Onnozele/kleine vraagjes: Werk & Studie editie

Wij hebben op het werk een cafetariaplan, zoals zovelen.

Daar wordt elke maand geld ingestort, waar er dus weer afgaat ook voor de eventuele keuzes die iemand maakt.

Je kan uw bonus er ook laten instorten.

Maar, waar staat dat geld dan? Op een rekening bij sociaal secretariaat? Of bij de werkgever? Wat bij faling of wanbetaling?

Een vriendin van mijn moeder vertelde zonet dat haar pensioen geïndexeerd was deze maand. Mijn moeder reageerde meteen van "tiens, dat van mijn man niet".

Hoe zit dat wettelijk in elkaar. Kan zo'n indexering op een ander moment vallen? Bijvoorbeeld door verschil in arbeider, bediende, startdatum pensioen? (Ben alleen vertrouwd met de index in pc 200 😂).

Laatst bewerkt:
Mijn werkgever overweegt de werklocatie te verhuizen met zo'n 60km.
Ikzelf zie dat logischerwijs niet zitten aangezien ik momenteel op 10km van mijn werk woon. Wat zijn mijn rechten als het zo ver zou komen?
Heb online wel wat opgezocht, maar is me niet 100% duidelijk. Mocht dat er toe doen, ik heb mobiliteitsbudget als deel van mijn verloning.
Daar is geen vaste regel voor, tenzij je zelf in je contract gezet hebt dat die afstand voor jou een essentieel beding in je arbeidsovereenkomst is.

Als de werkgever omwille van economische redenen de werkplaats verandert, verhuist in principe de werknemer mee, tenzij de afstand in tijd het totaal onhaalbaar maakt. Wat "onhaalbaar" is, wordt per situatie bekeken, maar hou er rekening mee dat men bvb voor werklozen de volgende criteria heeft om een job te weigeren:

4. Afstand van huis​

• Gaat het over een job van meer dan 60 km van je huis?
    Dan mag je verplaatsing:
    • heen en terug maximaal 4 uur bedragen (2 uur vanaf 55 jaar), of
    • mag je maximaal 12 uur van huis zijn (10 uur vanaf 55 jaar).
  • Gaat het over een job van minder dan 60 km van je huis?
    Dan houden we géén rekening met de duur van je verplaatsing of de tijd dat je van huis bent.

Wij hebben op het werk een cafetariaplan, zoals zovelen.

Daar wordt elke maand geld ingestort, waar er dus weer afgaat ook voor de eventuele keuzes die iemand maakt.

Je kan uw bonus er ook laten instorten.

Maar, waar staat dat geld dan? Op een rekening bij sociaal secretariaat? Of bij de werkgever? Wat bij faling of wanbetaling?
Dat staat nergens op een rekening, maar behoort gewoon tot de schuld van de werkgever aan jou. Bij faling komt dit dan ook gewoon bij het loon dat je wil krijgen van je werkgever (en deels/volledig gedekt wordt door de FSO)

Waarom zijn vrouwen doorgaans (?) oververtegenwoordigd in HR-teams?
Vrouwen zijn in administratieve jobs sowieso oververtegenwoordigd en nog meer waar het gaat over soft skills. Bovendien zijn dat jobs die van oudsher gemakkelijker te combineren zijn met kinderen (deeltijds/flexibel).

(los van het feit dat het vroeger vaak sowieso de vrouw van de bazin was die die HR-zaken regelde, waardoor het al vlugger als een vrouwelijke job ingeschat werd)

Een vriendin van mijn moeder vertelde zonet dat haar pensioen geïndexeerd was deze maand. Mijn moeder reageerde meteen van "tiens, dat van mijn man niet".

Hoe zit dat wettelijk in elkaar. Kan zo'n indexering op een ander moment vallen? Bijvoorbeeld door verschil in arbeider, bediende, startdatum pensioen? (Ben alleen vertrouwd met de index in pc 200 😂).
Als het over het (gewone) wettelijk pensioen gaat, wordt het bij iedereen op hetzelfde moment geindexeerd. Er wordt verwacht dat de spilindex deze maand overschreden wordt, waardoor in februari de pensioenen met 2% bruto omhoog zullen gaan.

De vriendin van de moeder denkt dus wss omdat de spilindex deze maand overschreden wordt, dat ze ook deze maand al meer zou krijgen.

(voor een ambtenaar kan het pensioen ook stijgen door de stijging van de lonen zelf, maar denk niet dat dit nu gebeurd is in een van de overheidsdiensten)

Als het over het (gewone) wettelijk pensioen gaat, wordt het bij iedereen op hetzelfde moment geindexeerd. Er wordt verwacht dat de spilindex deze maand overschreden wordt, waardoor in februari de pensioenen met 2% bruto omhoog zullen gaan.

De vriendin van de moeder denkt dus wss omdat de spilindex deze maand overschreden wordt, dat ze ook deze maand al meer zou krijgen.

(voor een ambtenaar kan het pensioen ook stijgen door de stijging van de lonen zelf, maar denk niet dat dit nu gebeurd is in een van de overheidsdiensten)
Ze zei gisteren dat het pensioen deze maand 20 euro hoger lag. Of het echt klopt weet'k natuurlijk niet. Misschien vergist ze zich toch met iets anders dan. Thx wel voor de uitleg!

Mijn werkgever overweegt de werklocatie te verhuizen met zo'n 60km.
Ikzelf zie dat logischerwijs niet zitten aangezien ik momenteel op 10km van mijn werk woon. Wat zijn mijn rechten als het zo ver zou komen?
Heb online wel wat opgezocht, maar is me niet 100% duidelijk. Mocht dat er toe doen, ik heb mobiliteitsbudget als deel van mijn verloning.
Wat verwacht je?

Daar is geen vaste regel voor, tenzij je zelf in je contract gezet hebt dat die afstand voor jou een essentieel beding in je arbeidsovereenkomst is.

Als de werkgever omwille van economische redenen de werkplaats verandert, verhuist in principe de werknemer mee, tenzij de afstand in tijd het totaal onhaalbaar maakt. Wat "onhaalbaar" is, wordt per situatie bekeken, maar hou er rekening mee dat men bvb voor werklozen de volgende criteria heeft om een job te weigeren:

4. Afstand van huis​

• Gaat het over een job van meer dan 60 km van je huis?
    Dan mag je verplaatsing:
    • heen en terug maximaal 4 uur bedragen (2 uur vanaf 55 jaar), of
    • mag je maximaal 12 uur van huis zijn (10 uur vanaf 55 jaar).
  • Gaat het over een job van minder dan 60 km van je huis?
    Dan houden we géén rekening met de duur van je verplaatsing of de tijd dat je van huis bent.
Bedankt! Die maximaal 4 uur is natuurlijk altijd moeilijk in te schatten aangezien je met dagelijkse files zit. Volgens GoogleMaps is de maximale reistijd 1u50 enkele rit in de ochtend en avond. Dan zou ik dus onder die 4uur zitten. Beetje afwachten wat het wordt.

Wat verwacht je?
Dat ik kan weigeren om mee te verhuizen zonder opzegperiode en in het beste geval zelf ontslagen word ;)

Ze zei gisteren dat het pensioen deze maand 20 euro hoger lag. Of het echt klopt weet'k natuurlijk niet. Misschien vergist ze zich toch met iets anders dan. Thx wel voor de uitleg!
Dat is geen index voor pensioenen op zich, maar zoals @KnightOfCydonia zegt gewoon de invloed van de indexatie van de belastingsschijven. Ook jouw loon zal iets hoger zijn in Januari.

Bedankt! Die maximaal 4 uur is natuurlijk altijd moeilijk in te schatten aangezien je met dagelijkse files zit. Volgens GoogleMaps is de maximale reistijd 1u50 enkele rit in de ochtend en avond. Dan zou ik dus onder die 4uur zitten. Beetje afwachten wat het wordt.
Het gaat natuurlijk niet over de maximale reistijd, maar over de effectieve (normale) reistijd, waarbij rekening gehouden wordt met de flexibiliteit die de werkgever aanbiedt (bvb voor/na files) en eventueel mogelijkheden rond openbaar vervoer.
Dat ik kan weigeren om mee te verhuizen zonder opzegperiode en in het beste geval zelf ontslagen word ;)
Dat eerste sowieso niet, dat tweede kan. Maar om dat te bepalen wordt gekeken naar alle elementen. Mensen met een hogere functie/salaris wordt meer flexibiliteit verwacht dan van iemand met een lager loon.

Aangezien het enigszins met zelfstudie te maken heeft post ik het hier:

Zijn er apps die jullie kunnen aanbevelen om een taal te leren? Ik ben gestart met Duolingo en wil er ook wel voor betalen. Maar als ik er dan toch voor betaal vroeg ik me af of er betere alternatieven zijn?

Zijn er apps die jullie kunnen aanbevelen om een taal te leren? Ik ben gestart met Duolingo en wil er ook wel voor betalen. Maar als ik er dan toch voor betaal vroeg ik me af of er betere alternatieven zijn?
Het hangt er vooral vanaf wat je ervoor wilt betalen en waarvoor je het gaat gebruiken. Niet meteen een app zoals DuoLingo, maar deze schijnt wel goed te zijn:

Het hangt er vooral vanaf wat je ervoor wilt betalen en waarvoor je het gaat gebruiken. Niet meteen een app zoals DuoLingo, maar deze schijnt wel goed te zijn:

Hoh, kostprijs maakt niet zozeer uit. Mijn Frans is ronduit belachelijk slecht. En ik wil daar voor mezelf toch eens iets aan doen. Maar door weinig tijd omwille van gezin, werk, sport,.. lijkt een app wel plezant. Elke dag 15 minuten vrijmaken is altijd mogelijk. Vandaar.

Ik meen me te herinneren dat @Loser hier ooit een uitgebreide post over heeft gemaakt.

Ik meen me te herinneren dat @Loser hier ooit een uitgebreide post over heeft gemaakt.
Klopt!

(met een link naar nog een ander antwoord). TL;DR is Duolingo als praktische oefening bij Assimil als fundament werkt bij mij het beste. Memrise ook heel goeie ervaringen mee, maar na die verandering naar 100% betalend heb ik ze niet meer gevolgd. Babbel zou een andere goeie zijn.

Klopt!

(met een link naar nog een ander antwoord). TL;DR is Duolingo als praktische oefening bij Assimil als fundament werkt bij mij het beste. Memrise ook heel goeie ervaringen mee, maar na die verandering naar 100% betalend heb ik ze niet meer gevolgd. Babbel zou een andere goeie zijn.
Dikke merci! Ik kan hier zeker mee verder! :clap:

Grote fout ontdekt , maar heeft het gevolgen?

10 jaar geleden nam ik zelf ontslag. Nu zie ik toevallig op mijn papier dat ik heb ontvangen van toenmalige werkgever:
"wij bevestigen uw aanvraag voor beëindigen van uw contract BEPAALDE duur".

Dit terwijl ik al 8 jaar een vast contract had.
Dus moest eigenlijk ONBEPAALDE duur zijn.

Soit, ik heb mijn opzeg gedaan (in onderlijk overleg was dit 3 weken) en die zijn correct uitbetaald.

Was dit gewoon een foutje van de toenmalige HR bediende?
of is dit een slinkse truuk geweest , die ergens voordeel opleverde voor het bedrijf?
Ik tag alvast even @JPV

Terug
Bovenaan