken tot aan haar pensioen.

Situatie: Ze werkt momenteel 21 jaar (fabrieksarbeidster met vroege en late shiften). Ze had graag de landingbaan formule gebruikt, maar daarvoor heb je 25 effectieve loopbaanjaren voor nodig.
Iemand een idee van andere mogelijkheden? Ben daar allemaal zo niet in thuis.

Ze wil vooral minder werken omdat het fabrieksleven toch wel heavy begint te worden.
Ze beseft uiteraard dat ze maar een loopbaan heeft van 21 jaar en dat dit haar eigen schuld is. Stond vroeger op werkloosheidsuitkering (jaren 80, compleet andere tijden, moeder bleef meer thuis om voor kind te zorgen).
Maar goed, dat is voorbij, heeft ze veel spijt van, maar zoekt nu een oplossing.

jaren 80, compleet andere tijden, moeder bleef meer thuis om voor kind te zorgen
Bizar dat dit als reden wordt gebruikt om "maar" 21 jaar gewerkt te hebben. 1989 is al 35 jaar geleden...
Nu goed, maakt niet uit wat de reden is. Maar ik vond het wat gek.

Iemand anders zal je vraag misschien/hopelijk nog wel kunnen beantwoorden.

Bizar dat dit als reden wordt gebruikt om "maar" 21 jaar gewerkt te hebben. 1989 is al 35 jaar geleden...
Nu goed, maakt niet uit wat de reden is. Maar ik vond het wat gek.

Iemand anders zal je vraag misschien/hopelijk nog wel kunnen beantwoorden.
Ik ben van 83, dus lagere school tot 94 en ik was het enige kind in mijn klas waar beide ouders voltijds werkten. De tijden zijn nu eenmaal veranderd.

Ik ben van 83, dus lagere school tot 94 en ik was het enige kind in mijn klas waar beide ouders voltijds werkten. De tijden zijn nu eenmaal veranderd.

Ja, maar werd en wordt het zijn van een 'thuisblijvende moeder' niet misbruikt als excuus om niet te moeten werken? Akkoord dat je de eerste jaren na de geboorte thuis blijft, maar als je nog altijd thuis blijft als je kind pakweg 11 is (en dus overdag altijd school heeft), dan is het gewoon van luie wil. Tussen 20/25 en 60/65 zit 40 jaar, dus zelfs met kinderen is er tijd genoeg om voldoende gewerkt te hebben.

Ja, maar werd en wordt het zijn van een 'thuisblijvende moeder' niet misbruikt als excuus om niet te moeten werken? Akkoord dat je de eerste jaren na de geboorte thuis blijft, maar als je nog altijd thuis blijft als je kind pakweg 11 is (en dus overdag altijd school heeft), dan is het gewoon van luie wil. Tussen 20/25 en 60/65 zit 40 jaar, dus zelfs met kinderen is er tijd genoeg om voldoende gewerkt te hebben.
Toen kwamen ze ook nog rond met 1 loon he. Waarom zou je gaan werken als er iemand kan thuisblijven om alles te doen? Ze konden toen niet weten dat het leven zo duur ging worden.

De tijd was gewoon heel anders. Ik ben opgegroeid in een gehuchtje van een dorp. En er werd daar over geroddeld hoe triestig dat wel was voor ons dat onze moeder er niet voor ons was. Mensen hadden echt compassie met mij en mijn broer. Wij werden extra in de gaten gehouden door het pms omdat wij 2 fulltime werkende ouders hadden, terwijl wij verder echt wel een goeie thuissituatie hadden.
In die tijd moest een moeder zich verantwoorden omdat ze werkte. Je kan onmogelijk de manier waarop de maatschappij daar nu naar kijkt, naar die tijd doortrekken. Het was gewoon heel anders en waarschijnlijk zeker vanaf je wat in een meer landelijke omgeving zat.

Die huisvrouwen zaten niet heel de dag op hun gat hé, hopen verenigingen en organisaties toen draaiden op de inzet van die mensen. Als er mensen spreken over de teloorgang van het verenigingsleven of de "sociale cohesie", kan je dat deels ook gewoon daaraan wijten. Nu is de ratrace een feit voor beide ouders, waardoor er veel minder tijd is om zich met allerhande zaken bezig te houden. Die moeder die thuis bleef was ook gewoon de norm toen, een beetje nutteloos om daar met het referentiekader van vandaag naar te kijken.

wij waren met 4 kinderen, telkens een paar jaar tussen

Stel je bent op dit moment bediende maar gaat binnen enkele maanden op zelfstandige basis werken. Is het dan een no-brainer om al je vakantie dagen nog op te nemen in dienstverband?

Terug
Bovenaan