Onnozele/kleine vraagjes: Werk & Studie editie

Bij mijn weten geen uitzondering mogelijk.

Andere zaken: in bijberoep activiteit uitoefenen, vrijwilligerswerk,...
Voordeel van een JPV: snelle, correcte antwoorden

Nadeel van een JPV: correcte antwoorden die je liever anders had gezien

Thanks! Weet je toevallig ook of toch parttime werken een deftig verschil kan maken qua vakantiedagen, belastingen volgend jaar, andere dingen waar ik niet direct aan denk?
Hangt teveel af van je vroegere loon, het moment in het jaar dat je verandert en arbeidssituatie (arbeider/bediende)

Ik heb een klein vraagje: wordt tijdens een sollicitatieprocedure een masterdiploma in avondonderwijs als een 'lager' diploma gepercipieerd dan een masterdiploma behaald in dagonderwijs (eg. een diploma HW accounting aan KUL)? Ik besef dat andere zaken zoals werkervaring ook een rol zullen spelen, maar het gaat mij louter om het diploma an sich.
Alvast bedankt voor jullie mening

Wanneer kan je u juist ingeschreven bij de VDAB als je zelf ontslag neemt? Pas wanneer uw opzegtermijn effectief ingaat of kan dat vlak nadat je je ontslagbrief hebt gegeven al?

En moet je dan een soort van papier vragen aan de werkgever of zo want hoe gaan ze dat anders na?

Misschien 2 domme vragen maar heb zelf nog nooit mijn ontslag gegeven of zelf ontslagen geweest.

Ik heb een klein vraagje: wordt tijdens een sollicitatieprocedure een masterdiploma in avondonderwijs als een 'lager' diploma gepercipieerd dan een masterdiploma behaald in dagonderwijs (eg. een diploma HW accounting aan KUL)? Ik besef dat andere zaken zoals werkervaring ook een rol zullen spelen, maar het gaat mij louter om het diploma an sich.
Diploma = diploma, daar zijn vooropgestelde competenties, vereisten, etc. aan gekoppeld en dat telt. Je hoeft niet op je CV te zetten of dit in avond-, afstands- of dagonderwijs was. Zet bij je opleidingen gewoon de master, de onderwijsinstelling en begin- en eindjaar.

Tijdens een eerste gesprek kan je de overlap met je werkervaring dan gemakkelijk toelichten wanneer je je kort voorstelt ("tijdens werkervaring A heb ik via afstandonderwijs nog master B behaald aan onderwijsinstelling C om reden X, Y en Z"), en anders zullen ze het wel vragen als ze je CV ietwat aandachtig hebben bekeken.

EDIT: Bij mij was het bijvoorbeeld omgekeerd: Ik studeerde (na reeds te werken) nog voltijds bij, en werkte tussen en na mijn lessen, en in het weekend vanop afstand in dezelfde functie verder. Mijn verantwoordelijkheden waren nog steeds dezelfde, enkel de indeling/planning van mijn taken was volledig anders. Ik heb hierdoor op mijn CV ook een overlap van werken en studeren, maar dat is net een gegeven dat je heel gemakkelijk in je voordeel kan laten spreken.

Dezelfde ervaring als @Lospeed .
Ik heb een Bachelor behaald in afstandsonderwijs icm werken.
1x een vraag gehad "of dat wel hetzelfde diploma was" en rustig gezegd dat we dezelfde leerplannen moesten volgen en dat als de KATHO geen onderscheid maakt op hun diploma's tussen dag- en afstandsonderwijs, dat waarschijnlijk is omdat enkel de manier van lesgeven anders was, niet de inhoud.

Ik mag do & vr proefdraaien bij een bedrijf (Vroege ploeg 6-14u), pc 111.01
Nu gewoon ter info, hoeveel gaat er af van het Bruto?
Iemand een idee?

Kleine vraag i.v.m. opzegperiode na zelf ontslag te nemen. Betreft overstap van privé- (job A) naar openbare sector (job B). Start bij job B is voorzien op vrijdag 1/10. Wat is de beste manier om de opzegtermijn te laten verlopen? Klopt het dat deze steeds op een maandag dient te starten? Ik dacht bijvoorbeeld aan een opzegtermijn t.e.m. 1/10, waarbij de laatste dag bij job A verlof ingezet wordt om te kunnen starten bij job B. Of is het beter om een onderling akkoord te sluiten met werkgever A om de opzegtermijn te beëindigen op donderdag 30/9?

opzeg start idd altijd op maandag, maar je kan met je werkgever afspreken wat je wil, als hij erin wil meegaan.

Normaal had mijn vrouw deze zomer tijdskrediet met aanmoedigingspremie.
Om (medische) redenen is dat uiteindelijk niet doorgegaan maar nu hebben we toch die premie ontvangen.
Iemand enig idee waar/hoe we kunnen melden dat daar iets is misgelopen?
@JPV ?

Beide premies ontvangen? Dan zal niemand een annulatie aangevraagd hebben of is er iets misgelopen bij verwerking.

Contact opnemen met de RVA en de dienst aanmoedigingspremies indien je bewijs hebt van annulatie, anders moet je hopen dat ze van goede wil zijn indien je vrouw ziekteuitkeringen kreeg

Beide premies ontvangen? Dan zal niemand een annulatie aangevraagd hebben of is er iets misgelopen bij verwerking.

Contact opnemen met de RVA en de dienst aanmoedigingspremies indien je bewijs hebt van annulatie, anders moet je hopen dat ze van goede wil zijn indien je vrouw ziekteuitkeringen kreeg
Geen tijdskrediet ontvangen, wel de aanmoedigingspreien.
Ze ontvangt nu terug ziekteuitkering (feitelijk invaliditeit nav langdurige ziekte) als dat uitmaakt.

Dus best gewoon rva contacteren en pro-actief de fout melden, zoals ik al vermoedde.

Ik heb momenteel een contract van bepaalde duur en zou binnenkort mijn opzeg geven. Het contract werd al 2 maal verlengd door middel van een contract aanpassing: juli 2019 tot juli 2020 + verlenging tot juli 2021 + verlenging tot februari 2022.
Bij elke aanpassing: "Alle andere arbeidsvoorwaarden en condities in je huidige arbeidscontract blijven ongewijzigd."
  • Ik veronderstel dat de opzegtermijn dan 6 weken is op basis van de volledige duur (juli 2019 --> nu)? Of wordt enkel rekening gehouden met de laatste verlenging? In het initiële contract vind ik niks terug in verband met het beëindigen van de arbeidsovereenkomst door de werknemer, enkel dringende feiten voor beëindiging door de werkgever.
    "De arbeidsovereenkomst kan worden beëindigd volgens de regels die van toepassing zijn."

• Tijdens mijn opzoekingswerk kwam ik tegen dat de maximale looptijd van opeenvolgende contracten van bepaalde duur niet langer dan 2 jaar mag zijn, klopt dit? Welke gevolgen heeft dit voor bijvoorbeeld mijn opzeg, etc.?

Terug
Bovenaan