Onnozele/kleine vraagjes: Werk & Studie editie

Tja als je een reis hebt/had geboekt, kan je dit in de schaal werpen natuurlijk.

Maar dan bestaat de kans dat het interim bureau zal zeggen: Goed, dan vullen we onbetaald verlof (toegestane afwezigheid) in.

Wat je ook kan doen is: uw interim contract tekenen, en zorgen dat dit contract afloopt tot de laatste dag voor het bouwverlof. Dan kan je "stempelen" tijdens het bouwverlof. En dan nieuw contract laten ingaan 1e dag na het bouwverlof.

Anders was het geweest als je een contract had rechtsteeks bij de werkgever. Die konden u dan tijdens het bouwverlof "werkloos wegens collectieve sluiting" zetten.

Nu, ik begrijp het interim bureau ook wel: er is overal volk te kort, en natuurlijk zouden die liever hebben dat ge uw verlof opneemt samen met de anderen (wij ook hoor in ons bedrijf). En dat je dan niet 3 weken u aan de dop laat zetten, en daarna er nog es voor 3 weken tussen uit knijpt op een ander (druk) moment.
Ik heb begrip voor uw laatste zin hoor, maar ik wil dan ook even aan mezelf denken.

TA had ik zelf voorgesteld, maar ze kwamen af met de eerlijkheid kaart. Ik heb sowieso nog maar 10 dagen staan.
Ik zit ook wat met het gevoel van; als jullie mij beu zijn na het bouwverlof lig ik evengoed buiten.. En ik moet nu al overtime presteren omdat mijn leidinggevende aan de drank zit en een week op straf zit omdat hij positief heeft geblazen deze week.

Enfin bon, we gaan het zien.

Kunnen ze dat inzetten zonder mijn goedkeuring? Ik krijg telkens een weekcontract

So

Ergens nieuw begonnen via interim in de bouw, dus binnenkort bouwverlof. Interim wilt mijn verlofdagen hiervoor inzetten, onder het mom van eerlijkheid. Ik ben daar niet mee akkoord. Heeft de interim wettelijk een poot om op te staan? (pc beton106.2)
Ja en nee. Interim kan niet bepalen dat jij verlof moet nemen, maar ze moeten je natuurlijk ook geen contract geven tijdens het verlof.

Als ze je een contract geven, beslis jij of je dan verlof aanvraagt.
Geven ze je geen contract, dan kan je naar de werkloosheid (maar heb je in december nog verlof open staan en heb je dan geen contract of tijdelijke werkloosheid, dan kan je natuurlijk geen werkloosheidsuitkering krijgen, maar moet je je verlof nemen).

Hou er rekening mee dat zonder contract staan ook (afhankelijk van je ancienniteit) kan betekeken dat je wat betreft sociale rechten terug op 0 kan staan (bvb voor gewaarborgd inkomen bij ziekte).

Mag een werkgever VAA afhouden omwille van een abonnement dat louter professioneel (telefonie + mobiel internet) gebruikt wordt? De werkgever past dit toe omdat het niet te bewijzen valt dat dit abonnement louter professioneel gebruikt wordt, ookal heeft men een persoonlijk abonnement.

Mag een werkgever VAA afhouden omwille van een abonnement dat louter professioneel (telefonie + mobiel internet) gebruikt wordt? De werkgever past dit toe omdat het niet te bewijzen valt dat dit abonnement louter professioneel gebruikt wordt, ookal heeft men een persoonlijk abonnement.
Wat staat er in je arbeidsovereenkomst over je gsm/abo? Als er staat dat die gebruikt mag worden prive, is er sprake van een voordeel, zelfs al gebruik je die niet in de praktijk.
Enkel indien het verboden is én er een vorm van controle is, zal er geen vaak zijn.

Hoe lang moet je loonbrieven en dergelijke bijhouden? Ik lees de ene keer 5 jaar en dan weer 10 jaar...

Tot 2020 heb ik alles op papier, nadien elektronisch in't systeem van Attentia (niets meer geprint dus).

Kan ik eigenlijk alles wegdoen en alleen de 2 grote overzichtsdocumenten (individuele rekening en fiscale fiche) bijhouden? Is dat voldoende?

Hoe lang moet je loonbrieven en dergelijke bijhouden? Ik lees de ene keer 5 jaar en dan weer 10 jaar...

Tot 2020 heb ik alles op papier, nadien elektronisch in't systeem van Attentia (niets meer geprint dus).

Kan ik eigenlijk alles wegdoen en alleen de 2 grote overzichtsdocumenten (individuele rekening en fiscale fiche) bijhouden? Is dat voldoende?
Je kan alles toch vinden op zo'n portaal van de overheid?

Anekdote:

Ik herinner mij iemand die een juridische procedure had ten gevolge van een ongeval ofzo maar die had dus specifiek bewijzen nodig van zijn inkomen van ergens een periode tussen 1995->2000 terwijl het al 2016 was. Dat om zijn inkomensderving te bepalen.

Dus ik zou altijd zeggen: "voor altijd" want je weet maar nooit. :p

wablieft , 10 Jaar bijhouden loonfiches??

ik hou die maar bij van de laatste 5 jaar hoor....

Nuja, gelukkig ligt er nog een kopie op het kantoor opt werk ook, maar damn... das nu tegenwoordig toch allemaal online dat die bewaard blijven (in mijn geval DOCCLE systeem)

Hoogstwaarschijnlijk een dwaze vraag, maar de uitleg die ik via Google vind, is me niet geheel duidelijk. Het gaat over het mobiliteitsbudget.
Vriendin maakt binnenkort promotie richting management en krijgt daarbij een salariswagen, maar die blijkt echter exact dezelfde te zijn als de auto die ze zelf privé heeft gekocht, enkel een ander kleur dat ze zelfs niet graag ziet. :unsure:
Het zou zonde zijn om haar auto daarvoor weg te doen, winst ga je daar nooit op maken, om dan VAA te moeten betalen op dezelfde auto.
Ik vond iets over het mobititeitsbudget, maar daar spreekt men precies enkel over OV, fietsen of deelauto's. Kan je dat ook vragen om gewoon met je eigen wagen + kmvergoeding verder te doen?

Hoogstwaarschijnlijk een dwaze vraag, maar de uitleg die ik via Google vind, is me niet geheel duidelijk. Het gaat over het mobiliteitsbudget.
Vriendin maakt binnenkort promotie richting management en krijgt daarbij een salariswagen, maar die blijkt echter exact dezelfde te zijn als de auto die ze zelf privé heeft gekocht, enkel een ander kleur dat ze zelfs niet graag ziet. :unsure:
Het zou zonde zijn om haar auto daarvoor weg te doen, winst ga je daar nooit op maken, om dan VAA te moeten betalen op dezelfde auto.
Ik vond iets over het mobititeitsbudget, maar daar spreekt men precies enkel over OV, fietsen of deelauto's. Kan je dat ook vragen om gewoon met je eigen wagen + kmvergoeding verder te doen?

Gelet op deze nieuwe wettelijke bepaling is het niet langer verantwoord dat een werknemer bovenop zijn mobiliteitsbudget nog een vrijgestelde kilometervergoeding voor professionele verplaatsingen ontvangt, wanneer de omvang van zijn mobiliteitsbudget is vastgesteld op basis van de volledige TCO (dus inclusief de kosten van de bedrijfswagen die het gevolg zijn van het gebruik van de wagen voor beroepsdoeleinden). Bovendien is in die omstandigheden de invoering van het mobiliteitsbudget geen budgetneutrale operatie voor de werkgever.

Daarom wordt met ingang van 01.01.2023 die administratieve bepaling opgeheven. Kent de werkgever toch nog een kilometervergoeding toe, dan is die kilometervergoeding onderworpen aan socialezekerheidsbijdragen en belastingen.

Gelet op deze nieuwe wettelijke bepaling is het niet langer verantwoord dat een werknemer bovenop zijn mobiliteitsbudget nog een vrijgestelde kilometervergoeding voor professionele verplaatsingen ontvangt, wanneer de omvang van zijn mobiliteitsbudget is vastgesteld op basis van de volledige TCO (dus inclusief de kosten van de bedrijfswagen die het gevolg zijn van het gebruik van de wagen voor beroepsdoeleinden). Bovendien is in die omstandigheden de invoering van het mobiliteitsbudget geen budgetneutrale operatie voor de werkgever.

Daarom wordt met ingang van 01.01.2023 die administratieve bepaling opgeheven. Kent de werkgever toch nog een kilometervergoeding toe, dan is die kilometervergoeding onderworpen aan socialezekerheidsbijdragen en belastingen.
Lijkt me logisch ergens. Maar kan ze haar eigen auto dan houden onder het mobiliteitsbudget zonder dat er kmvergoeding volgt? Of moet ze gewoon gaan voor een hoger bruto?

Lijkt me logisch ergens. Maar kan ze haar eigen auto dan houden onder het mobiliteitsbudget zonder dat er kmvergoeding volgt? Of moet ze gewoon gaan voor een hoger bruto?
Privé auto mag je gewoon houden en gebruiken, dat staat daar helemaal buiten. Al die voorwaarden gaan enkel over wat je nog (belastingvrij) mag krijgen van je werkgever.

Privé auto mag je gewoon houden en gebruiken, dat staat daar helemaal buiten. Al die voorwaarden gaan enkel over wat je nog (belastingvrij) mag krijgen van je werkgever.
Maar hoe zit het dan financieel? Ze moet toch ergens compensatie kunnen krijgen ten opzichte van collega's die wel die salariswagen aannemen omdat ze zelf geen hebben?

Ze krijgt een mobiliteitsbudget toch?
Dat is net mijn vraag he. Wat kan ze vragen in plaats van die bedrijfswagen?
De info die ik vind over mobiliteitsbudget is voor mij niet duidelijk, omdat ik er niet meteen iets terugvind over de eigen auto gebruiken.
Als ze gewoon dat mobiliteitsbudget zonder meer kan vragen, is dat voor mij goed, maar dat is me niet duidelijk.

Dat is net mijn vraag he. Wat kan ze vragen in plaats van die bedrijfswagen?
De info die ik vind over mobiliteitsbudget is voor mij niet duidelijk, omdat ik er niet meteen iets terugvind over de eigen auto gebruiken.
Als ze gewoon dat mobiliteitsbudget zonder meer kan vragen, is dat voor mij goed, maar dat is me niet duidelijk.
Ah ok, of ze iets anders kan vragen hangt af van de werkgever. De werkgever is niet verplicht een mobiltieitsbudget of extra bruto te voorzien als je de wagen niet wil.

Het mobiliteitsbudget is trouwens een jaarlijks bedrag dat je krijgt (ipv een bedrijfswagen), je kan dat ofwel gebruiken voor bepaalde groene mobiliteitsuitgaven, en dan is het belastingsvrij, of als je het niet kan gebruiken voor zo'n uitgaven krijg je het na een jaar uitbetaald, maar wel belast aan 40%). Dat je privé een auto hebt maakt niet uit

Ik denk niet dat een werkgever een werknemer kan verplichten om een bedrijfswagen te aanvaarden (maar helemaal zeker ben ik dat niet). Een werkgever kan wel weigeren om een andere compensatie te geven (dus geen extra brutoloon) en het mobiliteitsbudget is een recht EDIT: een gunst, geen verplichting (een werkgever hoeft dit dus niet aan te bieden).

De eerste vraag is dus: heeft je vrouw eigenlijk zelfs de keuze tussen bedrijfswagen, bruto of mobiliteitsbudget? En zo ja, hoeveel zou het extra bruto bedragen. Hoogte mobiliteitsbudget is in principe de TCO van de bedrijfswagen, dus die ligt wel 'vast', hoewel er geen wettelijk vastgelegde regels zijn over hoe de TCO moet berekend worden.

Tweede vraag: mobiliteitsbudget is vooral handig als je 'kosten' kan inbrengen. Dus de befaamde huur of afbetaling woning (indien je op minder dan 10 kilometer van de werkplek woont, of wanneer je meer dan de helft van de tijd aan thuiswerk doet), maar ook ticketjes OV, aankoop fiets etc. Kan je niets binnenbrengen dan betaal je 38% belastingen. Alles wat je binnenbrengt van kosten kan je zonder belasting gewoon netto uitgekeerd krijgen.

Of brutoloon of mobiliteitsbudget interessanter is hangt dus af van:
-Hoeveel extra brutoloon? En hoeveel brengt dit netto op per jaar (rekening houdende dat extra brutoloon ook meetelt voor vakantiegeld etc, geindexeerd wordt,...dus niet zomaar makkelijk te kwantificeren).
-En hoeveel je netto overhoudt van je mobiliteitsbudget, wat dan weer afhangt van de hoogte van het budget maar ook van welke kosten je maakt.
-Hoeveel professionele kilometers gaat ze afleggen, wetende dat die onder het mobiliteitsbudget niét extra gecompenseerd kunnen worden en als ze voor extra brutoloon heeft gekozen wél via onbelaste kilometervergoeding kunnen gecompenseerd worden.

En dit moet je dan weer afzetten tegenover de voordelen en nadelen van een bedrijfswagen: verzekering, brandstofkosten, huidige waardedaling van jullie privévoertuig, toekomstige waardedaling, mogelijke onverwachte kosten en pannes bij een privévoertuig, etc.

Ik zou persoonlijk nooit een bedrijfswagen weigeren tenzij je echt heel weinig kilometers doet, of tenzij je al een andere bedrijfswagen op de oprit hebt staan. Je kan daar objectief over gaan rekenen (zie bovenstaande elementen) maar een deel is ook subjectief: een bedrijfswagen is ook een gemak waarbij de leasingmaatschappij al de shit moet opkuisen. Probleempje? Gewoon naar de garage, je hoeft niet te vrezen dat de kostprijs de pan uit swingt want de rekening gaat toch tussen leasing & garage. Brandstof duurder? Merk je niet. Elke 4 of 5 jaar een nieuwe auto onder je gat geschoven krijgen enzoverder.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan