Onnozele/kleine vraagjes: Werk & Studie editie

Ik begrijp niet wat je bedoelt, wat bedoel je met extralegaal verlof?
Wettelijk heb je recht op 20 dagen verlof. Een werkgever kan meer geven als hij dat wil, los van adv-dagen. Maar dat betekent dat je daardoor wat minder werkt en dus ook minder weken hebt dat je 40 uur werkt. Het zijn die 40-urenweken die zorgen voor adv-dagen.

Wettelijk heb je recht op 20 dagen verlof. Een werkgever kan meer geven als hij dat wil, los van adv-dagen. Maar dat betekent dat je daardoor wat minder werkt en dus ook minder weken hebt dat je 40 uur werkt. Het zijn die 40-urenweken die zorgen voor adv-dagen.
Ik zou recht hebben op 31 dagen verlof per jaar: 20 wettelijk en 11 ADV. Ik weet dat die 40-urenweek zorgen voor ADV dagen, maar waarom dan 11? Ik heb nooit anders geweten dat dit altijd 12 is bij een 40-urenweek.

Ik zou recht hebben op 31 dagen verlof per jaar: 20 wettelijk en 11 ADV. Ik weet dat die 40-urenweek zorgen voor ADV dagen, maar waarom dan 11? Ik heb nooit anders geweten dat dit altijd 12 is bij een 40-urenweek.
Het moet idd 12 zijn. Wss rekenen ze de feestdagen niet mee, maar dat klopt niet. Heb ik wel nog zo eens gezien.

Misschien een reden om daar dan niet te tekenen als ze zulke smeerlapperij uitvoeren. Wie weet wat er daar nog van uitzonderingen zijn omdat de groep dat zo beslist heeft.

Ik heb nu een superleuke job, na lang zoeken wel. Kga nu niet teveel in detail treden hier wat het is. (Werkplek)
Zit nog onder interim/dagcontracten, dus in theorie kunnen we me 60 WERKdagen houden onder dat.

Ze zijn wel tevreden van mij (denk ik?), want ik krijg elke week mijn uren bij, dus 3 weken ver. Dus nu heb ik ze tot tem 3 juni.

Maar wat zouden jullie doen? Pushen en zagen bij de baas voor een vast contract of nog wat rustig de kat uit de boom kijken en gewoon mijn job goed verder doen.

Voordeel is wel voor mij dat we personeelstekort hebben en dat ik veel werkdruk van mijn collega‘s verlicht. Ook zieke opvangen en de congé’s die eraan komen.

Natuurlijk heb ik geen zekerheid. En de vacature(s) van mij staan nog altijd online. Volgens mijn collega (die nu vast is); was dit bij haar ook.

Ik heb nu een superleuke job, na lang zoeken wel. Kga nu niet teveel in detail treden hier wat het is. (Werkplek)
Zit nog onder interim/dagcontracten, dus in theorie kunnen we me 60 WERKdagen houden onder dat.

Ze zijn wel tevreden van mij (denk ik?), want ik krijg elke week mijn uren bij, dus 3 weken ver. Dus nu heb ik ze tot tem 3 juni.

Maar wat zouden jullie doen? Pushen en zagen bij de baas voor een vast contract of nog wat rustig de kat uit de boom kijken en gewoon mijn job goed verder doen.

Voordeel is wel voor mij dat we personeelstekort hebben en dat ik veel werkdruk van mijn collega‘s verlicht. Ook zieke opvangen en de congé’s die eraan komen.

Natuurlijk heb ik geen zekerheid. En de vacature(s) van mij staan nog altijd online. Volgens mijn collega (die nu vast is); was dit bij haar ook.

Uitzendkrachten kunnen een maximum van 12 maanden worden tewerkgesteld worden onder hetzelfde motief. (Niet alle motieven zijn geldig om beroep te kunnen doen op een uitzendkracht)

Daarna kunnen ze u een contract van bepaalde duur geven afhankelijk van wat ze bij je aanwerving bij het interim kantoor hebben opgegeven als reden. Die reden staat normaal ook altijd in het contract dat je hebt met het uitzendkantoor. Er zijn verschillende redenen waarna ze je nog met een contract van bepaalde duur aan het werk kunnen zetten. Echter zijn er ook waar dit niet geldt, en ze je verplicht zijn een contract onbepaalde duur te geven.

Bij contracten van bepaalde duur telt hetvolgende. Maximaal twee jaar, vier opeenvolgende overeenkomsten van telkens minimaal drie maanden. (Uitzonderingen zijn er voor 3 jaar, maar dat moet eerst goedgekeurd worden door arbeidsinspectie, en in realiteit gebeurd dat amper) Echter geeft dit je niet het automatische recht op een contract van bepaalde duur. Je kan wel beroep doen op het vermoeden dat de werkgever door het afsluiten van die opeenvolgende contracten van bepaalde duur, de bedoeling had om je een contract voor onbepaalde duur af te sluiten. Wat je recht geeft op een verberkingsvergoeding voor de aaneensluitende periode dat je gewerkt hebt onder die contracten.

Moest dit in praktijk gebeuren raad ik je aan om de dag na het beindigen van het contract van bepaalde duur, gewoon je werkdag te starten zoals je daarvoor deed. Omdat jij beroep doet op dat vermoeden.

Dit is puur theoretisch en gebeurd in de realiteit amper. Ze gaan jouw meestal na die periode hopelijk wel een contract van onbepaalde duur geven.
Persoonlijk zou ik niet zagen of pushen, maar een keer vragen naar wat de intenties zijn en in dialoog gaan met je baas lijkt mij de slimste oplossing :)

Wie kan dit verklaren ivm vakantiegeld.
Dus in 2021 is mijn dubbel vakantiegeld lager dan de basisbezoldiging en in 2022 is die hoger dan de basisbezoldiging.
En dan het grote verschil in voorheffing?
Is daar iets gewijzigd of waar moet ik dit verschil gaan zoeken?

20212022
basisbezoldiging39024058
dubbel vakantiegeld36984256
bijdrage rsz-446-513
voorheffing vakantie-1542-2002
Netto17091740

Vraag die misschien aanleunt bij @Monkytiger z'n vraag, is er een correcte berekening die je zelf kan doen voor je vakantiegeld? Die berekentools geven verschillende uitkomsten.
Vorig jaar is geen referentie want toen werd mijn vervroegd vakantiegeld van mijn vorige werkgever verrekend.

Ik vond het niet echt helemaal nodig hier een nieuw topic over te starten dus ik post het even hier. Ik moet even mijn werk gerelateerde twijfels kwijt en kan wat advies gebruiken.

Momenteel werk ik als Front end developer (React, JS etc). Ik ben daar nu een half jaar bezig maar het gaat enorm stroef. Ik had bij de start geen ervaring, ik had enkel een back-end opleiding gevolgd via vdab/cevora (voltijds voor 7 maanden of zo). Dit was toen niet helemaal mijn ding maar het front-end gedeelte dat er in kwam was dat wel. Uiteindelijk beslist dat front-end een link had met mijn studie destijds (grafisch ontwerp) en dat ik die richting uit wilde. En zo kwam ik bij mijn huidige werkgever terecht, zonder enige front-end ervaring (behalve wat Udemy courses, zelfstudie dus).
De start was best oke, toen werd er weinig van me verwacht natuurlijk. Nu zitten we een hele poos verder en heb ik in die 6+ maanden, 2-3 maanden op de bank gezeten omdat het project op pauze stond en men niets anders had liggen voor mij. Nu is het project weer in gang geschoten.
Maar nu komt dus het frustrerende element: ik heb nog steeds het gevoel dat het logisch denken niet veel verbeterd is. Ik heb nog steeds het idee dat ik de verbanden tussen de verschillende componenten niet kan vatten. Mijn JS kennis is basic, maar toch snap ik enorm veel zaken in de code niet.

Ik begin dus stilaan te denken dat programmeren (in React en/of JS) toch niets voor mij is. De tickets waar het eerder over styling gaat die doe ik met veel plezier en die gaan me perfect af. Maar vanaf er wat meer logica / echt programmeren aan te pas komt, loop ik tegen mijn beperkte ervaring en kennis aan. Ik heb de laatste maanden ook heel weinig motivatie en tijd gevonden om met zelfstudie die kennis aan te scherpen. Het lijkt alsof het er gewoon niet goed in gaat.

Ik weet niet goed of ik het gewoon nog tijd moet gunnen, en dat het van zelf zou gaan beteren... Op zich zit ik redelijk goed, mijn loon is oke (slechts oke, niets speciaals) en ik heb een firmawagen. Ik kan veel thuis werken enzovoort. Maar het is dag na dag enorm frustrerend dat ik nog steeds niet echt mee kan draaien en bij alles hulp moet vragen. Dus ik heel er bijzonder weinig voldoening en werkplezier uit momenteel. Mijn vriendin gaat elke dag fluitend naar haar werk, ik tel elke week af naar het weekend. Dus misschien is dat ook al een serieuze red flag.

Het is ook zo dat er nog andere mogelijkheden zijn. Ik kreeg bvb van iemand de tip om eens naar webmaster vacatures te kijken. Deze liggen in het zelfde straatje maar vereisen minder logica, minder echt programmeren. Deze jobs zouden eerder naar de grafische kant neigen ook, wat me mogelijks een stuk beter zou kunnen liggen. Iemand hier toevallig met ervaring in zo'n rol? Volgens de vacatures die ik kan vinden zou mijn profiel hier wel in passen, los van wat gaten in mn kennis (vaak vragen ze bvb AEM, Drupal kennis).

Ook kreeg ik nog een andere tip: namelijk UI/UX design. Dat leunt nog sterker aan bij mijn andere passie (grafisch ontwerp, of gewoon alles ivm design). Vaak vraagt men een basis programmeren (om je design binnen de mogelijkheden van code te houden etc) om deze job uit te voeren. Bij UI/UX ligt de drempel wel wat hoger dan bij webmaster vacatures, omdat het toch een heel specifieke niche is. Hier zou ik dus wederom een cursus (desnoods avondschool) of zelfstudie voor moeten doen, en dan hopen dat ze weer ergens een newbie zoals mij een job willen geven.

Zo dat was het, heel veel twijfels en enkele mogelijke oplossingen, maar echt alles van feedback is welkom. Misschien heeft er nog iemand een idee voor een andere mogelijke piste voor mijn situatie.

Laatst bewerkt:
Iemand een makkelijke manier om een OneNote in PDF te krijgen? (het hele workbook, met alle secties en pagina's)

Iemand een makkelijke manier om een OneNote in PDF te krijgen? (het hele workbook, met alle secties en pagina's)
Niet zeker, maar ik zou denken dat ge gewoon "save as" of "export" naar pdf kunt doen?
Of eerst naar .docx, en uit word naar pdf.
Of ne pdf printer installeren en via print gaan.

mijn vriendin heeft een ARBEIDERSCONTRACT, en het viel haar op dat ze geen voorschot ontving van 500 euro, wat toch gebruikelijk is bij arbeiders. ze werkt nogtans voltijds, sinds eind april.

Ik heb haar contract eens nagelezen, en inderdaad, ik zie daar geen specifieke vermelding van.
Dus geen voorschot lijkt me.

Gebeurt dit nog? Ik dacht dat er steeds een voorschot werd voorzien bij arbeiders.....

Niet zeker, maar ik zou denken dat ge gewoon "save as" of "export" naar pdf kunt doen?
Of eerst naar .docx, en uit word naar pdf.
Of ne pdf printer installeren en via print gaan.
Je kan bij export - Notebook - pdf selecteren, daarbij krijg je een copy van alle secties en alle pagina's.

Er zit precies een verschil tussen de OneNote for Windows 10 en de OneNote app.
Via de desktop app lukte het mij om het te hele workbook te exporteren als PDF, thanks guys!
Met deze werkt het:
c00c06c9-9394-470a-8af3-0ff1c1ee5649.png

Met deze vond ik het niet meteen:
5c8a903b-0345-45a4-a279-61e66219829d.png

mijn vriendin heeft een ARBEIDERSCONTRACT, en het viel haar op dat ze geen voorschot ontving van 500 euro, wat toch gebruikelijk is bij arbeiders. ze werkt nogtans voltijds, sinds eind april.

Ik heb haar contract eens nagelezen, en inderdaad, ik zie daar geen specifieke vermelding van.
Dus geen voorschot lijkt me.

Gebeurt dit nog? Ik dacht dat er steeds een voorschot werd voorzien bij arbeiders.....
Niet zeker of het altijd zo is bij arbeiders, maar een bedrag van €500 is het zeker niet altijd.
Edit; blijkt van wel.

Laatst bewerkt:
Wie kan dit verklaren ivm vakantiegeld.
Dus in 2021 is mijn dubbel vakantiegeld lager dan de basisbezoldiging en in 2022 is die hoger dan de basisbezoldiging.
En dan het grote verschil in voorheffing?
Is daar iets gewijzigd of waar moet ik dit verschil gaan zoeken?

20212022
basisbezoldiging39024058
dubbel vakantiegeld36984256
bijdrage rsz-446-513
voorheffing vakantie-1542-2002
Netto17091740
Niemand die hier iets van weet?
Mag ik @JPV eventueel taggen?

Niemand die hier iets van weet?
Mag ik @JPV eventueel taggen?
Nee dat mag je niet :p

De berekening van de RSZ en bedrijfsvoorheffing is volledig correct:
- je wordt 13,07% afgehouden op het bedrag dat overeenkomt met 85% van je maandloon* . De 7% andere wordt niet belast (in totaal is je vakantiegeld 92% van je maandloon*
- de bedrijfsvoorheffing is geen vast percentage voor bedienden, maar hangt af van je belastbaar jaarloon. Dat zal in 2021 nét onder de maximale grens zijn (waardoor je 47,44% bedrijfsvoorheffing ingehouden werd), in 2022 was die boven de maximale grens en wordt er 53,5% ingehouden. Nu, op zich zijn dat maar afhoudingen vooraf, het wordt toch met je belastingsbrief verrekend.

Je dubbel vakantiegeld (bruto) is zoals gezegd 92% van je maandloon. De berekening van dat maandloon is niet eenvoudig en hangt af van o.a. je overuren (wel speciale regeling daarvoor naargelang arbeider/bediende), loonsverhogingen van vorige maanden, ... Het kan dus zijn dat dit de ene keer meer of minder is dan je huidig loon.

Nee dat mag je niet :p

De berekening van de RSZ en bedrijfsvoorheffing is volledig correct:
- je wordt 13,07% afgehouden op het bedrag dat overeenkomt met 85% van je maandloon* . De 7% andere wordt niet belast (in totaal is je vakantiegeld 92% van je maandloon*
- de bedrijfsvoorheffing is geen vast percentage voor bedienden, maar hangt af van je belastbaar jaarloon. Dat zal in 2021 nét onder de maximale grens zijn (waardoor je 47,44% bedrijfsvoorheffing ingehouden werd), in 2022 was die boven de maximale grens en wordt er 53,5% ingehouden. Nu, op zich zijn dat maar afhoudingen vooraf, het wordt toch met je belastingsbrief verrekend.

Je dubbel vakantiegeld (bruto) is zoals gezegd 92% van je maandloon. De berekening van dat maandloon is niet eenvoudig en hangt af van o.a. je overuren (wel speciale regeling daarvoor naargelang arbeider/bediende), loonsverhogingen van vorige maanden, ... Het kan dus zijn dat dit de ene keer meer of minder is dan je huidig loon.
Merci, helemaal duidelijk ;)

Ik ben nu 7jaar in dienst bij een KMO als bediende.
Momenteel ben ik aan het kijken om in september te starten met een jaaropleiding (5 dagen/week) bij Syntra (job gerelateerd). Ikzelf en mijn werkgever staan open voor verschillende oplossingen maar er is nog niks concreet.
Ik heb nog geen info ontvangen van HR dus wil ik even weten wat er nu de beste piste is om zoiets aan te pakken zodat het voor mij zo goed mogelijk uitdraait.
- Ontslag vragen en enkele maanden doppen?
- Kan educatief verlof in dit geval? Welke vergoedingen zijn er dan?
- Loopbaanonderbreking?
- Gewoon in dienst blijven en niet werken?
- ...

Zouden jullie het zien zitten om echt nul directe collega's te hebben?
100% remote, enigste in de regio, dichtstbijzijnde collega's is ofwel teams in een andere tijdszone ofwel een passpoortje op zak en de vlieger op.

Ik ga veranderen van werkgever. Mijn opzeg is 6w.
Nu zou ik starten op een woensdag..maar wanneer moet ik dan mijn ontslagbrief afgeven aan mijn huidige werkgever?
Want als ik het goed begrijp, begint de opzeg pas te lopen van de volgende maandag. En kan je dus niet stoppen op een dinsdag bij oude WG en starten bij nieuwe WG op een woensdag?

Terug
Bovenaan