Onnozele/kleine vraagjes: Werk & Studie editie

wat je in die opleiding leert, welk niveau dat is, of de opleiding een aanvraag heeft ingediend is, ...

Ah, dat is eigenlijk waar ik op doelde met de eerste post. Ik vind veel opleidingen terug maar niet zeker of je de uren in avondschool terug mag nemen. Uit jouw antwoord maak ik op van wel.

Wordt de werkloosheidsuitkering altijd berekent op je laatste loon?

Ik ben niet meer vast in loondienst sinds maart maar werk nu wel met weekcontracten via interim. Hoe gaat dit dan in zijn werk?

Wordt de werkloosheidsuitkering altijd berekent op je laatste loon?

Ik ben niet meer vast in loondienst sinds maart maar werk nu wel met weekcontracten via interim. Hoe gaat dit dan in zijn werk?
Je laatste loon van een voldoende lange referentieperiode. WSS zal dat voor jou dan je interimcontract zijn.

Na twee jaar als projectleider in de bouwsector gewerkt te hebben, heb ik zelf besloten om ontslag te nemen. Dit was een bewuste keuze, omdat ik op het punt stond een burn-out te krijgen. Tegen het einde van die twee jaar deed ik nog maar weinig dat aansloot bij mijn oorspronkelijke functie, en een duidelijke jobomschrijving ontbrak.

Omdat ik zelf ontslag heb genomen, kom ik in principe pas na een sanctieperiode van 13 weken in aanmerking voor een werkloosheidsuitkering. Mijn vraag is of het mogelijk is om deze sanctieperiode te verkorten, en in het beste geval zelfs tot 0 weken? Ik begrijp dat ik mijn situatie binnenkort bij de RVA zal moeten uitleggen. Zijn er bepaalde zaken die ik kan benadrukken om mijn case sterker te maken?

Ter verduidelijking: ik probeer hiermee niet het systeem te omzeilen. Ik ben actief aan het solliciteren, maar een werkloosheidsuitkering zou me zeker helpen tijdens deze overgangsperiode.

Na twee jaar als projectleider in de bouwsector gewerkt te hebben, heb ik zelf besloten om ontslag te nemen. Dit was een bewuste keuze, omdat ik op het punt stond een burn-out te krijgen. Tegen het einde van die twee jaar deed ik nog maar weinig dat aansloot bij mijn oorspronkelijke functie, en een duidelijke jobomschrijving ontbrak.

Omdat ik zelf ontslag heb genomen, kom ik in principe pas na een sanctieperiode van 13 weken in aanmerking voor een werkloosheidsuitkering. Mijn vraag is of het mogelijk is om deze sanctieperiode te verkorten, en in het beste geval zelfs tot 0 weken? Ik begrijp dat ik mijn situatie binnenkort bij de RVA zal moeten uitleggen. Zijn er bepaalde zaken die ik kan benadrukken om mijn case sterker te maken?

Ter verduidelijking: ik probeer hiermee niet het systeem te omzeilen. Ik ben actief aan het solliciteren, maar een werkloosheidsuitkering zou me zeker helpen tijdens deze overgangsperiode.
Ik denk dat je véél te optimistisch is.

De standaard is dat je niet toegelaten wordt tot werkloosheiduitkeringen. Omdat mensen echter dingen in een opwelling doen, wordt een sanctieperiode van 13 weken normaal gezien toegestaan (tenzij je dit al vaker tegenkwam).

Nog korter (of zelfs vrijpleiten) kan, maar enkel als je een écht goeie reden had, bvb pesten op het werk (terwijl je duidelijk stappen ondernomen had), geen loon krijgen, ...

Wij maken binnenkort de overstap naar een andere interim.

Interim meld mij dat mijn adv dagen moeten worden opgenomen voor de wissel, anders ben ik ze kwijt.

Mag werkgever deze weigeren? Ze staan moeilijk tegenover verlof.

Also, in hoeverre mag een werkgever weigeren verlof op basis van prestatie? Collega van mij had gisteren een negatieve evaluatie en kreeg te horen "ja nu met wat we vandaag zien wordt die verlof wel moeilijk..".

@JPV

Laatst bewerkt:
@JPV nog eens taggen.
Mag werkgever deze weigeren? Ze staan moeilijk tegenover verlof.
ADV-dagen compenseren de uren die je bovenop de normale arbeidsduur werkt en je moet de kans krijgen om die op te nemen.
Also, in hoeverre mag een werkgever weigeren verlof op basis van prestatie?
Niet. Iedere werknemer heeft het recht om zijn vakantiedagen op te nemen. Onvoldoende presteren is geen gegronde reden om vakantie te weigeren.

@JPV nog eens taggen.

ADV-dagen compenseren de uren die je bovenop de normale arbeidsduur werkt en je moet de kans krijgen om die op te nemen.

Niet. Iedere werknemer heeft het recht om zijn vakantiedagen op te nemen. Onvoldoende presteren is geen gegronde reden om vakantie te weigeren.
@Didymus heeft gelijk.

@Sloan : als je een edit doet, dan wordt er geen melding gestuurd als je iemand tagt. Daarom zag ik dit niet.

@JPV nog eens taggen.

is dit ook zo voor interims? De uren staan nu als op te nemen in onze app van de interim en op mail ook bevestigd (maar ze maken regelmatig ook foutjes). We bouwen om de 2 weken ADV op en krijgen dit uitbetaald.

Ik werk voor 20% ergens in dienstverband.
Het stelsel waarbinnen ik werk verandert.
Theoretisch zou het voordelen moeten opleveren, maar aangezien ik slechts 20% aangesteld ben, kan ik niet van die voordelen genieten.
Concreet komt het in de praktijk nu erop neer dat ik minder verlof zal hebben omdat er geen ADV uren meer worden toegekend op maandbasis.
(voorheen 2u per week aangezien 40u presteren in 38u-week indien 100% aangesteld).
Kan ik daar iets aan doen? Is het wettelijk om dit zomaar eenzijdig op te leggen?

is dit ook zo voor interims? De uren staan nu als op te nemen in onze app van de interim en op mail ook bevestigd (maar ze maken regelmatig ook foutjes). We bouwen om de 2 weken ADV op en krijgen dit uitbetaald.
Dan heb je recht op die adv, maar wel onbetaald.

Ik werk voor 20% ergens in dienstverband.
Het stelsel waarbinnen ik werk verandert.
Theoretisch zou het voordelen moeten opleveren, maar aangezien ik slechts 20% aangesteld ben, kan ik niet van die voordelen genieten.
Concreet komt het in de praktijk nu erop neer dat ik minder verlof zal hebben omdat er geen ADV uren meer worden toegekend op maandbasis.
(voorheen 2u per week aangezien 40u presteren in 38u-week indien 100% aangesteld).
Kan ik daar iets aan doen? Is het wettelijk om dit zomaar eenzijdig op te leggen?
Te vaag om te antwoorden. Gezien WSS overheid hangt dit af van je statuut en zou het wel eens kunnen zijn dat dit eenzijdig aangepast kan worden, maar zoals gezegd: heel vaag

Ik ben dit jaar zelfstandig geworden, dus mijn groepsverzekering als werknemer wordt niet meer verder aangevuld.
Nu recent kreeg ik van de overheid een overzichtje over mijn pensioen. Bij mijn aanvullend pensioen staat er ook een bedrag dat ik nalaat indien ik kom te overlijden. Blijft dat eigenlijk geldig tot aan mijn 65e?
Of staat dat er nu nog bij omdat ik dit (of vorig) jaar nog een actieve groepsverzekering had? En dus volgend jaar dat dit niet meer het geval zal zijn.
Het zou ergens wel een geruststelling zijn dat ik nu al een definitieve levensverzekering heb tot aan mijn 65e, het is namelijk geen onbenullig bedragje meer.

Wss zal dat niet het geval zijn, maar het hangt af van verzekering tot verzekering. Je zou de voorwaarden erop moeten naslaan.
Het duurt ook wel ff tegen dat die info op mypension geupdate is.

Bij mij staat er ook nog dat er een bedrag uitbetaald wordt bij overlijden, maar op de jaarlijkse uitreksels van de verzekeringsmaatschappij zelf, staat er dan weer 0€, aangezien ik niet meer bij die werkgever tewerkgesteld ben. Kijk eens of je bij hen rechtstreeks geen stand van zaken kan opvragen. Voortzetten van een overlijdensdekking is normaal enkel tegen een vergoeding, en enkel mogelijk binnen een jaar na stopzetting van de groepsverzekering.

ontslagvergoedingen.
Wie betaalt dat feitelijk?

Wij hebben nu toch al redelijk wat arbeiders (PC 200 en 140) ontslagen de laatste jaren, nog nooit een ontslagvergoeding betaald hoor.

Of is dat een speciaal orgaan die dit uitbetaald, zoals weerverlet en eindejaarspremie's? (ik weet dat zij dit krijgen, maar niet via ons)

Kwam hier toch vanaf het rekeningnummer van mijn ex-werkgever... Bediende wel, but still...
Waar dat vandaan komt igv faillissement, is me wel een raadsel.

(Wie is "ons"?)

ontslagvergoedingen.
Wie betaalt dat feitelijk?

Wij hebben nu toch al redelijk wat arbeiders (PC 200 en 140) ontslagen de laatste jaren, nog nooit een ontslagvergoeding betaald hoor.

Of is dat een speciaal orgaan die dit uitbetaald, zoals weerverlet en eindejaarspremie's? (ik weet dat zij dit krijgen, maar niet via ons)
Een ontslagvergoeding is er meestal enkel ter vervanging van een opzegtermijn. Het is of een opzegtermijn of een ontslagvergoeding, de standaard is dat mensen gewoon nog x aantal maanden opzeg presteren en geen vergoeding krijgen.

Terug
Bovenaan