Onnozele/kleine vraagjes: Werk & Studie editie

Ik heb ontslag genomen en de opzegperiode was tot eind februari.
Ik heb nu aantal documenten gekregen. Waarin ook het "vertrekvakantiegeld".
Ik begrijp dat er enkel vakantiegeld en dubbelvakantiegeld is.
Het eerste is nog belast of moet ik nog rsz afstaan?
Ik vraag mij gewoon af hoeveel ik nog mag verwachten in totaal.
Mag ik alles van onderstaande gewoon optellen?

Het is opgelijst als volgt:
EVG met RSZ (enkel)
DVG zonder RSZ (dubbel)
DVG met RSZ (dubbel)

Een vraagje in de hoop dat iemand hier de mogelijkheden weet, aangezien we door de bomen het bos niet meer zien.

Mijn vriendin is verpleegster met contract van onbepaalde duur, momenteel in ouderschapsverlof aansluitend na zwangerschapsverlof en borstvoedingsverlof. Ze ziet echter de uren niet combineerbaar met kinderen door shiften en weekendwerk in de zorg. Dus ze had het een idee om om te scholen naar vroedvrouw en zo als zelfstandige te beginnen.

Echter weten we nu niet goed wat de mogelijkheden hiervoor zijn om het vooral financieel haalbaar te maken. We hadden naar de VDAB gebeld maar die wilden niet al te veel info geven. Wat zijn de mogelijkheden? Kan ze haar eigen laten ontslagen en zo 2 jaar studeren met een werkloosheidsuitkering, gaat dat zo lang tijdens het studeren? Nemen we best tijdskrediet voor de zorg van kinderen, als dit nog bestaat? Of zijn er nog andere mogelijkheden?

Ze ziet echter de uren niet combineerbaar met kinderen door shiften en weekendwerk in de zorg. Dus ze had het een idee om om te scholen naar vroedvrouw en zo als zelfstandige te beginnen.
Vroedvrouw, goed idee, baby's worden alleen tussen 9u30 en 15u30 geboren.

Vroedvrouw, goed idee, baby's worden alleen tussen 9u30 en 15u30 geboren.
Zou kunnen bijspringen bij een zelfstandige vroedvrouw die na de bevallingen thuis komt voor nazorg en hulp, dus zelf uren te kiezen, maar bedankt voor de nuttige bijdrage ;)

Zou kunnen bijspringen bij een zelfstandige vroedvrouw die na de bevallingen thuis komt voor nazorg en hulp, dus zelf uren te kiezen, maar bedankt voor de nuttige bijdrage ;)
Ze heeft al een diploma verpleegkundige dus de kans dat ze de goedkeuring krijgt om te scholen met toestemming vdab lijkt me zo goed als nihil. Zelf je ontslag indienen geeft je ook geen recht op een werkeloosheidsuitkering.

Ze kan zich waarschijnlijk via afstandsonderwijs wel omscholen naar vroedvrouw (verschillende hogescholen bieden dit aan) maar dan te combineren met een andere job omwille van financiële redenen en stages zijn natuurlijk ook in shiften te presteren.

Extralegaal kindergeld via de werkgever, is dat iets courant?
Dat was mij niet eerder opgevallen 🙈 Ik krijg dat 2x per jaar, ook al heb ik ons zoontje niet ten laste. Nu krijgen we een nieuw loonbeleid en 1 van de nieuwigheden is een flexplan waarbij we bv. het kindergeld in dat plan kunnen stoppen en daar voordelen in natura mee kunnen aankopen of het in uw privé pensioensparen kan stoppen.

Ouderschapsverlof: kan dit al aangevraagd worden voor de 1 jaar anciënniteit of moet er effectief 1 jaar anciënniteit zijn?

Wellicht het laatste :)

Maar mijn werkgever kan ik eventueel al nota geven op voorhand? Want ik wil het ouderschapsverlof opnemen 2 maanden na mijn 1 jaar anciënniteit dus dat is redelijk kort.

En moet dit gebeuren via HR of gewoon aan mijn leidinggevende?

Kennis van me heeft onlangs haar ontslag gekregen. (Amerikaans bedrijf, reorganisatie)

De details zijn nog niet exact uitgewerkt, maar ze zou nog 14 maand uitbetaald worden (incl alle voordelen zoals bedrijfswagen, gsm, tankkaart,...). Of ze die periode nog zou moeten werken of niet is nog niet zeker/duidelijk.

Na die 14 maand heeft ze nog 10 maand tot ze op pensioen mag.

Nu vragen we ons af wat de invloed van die 10 maand zal zijn op verschillende vlakken. Persoon is bediende (geen idee welk PC) met een loonpakket dat niet zou misstaan in het brutoloon-topic hier).

- Werkloosheidsuitkering, zal die ook aangemaand worden om voor die periode een nieuwe job te moeten zoeken, of wordt die gerust gelaten door de VDAB omdat het "niet meer de moeite is"?
- Wat voor invloed heeft dit op het bedrag van haar pensioen als ze niet meer zou werken dan?
- Wat met hospitalisatieverzekering en zo?
- ..

1- Werkloosheidsuitkering, zal die ook aangemaand worden om voor die periode een nieuwe job te moeten zoeken, of wordt die gerust gelaten door de VDAB omdat het "niet meer de moeite is"?
2- Wat voor invloed heeft dit op het bedrag van haar pensioen als ze niet meer zou werken dan?
3- Wat met hospitalisatieverzekering en zo?
- ..
1. Ze zal zich moeten inschrijven bij de VDAB zoals elke andere werkloze. In de praktijk zal ze na 1 intakegesprek waarschijnlijk gerust gelaten worden. Maar als ze opgeropen wordt, zal ze zich moeten aanmelden met alles erop en eraan.
2. Zal in de praktijk geen verschil maken voor haar, gezien de leeftijd en de korte periode van werkloosheid.
3. Als ze meer dan 2 jaar in dienst was bij haar werkgever, heeft ze recht op aansluiting zonder medische vragenlijst bij de verzekering van de werkgever, maar dan wel aan de bedragen alsof ze pas op 64 jaar zich wil aansluiten. Dat kan een serieuze som zijn, maar niet-verzekerd zijn is vaak geen zo'n goed idee.
De "enzo" kan natuurlijk moeilijk bepaald worden. Het is echter wel van belang om beroepsactief te blijven (= ook actief als je als werkzoekende ingeschreven bent bij de VDAB) voor de groepsverzekering. Maakt mogelijks het verschil tussen 16,5% en 10% afhouding op de groepsverzekering. Voor iemand met een hoog loon kan dat enkele duizenden euro's verschil maken. (het gaat hier dan wel over beroepsactief blijven tot 65, geen idee wanneer ze op pensioen kan)

Wat zijn de gevolgen als je tussen 2 jobs door zou beslissen om 1 tot 2 maand niet te werken? Heeft dit een grote impact naar volgende jaren toe (vakantie, pensioen,...)?

Wat zijn de gevolgen als je tussen 2 jobs door zou beslissen om 1 tot 2 maand niet te werken? Heeft dit een grote impact naar volgende jaren toe (vakantie, pensioen,...)?
Een grote impact niet, maar het heeft wel impact.

Je vakantierechten & vakantiegeld zullen ruwweg 1/12e minder zijn per jaar, je pensioen ruwweg 1/540ste minder (daar gaat het dus over enkele euro's/maand afwezigheid).

Meer dan 2 maand kan (op termijn) gevolgen hebben voor recht op ziekteverzekering etc. Maar 2 maand is geen probleem.

In de (streek)kranten zie je heel vaak mensen die "kappers aan huis" zijn, "massages aan huis", "bijles geven"... etc.

Ik vraag me gewoon af hoe het komt dat de fiscus daar eigenlijk niet streng op is?

Hoe zit die regeling juist in elkaar feitelijk?
Ik neem aan dat die mensen niet allemaal met factuur werken?

Nu, voor mij doen zij niets verkeerds hoor, van mij mag het allemaal. Maar is dit nog eerlijke concurrentie met de echte kappers en massage salons? (ook al gaan zij ook niet steeds keurig alles aangeven denk ik aan de fiscus :p )

In de (streek)kranten zie je heel vaak mensen die "kappers aan huis" zijn, "massages aan huis", "bijles geven"... etc.

Ik vraag me gewoon af hoe het komt dat de fiscus daar eigenlijk niet streng op is?

Hoe zit die regeling juist in elkaar feitelijk?
Ik neem aan dat die mensen niet allemaal met factuur werken?

Nu, voor mij doen zij niets verkeerds hoor, van mij mag het allemaal. Maar is dit nog eerlijke concurrentie met de echte kappers en massage salons? (ook al gaan zij ook niet steeds keurig alles aangeven denk ik aan de fiscus :p )
Het is niet alsof zij meer mogelijkheden om hun inkomen niet aan te geven. Iedereen die B2C diensten levert is moeilijk te controleren, ook de gewone kappers en massage salons.

Nu, voor mij doen zij niets verkeerds hoor, van mij mag het allemaal.
Waarom stel je dan de vraag ;).

En ja, ook zij moeten een boekhouding en bijberoep aanvragen etc. Als ze dat niet doen, zijn ze sanctioneerbaar. Regelmatig mensen gehad die tegen de lamp liepen omdat ze het combineerden met werkloosheid. Zeker de zoekertjes via facebook en tweedehands werden goed bekeken.

Bvb iemand gehad die een paardentrailer verkocht en zo op zwartwerk betrapt werd.

Nog mensen die voltijds werken en studeren gecombineerd hebben. Zou in verkort traject van 90 studiepunten ook een bachelor diploma kunnen behalen na graduaat. Dit zou een studiebelasting zijn van zo'n 20 uren per week naast een 40 urige werkweek. Ben momenteel single en geen kinderen. Is dit haalbaar? Zijn er tips?

Nog mensen die voltijds werken en studeren gecombineerd hebben. Zou in verkort traject van 90 studiepunten ook een bachelor diploma kunnen behalen na graduaat. Dit zou een studiebelasting zijn van zo'n 20 uren per week naast een 40 urige werkweek. Ben momenteel single en geen kinderen. Is dit haalbaar? Zijn er tips?
Zijn er mensen die naast een job ook een hobby van 20 uur per week hebben? Zeker, zonder twijfel. Dus het kan als je ervoor geïnteresseerd voor bent. Maar het zal je vrije tijd en waarschijnlijk (examens) enkele verlofdagen kosten.

Ik ben zelf werkstudent geweest. Als je niet de moeilijkste richting kiest (hoog boven je 'normaal' niveau) is dat zeker vlot haalbaar. Anders zal het je veel tijd vragen.

Ik heb dat onder diezelfde omstandigheden gedaan, maar hou er rekening mee dat als er stage bij komt kijken er wél een probleem kan zijn. Ik werkte als opvoedster dus stage was dan minder een probleem. Ik heb een deel gedaan in combinatie met voltijds werken en een deel met 4/5de werken

Terug
Bovenaan